Καθηγητής Γιώργος Πλειός ΤΜΗΜΑ ΕΜΜΕ, ΠΜΣ «ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΜΜΕ», ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ «ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΝΕΑ ΜΕΣΑ» ΑΝΑΛΥΣΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΩΝ ΕΚΠΟΜΠΩΝ Τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας της ενημέρωσης Ι Η κυριαρχία της σχολιαστικής δημοσιογραφίας Καθηγητής Γιώργος Πλειός
Περιγραφή Στο συνολικό όγκο του περιεχομένου υποχωρούν τα γεγονότα προς όφελος του σχολιασμού (McNair 2006) Συρρικνώνονται τα ειδησεογραφικά μέσα? Περιορισμός ανταποκριτών, πρακτορείων Στροφή στην ψυχαγωγία (ΡΣ & ΤΒ) Όχι διευρύνεται ο σχολιασμός Έντυπα ΡΔ & ΤΒ ειδήσεις Διαδίκτυο
Προέλευση Ο σχολιασμός (ερμηνεία/αξιολόγηση) δεν εμφανίζεται για πρώτη φορά Laswell Ήταν σχετικά ξεχωριστό είδος Επανασυνδέεται με την πληροφόρηση στη δημοσιολογία (ερμηνευτικός ρεαλισμός, εικόνα) Είναι η βασική λειτουργία των περιεχομένων μυθοπλασίας Οι 3 τύποι του Λόγου
Μορφές Σήμερα (ενημέρωση, νέα μέσα): 2 αλλαγές Ενδοκειμενικά (διόγκωση «ερμηνευτικής στιγμής») Πολλαπλασιασμός σχολιαστικών κατηγοριών περιεχομένου (έντυπα άρθρα, ΤΒ ειδήσεις, talk shows, blogs, ΜΚΔ) Εξωκειμενικά (ειδολογική ετερογένεια) Στο δυναμικά μεταβαλλόμενο σύνολο περιεχομένων των Μέσων
Συνέπειες Τα περιεχόμενα αποκτούν διαρκώς μεγαλύτερο πληροφοριακό χαρακτήρα Υπαγωγή τους στο σχολιασμό Εκτός του πλαισίου μιας «μεγάλης αφήγησης» (π.χ. ιδεολογίας)
Αιτίες Γενικότερες μεταβολές του τρόπου επικοινωνίας αλλά και του τρόπου παραγωγής στο πολιτιστικό, κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό σύστημα Η ανάπτυξη του διαδικτύου- «δημοσιογραφία πολιτών»- χωρίς παραγωγή ειδήσεων (π.χ. Blogs, ΜΚΔ) (Deuze 20111) Ανάλογες τάσεις και στα παραδοσιακά μέσα Η μετα-εικόνα – πολυτροπικότητα
Μερικές ακόμα συνέπειες Μια νέα στράτευση – εγκατάλειψη της αμεροληψίας «Κόκκινα και μπλε μέσα» Η κρίση επιταχύνει το φαινόμενο Επιστροφή στο διαχωρισμό γεγονότων από αξίες Η ανάγκη μιας νέας ερευνητικής δημοσιογραφίας “Data journalism” Αυξανόμενη δυσπιστία του κοινού
Δυσπιστία του κοινού ΗΠΑ UK– Σουηδία Ελλάδα 72% θεωρούν ότι οι ειδήσεις είναι προκατειλημμένες, 70% θεωρούν πως περισσότερο επηρεάζονται συναισθηματικά παρά πληροφορούνται από τις ειδήσεις UK– 10% οι ειδήσεις περιγράφουν την πραγματικότητα 25% οι ειδήσεις είναι παράσταση Σουηδία 22% οι ειδήσεις είναι παράσταση Ελλάδα 80% θεωρούν αναξιόπιστη την TV 75% θεωρούν αναξιόπιστο τον Τύπο
Δυσπιστία κοινού/2 Συγκριτικά στοιχεία Δυσπιστία κοινού/2 Συγκριτικά στοιχεία Ελλάδα / δεν εμπιστεύονται Τηλεόραση Το 2003 το 50,9% Το 2013 84% Τύπος 2003 το 48,1% 2013 το 74% Ραδιόφωνο 2003 το 41,1% 2013 το 65% Διαδίκτυο (μειώνεται η δυσπιστία) 2006 το 61% 2013 το 46%
Ερωτήσεις?