Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παρουσίαση από τους μαθητές της 5Α Τάξης Anna Thomas Οι απόψεις των παιδιών και των δασκάλων για τη σχολική στολή.
Advertisements

Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Tα χρoνια του Περικλh.
Η αμερικανικη επαναςταςη
Αναλύοντας τη Δημοκρατία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
Γιώργος Τζήκας Τάξη Στ’2. Ο Τζον Λοκ γεννήθηκε τον Αύγουστο του 1632 και πέθανε τον Οκτώβριο του Ο Λοκ αποτελεί τον κύριο αντιπρόσωπο του Αγγλικού.
Η ΕΥΡΩΠΗ ΣΤΑ ΝΕΟΤΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ
Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ (17ος & 18ος αιώνας)
Με ποιoύς τρόπους ασκείται η εξουσία; 3.1. Εξουσία και πολιτική εξουσία Εξουσία είναι συνυφασμένη με τις Ανθρώπινες σχέσεις Ανάμεσα σε αυτόν που ασκεί.
ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑΣ μμμμμμμμμμμμμμμ.
Παρουσίαση Μικροδιδασκαλίας Αντωνακάκης Γεώργιος Ηράκλειο 01/12/2014.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
Dead Man Walking Σοφία Ηλιακοπούλου Ναταλία Καπώνη Ελένη Λάδη
ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
1ο γενικο λυκειο μαρκοπουλου
Η ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΚΑΙ Η ΓΑΛΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
19. Η χριστιανική κοινότητα μέσα σ’ έναν πλουραλιστικό κόσμο
6.1. Δικαιώματα και υποχρεώσεις
«Αν δεν φυτέψουμε το δέντρο γνώσης όταν είμαστε νέοι, δεν θα μας δώσει τον ίσκιο του όταν θα έχουμε γεράσει.»
Β. ΧΕΙΡΑΦΕΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ (1844 – 1880) ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΟΥ 1844
Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΠΟΥ ΥΠΗΡΞΕ ΠΟΤΕ
ΕΝΟΤΗΤΑ 2.2 Κανόνες Δικαίου και Ηθικής: Η διαφορά
Φυσικά δικαιώματα του ανθρώπου Κοινωνικό Συμβόλαιο.
ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 37. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΓΥΜΝΟΠΟΥΛΟΥ 3122 ΣΤ’ ΕΞΑΜΗΝΟ 2014 ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗ Δ. (2004). ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ.
5. Οι αξίες της ΕΕ Άρθρο 2 ΣΕΕ. Από τις αρχές στις Αξίες Η ΕΕ βασίζεται στις αξίες του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ελευθερίας, της δημοκρατίας,
Μορφές διακυβέρνησης Αριστοτέλης – αριθμητικό κριτήριο : Μοναρχία, Αριστοκρατία, Πολιτεία (τυραννία, ολιγαρχία, δημοκρατία). Μοντεσκιέ –κριτήριο είναι.
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
Bertrand Russel Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική: Μαθαίνει να κατακρίνει. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα: Μαθαίνει να καυγαδίζει. Αν ένα παιδί ζει.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1η Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ 1)Σημαντική αύξηση του πληθυσμού 2)Αγροτική επανάσταση Δημιουργία μεγάλων αγροκτημάτων Νέες μέθοδοι καλλιέργειας Χρήση.
Εργασία στο μάθημα της Γλώσσας Μαρία Φώτη Νίκος Μυλωνάς Φανταστικό ταξίδι στην Γαλλία την περίοδο του Διαφωτισμού.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Η κριτική του Ορθού Λόγου
Διαφωτισμος-Μοντεσκιε
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Οι νέες πολιτικές έννοιες
ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ ( )  α. Πλαίσιο διαμόρφωσης Τι είναι ο διαφωτισμός 
Επίκ. Καθηγήτρια Ελένη Λεοντσίνη, Τομέας Φιλοσοφίας,
ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΙΣ Εργασία ιστορίας 2ου τετραμήνου
15ος – 18ος αι. εξελίξεις πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Τζων Λοκ Λήδα Ευαγγελινού Β1.
Τα ανθρώπινα δικαιώματα του παιδιού στον κόσμο μας
 ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΓΝΩΣΙΑΚΗ ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Piaget Ο Piaget υπήρξε υποστηρικτής της ελευθερίας και του σεβασμού του παιδιού από τους ενήλικες, της άμεσης δημοκρατίας στο σχολείο, της ηθικής ισότητας.
1. «Αμφιβολίας Εγκώμιον», του Νίκου Δήμου
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Παραθέματα για επανάληψη
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΕΤΡΑΔΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ Έννοια και Σκοποί του Νέου Λυκείου
Α. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ Α.ΓΟΥΛΟΣΠΥΡΟΥ.
Α’ Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ ΟΙ ΑΠΑΡΧΕΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΟΥ ΝΕΟΤΕΡΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Η προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην ΕΕ
ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΙΑ.
ΓΑΛΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Ενότητα 1 Η εποχή του Διαφωτισμού Ιστορία Γ ’ Γυμνασίου Συγκέντρωση στο σαλόνι της Μαντάμ Ζεοφρέν,Gabriel Lemonnier.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός

Μία εργασία των μαθητών της Β΄ Λυκείου: Σοφίας Χριστοπούλου, Β4 Παναγιώτη Παπαηλία, Β3 Μιχάλη Κουτρούτσου, Β2 Βασίλη Σκάρπα, Β3 Υπεύθυνη καθηγήτρια: Μπόκολα Γεωργία, Πε02

Περίληψη Η εργασία μας έχει ως θέμα τον Ευρωπαϊκό Διαφωτισμό. Αρχικά, ασχοληθήκαμε με το περιεχόμενο του Διαφωτισμού και ποιες ιδέες εκπροσωπούσαν σε διάφορους τομείς. Επιπλέον αναζητήσαμε τη σχέση του διαφωτισμού με τις επαναστάσεις που ακολούθησαν (αμερικανική, γαλλική).

Εισαγωγή Η συγκεκριμένη ερευνητική εργασία έχει ως σκοπό να προσδιορίσει το περιεχόμενο του Διαφωτισμού εξειδικεύοντας στα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του. Στο πλαίσιο αυτό μελετήθηκε το έργο του Βολταίρου, και οι πηγές που αφορούσαν τις θρησκευτικές ιδέες του. Ακολούθως, επιχειρήθηκε η έρευνα των ιδεών του διαφωτισμού αναφορικά με την πολιτική και το περιεχόμενο του «κοινωνικού συμβολαίου». Τέλος, παρουσιάζονται οι ιδέες του Μοντεσκιέ, και το περιεχόμενο της Γενικής Βούλησης που διατυπώθηκε από τον Ρουσσό.

Αναλυτική Παρουσίαση Να προσδιοριστεί το περιεχόμενο του όρου Διαφωτισμός και να αναφερθούν τα γενικά χαρακτηριστικά του γνωρίσματα. Ο διαφωτισμός είναι η μόρφωση και η καλλιέργεια που έχουν ως αποτέλεσμα την βελτίωση της κοινωνικής κατάστασης. Όσο περισσότερο εξελίσσονται αυτά τόσο περισσότερο εξελίσσεται η κοινωνία και η καλλιέργεια στο λαό. Ο διαφωτισμός διατυπώνεται κυρίως με θεωρητικό τρόπο, μέσω της έλλογης γνώσης και των στοχασμών. Η επιστήμη καλλιέργεια αποτελούν ένα μέρος του διαφωτισμού και μεταδίδονται μέσω της ποίησης και της ευγλωττίας. Χάρη στον διαφωτισμό σηματοδοτήθηκε η σημερινή εποχή και οι κοινωνίες απαλλάχθηκαν απ’ τις αρχές της φεουδαρχίας του Μεσαίωνα, με αποτέλεσμα να θεμελιώσουν το σημερινό πολιτισμό, και να διαμορφώσει περισσότερες αξιακές στάσεις, όπως την ελευθερία της συνείδησης, την ισότητα και τον ορθολογισμό. Τέλος, ο διαφωτισμός είναι η έξοδος του ανθρώπου απ’ την ανωριμότητα για την οποία φταίει ο ίδιος (Kant, 1784)

Αφού μελετήσετε προσεκτικά τα παραθέματα της σελ162 και το πρώτο παράθεμα της σελ163 του σχολικού βιβλίου από το έργο του Βολταίρου, να απαντήσετε στα εξής ερωτήματα: α) Γιατί είναι αναγκαία η αμοιβαία ανοχή των ανθρώπων, κατά τον Βολταίρο; Είναι αναγκαία η αμοιβαία ανοχή των ανθρώπων γιατί μια κοινωνία δεν μπορεί να λειτουργήσει ατομιστικά αλλά μόνο με τις ταυτόχρονες υποχωρήσεις από όλα τα μέλη της κοινωνίας β) Σε ποιους αναφέρεται η πρώτη παράγραφος του παραθέματος «Περί Ανεξιθρησκίας»; Η πρώτη παράγραφος αναφέρεται σε αυτούς που είναι αντίθετοι με την ανεξιθρησκίας και είναι εμπόδιο στην ανάπτυξη της κοινωνίας δημιουργώντας πολλές συγκρούσεις

γ) Ποια χώρα θεωρεί ο Βολταίρος υπόδειγμα για την ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης και γιατί; Ο Βολταίρος θεωρεί υπόδειγμα θρησκευτικής συνείδησης τις χώρες των ανατολικών περιοχών όπως για παράδειγμα τους Κινέζους και τους Πέρσες γιατί είχαν μια φιλελεύθερη άποψη και ιδεολογία και αποτέλεσαν παράδειγμα για τους απόγονους τους.

Ποιες υπήρξαν οι ιδέες των φορέων του Διαφωτισμού αναφορικά με την πολιτική; Ιδέες των φορέων του Διαφωτισμού υπήρξαν το κοινωνικό συμβόλαιο (Ρουσσό, Τζον Λοκ ) στο οποίο αναφέρθηκαν στην σωστή συγκρότηση της κοινωνίας μέσω ενός συμβολαίου του κράτους με το λαό αλλά και για την ισότητα μεταξύ των ανθρώπων. Επιπλέον μια άλλη ιδέα ήταν αυτή για τον οικονομικό φιλελευθερισμό (Άνταμ Σμίθ) κατά την οποία το κράτος δεν πρέπει να εμπλέκεται επιβάλλοντας φόρους στην οικονομική δραστηριότητα των πολιτών και κάθε πολίτης πρέπει να έχει οικονομική ανεξαρτησία. Τέλος η ιδέα της γενικής βούλησης (Τζον Λοκ, Ρουσσό) υποστήριζε ότι ο λαός έχει το δικαίωμα να αντισταθεί και να επαναστατήσει σε περίπτωση που οι άρχοντες παραβούν το κοινωνικό συμβόλαιο.

Ποιο περιεχόμενο δίνει ο Τζον Λοκ στον όρο κοινωνικό συμβόλαιο; Στον όρο κοινωνικό συμβόλαιο (Τζον Λοκ) υποστηρίζεται ότι ο λαός δημιουργεί μια συμφωνία μεταξύ λαού και κράτους για την συντέλεση μιας δίκαιης και ίσης κοινωνίας.

Με βάση τις ιστορικές σας γνωσεις να εξηγήσετε ποια είδη πολιτευμάτων διακρίνει ο Μοντεσκιέ και ποιον κίνδυνο επισημαίνει Τα είδη πολιτευμάτων που διακρίνει ο Μοντεσκιέ είναι η Αβασίλευτη Πολιτεία η οποία στηρίζεται στο σεβασμό των νόμων και την αφοσίωση στην κοινότητα. Επίσης η Μοναρχία η οποία στηρίζεται και αυτή στο νόμο αλλά και στο σεβασμό προς την κοινωνική θέση. Τέλος ο Δεσποτισμός στηρίζεται στην αυθαιρεσία του ενός, ενώ επιτυγχάνει την ισότητα στο φόβο που είναι ένα υπό-πολιτικό αίσθημα. Ο Μοντεσκιέ επισημαίνει πως ένα ιδιωτικό κακό μπορεί να έχει συνέπειες σε όλη την κοινωνία.

Να αναφερθείτε στο περιεχόμενο που δίνει ο Ρουσσό στη Γενική Βούληση και στη θέση που κατέχει ο νόμος στη θεωρία του για την πολιτική ζωή Στη Γενική Βούληση(Ρουσσό) εκφράζεται η συλλογικότητα του συνόλου και η άποψη ότι μια κοινωνία πρέπει να λειτουργεί ομαδικά και όχι ατομικά. Επιπλέον κάθε μέλος οφείλει να κάνει τις δικές του παραχωρήσεις με σκοπό την ομαλή λειτουργία της κοινωνίας. Σε περίπτωση που το κράτος παραβιάσει την γενική βούληση τότε ο λαός έχει το δικαίωμα να επαναστατήσει.

Συμπεράσματα Συμπεραίνουμε ότι ο Διαφωτισμός ήταν τόσο σημαντικός, διότι με τις ιδέες του επηρέασε δύο πολύ σημαντικές επαναστάσεις, τη Γαλλική και την Αμερικανική. Ο Διαφωτισμός συνέβαλλε στην εξέλιξη των ανθρώπινων δικαιωμάτων και στην ορθή συγκρότηση της κοινωνίας. Επίσης, αποτέλεσε υπόδειγμα για την ελεύθερη βούληση, για παράδειγμα στην θρησκευτική συνείδηση. Τέλος, ο κάθε πολίτης πρέπει να έχει οικονομική ανεξαρτησία χωρίς να επιτρέπει στο κράτος να εμπλέκεται. Ο Διαφωτισμός λοιπόν, αποτέλεσε την αρχή μίας νέας εποχής ιδεών, και μπορεί να χαρακτηριστεί ως σημείο αναφοράς για πολλές κοινωνικές, πολιτικές και θρησκευτικές αλλαγές.

Συζήτηση-Προτάσεις Με βάση τα παραπάνω συμπεράσματα, ο άνθρωπος πρέπει να συνεχίσει να εξελίσσεται και να επιδιώκει την ευημερία και την πρόοδο της κοινωνίας, παίρνοντας ως παράδειγμα, τις ιδέες και τις αρχές των Διαφωτιστών. Έτσι, ο άνθρωπος θα καταφέρει να δημιουργήσει μια ιδανική κοινωνία που όλοι οι άνθρωποι θα είναι ισάξιοι και θα υπάρχει απόλυτη δικαιοσύνη.

Βιβλιογραφία Ιστορία του Μεσαιωνικού και του Νεότερου Κόσμου 565- 1815, αναρτήθηκε από: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-B131/179/1253,4499/   Kant, Ι. (1784:156) «Τι είναι διαφωτισμός;» ανακτήθηκε από http://kritiki.gr/nea-ekdosi-ti-ine-diafotismos/ Χρύσης, Α. «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ Ι.ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ», ΠΑΝΤΕΙΟΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ, Αθήνα 1016-17 ανακτήθηκε από http://pandemos.panteion.gr/index.php?op=record&pid=iid:1341 Αποστολόπουλος, Π Η Γενική Βούληση και η βούληση όλων στον Rousseau, Αθήνα 2016 ανακτήθηκε από http://www.filosofia.gr/item.php?id=252 Κιτρομηλίδης, Π. Ο Ρουσό και το κοινωνικό συμβόλαιο, 2012 ανακτήθηκε από http://www.tovima.gr/books- ideas/article/?aid=468567 Κωνσταντίνου, Δ ΜΟΝΤΕΣΚΙΕ(1689-1755): ΗΘΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ-ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ κ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ, 2013 ανακτήθηκε από https://istoriatexnespolitismos.wordpress.com/2013/07/06/%CF%86%CE%B9%CE%BB%CE%BF%CF%83%CE%BF%C F%86%CE%B9%CE%B1%CE%BC%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%83%CE%BA%CE%B9%CE%B5%C E%B7%CE%B8%CE%B9%CE%BA%CE%B7%CF%86%CE%B9%CE%BB%CE%BF%CF%83%CE%BF%CF%86%C E%B9%CE%B1/ Σολδάτος, Θ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, 2012 ανακτήθηκε από http://www.grcrun11.gr/~theodore/EAP/EPO32/EPO32_Ergasia2CCL.pdf Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας των ΗΠΑ, ανακτήθηκε από https://el.wikisource.org/wiki/%CE%94%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%AE%CF%81%CF%85%CE%BE%CE%B7_ %CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%91%CE%BD%CE%B5%CE%BE%CE%B1%CF%81%CF%84%CE%B7%CF%83% CE%AF%CE%B1%CF%82_%CF%84%CF%89%CE%BD_%CE%97%CE%A0%CE%91 Διακήρυξη των δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη (26 Αυγούστου 1789), ανακτήθηκε από https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%AE%CF%81%CF%85%CE%BE%CE%B7_ %CF%84%CF%89%CE%BD_%CE%94%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CF%89%CE%BC%CE%AC%CF%84 %CF%89%CE%BD_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%91%CE%BD%CE%B8%CF%81%CF%8E%CF%80%CE%BF %CF%85_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%A0%CE%BF%CE%BB%CE%AF%CF% 84%CE%B7 Βάκη, Φ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ, ανακτήθηκε από history.ionio.gr/download.php?f=ahf_ionios_logos/il_03_09.pd