«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου» Ε’ ΜΕΡΟΣ «Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες: Χαρακτηριστικά & άλλες δυσκολίες παιδιών με Ε.Μ.Δ. / Εκπαιδευτικά Ζητήματα / Ζητήματα «ετικέτας» στις Ε.Μ.Δ.» Γεωργία Παπατσιακμάκη Κωφίδου Msc Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής
Μαθησιακοί στόχοι… Να γνωρίσετε ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των παιδιών με Ε.Μ.Δ. Να συζητηθούν ζητήματα «ετικέτας» και οι συνέπειές τους σε όλους τους τομείς της ζωής του παιδιού με Ε.Μ.Δ. & της οικογένειάς του Να αναλυθούν σημαντικά ζητήματα, που εμπλέκονται στην εκπαίδευση παιδιών με Ε.Μ.Δ.
Μαθησιακά αποτελέσματα… Να είστε ικανοί –ές να απαντάτε εύστοχα σε ερωτήσεις της πιστοποίησης, όπως: Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των παιδιών με ΜΔ; Περιγράψτε συνοπτικά τα στάδια Kubler Ross που αναφέρονται στις αντιστάσεις των γονιών απέναντι στο πρόβλημα του παιδιού τους Ποιες προϋποθέσεις είναι αναγκαίες για να ξεπεράσουν οι γονείς την «ετικέτα» για το παιδί τους έτσι ώστε να είναι αποτελεσματική η συμμετοχή τους στην αγωγή κι εκπαίδευση των παιδιών με ειδικές ανάγκες;
6. Ποιος είναι ο συμβουλευτικός ρόλος του ειδικού παιδαγωγού; 4. Ποιες είναι οι επιδράσεις της «ετικέτας» για τους γονείς και το παιδί; 5. Ποια είναι η σημασία του test για τη διάγνωση ενός παιδιού με ειδικές ανάγκες και ποιες γνώσεις απαιτούνται για την σωστή αξιολόγηση; 6. Ποιος είναι ο συμβουλευτικός ρόλος του ειδικού παιδαγωγού; 7. Ποια ψυχολογικά και γνωστικά προβλήματα των παιδιών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες γνωρίζετε; 8. Το ειδικό σχολείο διαιωνίζει ή υποβοηθεί στο ξεπέρασμα της ετικέτας για το παιδί; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
«Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένας γενικός όρος, που αναφέρεται σε μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών, οι οποίες εκδηλώνονται με σημαντικές δυσκολίες στην πρόσκτηση και χρήση ικανοτήτων ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης, γραφής, συλλογισμού ή μαθηματικών ικανοτήτων. Οι διαταραχές αυτές είναι εγγενείς στο άτομο και αποδίδονται σε δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος. Αν και μια μαθησιακή δυσκολία μπορεί να εμφανίζεται μαζί με άλλες μειονεξίες (π.χ. αισθητηριακή βλάβη, νοητική καθυστέρηση, κοινωνικές και συναισθηματικές διαταραχές) ή περιβαλλοντικές επιδράσεις (π.χ. πολιτιστικές διαφορές, ανεπαρκή/ακατάλληλη διδασκαλία, ψυχογενείς παράγοντες), δεν είναι το άμεσο αποτέλεσμα αυτών των καταστάσεων ή επιδράσεων».
Συστατικά στοιχεία συγκρότησης της έννοιας των ΜΔ χαμηλή ακαδημαϊκή απόδοση ανομοιόμορφο μοντέλο ανάπτυξης - ετερογένεια στις δυσκολίες και στις ικανότητες νευρολογική δυσλειτουργία φυσιολογικός ΔΝ αποκλεισμός συγκεκριμένων παραγόντων
Xαρακτηριστικά των Ε.Μ.Δ. Βασικά Συνοδευτικά Αδυναμία επαρκούς ακαδημαϊκής μόρφωσης Φυσιολογικός Δ.Ν. Επιδόσεις ≠ ικανότητες & δυνατότητες Διαταραχή αντιληπτικών -μνημονικών λειτουργιών & γλωσσικής επεξεργασίας Γνωστικά Κοινωνικά Νευροψυχολογικά
Γνωστικά χαρακτηριστικά… Ελλείμματα προσοχής Έλλειψη στοχαστικότητας Αντιληπτικοκινητικές δυσκολίες, φτωχή μνήμη, αταξία στη σκέψη και μεταγνωστικές αδυναμίες Αδυναμία φωνολογικής επεξεργασίας & φωνολογικής επίγνωσης
Κοινωνικά χαρακτηριστικά… Δυσκολία κοινωνικής προσαρμογής Απομόνωση-δυσκολία διατήρησης φιλικών σχέσεων Αδυναμία στην Επεξεργασία Κοινωνικής Πληροφόρησης Μεμαθημένη αβοηθησία Εριστική – αντικοινωνική συμπεριφορά
Νευροψυχολογικά χαρακτηριστικά… Συναισθηματική αστάθεια Διάχυση του ενδιαφέροντος Εγωκεντρική συμπεριφορά - διαταραχές συμπεριφοράς Σχολική άρνηση Ενούρηση Χαμηλή αυτοπεποίθηση - αυτοεκτίμηση Αρνητική εικόνα εαυτού - εσωστρέφεια Συναισθηματικές διαταραχές (υψηλά επίπεδα άγχους, φοβίες, προκαταλήψεις και ψυχοσωματικά συμπτώματα)
Αξιολόγηση… (αντικειμενική / αδιάβλητη / αφορά στη συγκεκριμένη χρονική φάση) Συνεργασία γονέων και παιδιού Μελέτη του ιστορικού και της οικογενειακής κατάστασης του παιδιού Αξιολόγηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της προσωπικότητάς, των γνωστικών δυνατοτήτων και αδυναμιών του παιδιού Πόρισμα αξιολόγησης = οδηγός για την ανάπτυξη κι εφαρμογή του προγράμματος εκπαιδευτικής παρέμβασης
Τομείς και μέσα διαγνωστικής αξιολόγησης Τυπικά Μέσα Αξιολόγησης = Σταθμισμένα Τεστ παρέχουν πληροφορίες για τη σύγκρισή τους με τους συνομηλίκους τους Άτυπα Μέσα Αξιολόγησης Ψυχολογική Διαγνωστική αξιολόγηση Εκπαιδευτική Διαγνωστική Αξιολόγηση
Ο συμβουλευτικός ρόλος του ειδικού παιδαγωγού (ΕΠ) Μετατροπή του σχολείου σε σχολείο ένταξης Στήριξη των μαθητών Συνεργασία με φορείς και ειδικούς Συμβουλευτικό έργο (μαθητές / γονείς / προσωπικό) Επίλυση προβλημάτων ανθρωπίνων σχέσεων / προαγωγή και δημιουργία σωστών διαπροσωπικών σχέσεων Διασύνδεση των κοινωνικών - ψυχολογικών υπηρεσιών και ευρύτερης κοινωνίας με τη σχολική κοινότητα
Στάδια Κιούμπλερ-Ρος ΣΤΑΔΙΟ 1: Άρνηση ΣΤΑΔΙΟ 2: Θυμός ΣΤΑΔΙΟ 3: Διαπραγμάτευση ΣΤΑΔΙΟ 4: Κατάθλιψη ΣΤΑΔΙΟ 5: Αποδοχή
Οι γονείς μπορεί να βιώνουν… Μη ρεαλιστικές σκέψεις (ανάλογες αντιδράσεις) Πένθος Ενοχές Συναισθήματα φόβου
Οι συνέπειες του κοινωνικού αποκλεισμού (στο άτομο & στην οικογένειά του) Άγχος και φόβος Ματαίωση Ενοχή και ντροπή Απομόνωση, αποξένωση
Η επιτυχία στην ειδική αγωγή έρχεται, όταν συνεργάζονται σωστά γονείς και σχολείο για τον κοινό σκοπό: την αυτονόμηση και μεγαλύτερη δυνατή εξέλιξη του παιδιού…
Γενικό σχολείο ή σχολείο ειδικής αγωγής;
Ευχαριστώ για την προσοχή σας…