Βασίλης Τσάφος ΤΕΑΠΗ - ΕΚΠΑ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης - Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Advertisements

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Μ. Βιβίτσου, Ν. Λαμπροπούλου, Αλ. Γκίκας, Ι. Χαρδαλούπα
Μιχαλίνος Ζεμπύλας Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Γεώργιος Κ. Ζαρίφης Επίκ. Καθηγητής Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Α.Π.Θ 3 η Θεματική Ενότητα ΕΘΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ.
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
“Προετοιμασία του Δασκάλου της Κοινωνίας της Πληροφορίας. Αρχική Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας” Πρόταση.
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Ικανότητες Εκπαιδευτικών 6 Οκτωβρίου 2014 Caroline Kearney Ανώτερη Υπεύθυνη Έργου και Εκπαιδευτική Αναλύτρια.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Η κοινωνία εμπιστεύεται το σχολείο Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Σχολική Μονάδα Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Σχολική Μονάδα Ο θεσμός.
Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΩΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
Εισαγωγή στις βασικές έννοιες της Παιδαγωγικής και της παιδαγωγικής των Μέσων Λοΐζος Σοφός Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπάίδευσης Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Επαγγελματική Ανάπτυξη Εκπαιδευτικών Προγραμματική Περίοδος 2007 – 2013 Απασχόληση, Ανθρώπινο Κεφάλαιο και Κοινωνική Συνοχή 2007.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Φιλοσοφική / Ερμηνευτική Παιδαγωγική
Το ΑΠ κατά τη μετανεωτερικότητα Γύρω στα 1990 άρχισε η προβληματική της κατάρρευσης του οράματος της νεωτερικότητας.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Νεοφιλελεύθερος μύθος κ παιδική ηλικία Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας: γνώση και εξουσία.
Δημήτρης Λάππας 4 ο Λύκειο Αλίμου, Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2014.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: ΤΑΧΟΥ-ΗΛΙΑΔΟΥ Καραντάκη Μαργαρίτα Α.Ε.Μ.: 3141.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Κοινωνιολόγος-Συστημικός Ψυχοθεραπευτής
Αξιολογηση εκπαιδευτικου εργου
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Οι εκπαιδευτικοί ως φορείς ανάπτυξης του ΑΠ: πώς μια γραφειοκρατική διαδικασία μετατρέπεται σε μια δημιουργική αναζήτηση. Η περίπτωση των ΣΔΕ. Βασίλης.
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΥΚΛΟΣ:Α' ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ:ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ( ) ΔΙΔΑΣΚΩΝ:ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
Η πρακτική της Κοινωνικής Εργασίας
Κριτική κοινοτική εργασία (1/7)
Paulo Freire.
Αναλυτικό Πρόγραμμα & Εκπαιδευτικός
Ρόλος Εκπαιδευτικού.
Α) Κριτική Θεωρία.
Εισαγωγή στο πρόγραμμα Mascil
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
Το ΑΠ στο σύγχρονο μετανεωτερικό κόσμο
Χαρακτηριστικά εκπαιδευτικής έρευνας δράσης
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Διδακτική των γνωστικών αντικειμένων
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Αξιοβίωτη Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Δρώντας σε κοινότητες διδακτικής πρακτικής των μαθηματικών
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
Μαθητής/-ήτρια & ΑΠ Η χαμένη φωνή.
Giroux & McLaren «Βorder pedagogy»
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
H έννοια του εκπαιδευτικού σεναρίου (1)
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Φάκελος υλικού (υποψήφιου) εκπαιδευτικού & επαγγελματική ανάπτυξη
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Τι είναι η Έρευνα-Δράση;
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Εκπαιδευτικός & ΑΠ Χειμερινό εξάμηνο
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βασίλης Τσάφος ΤΕΑΠΗ - ΕΚΠΑ Κριτική παιδαγωγική στο σύγχρονο εκπαιδευτικό πλαίσιο: ανιχνεύοντας τη χειραφετική προοπτική στο μετανεωτερικό πλαίσιο Βασίλης Τσάφος ΤΕΑΠΗ - ΕΚΠΑ

Χειραφετική στόχευση Κριτικής Παιδαγωγικής Χειραφετική στόχευση Κριτικής Παιδαγωγικής Υπονόμευση της θετικιστικής προσέγγισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας ως μιας επιβαλλόμενης και απολύτως ελεγχόμενης δράσης, που βασίζεται σε καθολικές, υπερβατικές και πολιτικά - ιδεολογικά ουδέτερες αρχές. Ανανοηματοδότηση νεωτερικού προτάγματος για τη χειραφέτηση του ανθρώπου: μια έμπρακτη και συνειδητή παρέμβαση στην προοπτική αλλαγής του κοινωνικού συστήματος.

Ωστόσο… Οι εναλλακτικές αφηγήσεις της Κριτικής Παιδαγωγικής ως αδιαμφισβήτητες είναι επίσης μεγάλες Μια ορθοδοξία αντικαθίσταται με μια άλλη

Αναζήτηση ενός νέου οράματος νεωτερική προοπτική της βελτίωσης και της αυτόνομης ανάπτυξης του ατομικού και κοινωνικού υποκειμένου μετανεωτερικά αξιώματα της νοηματοδοτημένης και συνεχώς ανανοηματοδοτούμενης πράξης σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον χωρίς περιθωριοποιήσεις και αποκλεισμούς.

Απελευθερωτικές Εκπαιδευτικές αξίες Δεν μπορούν να θεωρούνται a priori αποδεκτές Δεν νομιμοποιούνται με κριτήρια κανονιστικής εγκυρότητας Απορρέουν από κοινές πεποιθήσεις μέσα από διαλογικές και (ανα)στοχασικές διαδικασίες

Στοχαστική προβληματοποίηση χειραφετικού οράματος Συμμετοχικός, συνεργατικός χαρακτήρας & αναστοχαστικός προσανατολισμός Προσέγγιση εκπαιδευτικής πράξης με πολιτικούς και ιδεολογικούς όρους Διευρυμένος κριτικός στοχασμός (κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο στοχασμού & δράσης) Αναγνώριση συνθετότητας πρακτικών – κοινωνικοί και πολιτικοί όροι ανάπτυξής τους

Συνέπειες Αναγνώριση της συνθετότητας των πρακτικών των εκπαιδευτικών (υποκειμενικοί, θεσμικοί και κοινωνικοί όροι ανάπτυξης τους). Συνειδητοποίηση άρρητων πεποιθήσεων…. Συνειδητοποίηση ετεροκαθορισμού της εκπαιδευτικής πράξης και της πολιτικής της διάστασης → αναζήτηση εναλλακτικών πρακτικών και ρωγμές στην «αδιαμφισβήτητη» δομή του εκπαιδευτικού αλλά και του ευρύτερου κοινωνικού συστήματος.

Συνέπειες Μετανεωτερική οπτική της προβληματοποίησης των αυτονόητων, για να ανταποκριθεί στο μετανεωτερικό αίτημα για συνεχή ανανοηματοδότηση → Το χειραφετικό όραμα απορρέει σε αυτή την προοπτική από τη διαλεκτική σύνθεση μιας μεγάλης αφήγησης που ευαγγελίζεται τον μετασχηματισμό και των τοπικών αφηγήσεων που τον νοηματοδοτούν, ακόμη και αντιτιθέμενες, στις συγκεκριμένες περιστάσεις.

(Ανα)στοχαζόμενος εκπαιδευτικός κινούμενος στο πλαίσιο της υπέρβασης των ορίων του δεδομένου και του αυτονόητου μπορεί να αναπτύξει κριτική σκέψη: πυρήνας κάθε προσέγγισης, ως δομικό στοιχείο της ίδιας της συλλογιστικής διαδικασίας είτε στο πλαίσιο του στοχασμού, ατομικού ή συλλογικού, είτε σε αυτό του αναστοχασμού.

Η πρώτη σημαντική συμβολή Ο αναστοχασμός στην προοπτική της συνεχούς προβληματοποίησης → στην ανανοηματοδότηση της χειραφετικής στόχευσης.

Χειραφετικό όραμα & συλλογική δράση Δημιουργία ενός συνειδητού κοινωνικού κινήματος των εκπαιδευτικών → συγκρότηση νέων συλλογικοτήτων, στην προοπτική μιας πιο δραστικής και άμεσης παρέμβασης στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πράξης μέσα από στοχαστικές και διερευνητικές διαδικασίες. Η εκπαιδευτική έρευνα δράσης στην αναθεωρημένη αυτή στοχαστικοκριτική της εκδοχή μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη των νέων συλλογικοτήτων (επαγγελματικές κοινότητες πρακτικής).

Η δεύτερη σημαντική συμβολή Η συμμετοχική παρεμβατική δράση, που μπορεί να προσλάβει τη μορφή κινήματος → συνεχή επαναπροσδιορισμό της χειραφέτησης.

Νοηματοδότηση Χειραφέτησης Όχι τόσο στη βάση ενός αντίπαλου λόγου, που ως καταγγελτικός στηλιτεύει τα κακώς κείμενα της νέο-φιλελεύθερης συντηρητικής παλινόρθωσης. Σε μια θετική εκδοχή προκρίνει έναν εναλλακτικό λόγο που οικοδομείται σταδιακά μέσα από τη διαβούλευση και την συνεχή παρεμβατική δράση. Στοχαστική διερεύνησή και την αναγνώριση των κυρίαρχων λόγων Συνεχής συμμετοχική αναμόρφωσή τους με τη δραστική παρέμβαση όλων των εμπλεκομένων → εναλλακτικός προσανατολισμός συνεχώς αναμορφούμενος.

Χειραφετικές εκπαιδευτικές αξίες Προκύπτουν από συμμετοχικές συλλογικές διεργασίες που οδηγούν σε κοινές νοηματοδοτήσεις, σε ένα περιβάλλον αποδοχής όχι μόνο της ετερότητας και της πολυφωνίας αλλά και του διϋποκειμενικού ελέγχου. → ανάδειξη των κυρίαρχων καθεστώτων αλήθειας, ανάδειξη των ποικίλων οπτικών αλλά και των αντιφάσεων των ποικίλων «φωνών». Επάνοδος σε ένα όραμα, το οποίο αφορμάται από τη μετανεωτερική πρακτική των διαρκώς ανανεούμενων ερωτημάτων στην προοπτική πάντα της ενδυνάμωσης και της χειραφέτησης.

Διαλεκτική σύνθεση Αναγνωρίζεται η ποικιλομορφία χωρίς να περιορίζεται η συλλογική επεξεργασία ή να εκπίπτει σε μια υποκειμενικοκεντρική προσέγγιση Το νεωτερικό πρόταγμα της αυτονομίας του ορθολογικά σκεπτόμενου ανθρώπου αντικαθίσταται από τη δράση ενός στοχαστικοκριτικού ανθρώπου μέσα σε ένα συνεχώς διερυνόμενο δίκτυο σχέσεων. Το ματαιωμένο όραμα της απελευθέρωσης και της συνεχούς προόδου αντικαθίσταται από ένα όραμα διαμόρφωσης ενός νοηματοδοτημένου κόσμου, που βρίσκεται υπό συνεχή διαπραγμάτευση

Σύζευξη Κριτικής Παιδαγωγικής & εκπαιδευτικής έρευνας δράσης Δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την συνεχή αναζήτηση ενός χειραφετικού προτάγματος, που χωρίς αποκλεισμούς θα επιτρέπει την διαρκή (ανα)νοηματοδότησή του από όλους όσους συμμετέχουν στην εκπαιδευτική πράξη. Σε ένα τέτοιο διερευνητικό (ανα)στοχαστικό πλαίσιο όλοι οι συμμετέχοντες μπορούν να εμπλακούν σε μια διαλεκτική αναζήτηση ιδεών, αξιών και στάσεων που υποστηρίζουν τόσο την κριτική προσέγγιση της κατασκευασμένης πραγματικότητας όσο και νέους εναλλακτικούς τρόπους για παραγωγή νοημάτων σε έναν χειραφετικό προσανατολισμό.