ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Advertisements

Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Αποφάσεις Τιμολόγησης
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Κεφάλαιο 13 Μεγιστοποίηση κέρδους και προσφορά
Μήπως έχουμε ακρίβεια «Ελληνικής κατασκευής;» Γιώργος Μπάλτας Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήμα Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Ο ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ
1.3.2 Αγορά Μορφές αγοράς Παπαδοπούλου Άννα.
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑ: ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗ ΓΙΑ ΑΡΤΟΠΟΙΕΙΟ ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΕΙΟ
ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ I Φαίδων Θεοφανίδης
Στοιχεία Μικροοικονομικής Ανάλυσης IΙ
Γραμμικός Προγραμματισμός
ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΙΙ
Κεφάλαιο 11 Επενδύσεις και Αναζήτηση Αξίας Χρηματοοικονομική Επιχειρήσεων.
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Β’ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch.
Η Νεοκλασική Πολιτική Οικονομία της Παραγωγής και των Αγορών
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Θεωρητικό υπόδειγμα για την μελέτη της οικονομικής δραστηριότητας (Κεφ
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΙΙΙ
Η εισφορά του δικαίου του ανταγωνισμού στην ανάπτυξη ΔΗΜΗΤΡΗΣ Ν. ΤΖΟΥΓΑΝΑΤΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
Βαγής Σαμαθρακής1 ΜΙΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ Τμήμα Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων.
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 4η
ΜΟΡΦΕΣ ΑΓΟΡΑΣ ΠΛΗΡΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
ΘΕΩΡΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ Η Συνάρτηση Παραγωγής, προσδιορίζει τις δυνατότητες παραγωγής ενός αγαθού ή υπηρεσίας, ως συνάρτησης των παραγωγικών συντελεστών, δεδομένης.
Κ ΕΦΑΛΑΙΟ 11 ο: Moνοπώλιο και μονοψώνιο Παρακίνηση: Brush Wellman 2. Το πρόβλημα της μεγιστοποίησης των κερδών του μονοπωλίου Η συνθήκη μεγιστοποίησης.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΔΙΑΛΕΞΗΣ Βαγής Σαμαθρακής 2 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΣΤΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ &
Μικροοικονομική Ι Ενότητα # 5: Μορφές αγοράς Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
Αρχές Γεωργικής Οικονομίας και Οργάνωση Γεωργικών Επιχειρήσεων 3 η Διάλεξη.
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΤΜΗΜΑ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ.
Επιχειρηματικό Σχέδιο Ελαστικότητα Ζήτησης Επιχειρηματικό Σχέδιο.
Οι εταιρίες στις ανταγωνιστικές αγορές Κεφάλαιο 14 Copyright © 2001 by Harcourt, Inc. All rights reserved. Requests for permission to make copies of any.
Μικροοικονομική Ι Ενότητα # 6: Θεωρία παιγνίων Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
MARKETING ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2. Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Τα προϊόντα της παραγωγής, δηλαδή τα οικονομικά αγαθά, από άλλους πωλούνται και από άλλους αγοράζονται. Ο χώρος,
Κεφάλαιο 4 Δημόσιες επιχειρήσεις. Ανάγκη προστασίας των καταναλωτών σε περιπτώσεις ελλιπούς ανταγωνισμού. (ανάμεσα στα άλλα..) δημιουργία Δημόσιων Επιχειρήσεων,
Το κόστος της παραγωγής Κεφάλαιο 13 Copyright © 2001 by Harcourt, Inc. All rights reserved. Requests for permission to make copies of any part of the work.
Κεφαλαιο 5 Τιμολόγηση Υπηρεσιών.
1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ. ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ 1 2 Στην αγορά συμμετέχουν πολλοί αγοραστές και πωλητές Τα προσφερόμενα.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 5: Προσφορά – Παραγωγή – Κόστος. Διαλέξεις 8 έως 9. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης.
Προσφορά, ζήτηση και δυνάμεις της αγοράς Κεφάλαιο 4 Copyright © 2001 by Harcourt, Inc. All rights reserved. Requests for permission to make copies of any.
1 Βασικές Έννοιες της Οικονομικής Επιστήμης (Επανάληψη ή Εισαγωγή) Τι είναι Οικονομικό Υπόδειγμα; Όφελος Κόστος Αγορές Ελαστικότητα Εξωτερικότητες Οικονομικά.
Μακροοικονομία Διάλεξη 5. Πληθωρισμός: μετράει τη μεταβολή του γενικού επιπέδου των τιμών Τα αίτια του Πληθωρισμού 1)Η θεωρία του πληθωρισμό ζήτησης:
M. PARKIN, M. POWELL, K. MATTHEWS
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΑΓΟΡΑ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
ΑΓΟΡΕΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
M. PARKIN, M. POWELL, K. MATTHEWS
M. PARKIN, M. POWELL, K. MATTHEWS
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Απασχόληση & μισθοί σε μη πλήρως ανταγωνιστική αγορά εργασίας
Ενοτητα 8. οικονομικεσ θεωριεσ διεθνων επιχειρησεων
ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΤΜΗΜΑ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ.
Ενότητα 10: Καμπύλες κόστους
Οικονομικά Γεωργικής παραγωγής
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Σεμινάριο Επιμόρφωσης Δικαστών και Εισαγγελέων
Τεχνολογία Β’ Γυμνασίου
Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΔΙΑΛΕΞΗΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΑ ΣΤΟ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΟ ΚΡΑΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΑ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑ

ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΕΙΣ ΤΥΠΟΙ ΔΟΜΗΣ ΑΓΟΡΑΣ

ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ 1 Με τον όρο ολιγοπώλιο αναφερόμαστε στην κατηγορία αγοράς που βρίσκεται μεταξύ των δύο ακραίων περιπτώσεων όπου: Υπάρχουν λίγοι μόνο πωλητές Κάθε πωλητής προσφέρει προϊόν παρόμοιο ή ταυτόσημο με το εκείνο των ανταγωνιστών του Οι πράξεις κάθε πωλητή στην αγορά μπορεί να έχουν σοβαρή επίπτωση στα κέρδη όλων των άλλων πωλητών Υπάρχουν εμπόδια στην είσοδο νέων επιχειρήσεων

ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ Ή ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗ Υπάρχουν δύο διαφορετικές τάσεις στα ολιγοπώλια: · Η αλληλεξάρτηση μεταξύ επιχειρήσεων δημιουργεί μια τάση για σύμπραξη μεταξύ τους. Αν καταφέρουν να συνεργαστούν και να ενεργήσουν σαν μονοπώλιο τότε μεγιστοποιούν τα κοινά κέρδη · Από την άλλη πλευρά, κάθε ολιγοπωλητής ενδιαφέρεται μόνο για το δικό του κέρδος, και αυτό τον ωθεί στο να ανταγωνίζεται με τους άλλους στην προσπάθειά του να ιδιοποιηθεί ένα μεγαλύτερο μέρος από τα κέρδη του κλάδου

ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΣΤΟ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΟ Όταν οι επιχειρήσεις μιας ολιγοπωλιακής αγοράς αποφασίζουν πόση ποσότητα θα παράγουν για να μεγιστοποιήσουν το κέρδος τους, παράγουν ποσότητα περισσότερη από εκείνη που παράγεται από ένα μονοπώλιο και λιγότερη από εκείνη που παράγεται από μία ανταγωνιστική αγορά Η τιμή του ολιγοπωλίου είναι μικρότερη από την τιμή του μονοπωλίου, αλλά υψηλότερη από την ανταγωνιστική τιμή

ΜΕΓΕΘΟΣ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΟΥ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Όσο αυξάνεται ο αριθμός των πωλητών σε ένα ολιγοπώλιο, τόσο η ολιγοπωλιακή αγορά μοιάζει με ανταγωνιστική αγορά δηλ. Η τιμή προσεγγίζει το οριακό κόστος και Η παραγόμενη ποσότητα προσεγγίζει το κοινωνικά αποτελεσματικό επίπεδο

ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗΣ: ΤΟ ΚΑΡΤΕΛ-1 Αν οι επιχειρήσεις ενός ολιγοπωλιακού κλάδου καταφέρουν να συνεννοηθούν μεταξύ τους (π.χ. ως προς την τιμολόγηση, τα μερίδια αγοράς, την διαφήμιση κ.λπ.), επιτυγχάνουν περιορισμό του ανταγωνισμού και μείωση της αβεβαιότητας, στοιχεία τα οποία μειώνουν τα συνολικά κέρδη του κλάδου

ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗΣ: ΤΟ ΚΑΡΤΕΛ-2 Μια (τυπική ή άτυπη) συμφωνία μεταξύ επιχειρήσεων για εκμετάλλευση της αγοράς ονομάζεται καρτέλ. Προϋποθέσεις για την δημιουργία ενός καρτέλ είναι η ομοιογένεια του προϊόντος, η ισχυρή αλληλεξάρτηση και η γνώση των συνθηκών ζήτησης Το καρτέλ επιτυγχάνει την μεγιστοποίηση των κερδών του όταν ενεργεί σαν μονοπώλιο, δηλ. σαν να ήταν μια επιχείρηση

ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗ: Η ΚΑΜΠΤΟΜΕΝΗ ΚΑΜΠΥΛΗ ΖΗΤΗΣΗΣ Το υπόδειγμα αυτό στηρίζεται στην υπόθεση ότι αν η επιχείρηση μειώσει την τιμή, θα την ακολουθήσουν οι άλλες επιχειρήσεις του κλάδου, ενώ αν την αυξήσει καμία άλλη επιχείρηση δεν θα την ακολουθήσει. Συνέπεια αυτής της αλλαγής της κλίσης της καμπύλης ζήτησης είναι να υπάρχει ασυνέχεια στην καμπύλη οριακού εσόδου. Το υπόδειγμα αυτό παρέχει μια εξήγηση της δυσκαμψίας που παρατηρείται στις τιμές των ολιγοπωλιακών αγορών.

ΤΑ ΔΥΟ ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΑ ΣΤΟ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΟ P ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΣΥΝΝΕΝΟΗΣΗΣ ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΝΕΝΟΗΣΗ P MC MC MC1 MC2 MC3 AR=D MR MR D Q MR Q

ΚΡΑΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΑ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑ ΚΡΑΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΑ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑ Το ολιγοπώλιο καταλήγει να μοιάζει είτε περισσότερο με μονοπώλιο είτε περισσότερο με ανταγωνιστική αγορά, ανάλογα με τον αριθμό των επιχειρήσεων και ανάλογα με το πόσο συνεργάσιμες είναι οι ολιγοπωλιακές επιχειρήσεις Οι πολιτικοί ρυθμίζουν τη συμπεριφορά των ολιγοπωλίων με αντιμονοπωλιακούς νόμους

ΠΕΡΙΛΗΨΗ Οι ολιγοπωλιακές επιχειρήσεις μεγιστοποιούν τα κέρδη τους όταν σχηματίζουν καρτέλ και ενεργούν σαν μονοπώλιο Ωστόσο, αν οι ολιγοπωλητές αποφασίζουν καθένας μόνος του για το επίπεδο παραγωγής, το αποτέλεσμα θα είναι να παράγεται περισσότερη ποσότητα και να πωλείται το προϊόν σε χαμηλότερη τιμή σε σύγκριση με το μονοπώλιο Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των επιχειρήσεων σε ένα μονοπώλιο, τόσο πιο κοντά θα βρίσκονται η ποσότητα και η τιμή στα επίπεδα που θα επικρατούσαν σε συνθήκες ανταγωνισμού