ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Σχολικό έτος 2017-18 Ε. Κανίδης (vkanidis@gmail.com) Α. Γόγουλου (rgog@di.uoa.gr) Η. Βεργίνης (iliasver@di.uoa.gr)
Ενότητα 2η
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ Κεφάλαιο 7: Υλοποίηση Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον 16 ώρες Κεφάλαιο 9: Από το Web 1.0 στο Web X.0 Κεφάλαιο 10: Υπηρεσίες και Εφαρμογές Διαδικτύου Κεφάλαιο 11: Εισαγωγή στην HTML 18 ώρες Κεφάλαιο 13: Εφαρμογές νέφους Κεφάλαιο 14: Επικοινωνία και Συνεργασία από απόσταση Κεφάλαιο 15: Κοινωνικά Δίκτυα Κεφάλαιο 16: Ασφάλεια και Προστασία στο Διαδίκτυο 16 ώρες
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ Ενότητα 2η: Θέματα Θεωρητικές Επιστήμης των Υπολογιστών Πρόβλημα Αλγόριθμοι Προγραμματισμός 21 ώρες Ενότητα 3η: Θέματα Εφαρμοσμένης Επιστήμης των Υπολογιστών Πληροφοριακά Συστήματα Δίκτυα 4 ώρες
Παράδειγμα Πρότασης Σχεδίου Δημιουργικής Εργασίας για την Α’ Λυκείου Ας Συνεργαστούμε !
Παράδειγμα Πρότασης Σχεδίου Δημιουργικής Εργασίας για τη Β’ Λυκείου
Ρήματα για τη διατύπωση προσδοκώμενων αποτελεσμάτων Στόχοι που αφορούν γνώσεις Στόχοι που αφορούν δεξιότητες Στόχοι που αφορούν στάσεις Αναγνωρίζω, απαριθμώ, αντιπαραθέτω, διαχωρίζω, επιλέγω, εξηγώ, κατατάσσω, κατηγοριοποιώ, κατονομάζω, περιγράφω, προσδιορίζω, συγκρίνω, συσχετίζω, ταξινομώ, συντάσσω Αποδεικνύω, επιλύω διορθώνω, εφαρμόζω, ελέγχω, θέτω, επαληθεύω, επεξηγώ, σχεδιάζω, συμπληρώνω, χρησιμοποιώ, επιλέγω, οργανώνω, επιδεικνύω Αμφισβητώ, αποδέχομαι, παροτρύνω, απορρίπτω, προτιμώ, υιοθετώ, υποκινώ, υποστηρίζω, ενθαρρύνω, εκτιμώ, διερωτώμαι, αρνούμαι
Ας σχεδιάσουμε – προτείνουμε … σε ομάδες
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Αλγόριθμος της Αμοιβής (Β’ Λυκείου): ανάλυση προβλήματος, διατύπωση αλγορίθμου σε φυσική γλώσσα, δομή επανάληψης & επιλογής, αναγνώριση προτύπου (μαθητές στη σειρά όπου σε κάθε επανάληψη αποχωρούν κάποιοι βάσει προτύπου, οπότε στο τέλος μένει ένας που «αμοίβεται») Κοινωνικά Δίκτυα (Α’ Λυκείου): υπηρεσίες, είδη δικτύων, θετικά & αρνητικά Σύγκριση αλγορίθμων σειριακής και δυαδικής αναζήτησης (Β’ Λυκείου): εκτέλεση αλγορίθμων, προϋποθέσεις εφαρμογής, αποδοτικότητα
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Το Internet με άλλο μάτι (Α’ Λυκείου): θετικά και αρνητικά, κοινωνικές σχέσεις (κοινωνικά δίκτυα), προτάσεις αξιοποίησης στην καθημερινή ζωή Τεχνητή Νοημοσύνη (Β’ Λυκείου): ιστορία, πεδία εφαρμογής, προοπτικές, αρνητικές & θετικές επιπτώσεις Επίλυση τριωνύμου & διερεύνηση προσήμου (Β’ Λυκείου): δομή επιλογής/επανάληψης, σχεδιασμός μενού (μπορεί να είναι και διαθεματικό)
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Ψάξε να το βρεις …. (Β’ Λυκείου): κρυπτογράφηση – κωδικοποίηση, μέθοδοι κρυπτογράφησης, Alan Turing, εφαρμογή της μεθόδου Καίσαρα Επικοινωνία με συγγενείς μου στο εξωτερικό (Α’ Λυκείου): δυνατοί τρόποι, εργαλεία Αρρώστησες;;; Μάθημα θα κάνεις!!!! (A’ Λυκείου): Σχεδιασμός και υλοποίηση ψηφιακής πλατφόρμας για την παρακολούθηση από το σπίτι (web camera, skype)
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Στα σύννεφα … (Α’ Λυκείου): ποιες είναι/τι είναι οι υπηρεσίες νέφους, αξιοποίηση στην καθημερινότητα, εργασία, σχολείο, πλεονεκτήματα/ μειονεκτήματα, χρησιμοποίηση και αξιολόγηση 2-3 εφαρμογών, πρόταση αξιοποίησης στην Ερευνητική Εργασία Αναπτύσσω το δικό μου παιχνίδι στο κινητό (Α’ Λυκείου): εξοικείωση με οπτικό προγραμματισμό, προγραμματισμός σε Android, χρήση πλατφόρμας, υιοθέτηση δημιουργικής σχέσης με την πληροφορική
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Ας προβάλουμε το σχολείο μας σε όλο τον κόσμο!!! (Α’ Λυκείου): ανάπτυξη ιστοσελίδας (HTML & CSS), αξιοποίηση/επεξεργασία πολυμέσων Ας γυμναστούμε! (Α’ Λυκείου): προγραμματισμός, Alice (ή SCRATCH) (animation με θέμα την κίνηση/άθληση), η έννοια του αντικειμένου Ρυθμός, Αρμονία, Μελωδία (Α’ Λυκείου): μουσική τεχνολογία, προγραμματισμός, χρήση προγραμμάτων ανοικτού λογισμικού για την παραγωγή ήχων Των ανθρώπων οι κοινότητες φτιάχνουν άλλους γαλαξίες! (Α’ Λυκείου): κοινωνικά δίκτυα, ιστορία, αναγκαιότητα, σύγκριση με σχετικά μέσα
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Ωκεανός δεδομένων (Α’ Λυκείου ή Β’ Λυκείου): εφαρμογές νέφους / πληροφοριακά συστήματα, επεξεργασία δεδομένων με excel Ας παίξουμε ! (Α’ Λυκείου ή Β’ Λυκείου): ορολογία (π.χ. για τα Δίκτυα ή άλλη ενότητα) - μπορεί να είναι ψηφιακό παιχνίδι π.χ. σταυρόλεξο Δες πώς το θέλεις: πήγαινε προς ή δώσε εντολές; (Β΄ Λυκείου): Goto ή δομημένος προγραμματισμός
Προτάσεις Θεμάτων για την Α’ Λυκείου Προγραμματιστικά Περιβάλλοντα Επεκτάσεις εφαρμογών σε AppInventor , Alice, κ.α. Συγκρίσεις κωδικοποίησης σε διαφορετικά προγραμματιστικά περιβάλλοντα Νέο προγραμματιστικό περιβάλλον
Προτάσεις Θεμάτων για την Α’ Λυκείου Ανάπτυξη ιστοσελίδων και αξιοποίηση CSS – Συγκριτική αξιολόγηση – Περιβάλλον Joomla Web 2.0 εργαλεία (π.χ. εννοιολογική χαρτογράφηση για την αναπαράσταση ενός πεδίου) Θέματα ασφάλειας (ιοί, spam emails, phishing) Αξιοποίηση κοινωνικού δικτύου στην εκπαιδευτική διαδικασία / σχολική λειτουργία Περιβάλλοντα ψηφιακής αφήγησης (επεξεργασία βίντεο, επεξεργασία εικόνας, κ.α.)
Προτάσεις Θεμάτων για τη B’ Λυκείου Επίλυση γνωστών προβλημάτων – Αλγόριθμοι (π.χ. προβλήματα από διαγωνισμούς πληροφορικής) Σύγκριση διαφορετικών κωδικοποιήσεων (π.χ. χρήση διαφορετικών επαναληπτικών δομών, χρήση πίνακα) Βάσεις Δεδομένων (π.χ. δημιουργία βάσης δεδομένων αγαπημένων μουσικών, της βιβλιοθήκης του σχολείου, των συμμαθητών μου/φίλων μου) Δίκτυα (εφαρμογές νέφους, δίκτυα / υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας)
Ας Αξιολογήσουμε …
Κλίμακα Διαβαθμισμένων Κριτηρίων (Rubric) Αποτελούν περιγραφικά σχήματα που κατασκευάζονται από τον εκπαιδευτικό ή από άλλους αξιολογητές για την ανάλυση των έργων ή των διαδικασιών υλοποίησης των έργων Μπορεί να αυξήσει την αξιοπιστία της αξιολογικής διαδικασίας
Κλίμακα Διαβαθμισμένων Κριτηρίων (Rubric) Βασικά κριτήρια αξιολόγησης των επιδιωκόμενων στόχων Ακριβείς περιγραφές των διαβαθμίσεων της κλίμακας Πολύ Καλή Καλή Μέτρια Ανεπαρκής Στόχοι Οι στόχοι της παρουσίασης είναι ξεκάθαροι για το κοινό στο οποίο απευθύνεται Οι προδιαγραφές & οι στόχοι της παρουσίασης είναι σε μεγάλο βαθμό ξεκάθαροι για το κοινό που απευθύνεται Περιορισμένος αριθμός στόχων δεν επιτεύχθηκε πλήρως Αρκετοί στόχοι δεν επιτεύχθηκαν πλήρως Περιεχόμενο Κάλυψη θέματος σε βάθος με ανάδειξη των σημαντικών σημείων και παροχή κατάλληλων πηγών. Πολύ καλή γνώση του θέματος. Περιλαμβάνει σημαντική πληροφορία για το θέμα ή παροχή σχετικών πηγών. Καλή γνώση του θέματος. Περιλαμβάνει σημαντική πληροφορία για το θέμα ή παροχή σχετικών πηγών αλλά υπάρχουν 1-2 λάθη στην τεκμηρίωση. Περιορισμένο περιεχόμενο/πηγές ή αρκετά λάθη στην τεκμηρίωση. Οργάνωση Καλά δομημένο υλικό με τη χρήση κατάλληλων επικεφαλίδων, συνδέσμων και ομαδοποίηση σχετικού υλικού. Χρησιμοποιεί επικεφαλίδες & συνδέσμους για την δόμηση του υλικού, αλλά υστερεί στη συνολική οργάνωση των θεμάτων Λογική οργάνωση περιεχομένου στο μεγαλύτερο μέρος Δεν υπήρχε καθαρή ή λογική δομή παρά μόνο πολλά επιμέρους γεγονότα Τεχνικά Η ποιότητα γραφικών, ήχου και βίντεο είναι εξαιρετική και όλες οι συνδέσεις λειτουργικές Η ποιότητα γραφικών, ήχου και βίντεο είναι ικανοποιητική και όλες οι συνδέσεις λειτουργικές Η ποιότητα γραφικών, ήχου και βίντεο είναι μέτρια ή/και κάποιες συνδέσεις μη λειτουργικές ….
Εργαλεία για τη δημιουργία Rubric Rubistar http://rubistar.4teachers.org/ RubricMaker http://www.teach-nology.com/platinum/samples/rubrics/index.html RubricBuilder http://www.rubricbuilder.com/ Rcampus – iRubric http://www.rcampus.com/indexrubric.cfm
Παράδειγμα ρουμπρίκας
Σχεδιασμός ρουμπρίκας