Ένταξη χωρίς πίστη; Διαστάσεις του θρησκευτικού φαινομένου στην Ελλάδα

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Πάσχα και η Ανάσταση του Χριστού
Advertisements

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΔΕΛΦΟΠΟΙΗΣΗ – ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΔΕΛΦΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΕΩΝ»
ΠΑΣΧΑ ΠΕΝΥ ΑΤΣΑΛΑΚΗ.
Πάσχα!! Γιώτα Τσακιρίδου.
 Οικογενειακό Δίκαιο Οικογενειακό Δίκαιο είναι το σύνολο των κανόνων που ρυθμίζει τις οικογενειακές σχέσεις κυρίως μεταξύ συζύγων καθώς και γονέων και.
 Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα  Ε.Ο.Κ..
Άτυπη ομάδα νέων Καισαριανής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Θρησκευτική ετερότητα και διαπολιτισμική εκπαίδευση
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΔΕΛΦΟΠΟΙΗΣΗ – ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΔΕΛΦΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΕΩΝ»
Η δυναμική της ελληνικής γλώσσας εκτός Ελλάδας σε περίοδο κρίσης Στόγιος Νικόλαος.
Ανδρέας Λασκαράτος ( ) Τα μυστήρια της Κεφαλλονιάς ή σκέψες απάνου στην οικογένεια, στη θρησκεία και στην πολιτική εις την Κεφαλλονιά.
Η ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ
Ορισμός Μορφές Σημασία Αίτια κρίσης Προγονοπληξία Προοδοπληξία Στάση απέναντι στην παράδοση.
Η σημασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Απουσία πολεμικών συγκρούσεων ανάμεσα σε κράτη-μέλη και σταθερότητα Κατάργηση της θανατικής ποινής, προσήλωση στους δημοκρατικούς.
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου
ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΗΣ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗΣ ΤΗΣ ΑΠΟΚΛΙΝΟΥΣΑΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΝΟΜΙΑ ΕΥΡΩΠΑΪΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΝΟΜΟΙΑ Χωρίς περιορισμούς η διακίνηση εμπορευμάτων και κεφαλαίων είναι πιο εύκολο Είναι ελεύθερη.
ΑΡΙΣΤΕΑ ΓΙΑΝΝΟΥ ΣΩΣΩ ΚΑΤΣΕΛΗ ΑΣΠΑ ΙΑΚΩΒΟΥ
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΠΕΡΑΚΗ ΕΙΡΗΝΗ Γ’3.
Πάσχα Ελένη Π..
4.1 Κοινωνικοί θεσμοί 4.2 Αναγκαιότητα κοινωνικών θεσμών
Για το μάθημα των Θρησκευτικών Μητσάνη Ιωάννα Γ2
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
Ρατσισμός στα σχολεία Γιάννης Κοτσιρίλος Πηγές κειμένου: wikipedia
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Παναγιώτης Λαδόπουλος
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΜΑ : ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΣΧΟΛ
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
Η Γενοκτονία του ποντιακού ελληνισμού – 100 έτη από την έναρξή της ( ) Υπεύθυνος: Κόκκορης Σπυρίδων ΠΕ01 Συμμετέχουσες: Κωνσταντινίδου Ιουλία ΠΕ16.
2 ο ΜΑΘΗΜΑ Ο γάμος και το σύμφωνο συμβιώσεως στο πεδίο του ιδιωτικού διεθνούς δικαίου.
Η ΠΟΛΗ ΜΟΥ ΛΕΠΤΟΚΑΡΥΑ Αναστασία Σπηλιοπούλου Μαρία Κοτσίρη Νεφέλη Τσαούση ΤΑΞΗ Δ2 Εργασία 4 ΤΠΕ 2016.
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
Ν ΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ Σ ΥΓΧΡΟΝΗ Ε ΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣ ΤΟΡΙΑ 18 ΟΣ – 20 ΟΣ ΑΙΩΝΑ Σ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ Παιδαγωγική Σχολή ΑΠΘ Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Τομέας Κοινωνικών.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
2 η Εργασία «ΟΙ ΕΜΠΟΡΟΙ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ» Πάνος Πλαγάκης Έφη Φλώρου.
Αγροτική Κοινωνιολογία
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ Αρχαία Εποχή.
Αναγέννηση και χριστιανισμός
Η ιστορία της Εκκλησίας και η μελέτη της
ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ: Η Κρυμμένη Δύναμη
Μάθημα: Πολιτική Παιδεία
Εκπαιδευτική διοίκηση και καινοτομία
Οι Εκκλησίες του κόσμου
Ρατσισμός Πολυπολιτισμικότητα και Ελληνικό Σχολείο:
Τυπολογία τουριστικών προορισμών
Eτερότητα και Εκπαίδευση στην Ελληνική Διασπορά
Διάλεξη 9η Αύξηση του αριθμού των ρεαλιστικών απεικονίσεων στα σχολικά εγχειρίδια Αναπ. Καθηγητής Γ. Πλειός.
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Θρησκευτική Μεταρρύθμιση
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΝΔΙΑ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: Άννα Σαββατοπούλου Νάτσιος Σταύρος Παπαχαρίτων Στάθης Χατζηστυλλή Στεφανία.
1ο Πειραματικό δημοτικό 12\Θ
ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΣΤΟ ΙΣΛΑΜ
Θρησκευτική Μεταρρύθμιση
UNICEF Η UNICEF αναγνωρίζει πως οι έγκαιρες παρεμβάσεις είναι οι πιο αποτελεσματικές και συνεργάζεται στενά με τα Υπουργεία Παιδείας των αναπτυσσόμενων.
Η κατάκτηση της ελληνικής Χερσονήσου
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
8.6. Πολιτισμικά χαρακτηριστικά της Ε.Ε.
Γεγονότα της Μεταρρύθμισης
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Ηλίας Μπουναρτζής/users.sch.gr/bounartzis
Εκπαίδευση και μειονότητες
Θεωρία Μεθόδων Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ένταξη χωρίς πίστη; Διαστάσεις του θρησκευτικού φαινομένου στην Ελλάδα Νίκη Παπαγεωργίου Κοινωνιολογία της Θρησκείας Τμήμα Θεολογίας – Α.Π.Θ.

Η εκκοσμίκευση στην Ελλάδα Η εκκοσμίκευση «επιταχύνεται» την περίοδο της μεταπολίτευσης, όπου εγκαθιδρύεται η δημοκρατία και η χώρα εντάσσεται προοδευτικά στην Ευρώπη Οι κυβερνήσεις της μεταπολίτευσης λαμβάνουν μια σειρά μέτρων που αφορούν θέματα αστικού δικαίου (οικογενειακό δίκαιο, πολιτικός γάμος, «αυτόματο» διαζύγιο, ταυτότητες κλπ.) και «επιβάλλουν» τη σταδιακή αποδέσμευση από την Εκκλησία.

Η θέση της Ορθόδοξης Εκκλησίας Αναγνώριση της Ορθόδοξης Εκκλησίας ως «επικρατούσας» θρησκείας λόγω των ιστορικών δεσμών με το ελληνικό έθνος και την ελληνική ταυτότητα. Αυτή η κατάσταση δημιουργεί μια ιδιαίτερη θέση για την Εκκλησία αλλά και συγκρούσεις που αφορούν τη σχέση της με το αναπτυσσόμενο κοσμικό κράτος.

Η σχέση των Ελλήνων με την Ορθόδοξη Εκκλησία Υψηλή εμπιστοσύνη στο θεσμό της Εκκλησίας Η ορατότητα της Εκκλησίας στην ελληνική δημόσια σφαίρα και η σημασία της στη συνείδηση των Ελλήνων αποτυπώνεται στο υψηλό ποσοστό των Ελλήνων που αυτό-προσδιορίζονται ως ορθόδοξοι. Αντίθετα, η εκκλησιαστικότητα που μπορεί να θεωρηθεί ως ένδειξη της ουσιαστικής και όχι τυπικής ένταξης δεν ανταποκρίνεται στο υψηλό ποσοστό αυτό-προσδιορισμού των Ελλήνων ως ορθοδόξων.

Πίνακας 1: Ένταξη σε θρησκεία ή δόγμα Ταυτότητα της έρευνας Orthodox Eurodim (1987) 89% AMER (1994) 95% European Values Survey (1999) 96% European Social Survey (2002) Κάπα -Research / Π.Κ.Φ. (2006) Κάπα –Research (2015) 93% 97% 81, 4

Πίνακας 2. Συχνότητα εκκλησιασμού (%) Ταυτότητα Έρευνας Κάθε Κυριακή Τουλάχιστον μια φορά το μήνα Στις μεγάλες γιορτές Σε γάμους, βαφτίσεις κλπ. Eurodim 1987 8 21 45 26 AMER 1994 23 51 18 V-PRC 1997 12 17 56 15 EVS 1999 - 34 62 ESS 2002 27 28 40 Κάπα 2006 Κάπα 2015 22 6,7 24 10 46, 2

Πιστεύετε στην ανάσταση των νεκρών; Κάπα - Research /Βήμα Απρίλιος 2011 Ναι: 26.5% Μάλλον ναι: 15.3% Όχι: 13.8% Μάλλον Όχι: 34.3% Δεν ξέρω / Δεν απαντώ: 10.1%

-Τι σημαίνει το Πάσχα για σας; [Κάπα - Research /Βήμα Απρίλιος 2011] -Περίοδος θρησκευτικής κατάνυξης: 36% -Ευκαιρία εκκλησιασμού: 11.1% -Ευκαιρία διατήρησης των εθίμων: 42.5% -Ευκαιρία διακοπών και ξεκούρασης: 39.9% -Ευκαιρία συνάντησης με οικογένεια: 15.1%

Τι σημαίνει το Πάσχα για σας; [Κάπα - Research /Βήμα Απρίλιος 2015] -Περίοδος θρησκευτικής κατάνυξης: 42, 7% -Ευκαιρία επιστροφής στις ρίζες: 36,4% -Ευκαιρία διακοπών και ξεκούρασης: 30, 4% -Ευκαιρία εκκλησιασμού: 19.1% -Ευκαιρία να βρεθώ με τους συγγενείς μου: 15.3% -Ευκαιρία να επισκεφτώ τον τόπο καταγωγής μου: 10,3%

Συμπέρασμα Παρά το γεγονός ότι η «ομολογία» της ορθόδοξης ταυτότητας παραμένει σε υψηλά επίπεδα, η ομολογία της πίστης είναι αισθητά μειωμένη και σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στην ένταξη. Ο συνδυασμός υψηλού βαθμού ένταξης και χαμηλού βαθμού συμμετοχής μπορεί να σημαίνει την αποδυνάμωση της θρησκευτικής ταυτότητας και τη μετατροπή της σε εθνική – πολιτιστική ταυτότητα. Η Ορθόδοξη Εκκλησία φαίνεται να διατηρεί τη θεσμική της θέση εις βάρος της αληθινής πίστης.