ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ -ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ ‘Διαχείριση Πιθανών Κινδύνων’

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΥΠΑΙΘΡΙΕΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ (ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ)
Advertisements

Σχεδιασμός προγραμμάτων πρόληψης στο σχολικό περιβάλλον
Συνήθη σφάλματα κατά την εκτίμηση κινδύνου
ΕΙΔΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ 14 Δεκεμβρίου 2010, Αθήνα 2η Σύνοδος Διευθυντών.
Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων
ΑΣΦΑΛΕΙΑ & ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΛΛΑΓΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΣΕΧΒ, ΔΕΥΤΕΡΑ 4 ΙΟΥΛΙΟΥ 2011 Άρης Τσαουσάκης BASF ΕΛΛΑΣ ΑΒΕΕ.
Πρόληψη και Διαχείριση εργασιακού άγχους
ANDI Technical Diving. •Το 1989 η ANDI International λειτουργεί ήδη ένα χρόνο ως : «Διεθνής Εκπαιδευτικός Οργανισμός» «Διεθνής Εκπαιδευτικός Οργανισμός»
ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΣ ΠΕΤΡΟΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΟΣ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΕΜΠ
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Βασίλης Παπαχαρίσης ( /
Η ορθή τήρηση ορισμένων απλών κανόνων στη δραστηριότητα της αυτόνομης κατάδυσης, αποτελεί το σημαντικότερο παράγοντα για τη μείωση της πιθανότητας ατυχήματος.
Μικροί μας φίλοι, Η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας είναι μια υπηρεσία που φροντίζει για την ασφάλειά σας σε περίπτωση που συμβαίνει μια καταστροφή.
ΡΟΛΟΣ ΕΘΕΛΟΝΤΩΝ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΔΗΜΟΣ ΤΣΕΡΙΟΥ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
“Προετοιμασία του Δασκάλου της Κοινωνίας της Πληροφορίας. Αρχική Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας” Πρόταση.
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Π.Μ.Σ ΔΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.
Ασφαλείς Μετακινήσεις: ο ακρογωνιαίος λίθος των απόψεων της Διεθνούς Οδικής Ομοσπονδίας (IRF) για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Δρ Χάρης Ευδωρίδης,
11 Διδάσκοντες Ι.Πασπαλιάρης, Καθηγητής Τομέας Μεταλλουργίας Ι.Πασπαλιάρης, Καθηγητής Τομέας Μεταλλουργίας Δ.Δαμίγος, Επίκουρος Καθηγητής, Τομέας Μεταλλευτικής.
ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΣΜΕΥΣΕΩΝ
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΚΟΙΝΑ ΟΛΟΗΜΕΡΑ ΤΜΗΜΑΤΑ 4ου & 22ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΕΥΟΣΜΟΥ
Συμμετοχή των εργαζομένων στην διοίκηση των επιχειρήσεων
Διαχείριση Έργων Πληροφορικής
ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΩΠΟΥ Ι - Το περιβάλλον εργασίας
ΤΟ ΡΙΣΚΟ ΣΤΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ : ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΑΣΕΜΙ ΤΖΕΝΗ.
Υπηρεσίες Επαγγελματικής Υγείας, Ασφάλειας & Περιβάλλοντος Ηράκλειο Κρήτης ║ Αθήνα ║ Όπου έργο… και πρόληψη Πρακτικές.
ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ – ΘΡ. ΤΣΙΑΤΣΟΣ Θέματα Σχεδίασης Μέρος 2ο Χρηστοκεντρική & Συμμετοχική Σχεδίαση.
ΣΕΡΡΕΣ, ΕΙΣΑΓΩΓΗ Σύγχρονη και κορυφαία πρόκληση για τον κλάδο της διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού. Σκοπός: η μελέτη μεθόδων προσέλκυσης και άσκησης.
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΠΟΡΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΩΔ/ΣΟΥ.
Διοίκηση Αθλητικών Εγκαταστάσεων Φιλοσοφία- Στόχοι - Κατηγοριοποίηση Αθλητικών Εγκαταστάσεων Διοίκηση Αθλητικών Εγκαταστάσεων.
Π ΟΛΙΤΙΚΉ Π ΑΙΔΕΙΑ Α’ Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ. 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις Αθανάσιος Σ. Δερμετζόπουλος, MSc. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατ. Διοίκησης Τουριστικών.
ΜΑΡΙΑ ΝΑΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ.  Υγεία: η κατάσταση της πλήρους σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας και όχι μόνο η απουσία ασθένειας ή αναπηρίας.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Περιβαλλοντική Νομοθεσία 1. Νόμος 1650/86 Για την προστασία του Περιβάλλοντος.
EE : Διαχείριση κινδύνων Ενσωμάτωση σε διάφορες πολιτικές –Πολιτική συνοχής –Μεταφορές & ενέργεια –περιβάλλον –Προστασία Κρίσιμων υποδομών –ΒΑΜΕ –Διαχείριση.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΉ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΉ – ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΌΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΌΣ ΩΣ ΕΡΓΑΛΕΊΟ ΠΟΙΌΤΗΤΑΣ Διοίκηση Ολικής Ποιότητας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας.
Ορθολογισμός και Παράγοντες Περιορισμού του. Ορθολογισμός και Υποκειμενικότητα Σύγχρονες μελέτες (1995), υποδεικνύουν την διαφορά μεταξύ Ορθολογιστικής.
Σκοποί αγωγής υγείας-συμβουλευτικής  Διατήρηση σωματικής ισορροπίας ατόμου: υγιεινή, διατροφή, άσκηση  Διατήρηση ψυχικής-κοινωνικής ισορροπίας ατόμου-
«Οι αντικειμενικοί σκοποί της Ολικής Ποιότητας στον Τουρισμό»
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Κανόνες πυρκαγιάς και ασφάλειας.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ -ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
ΔΗΜΟΣ ΙΚΑΡΙΑΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΙΑΜΑΤΙΚΑ ΝΕΡΑ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΘΕΡΜΑΛΙΣΜΟΣ
Περιβαλλοντική Νομοθεσία
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ 9
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
Διαχείριση Διακινδύνευσης
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ -ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις
Φοιτητής: Τάρταρης Παναγιώτης (Α.Μ 6510)
Στην Ελλάδα, σε πρόσφατο Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβέρνησης (ΦΕΚ B 931/ ), στο άρθρο 6 και στην παράγραφο Γ΄ σε σχέση με τα παιδιά με ειδικές.
Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας
Οργάνωση & Διοίκηση Αθλητισμού
Δ ι α χ ε ί ρ ι σ η Έ ρ γ ο υ P r o j e c t M a n a g e m e n t
Ορισμός και σημασία της τεχνολογίας
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Πολιτική Παιδεία Α’ Λυκείου Διδάσκων: Κοψιδάς Οδυσσέας
Η έννοια της επιχείρησης
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ: ΟΡΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Σχολή Μηχ. Μεταλλείων-Μεταλλουργών
Θεμα: Τροχαια ατυχηματα
Αποσυνδετικές διαταραχές
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ -ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ ‘Διαχείριση Πιθανών Κινδύνων’ Αλεξανδρειο τεχνολογικό ιδρυμα θεσσαλονικησ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ διοικησησ τουριστικων επιχειρησεων & επιχειρησεων φιλοξενιασ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ -ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ ‘Διαχείριση Πιθανών Κινδύνων’ Δρ Ζαγκότση Σμαράγδα 9η Διάλεξη 11/01/2017

1. Εισαγωγή Η συμμετοχή σε δραστηριότητες αναψυχής έχει ως στόχο πρωταρχικά την απόκτηση/βίωμα έντονων εμπειριών, παράλληλα όμως και την εκπαίδευση πρόληψης και αποφυγής πιθανών κινδύνων. Ιδιαίτερη μέριμνα δίδεται στη διασφάλιση των συμμετεχόντων χωρίς όμως να αλλοιώνεται ο ψυχαγωγικός χαρακτήρας της εκάστοτε δραστηριότητας και να αποτρέπονται τα άτομα από τη συμμετοχή. Η φιλοσοφία της διαχείρισης κινδύνων κατέχεται κυρίως από το πνεύμα της πρόληψης παρά της επιβολής αυστηρών και εξαντλητικών απαγορεύσεων. Οι κανόνες ασφαλείας διαφοροποιούνται ανάλογα την υπαίθρια δραστηριότητα, την ομάδα συμμετεχόντων, τους συνοδούς, καθώς και άλλους εξωγενείς παράγοντες.

Κριτήρια που πρέπει να ισχύουν για τον ασφαλή σχεδιασμό υπαίθριων δραστηριοτήτων: Καταγραφή του σκοπού του προγράμματος και απαγόρευση κάθε άλλης δραστηριότητας Επιλογή κατάλληλου φυσικού περιβάλλοντος και αποφυγή άλλων ‘προβληματικών’ Προσεκτικός σχεδιασμός και οργάνωση της δραστηριότητας. Βήματα που βοηθούν στη σωστή διαχείριση πιθανών κινδύνων: Προσδιορισμός της φύσης του κινδύνου Αξιολόγηση του μεγέθους του κινδύνου Ενέργειες περιορισμού του κινδύνου

2. Είδη Κινδύνων Οι πιθανοί κίνδυνοι που μπορούν να εμφανιστούν κατά την άσκηση υπαίθριων δραστηριοτήτων αναψυχής, διακρίνονται σε αυτούς που οφείλονται στον παράγοντα άνθρωπο και σε αυτούς που προκύπτουν από τον περιβάλλοντα χώρο. 2.1 Κίνδυνοι από το Περιβάλλον Κίνδυνοι λόγω της φύσης της δραστηριότητας Ορισμένες δραστηριότητες θεωρούνται περισσότερο επικίνδυνες (π.χ. ελεύθερη ιππασία), συγκριτικά με κάποιες άλλες (πχ. αναρρίχηση). Οι κίνδυνοι οφείλονται κυρίως σε παράγοντες όπως: κατάσταση εδάφους, καιρικές συνθήκες, ύπαρξη ερπετών, κ.α. Κίνδυνοι λόγω των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού. Έλλειψη προδιαγραφών στον χρησιμοποιούμενο εξοπλισμό, χρήση ακατάλληλου εξοπλισμού ή κακώς συντηρημένου. Ο εξοπλισμός και οι εγκαταστάσεις θα πρέπει να επιθεωρούνται τακτικά. Γενικώς, όσο βελτιώνεται η τεχνολογία τόσο μειώνεται ο κίνδυνος αυτής της κατηγορίας, δεδομένου ότι προσφέρεται πιο σύγχρονος και ασφαλής εξοπλισμός.

Κίνδυνοι λόγω των χαρακτηριστικών της περιοχής δράσης Ορισμένες περιοχές σε συγκεκριμένες εποχές δημιουργούν συνθήκες ατυχήματος (πχ. χιονοστιβάδες, πλημμύρες, κ.α.). Κίνδυνοι λόγω της μεταφοράς, διαμονής, διατροφής των συμμετεχόντων Αναφέρονται σε πιθανούς κινδύνους που μπορούν να εμφανιστούν κατά τη μεταφορά των συμμετεχόντων στο πεδίο δράσης (πχ. σύγκρουση οχήματος), ή στην κατανάλωση ακατάλληλης τροφής και νερού.

2.1 Κίνδυνοι από τον Ανθρώπινο παράγοντα Συμμετέχοντες Συχνά οι συμμετέχοντες είναι αρχάριοι χωρίς προηγούμενη εμπειρία, χωρίς επίγνωση, αίσθηση, και δυνατότητα αποφυγής των κινδύνων. Επιπλέον κίνδυνος είναι η αντίδραση τους ως προς την αυστηρή τήρηση των οδηγιών, και τη σωστή χρήση του εξοπλισμού. Συνοδοί Κίνδυνοι που ελλοχεύουν από την ελλιπή γνώση των συνοδών για τους πιθανούς περιβαλλοντικούς κινδύνους, η μη άρτια πληροφόρηση των συμμετεχόντων, η έλλειψη δεξιοτήτων και κατάλληλης εκπαίδευσης, καθώς και η μη αποτελεσματική αντιμετώπιση κινδύνων. Φορέας διοργάνωσης Επιλογή συνοδών με ελλιπή εκπαίδευση, χορήγηση ακατάλληλου εξοπλισμού, έλλειψη επικοινωνίας και υποστήριξης των συνοδών κατά την υλοποίηση της δραστηριότητας ή στην αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων.

+ Κίνδυνοι ανθρώπινου παράγοντα = Πιθανότητα ατυχήματος 3. Θεωρία των Ατυχημάτων Στην πλειοψηφία ατυχήματα συμβαίνουν όταν τα δυο είδη κινδύνων (ανθρώπινοι και περιβάλλοντος) συνδυάζονται και αλληλεπιδρούν. Η συνύπαρξη τους, δεν λειτουργεί απλά αθροιστικά αλλά πολλαπλασιαστικά, αυξάνοντας τις πιθανότητες εμφάνισης ατυχήματος. Κουθούρης, (2014), σελ.355. Κίνδυνοι περιβάλλοντος + Κίνδυνοι ανθρώπινου παράγοντα = Πιθανότητα ατυχήματος Περιοχή δράσης Καιρικές συνθήκες Εξοπλισμός Εγκαταστάσεις Εκπαίδευση συνοδών Εμπειρία/ δεξιότητες Προσόντα συμμετεχόντων Επικοινωνία, υποστήριξη 2 περιβαλλοντικοί κίνδυνοι +2 ανθρώπινοι κίνδυνοι = 4 φορές υψηλότερη πιθανότητα ατυχήματος 3 περιβαλλοντικοί κίνδυνοι +3 ανθρώπινοι κίνδυνοι = 9 φορές υψηλότερη πιθανότητα ατυχήματος

4. Ανάλυση Κινδύνων Βήματα ανάλυσης πιθανών κινδύνων τα οποία μπορούν να συρρικνώσουν την πιθανότητα εμφάνισης ατυχήματος, ή τον περιορισμό των συνεπειών τους. Κουθούρης, (2014), σελ. 356

Ατύχημα μπορεί να εμφανιστεί σε κάθε συνοδό ανεξάρτητα από το πόσο καλά εκπαιδευμένος είναι. Το σημαντικό είναι να σχεδιαστούν ενέργειες αποφυγής πριν συμβεί. Κάθε συνοδός θα πρέπει να είναι προετοιμασμένος να απαντήσει στο ερώτημα: ‘Τι θα κάνουμε αν ξαφνικά συμβεί….’. Ο συνοδός εφόσον εντοπίσει τους πιθανούς κινδύνους να μεριμνήσει ώστε να ενημερωθούν σχετικά οι συμμετέχοντες. Προσπάθεια περιορισμού μιας επικίνδυνης κατάστασης με συντονισμένες ενέργειες, πριν την εμφάνιση της. π.χ. έγκαιρη απομάκρυνση της ομάδας από ένα σαθρό υπέδαφος κατά τη διάρκεια μιας ορεινής πεζοπορίας.

Εάν δεν μπορούν να τροποποιηθούν οι συνθήκες τότε ίσως είναι καλύτερα να αποφευχθεί ο κίνδυνος. Η απόφαση είναι του συνοδού ώστε να δημιουργήσει συνθήκες περιπέτειας εκ του ασφαλούς. Εάν ο κίνδυνος δεν μπορεί να αποτραπεί ούτε να αποφευχθεί τότε θα πρέπει να αντιμετωπιστεί. Ο συνοδός θα πρέπει να αναλογιστεί πότε περιορίζονται οι συνέπειες του κινδύνου. πχ. σε μια ορεινή πεζοπορία για την αποφυγή χιονοστιβάδας είναι προτιμότερο η διαδρομή να πραγματοποιηθεί πριν την εμφάνιση του ήλιου. Ο συνοδός προσπαθεί να μειώσει το συνολικό αριθμό κινδύνων ώστε να περιορίσει τις πιθανότητες ατυχήματος.

Ο κίνδυνος θεωρείται δεδομένος και υπολογίζονται οι αναμενόμενες απώλειες. π.χ. ανθρώπινες (τραυματισμός, απώλεια ζωής) συναισθηματικές (φόβος), οικονομικές (αποζημιώσεις), κ.α. Δικαιολόγηση των απωλειών ώστε να περιοριστούν οι πιθανές ζημιές για το σύνολο των εμπλεκομένων. Αξιοποίηση της εμπειρίας και ανατροφοδότηση μέσω της επανεκτίμησης και επανασχεδιασμού της δραστηριότητας.

5. Πρακτικές Συμβουλές Οι συμμετέχοντες να διακρίνονται σε μικρές ομάδες ώστε να είναι εύκολος ο έλεγχος. Ο εξοπλισμός και όλα τα χρησιμοποιούμενα μέσα να είναι σε άριστη κατάσταση. Να ελέγχεται ο χώρος υλοποίησης της δράσης πριν την έναρξη της. Ο συνοδός να παραμένει πάντα κοντά στην ομάδα των συμμετεχόντων και να τους αποτρέπει να ανεξαρτητοποιούνται. Ιδιαίτερη προσοχή στα έντονα καιρικά φαινόμενα.

Βιβλιογραφία . Κουθούρης Χ., (2014), Υπαίθριες δραστηριότητες αναψυχής. Ακραία αθλήματα, εκδόσεις Χριστοδουλίδη, Θεσσαλονίκη.