Πραγματολογία.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Interro.
Advertisements

IMAGINE Φαντάσου John LENNON Του Τζων Λένον
Robert Doisneau est probablement le photographe français le plus connu dans le monde entier notamment grâce à des photos comme « le Baiser de l'hôtel de.
SEQUENCE GREC LES NOMBRES. RAPPEL LES NOMBRES 1 = ε ἶ ς 6 = ἕ ξ 11 = ἕ νδεκα 2 = δ ύ ο 7 = ἐ π τ ά 12 = δ ώ δεκα 3 = τρε ῖ ς 8 = ὀ κτ ώ 20 = ε ἴ κοσι.
LE SUBJONCTIF actif et moyen A. FILLON avril 2006 Epidaure, le théâtre.
Μάθημα επιλογής : Oι ιδιωτισμοί στη διδασκαλία της γαλλικής ως ξένης γλώσσας και στη μετάφραση (κωδ. 1025) Étudiante : Tsatsi Aikaterini
Les expressions idiomatiques IOANNA – IRA TROVA ( )
21 SEPTEMBRE JOURNÉE INTERNATIONALE DE LA PAIX. L’ amour universel Est supérieur à l’ égoisme. TOLÉRANCE SOLIDARITÉ FRATERNITÉ ÉGALITÉ RÉCONCILIATION.
Pourquoi apprendre le français ? Γιατί να μάθω γαλλικά;
Δώρα Μέντη «Με λογισμό και μ’ όνειρο». Εφαρμοσμένες ιδέες και δράσεις δημιουργικής γραφής.
1 Η Σημερινή Κατάσταση της Κυπριακής Οικογένειας Κέντρο Ερευνών και Ανάπτυξης, Intercollege.
Μεταρρύθμιση Φορολογίας Εισοδήματος. Νέες Κλίμακες Φορολογίας Εισοδήματος Το εισόδημα από μισθούς ( συντάξεις ) και επιχειρηματική δραστηριότητα φορολογείται.
Lesson 1a: Let’s Get Started JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ Grigóris Lambrákis. ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΑΜΠΡΑΚΗ Quelques mots sur lui  Ο Γρηγόριος Λαμπράκης γεννήθηκε στην Κερασίτσα Αρκαδίας στις.
1 Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές Ενότητα 3 : Φωνολογικό σύστημα Ζακοπούλου Βικτωρία Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Επικοινωνία πρακτόρων σε MAS. Επικοινωνία μεταξύ αντικειμένων Στον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό πώς επικοινωνούν τα αντικείμενα μεταξύ τους; Έστω.
Φιλοσοφία & Κανόνες ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.
HOW DID EARLY CHRISTIANS READ THE BIBLE? DR. DAVID TROBISCH
Δημοσιονομικό δίκαιο ΕΙΣΑΓΩΓΗ (1)
HATE SPEECH-RACISM (ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΜΙΣΟΥΣ-ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ)
Αναπ. Καθηγητής Γιώργος Πλειός
Επιχειρηματική Στρατηγική και Καινοτομία ΙΙ
Γλωσσολογια και ανθρωπολογια: βιοι παραλληλοι (και αποκλινοντεσ)
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΣΤΙΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ Η μεσολάβηση της γλώσσας
Οι κοινωνικές παράμετροι της εκπαιδευτικής διαδικασίας
Το Παρίσι Το Παρίσι είναι ένα πολύ ωραίο μέρος για του Αγίου Βαλεντίνου γιατί έχει το Πύργο του Άιφελ και εκεί πηγαίνουν ζευγάρια.
IMAGINE Φαντάσου John LENNON Του Τζων Λένον
Βασικές έννοιες.
Enseignante: Moustaki Argyro Étudiante : Polytimi Ioanna-Georgoula
Δομημένος Προγραμματισμός
ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ ΣΤ’3
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
Texte 1 : Aristophane - Les Nuées - v
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΥΤΙΚΑ. ΣΤΑΥΡΑΚΑ ΓΕΩΡΓΙΑ
Ο Οδυσσέας Ελύτης και η Γαλλία
Exo 3 :Résoudre cos x < - (√3)/2 dans [ 12π ; 15π ].
Αναιμία Fanconi Μεταβιβάζεται με τον αυτοσωματικό υπολειπόμενο χαρακτήρα Αρχικά εκλεκτική μυελική ανεπάρκεια (αναιμία, αργότερα λευκοπενία) που καταλήγει.
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΥΚΛΟΣ:Α' ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ:ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ( ) ΔΙΔΑΣΚΩΝ:ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
ΣΕΠΤΕΜΒΡΗΣ 2015 Στ’2 ΓιΑννης ΝΑτσης.
Η Νοτιοανατολική Ευρώπη υπό ξένη κυριαρχία
Η Νοτιοανατολική Ευρώπη υπό ξένη κυριαρχία ( )
Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) & Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) Τρύφων Μαυροπαλιάς.
Η εποχή των επαναστάσεων
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΠΟΙΗΣΗ VS ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΠΟΙΗΣΗ.
ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ ( π.Χ) δημιουργοσ: ΙΩΑΝΝΑ ΟΡΦΑΝΟΥΔΑΚΗ
Συμβουλές για ένα υγιές βάρος
Τμήμα Φυσικής-Τομέας Αστροφυσικής, Αστρονομίας και Μηχανικής
Βιωματικό Εργαστήρι με θέμα: Λιασίδη Θέκλα, Μηνά Φλωρεντία
Εισαγωγή στις Κοινωνικές Επιστήμες
ΝΈΟ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ (ΙΑΝ14) VS. ΕΓΚΡΙΘΕΝ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ (ΑΥΓ13)
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΥΚΛΟΣ:Α' ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ:ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ( ) ΔΙΔΑΣΚΩΝ:ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
Στρατηγικές μάθησης: Η σημασία της παρατήρησης της σκέψης του παιδιού
IMAGINE Φαντάσου John LENNON Του Τζων Λένον
IMAGINE Φαντάσου John LENNON Του Τζων Λένον
Τέστ Μπανάνας Test de la banane: Κάνε κλίκ!.
ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΕΙΛΩΤΕΣ-ΠΕΡΙΟΙΚΟΙ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ
IMAGINE Φαντάσου John LENNON Του Τζων Λένον
HATE SPEECH-RACISM (ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΜΙΣΟΥΣ-ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ)
Παιχνίδι της χήνας jeu de l' oie.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 Τι είναι το πολιτικό μάρκετινγκ?
IMAGINE Φαντάσου John LENNON Του Τζων Λένον
Ζορμπάς – Καζαντζάκης Συναίσθημα – Λογική
Οι ιδιωτισμοί στη διδασκαλία της Γαλλικής ως ξένης γλώσσας και στη μετάφραση (1025)
3°) Fonctions cos et sin :
Βιωματική άσκηση λήψης απόφασης: 6 καπέλα σκέψης
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΝΟΥ ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ 2019.
Exo : Résoudre cos x < - (√3)/2 dans [ 12π ; 15π ].
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ
Σωτήριος Μπεκάκος - Μεταδιδακτορικός Ερευνητής - 
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πραγματολογία

Η μελέτη της γλώσσας (ομιλίας) σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο. Η σχέση της γλώσσας με τους χρήστες της Πραγματολογία Pragmatique (J.-L. Austin, J. Searle) Γλωσσολογία εκφερόμενου λόγου Énonciation (É. Benveniste, A. Culioli).

Πρόταση vs Eκφώνημα Στον δομισμό η πρόταση είναι η ανώτατη μονάδα, το ανώτατο επίπεδο ανάλυσης: Φωνήματα- Μορφήματα- Λέξεις- Σύνολα- Προτάσεις Η πρόταση συνδέει ένα υποκείμενο με ένα κατηγόρημα. Η ίδια δεν συνδέεται με συγκεκριμένη περίσταση επικοινωνίας

Εκφώνημα Όταν μιλάμε (ή γράφουμε) δεν παράγουμε προτάσεις αλλά εκφωνήματα: Προτάσεις εγγεγραμμένες σε μια συγκεκριμένη περίσταση επικοινωνίας. Πβ. τη διάκριση Γλώσσα - Ομιλία: Πρόταση: αντιστοιχεί στη γλώσσα Εκφώνημα: αντιστοιχεί στην ομιλία

Περίσταση επικοινωνίας Παράμετροι Ομιλητής Συνομιλητής Τόπος Χρόνος Παραδείγματα

Εκφώνημα To εκφώνημα μπορεί να είναι ελλειπτικό, γιατί το περικείμενο (γλωσσικό και περιστασιακό) επιτρέπει την παράλειψη στοιχείων. Δώσε μου το αλάτι. Δώσ΄ το μου. Νυστέρι!

Εκφώνημα Έλα εδώ. Είσαι; Τι νέα; Δεν το συζητώ. Δεν υπάρχει αυτό το παιδί! Να βάλω; Ανάλατο!

Εκφώνημα H επίδραση της περίστασης επικοινωνίας στα εκφωνήματα έχει μελετηθεί ιδιαίτερα από τη Γλωσσολογία του εκφερόμενου λόγου- Énonciation (Émile Benveniste, Antoine Culioli).

Δεικτικά στοιχεία Déictiques

Δεικτικά στοιχεία Déictiques To τρίτο πρόσωπο είναι έξω από τη σχέση Ομιλητή/Συνομιλητή. Σύμφωνα με τον Émile Benveniste : "μη πρόσωπο": la non-personne. Ασυμμετρία των τριών προσώπων.

Δεικτικά στοιχεία Déictiques Je suis contente Il est venu hier Les Parisiens ont pris la Bastille le 14 juillet 1789 Il est venu le 30 avril

Διάκριση discours/récit Σύμφωνα με τον Benveniste, τα εκφωνήματα που περιέχουν στοιχεία δείξης ανήκουν στην κατηγορία: discours ενώ αυτά που δεν περιέχουν τέτοια στοιχεία, ανήκουν στην κατηγορία: récit

Πραγματολογία Στον αγγλοσαξωνικό χώρο αναπτύχθηκε η Πραγματολογία και η θεωρία των γλωσσικών πράξεων με έντονες επιρροές από τον χώρο της φιλοσοφίας της γλώσσας John Langsaw Austin (1962) How to do things with words John Searle (1969) Speech acts. An essay in the Philosophy of Language.

Διαπιστωτικά και επιτελεστικά εκφωνήματα (Αustin) Διαπιστωτικά εκφωνήματα: Περιγράφουν μια κατάσταση πραγμάτων  Διαχωρίζονται σε αληθή ή ψευδή: Ο ήλιος λάμπει. To βιβλίο είναι πάνω στο θρανίο.

Διαπιστωτικά και επιτελεστικά εκφωνήματα (Αustin) Επιτελεστικά εκφωνήματα: Δεν περιγράφουν μια προϋπάρχουσα κατάσταση πραγμάτων. Δεν είναι Αληθή ή Ψευδή Μέσω αυτών ο ομιλητής δρα στον εξωγλωσσικό κόσμο, στο περιβάλλον του:  Υπόσχομαι να έρθω. Βαπτίζεται η δούλη του Θεού Δήμητρα

Διαπιστωτικά και επιτελεστικά εκφωνήματα (Αustin) Οι γλάστρες δεν είναι τασάκια

Η θεωρία των γλωσσικών πράξεων (Austin και Searle) Speech acts Actes de parole/actes de langage Mε τη γλώσσα δεν περιγράφουμε μόνο τον κόσμο, αλλά κυρίως εκτελούμε πράξεις. Υπόσχομαι να έρθω αύριο Θα έρθω αύριο Μην τολμήσεις να μου ξανατηλεφωνήσεις! Αν δεν έρθεις τώρα θα είσαι τιμωρία μία βδομάδα. Σε παρακαλώ, έλα κι εσύ!

Η θεωρία των γλωσσικών πράξεων (Austin) Με κάθε εκφώνημα γίνονται  τριών ειδών γλωσσικές πράξεις: 1. Λεκτική πράξη : η άρθρωση του εκφωνήματος, π.χ. Θα έρθω αύριο. 2. Προσλεκτική πράξη: η πράξη που επιτελούμε με τη λεκτική πράξη, εδώ: υπόσχεση 3. Απολεκτική πράξη: η επίδραση που έχει η λεκτική πράξη μας στον ακροατή.

Η θεωρία των γλωσσικών πράξεων Η σούπα καίει Λεκτική πράξη… Προσλεκτική πράξη…. Απολεκτική πράξη…

Η θεωρία των γλωσσικών πράξεων Πυροβόλησέ την Λεκτική πράξη… προσλεκτική πράξη…. Απολεκτική πράξη… Η απολεκτική πράξη είναι δύσκολο να προσεγγιστεί επιστημονικά και οπωσδήποτε η μελέτη της ξεφεύγει από το γνωστικό πεδίο της γλωσσολογίας. 

Γλωσσικές πράξεις O Searle διακρίνει 5 είδη γλωσσικών πράξεων: Βεβαιωτικές ( π.χ. δήλωση, περιγραφή) Κατευθυντικές (π.χ. εντολή) Δεσμευτικές (π.χ. υπόσχεση) Εκφραστικές (π.χ. έκφραση συγγνώμης) Διακηρυχτικές (π.χ. βάπτιση, παραίτηση)

προτασιακό περιεχόμενο και προσλεκτική πράξη Ο Γιάννης ήρθε. Ήρθε ο Γιάννης; Αχ, να ερχόταν ο Γιάννης! Γιάννη, έλα!

Προσλεκτικοί ενδείκτες Τα γλωσσικά μέσα (επιτονισμός, έγκλιση, συγκεκριμένα λεξήματα) που δηλώνουν μια προσλεκτική πράξη: Η προστακτική έγκλιση Ρήματα όπως: υπόσχομαι, στοιχηματίζω, εύχομαι, παραιτούμαι Εκφράσεις όπως: σας παρακαλώ, σας ευχαριστώ πολύ, συγγνώμη, κλπ.

Ευθεία και πλάγια προσλεκτική πράξη Έχετε ώρα; Ευθεία προσλεκτική πράξη: Πλάγια προσλεκτική πράξη:

Ευθεία και πλάγια προσλεκτική πράξη Κλείσε την πόρτα. Μπορείς να κλείσεις την πόρτα; Πολύ θόρυβο έχει. Πόρτα! Σε βάρκα γεννήθηκες;

Ευθεία και πλάγια προσλεκτική πράξη Η ίδια προσλεκτική πράξη επιτελείται με διαφορετικά μέσα, διαφορετικές λεκτικές πράξεις.

Πλάγιες προσλεκτικές πράξεις Ενδέχεται ο συνομιλητής να μην αντιληφθεί την πλάγια προσλεκτική πράξη: Τι ώρα γύρισες χθες; Έχεις ώρα; Μπορείς να μου δώσεις το αλάτι; Κάνει ζέστη εδώ μέσα.

θεωρία του συνομιλιακού υπονοήματος (implicature, implicite) Paul Grice (1975) Aπόσταση μεταξύ του τι λέμε και τι εννοούμε, Ποιες είναι οι προθέσεις του ομιλητή; Μπαμπάς: Πήγαινε να πλύνεις τα δόντια σου. Παιδί: Δεν νυστάζω.

τα αξιώματα της συνομιλίας Ο Paul Grice, 1975, στο άρθρο του "Logic and conversation" όρισε τα αξιώματα της συνομιλίας: Αρχές που διέπουν κάθε λεκτική διεπίδραση. Χάρη σε αυτές είναι δυνατή η επικοινωνία. Ο ομιλητής και ο συνομιλητής προϋποθέτουν ότι τα αξιώματα αυτά εφαρμόζονται σε κάθε εκφώνημα.

τα αξιώματα της συνομιλίας 1. Αξίωμα της ποσότητας: δεν λέμε ούτε περισσότερα ούτε λιγότερα απ΄ όσα χρειάζονται. Παραβίαση του αξιώματος της ποσότητας: Π.χ. πελάτης σε μπακάλικο: Καλημέρα σας, τι κάνετε; Κοιμηθήκατε καλά απόψε; Πώς είναι τα παιδιά; Χθες είδαμε σπίτι μια καταπληκτική ταινία, κλπ. κλπ.

τα αξιώματα της συνομιλίας 2. Αξίωμα της ποιότητας: δεν λέμε κάτι που πιστεύουμε ότι είναι ψευδές ή που δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε Σήμερα έχει απεργία το μετρό (ενώ δεν έχει, ή δεν είμαστε σίγουροι αν έχει) Η δυνατότητα να λέμε ψέματα υπάρχει χάρη σε αυτό το αξίωμα.

τα αξιώματα της συνομιλίας 3. Αξίωμα της συνάφειας: Αυτό που λέμε πρέπει να είναι συναφές με το πλαίσιο, γλωσσικό ή εξωγλωσσικό. Παραβίαση του αξιώματος της συνάφειας: Πελάτης σε κρεοπωλείο: Θα ήθελα ένα κιλό πατάτες. Σε μάθημα γλωσσολογίας, ο καθηγητής, ανάμεσα σε δύο εκφωνήματα σχετικά με το μάθημα: Kάνει κρύο εδώ μέσα

τα αξιώματα της συνομιλίας 4. Αξίωμα του τρόπου: Να είσαι σύντομος, να μην είσαι ασαφής, να μη λες αμφισημίες, να είσαι συστηματικός και οργανωμένος.