Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής Γ’ ΜΕΡΟΣ «Μελέτες Περιπτώσεων Παιδιών με Δυσκολίες Προσαρμογής» Γεωργία Παπατσιακμάκη Κωφίδου Msc Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής
Μαθησιακοί Στόχοι… Να γνωρίσετε το σχολειοφοβικό παιδί και παραμέτρους, που σχετίζονται με τη σχολική φοβία Να κατανοήσετε την αντικοινωνική συμπεριφορά Να εξοικειωθείτε με τις πιο γνωστές διασπαστικές διαταραχές Να ενημερωθείτε για τις κοινωνικές δυσκολίες στη ΔΕΠ-Υ & στον Αυτισμό
Μαθησιακά Αποτελέσματα… Να είστε ικανοί –ές να απαντάτε εύστοχα σε ερωτήσεις πιστοποίησης, όπως: 5. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της συμπεριφοράς των σχολειοφοβικών παιδιών και από ποιες αιτίες προκαλείται;
Σχολική φοβία ή Άρνηση στη Σχολική Φοίτηση Τα παιδιά δε μπορούν να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις του σχολικού περιβάλλοντος και αρνούνται επίμονα να πάνε στο σχολείο Απελπισία και φόβος σχετικά με κάποιο θέμα φοίτησης στο σχολείο, σωματικά συμπτώματα, για τα οποία δεν υπάρχει καμία ιατρική ερμηνεία, που έχουν την τάση να παρουσιάζονται με διαφορετική μορφή κάθε φορά
Αίτια Σχολειοφοβίας… Άγχος αποχωρισμού Σοβαρές αλλαγές στην καθημερινότητα Άγχος επίδοσης – Δυσκολίες στα μαθήματα Κοινωνικές φοβίες Φοβίες για επικείμενο κακό Φόβος για πρόσωπα Ανεπάρκεια σε κοινωνικές συναναστροφές Λανθασμένη διαπαιδαγώγηση στο σπίτι ή στο σχολείο
Αντιμετώπιση σχολειοφοβίας… Σχέση του παιδιού – γονέων: αμοιβαία αποδοχή / ισορροπία Καλλιέργεια της αυτονομίας και της θετικής εικόνας του εαυτού Ανάληψη πρωτοβουλιών, ενθάρρυνση και κατανόηση Κλίμα ηρεμίας Επικοινωνίας - Συζήτηση Αφιέρωση χρόνου
Η οικογένεια προετοιμάζει το παιδί για το σχολείο… Σχολική ένταξη = φυσική εξέλιξη Γονείς ως πρότυπο μίμησης Αποφυγή μεταφοράς γονεϊκού άγχους προς το παιδί Αδιαφορία των γονέων ή η εκδήλωση ενόχλησης από μέρους τους = ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η αποκλειστική ευθύνη του διαβάσματος ανήκει στο παιδί Διαρκής επικοινωνία, ενημέρωση και συνεργασία μεταξύ της οικογένειας και των δασκάλων
Ο ρόλος του δασκάλου στην αντιμετώπιση της σχολειοφοβίας… Η διαμόρφωση μιας θετικής εικόνας για το δάσκαλο Να αισθανθεί το παιδί ότι ανήκει στο χώρο του σχολείου και μάλιστα ότι γίνεται αποδεκτό Το παιδί με σχολική φοβία απαιτεί ειδική μεταχείριση και χρειάζεται να βρει ανταπόκριση / να εμπιστευθεί Διευκόλυνση των διαπροσωπικών σχέσεων του παιδιού με τους συμμαθητές του
ΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΔΕΠ-Υ Συχνότητα 5-7% Αγόρια – Κορίτσια: 3-1 Διάσπαση προσοχής, παρορμητικότητα και υπερκινητικότητα Προγεννητικά / Περιγεννητικά αίτια & Κληρονομικότητα (76%)
ΔΕΠΥ – τύπος Απροσεξίας δεν μπορεί να συγκεντρωθεί, αποσπάται εύκολα από άσχετα ερεθίσματα, δεν φαίνεται να ακούει, δε δίνει σημασία στις λεπτομέρειες, κάνει λάθη απροσεξίας, δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες, αποφεύγει εργασίες που απαιτούν συστηματική πνευματική προσπάθεια, ξεχνά τις σχολικές εργασίες χάνει πράγματα και γενικά είναι ανοργάνωτος/η
ΔΕΠΥ – τύπος Παρορμητικότητας/Υπερκινητικότητας δυσκολεύεται να παραμείνει καθισμένος/η, κουνάει χέρια, πόδια, ή στριφογυρίζει στην καρέκλα, κοιτά συνέχεια γύρω του και πειράζει τους άλλους, σηκώνεται όταν δεν επιτρέπεται, τρέχει και σκαρφαλώνει υπερβολικά, δεν σκέφτεται πριν αντιδράσει, απαντάει πριν ολοκληρωθεί η ερώτηση, μιλάει συνεχώς, δυσκολεύεται να περιμένει τη σειρά του, στα παιχνίδια δεν ακολουθεί κανόνες και διακόπτει ή ενοχλεί τους άλλους
ΔΕΠΥ – Συνδυασμένος τύπος Είναι επίσης συνηθισμένος τύπος ΔΕΠΥ στα παιδιά και στους εφήβους, όπου παρουσιάζεται συνδυασμός κάποιων από τα παραπάνω συμπτώματα, ήτοι απροσεξία, υπερκινητικότητα και παρορμητική συμπεριφορά.
Συννοσηρότητα στη ΔΕΠ-Υ Ειδικές μαθησιακές διαταραχές Ειδικές αναπτυξιακές δυσκολίες Διαταραχές εναντιωματικής συμπεριφοράς και διαγωγής Διαταραχές άγχους Διαταραχές συναισθήματος Διαταραχές με συμπτώματα τικς Χαμηλές επιδόσεις & ακαδημαϊκή αποτυχία Αυξημένο στρες, συναισθηματικές δυσκολίες και χαμηλή αυτοεκτίμηση Επιθετική και διασπαστική συμπεριφορά ή προβλήματα διαγωγής Περιορισμένη επαγγελματική παραγωγικότητα και προοπτικές Απόρριψη από τους άλλους - δυσλειτουργικές κοινωνικές σχέσεις
ΔΕΠΥ & Κοινωνική προσαρμογή Σχέσεις ενός παιδιού με ΔΕΠΥ με πρόσωπα κύρους και συνομηλίκους Συνέπειες της ΔΕΠΥ για την οικογένεια του παιδιού Επίδραση της ΔΕΠΥ στη σχολική διαδικασία Η σημασία της σταθερότητας και οργάνωσης Ο ρόλος του δασκάλου
Η αντικοινωνική συμπεριφορά στην παιδική ηλικία Υβριστική γλώσσα, εκρήξεις θυμού, φωνές, πειράγματα, επίμονη μονοπώληση του ενδιαφέροντος, «παλικαρισμοί» Καμία απολύτως ενίσχυση, θετική ή αρνητική Αποφυγή αρνητικών χαρακτηρισμών Συζήτηση για τη συμπεριφορά – Συμφωνία με όρους (τι θα γίνει, αν…) Σταθερή διατήρηση της συμφωνίας εκ μέρους του ενήλικα
Εναντιωματική Προκλητική Διαταραχή Τουλάχιστον 6 μήνες, τουλάχιστον 4 από τα εξής: χάνει την ψυχραιμία του/της έρχεται σε "κόντρα" με τους ενήλικες αρνείται να συμμορφωθεί με τους κανόνες των ενηλίκων ενοχλεί τους άλλους με σκοπό να τους αγανακτήσει κατηγορεί τους άλλους για τα δικά του/της λάθη ενοχλείται με το παραμικρό θυμώνει εύκολα και είναι εκδικητικός/η
Διαταραχή Διαγωγής Τουλάχιστον 3 από τα εξής: απειλεί ή τρομοκρατεί σωματικοί καυγάδες όπλο (τούβλο, μαχαίρι, σπασμένο μπουκάλι κ.τ.λ.) προς άλλους σωματική βία προς ζώα κλέβει και επιτίθεται (ή όχι) στο θύμα σεξουαλική βία ζημιές σε ξένες περιουσίες, εμπρησμός διάρρηξη ψέματα για απόκτηση αγαθού ή αποφυγή ευθύνης μένει έξω τη νύχτα παρά τις απαγορεύσεις φυγή από το σπίτι για κάποιο χρονικό διάστημα αδικαιολόγητες απουσίες από το σχολείο
Αυτισμός Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή, που χαρακτηρίζεται από μειωμένη κοινωνική αλληλεπίδραση και επικοινωνία, καθώς και από περιορισμένη, επαναλαμβανόμενη και στερεότυπη συμπεριφορά 6 ανά 1000 άτομα με αναλογία ανδρών-γυναικών 4 -1
Αυτισμός & συμπεριφορά Σοβαρά προβλήματα στη γλώσσα και τις κοινωνικές σχέσεις Τρομερή υπερκινητικότητα ή ασυνήθιστη παθητικότητα Ακαδημαϊκές / κινητικές στερεοτυπίες Σε κάποιες περιπτώσεις ασυνήθιστη, επιθετική, αυτοκαταστροφική συμπεριφοράς Θεωρία του Νου
Τεχνικές εκπαίδευσης ατόμων με αυτισμό στις κοινωνικές δεξιότητες Κοινωνικές Ιστορίες Βίντεο Διάλογοι κόμικς Συμπλήρωση προτάσεων Κασέτες με ηχητικά μηνύματα Οπτικοποιημένοι κανόνες συμπεριφοράς Κάρτες με ιστορίες Εκπαίδευση μέσω των συνομηλίκων
Ευχαριστώ για την προσοχή σας…