Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση. ΠΔΜ - ΠΤΝ
Ενότητες. Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση. Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για τη μάθηση στο μουσείο. Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για το ρόλο τους στο μουσείο. Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για τα κριτήρια μιας επιτυχημένης επίσκεψης.
Λίγα λόγια για την έρευνα. Ερευνητικά ερωτήματα. 1. Με ποιο τρόπο οι εκπαιδευτικοί σχεδιάζουν, υλοποιούν και αξιολογούν επισκέψεις σε τεχνοεπιστημονικά μουσεία; 2. Με ποιο τρόπο οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για τη σημασία της άτυπης εκπαίδευσης επηρεάζουν τους τρόπους σχεδιασμού, υλοποίησης και αξιολόγησης της επίσκεψης στο μουσείο; Εργαλεία έρευνας Ημιδομημένες συνεντεύξεις (πριν και μετά την επίσκεψη στο μουσείο) Παρατήρηση και βιντεοσκόπηση επισκέψεων Δείγμα 14 εκπαιδευτικοί υποχρεωτικής εκπαίδευσης (28 συνεντεύξεις)
Workshop
Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την άτυπη εκπαίδευση Εκπαιδευτικοί Εκτόνωση σχολικής ρουτίνας. 4, 7 Αναγκαία η συνεργασία σχολείου – μουσείου για να υπάρξουν αποτελέσματα (post). 5 Συνδυασμός παιχνιδιού / πληροφόρησης. 9 Απαραίτητη η ύπαρξη ξεναγού. Δύσκολη η σύνδεση με τη σχολική ύλη. 11 Εκπαιδευτική η προσφορά της, όταν σχετίζεται με τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Αφορά σε ένα σύνολο δραστηριοτήτων πριν, κατά και μετά την επίσκεψη. 8 Σημαντικό το timing με τη διδασκαλία συγκεκριμένου κεφαλαίου από τη Φυσική. 2, 8 Το προφίλ της άτυπης εκπαίδευσης είναι φιλικό για τους αδύναμους μαθητές. 2, 3 Δημιουργία κινήτρων μάθησης. 6, 10, 11, 13 Εργαλείο για τον εκπαιδευτικό στην τάξη. 2, 3, 4, 7, 10, 12 Συμπλήρωση σχολικής γνώσης (εικόνες /αλληλεπίδραση με εκθέματα). 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14
Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για τη μάθηση στο μουσείο Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για τη μάθηση στο μουσείο Αντιλήψεις Εκπαιδευτικοί Η αλληλεπίδραση με τα εκθέματα δεν χρειάζεται καθοδήγηση. 10 Η αλλαγή στο εκπαιδευτικό πλαίσιο είναι θετικός παράγοντας. 4 Το ενδιαφέρον προκαλείται, όταν τα παιδιά επιχειρηματολογούν για τις απόψεις τους. 3 Η μάθηση διευκολύνεται, όταν ο έλεγχος είναι περιορισμένος. 2 Η επίτευξη συναισθηματικών στόχων προωθεί την επίτευξη γνωστικών. 1 Ο ξεναγός διευκολύνει τη μάθηση στο μουσείο. 5, 14 Τα γνωστικά οφέλη από το μουσείο είναι ανάλογα με την ηλικία. 2, 12 Η μάθηση μπορεί να επέλθει μέσα από το παιχνίδι. 2, 8 Η διαμεσολάβηση είναι απαραίτητη στην επεξεργασία εντυπώσεων. 1, 2 Η αλληλεπίδραση με εκθέματα και άτομα είναι σημαντική. 1, 9 Η πρόκληση ενδιαφέροντος είναι θετικός παράγοντας. 5, 6, 13 Το ενδιαφέρον προκαλείται, όταν το γνωστικό αντικείμενο και οι δυσκολίες του είναι κοντά στο επίπεδο των παιδιών. 3, 4, 11, 13 Η οπτική επαφή των μαθητών με τα εκθέματα είναι σημαντική. 1, 4, 7 Η αλληλεπίδραση με τα εκθέματα χρειάζεται καθοδήγηση. 1, 2, 7, 12, 14 Ο ρόλος των μαθητών πρέπει να είναι ενεργός. 2, 4, 5, 7, 8, 13
Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για τα κριτήρια μιας επιτυχημένης επίσκεψης. Εκπαιδευτικοί Η μικρή δραστηριοποίηση του εκπαιδευτικού. 1 Το περιεχόμενο να είναι ενδιαφέρον και οι γνωστικές δυσκολίες κοντά στο επίπεδο των μαθητών. 7 Η δημιουργία αποριών. 12 Η ικανοποίηση του εκπαιδευτικού. 4 Η πρόκληση ενδιαφέροντος για τη Φυσική. 5 Η αλλαγή στάσης των μαθητών για παρόμοιες δραστηριότητες. 6, 9 Η επίτευξη των στόχων, που έθεσε ο εκπαιδευτικός. 1, 10 Η συμπλήρωση της σχολικής γνώσης με εικόνες . 7, 9, 12 Η επιθυμία να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες μετά. 6, 9, 11 Να περάσουν καλά (συναισθηματικοί στόχοι). 4, 6, 8, 12, 13 Η αλλαγή στάσης των μαθητών για τα μουσεία. 4, 5, 8, 10, 13 Η δυνατότητα ανάκλησης εικόνων της επίσκεψης από τους μαθητές. 2, 3, 8, 9, 11 Η πρόκληση ενδιαφέροντος κατά την επίσκεψη. 2, 6, 8, 12, 13, 14
Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για το ρόλο τους κατά την επίσκεψη Εκπαιδευτικοί Παρατηρητής / ακροατής. 4 Διαμόρφωση ρόλου επί τόπου. 3 Ενθάρρυνση μαθητών να θέσουν ερωτήσεις. 8 Καθοδήγηση της εμπλοκής των μαθητών με τα συμμετοχικά εκθέματα. 1, 2 Σύνδεση με τη σχολική γνώση. 1, 2, 3 Δεύτερος μετά τον ξεναγό. 12 (μη οικείο περιβάλλον), 13, 14 Παρέμβαση για την επιλογή των εκθεμάτων κατά την ξενάγηση. 1, 2, 3, 9 Αρωγός του ξεναγού στο παιδαγωγικό σκέλος της επίσκεψης . 7, 8, 9, 12 Διευκόλυνση κατανόησης μαθητών (συνδέεται με το προηγούμενο). 6, 7, 8, 9, 11, 12 Έλεγχος συμπεριφοράς. 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11