Εννοιολογική Ανάπτυξη Μέρος Β

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΕΠΙΛΟΓΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
Advertisements

ΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟΙ ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΙ
Ενημέρωση και αγωγή υγείας για τη νέα γρίπη στα σχολεία Α. Ξεκαλάκη Παιδίατρος Δ/νση Κοινωνικής και Αναπτυξιακής Παιδιατρικής Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού.
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Προβλήματα που διαπιστώθηκαν από την εφαρμογή των αρχών του συμπεριφορισμού Χριστίνα Σολομωνίδου Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Π.Θ.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
1 ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Προετοιμασία μαθήματος με.
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Ενότητα 2.1 Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
Α.Π.Θ. Π.Τ.Δ.Ε. Π.Μ.Σ Επιστήμες της Αγωγής-Κατεύθυνση Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και Νέες Τεχνολογίες Διερεύνηση εφαρμογής.
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Ανακαλυπτική θεωρία μάθησης
Telematics Επιμέλεια:Παγώνης Γεώργιος Writer: Patrick Dillon.
Γνωστική προσέγγιση: Μελέτη στην αφετηρία της νόησης
Ο υπολογιστής ως εργαλείο μάθησης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΛΙΤΙΣ ΜΙΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΡΟΛΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΥ Το μανθάνον υποκείμενο δεν κατασκευάζει την προσωπική του γνώση μέσα σε ένα πολιτισμικό και επικοινωνιακό.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
Τα Ψηφιακά μέσα, η Κινούμενη εικόνα και η Εκπαιδευτική Διαδικασία Χειμερινό Εξάμηνο
Τι αλλάζει στη διδασκαλία και στη μάθηση με τη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού Μαρία Κορδάκη, MEdu, PhD.
Διδακτική Πληροφορικής
Τεχνοκρατικό vs ανθρωπιστικό
Α Τα Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ που Ευνοούν τη Μάθηση.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία. ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Η ψυχολογία είναι η επιστήμη που σκοπό έχει να περιγράψει και να εξηγήσει την συμπεριφορά και τις νοητικές διεργασίες.
Vygotsky Έμφαση στη σημασία κοινωνικοπολιτισμικών παραγόντων για τη γνωστική ανάπτυξη Νοημοσύνη= Ικανότητα του ατόμου να μαθαίνει μέσω της διδασκαλίας.
Γλώσσα και Σκέψη Εργασία Ψυχολογίας Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής Ιωάννου Γεωργία Φίλιππα Δήμητρα Χατωνίδη Γεωργία.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
J. Piaget Γνωστική εξελικτική θεωρία Παρδαλού Χριστίνα 4N-EΡΜ11.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Εργαστήριο με θέμα: Η χαρτογράφηση εννοιών ως εκπαιδευτικό εργαλείο στο πλαίσιο της Π.Ε/ Ε.Α.Α.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Ενότητα 5: Η Kοινωνικοπολιτισμική Θεωρία του Lev Vygotsky
Έργο Παιδαγωγικής, κλάδοι, βασικοί παιδαγωγικοί όροι Έργο Παιδαγωγικής: να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ.
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Η κοινωνικο-πολιτισμική θεωρία του Lev Vygotsky
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Βιβλιογραφία που αξιοποιήθηκε κυρίως για τις σημειώσεις:
Τι αλλάζει στη διδασκαλία και στη μάθηση με τη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού Μαρία Κορδάκη, MEdu, PhD.
Ο υπολογιστής ως εργαλείο μάθησης
ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Ειρήνη Πετράκη Δασκάλα – Πυρήνας ΤΠΕ Μάρτιος, 2011
Ενότητα 6: Κοινωνικο-Πολιτισμικές Θεωρίες Μάθησης
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Η ανάπτυξη του παιδιού Καλαϊτζίδης Αγάπιος.
Υπολογιστική τεχνολογία και μαθησιακή διαδικασία
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Βασικές θέσεις της πολιτισμικής-ιστορικής θεωρίας του Vygotsky ( )
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
Νατάσσα Κυριακοπούλου & Στέλλα Βοσνιάδου
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
H θεωρία του Lev Vygotsky
ΚοινωνικοπολιτισμικΕΣ
Έφη Γουργιώτου Μόν. Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΠΕ Παν. Κρήτης
Εκπαιδευτικός & ΑΠ Χειμερινό εξάμηνο
Μέση παιδική ηλικία Γνωστική ανάπτυξη
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εννοιολογική Ανάπτυξη Μέρος Β Στέλλα Βοσνιάδου

Lev S. Vygotsky Γεννήθηκε το 1896 στην Όρσα της Λευκορωσίας – πέθανε από φυματίωση το 1934 Ιστορικό-πολιτιστική προσέγγιση Το κοινωνικό - πολιτισμικό περιβάλλον διαμεσολαβεί και προσδιορίζει τον τρόπο αντίληψης του ατόμου

Εννοιολογική ανάπτυξη και Vygotsky Βασίζεται στην κλασική θεωρία και υποστηρίζει ότι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας δεν μπορούν να σχηματίσουν αναπαραστάσεις καθοριστικών γνωρισμάτων Θεματικές κατηγοριοποιήσεις έναντι Αλυσιδωτών κατηγοριοποιήσεων έναντι Ταξινομικών κατηγοριοποιήσεων Θεματικές κατηγοριοποιήσεις – οργανωμένες ανάλογα με κάποιο θέμα Αλυσιδωτές κατηγοριοποιήσεις – οργανωμένες άλλοτε με βάση το χρώμα, άλλοτε με βάση το σχήμα, κλπ. Ταξινομικών κατηγοριοποιήσεις – οργανωμένες σε ιεραρχικές κατηγορίες

Η σημασία της γλώσσας Η σημασία της μεσολαβητικής σημασίας της γλώσσας στη δημιουργία κατηγοριοποιήσεων

Κατώτερες Ψυχολογικές Ανώτερες Ψυχολογικές Λειτουργίες Λειτουργίες Σύμφωνα με τη θεωρία του L. S. Vygotsky, οι ανώτερες ψυχολογικές αντιδράσεις απαιτούν τη χρήση συμβόλων ΕΑ Ε(Σύμβολο) Α   Κατώτερες Ψυχολογικές Ανώτερες Ψυχολογικές Λειτουργίες Λειτουργίες Άμεσες Αντιδράσεις Διαμεσολαβητικές Αντιδράσεις σε σε ερεθίσματα ερεθίσματα

Κοινωνική προέλευση της ατομικής ψυχικής λειτουργικότητας «Οποιαδήποτε λειτουργία στην πολιτισμική ανάπτυξη του παιδιού εμφανίζεται δύο φορές ή σε δύο πεδία. Πρώτα εμφανίζεται στο κοινωνικό και μετά στο ψυχολογικό πεδίο. Πρώτα εμφανίζεται μεταξύ των ανθρώπων, ως μία διαψυχική κατηγορία και μετά, μέσα στο παιδί ως μια ενδοψυχικη κατηγορία

Σημασία των εργαλείων Σημασία των εργαλείων ως μέσων αλλαγής της συμπεριφοράς «Η χρήση και η εφεύρεση εργαλείων από τους ανθρωποειδείς πιθήκους είναι το επιστέγασμα της οργανικής ανάπτυξης της συμπεριφοράς … δημιουργεί τις βασικές ψυχολογικές προϋπόθεσης για την πολιτισμική ανάπτυξη της συμπεριφοράς»

Η σημασία της γλώσσας και των συμβόλων Τα συστήματα των συμβόλων και εργαλείων που δημιουργεί ο πολιτισμός αλλάζουν την συμπεριφορά και την νόηση – Ο μηχανισμός της ατομικής ανάπτυξης έχει τις ρίζες του στην κοινωνία και στον πολιτισμό. Εργαλεία – ανθρώπινη εργασία – συμβολικά συστήματα

Η έννοια της δια-μεσολάβησης Μεσολάβηση τεχνικών εργαλείων Μεσολάβηση ψυχολογικών εργαλείων Ψυχολογικά εργαλεία – γλώσσα, μαθηματικά, γραφή, σχήματα και διαγράμματα, έργα τέχνης, κλπ. Διαμεσολαβητικά μέσα τα οποία αποτελούν προϊόντα κοινωνικο-πολιτισμικής εξέλιξης και υπηρετούν την ψυχική λειτουργία.

Η ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης Έννοια της ζώνης της επικείμενης ανάπτυξης -αντιστοιχεί στην απόσταση ανάμεσα στο πραγματικό αναπτυξιακό επίπεδο και στο επίπεδο εν δυνάμει ανάπτυξης, όπως καθορίζεται από την επίλυση προβλημάτων κάτω από την καθοδήγηση των ενηλίκων ή σε συνεργασία με πιο ικανούς συνομηλίκους

Υποστηρικτικό πλαίσιο Η σημασία του κοινωνικού πλαισίου – γονείς και εκπαιδευτικοί για την ανάπτυξη των μαθητών Η διδασκαλία είναι αποτελεσματική όταν βοηθάει τον μαθητή να αναπτυχθεί στη ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης

Ανάπτυξη του λόγου Η πιο σημαντική στιγμή στην πορεία της ανάπτυξης – όταν ο λόγος και η πρακτική δραστηριότητα συγκλίνουν Προ-νοητικός λόγος Απλοϊκή ψυχολογία Εγωκεντρικός λόγος Εσωτερικός λόγος

Εσωτερικός λόγος Εγωκεντρικός λόγος Εσωτερικός λόγος - σκέψη Ο εγωκεντρικός λόγος … αναπτύσσεται από τα κοινωνικά του θεμέλια μεταφέροντας τις κοινωνικές-συνεργατικές μορφές της συμπεριφοράς στη σφαίρα της ατομικής ψυχολογικής λειτουργίας

Επιπτώσεις στην Εκπαίδευση Επιπτώσεις στην Εκπαίδευση Αξιολόγηση της πραγματικής ανάπτυξης – εν δυνάμει ανάπτυξης Αμοιβαία διδασκαλία - Palincsar and Brown, 1984 Συνεργατική μάθηση Κοινωνικό-πολιτισμική προσέγγιση στη μάθηση Distributed cognition

Η θεωρία του Κeil (Keil & Baterman, 1984) Υποτίμηση του ρόλου της επιμέρους γνώσης του περιεχομένου στην εννοιολογική ανάπτυξη Τα μικρά παιδιά μπορεί να μην ξέρουν τα καθοριστικά γνωρίσματα για πολλές έννοιες. (τι είναι ένα νησί, τι είναι διακοπές, κλπ.)

Εννοιολογική ανάπτυξη Πιθανολογικές θεωρίες Εννοιολογική ανάπτυξη Πιθανολογικές θεωρίες Rosch & Mervis Τα παιδιά μαθαίνουν πρώτα τις κατηγορίες βασικού επιπέδου (Υπερκατηγορία, βασικό επίπεδο, υποκατηγορία)

Εννοιολογική ανάπτυξη ΄Εννοιες οργανωμένες σε θεωρίες Βοσνιάδου & Βrewer (1992, 1994)

Σφαίρα Νοητικά μοντέλα της γης παιδιών ηλικίας 6 έως 11 ετών (από Vosniadou & Brewer, 1992). Όλα τα μοντέλα, αλλά κυρίως το μοντέλο της γης-ορθογώνιο, αναπαριστάνουν τις προσπάθειες των παιδιών να συμβιβάσουν τον ισχυρισμό των ενηλίκων ότι η γη είναι στρογγυλή με αυτό που παρατηρούν γύρω τους (κυρίως στην Champaign Urbane του Illinois όπου διεξήχθη η έρευνα). Πεπλατυσμένη σφαίρα Κοίλη σφαίρα Διπλή Γη Γη δίσκος Γη ορθογώνιο