Παρουσίαση θέματος – Προϋποθέσεις επιτυχίας Προσωπικότητα ομιλητή Γενικότερη επιστημονική κατάρτιση Ικανότητα στο χειρισμό του λόγου, φυσική φωνή – άρθρωση – ρυθμός – γλώσσα σώματος Βλέμμα σε όλο το ακροατήριο, κατά το δυνατό λιγότερο σε σημειώσεις/διαφάνειες - ενθουσιώδης, δυναμικός, άνετος Να κατέχει το θέμα, να εμπνέει εμπιστοσύνη, να είναι ευέλικτος, να μην τα χάνει Να έχει ενδιαφέρον και αγάπη γι΄αυτό που κάνει
Να δίνει ευκαιρίες για ερωτήσεις και συμμετοχή Να χρησιμοποιεί παραδείγματα Να έχει πλούσια εποπτικά μέσα Να δημιουργεί άνετο και φιλικό κλίμα. Όχι υπεροπτικά ή εγωιστικά Να έχει υπομονή, ανοχή και αγάπη σε όλους τους ακροατές Να ενισχύει τη συμμετοχή όλων ανάλογα με το χαρακτήρα τους Η γλώσσα να είναι ανάλογη με το ακροατήριο Να γίνεται επεξήγηση ορολογίας και εννοιών
Τεχνική ερωτήσεων Γλωσσικά και λογικά σωστή Ξεκάθαρη και κατανοητή Όχι διπλή και αλυσιδωτή Όχι αντιψυχολογικές και αντιπαιδαγωγικές ερωτήσεις Όχι ερωτήσεις που αιφνιδιάζουν Ερωτηματική αντωνυμία στην αρχή Στην αρχή απευθύνεται σε όλους Ανάλογη με το επίπεδο Χρόνος για απάντηση Ενίσχυση της απάντησης ή εμπλουτισμός
Η συμβολή των αισθήσεων στη μάθηση Ο προφορικός λόγος μόνος του δεν αρκεί για να σχηματισθούν οι σωστές παραστάσεις Οι αισθήσεις μας παίζουν σημαντικό ρόλο Έρευνες έχουν δείξει ότι: 83% αντιλαμβανόμαστε με την όραση 11% >>> με την ακοή 1.5% >>> με την αφή 1% >>> με τη γεύση
Έρευνες αποδεικνύουν ότι διατηρούμε: 30% από όσα είδαμε 20% από όσα ακούσαμε 10% από όσα διαβάζουμε 60% από όσα είδαμε & συγχρόνως μας εξηγήθηκαν Στάθμη εκπαίδευσης Λόγος & βιβλία Πειράματα Ε.Μ.Δ. Στοιχειώδης 20% 10% 70% Μέση 30% 50% Ανωτάτη
Διαδραστική διάλεξη – Χρήση Εποπτικών μέσων διδασκαλίας (1) Έντυπο υλικό – φυλλάδια: μετάδοση συμπυκνωμένης γνώσης, ελαχιστοποίηση περιττών πληροφοριών, μορφοποίηση κειμένου με επικεφαλίδες και διαφορετικά χρώματα, χρήση διαγραμμάτων-πινάκων, παραπομπές για συμπληρωματικές πηγές Πίνακας: με μαρκαδόρους, αναλυτική λύση προβλημάτων, χρήση σκίτσων / διαγραμμάτων, πληροφορίες ορατές από όλους, απώλεια οπτικής επαφής κατά τη γραφή
Διαδραστική διάλεξη – Χρήση Εποπτικών μέσων διδασκαλίας (2) Διαφάνειες (powerpoint): δυνατότητα παροχής μεγάλου όγκου πληροφοριών, χρήση εικόνων-διαγραμμάτων-πινάκων, οι διαφάνειες κατά το δυνατόν επιγραμματικές (μην προσπαθείτε να παρουσιάσετε όλα όσα λέτε), με εμφανή γραμματοσειρά, κάθε διαφάνεια να προβάλλεται για αρκετό χρονικό διάστημα Προβολή video: επίδειξη περιστατικών και τεχνικών, ενίσχυση ρεαλισμού, αύξηση ενδιαφέροντος, πλούτος πληροφοριών, συνοδεύεται απαραίτητα από ερωτήσεις, επεξηγήσεις, συζήτηση και σχολιασμό (να μη μετατρέπονται οι εκπαιδευόμενοι σε παθητικούς δέκτες και ο εκπαιδευτής σε περιττό πρόσωπο)
Πλεονεκτήματα Εποπτικών μέσων διδασκαλίας Διεγείρουν το ενδιαφέρον των μαθητών Προσφέρουν αληθινές & ορθές εμπειρίες Ενισχύουν την μονιμότητα της μαθήσεως Κάνουν την διδασκαλία πιο παραγωγική Προάγουν την αυτενέργεια Διευκολύνουν τους μαθητές να κρατούν σημειώσεις Διατηρούν παραστάσεις για μεγάλο χρονικό διάστημα Μόνο με το λόγο 70% διατηρούν τα διδαχθέντα για 3 ώρες & 10% μετά 3 ημέρες Μόνο με εικόνες 72% μετά 3 ώρες & 20% μετά 3 ημέρες Ε.Μ.Δ. 85% μετά 3 ώρες και 65% μετά 3 ημέρες
Κριτήρια για σωστά μέσα διδασκαλίας Απλότητα στη σύνθεση. Το Ε.Μ.Δ. να μιλάει μόνο του, να μην έχει ανάγκη επεξηγήσεων Ευαναγνωστότητα στα κείμενα Τονίζουμε τα κεντρικά σημεία Να είναι ταυτισμένα με τους σκοπούς του μαθήματος Να υποβοηθούν τη διδασκαλία στη διασάφηση των εννοιών Να είναι πλουσιώτερα από την εικονογράφηση του εγχειριδίου Να είναι φροντισμένα & καλοδιατηρημένα Να είναι σύγχρονα