Το ολιγοθέσιο Δημοτικό Σχολείο – Νέο Ολοήμερο Γιάννης Δ. Καραντζής – τ. Επίκουρος Καθηγητής ΠΤΔΕ ΠΑΤΡΑ 26-5-2016
Ολιγοθέσια Δ. Σχολεία (ΦΕΚ 1507/13-10-2006) Ολιγοθέσια Δ. Σχολεία (ΦΕΚ 1507/13-10-2006) 1/θέσιο (Από 10 – 15 μαθητές) 2/θέσιο (Από 16 – 30 μαθητές) 3/θέσιο (Από 31 – 45 μαθητές) {15 Μαθητές ανά δάσκαλο} Δ/ντής ορίζεται από το ΠΥΣΠΕ (συνήθως ο αρχαιότερος) Πολυθέσια (4/θ και άνω) { 25 μαθητές ανά δάσκαλο}
Κύρια Χαρακτηριστικά (Ι) Συνδιδασκόμενες τάξεις Γ΄+Δ΄ Ε΄+ Στ΄
Κύρια Χαρακτηριστικά (ΙΙ) Συνδιδασκόμενα μαθήματα στις τάξεις Γ+Δ και Ε+ΣΤ (1ος κύκλος:Γ, Ε 2ος κύκλος: Δ, Στ) ΠΛΗΝ: Μαθηματικών
Κύρια Χαρακτηριστικά (ΙII) Τα διδακτικά ημίωρα 22,5΄ (1/θ, 2/θ) 45΄ Γλώσσα 2/θ, 3/θ
Κύρια Χαρακτηριστικά (ΙV) Σιωπηρές εργασίες (Βασικός παράγοντας για την ολοκλήρωση της διδακτικής διαδικασίας στα ολιγοθέσια δημοτικά σχολεία).
Χωρισμός τάξεων 2/θ 3/θ Α, Γ-Δ και Β, Ε-ΣΤ ή Β, Γ-Δ και Α, Ε-ΣΤ Α, Γ-Δ και Β, Ε-ΣΤ ή Β, Γ-Δ και Α, Ε-ΣΤ 3/θ Α-Β Γ-Δ και Ε-ΣΤ
Ώρες εργασίας Δασκάλου Ολιγοθέσια : 25 ώρες την εβδομάδα Πολυθέσια 0- 10 χρόνια υπηρεσίας 24 ώρες 11-15 χρόνια υπηρεσίας 23 ώρες 16 -20 χρόνια υπηρεσίας 22 ώρες 20 - χρόνια υπηρεσίας 21 ώρες
Α Γ Δ Β Ε ΣΤ 2/2 7 4/2 3/2 1/2 ½ 30 Θρησκευτ. 2/θ Γλώσσα Μαθηματ. Μάθημα Α Γ Δ ///// Β Ε ΣΤ Θρησκευτ. 2/2 Γλώσσα 7 Μαθηματ. 4/2 3/2 Ιστορία Μελέτη Γεωγραφία Φυσικά Κ.Π.Αγωγή 1/2 Αισθ. Αγ. ½ Φ.Αγωγή Ευέλ.Ζώνη 30 2/θ
Α Β Γ Δ Ε ΣΤ 1/2 6/2 3/2 2/2 ½+Σ.Ε. 30 1/θ Θρησκευτ. Γλώσσα Μαθηματ. Μάθημα Α Β Γ Δ Ε ΣΤ Θρησκευτ. 1/2 Γλώσσα 6/2 Μαθηματ. 3/2 Ιστορία Μελέτη 2/2 Γεωγραφία Φυσικά Κ.Π.Αγωγή Αισθ. Αγ. ½+Σ.Ε. Φυσ.Αγωγή ΣΥΝΟΛΟ 30 1/θ
Σημεία που απαιτούν προσοχή Σημεία που απαιτούν προσοχή Σιωπηρές εργασίες Δεν χάνω καθόλου χρόνο (π.χ. ορθογραφία) Αποφεύγω τις αντιγραφές από τον πίνακα και εξοικονομώ χρόνο δίνοντας φωτοτυπίες Καλλιεργώ πολύ την αυτοδιόρθωση και την αυτονομία
Μειονεκτήματα Μικρός διδακτικός χρόνος Συνδιδασκόμενες τάξεις Έλλειψη δυνατότητας για διάθεση εκπ/κών ειδικοτήτων Πολύς χρόνος προετοιμασίας του δασκάλου Αυξημένη ετοιμότητα του δασκάλου (***) Καθήκοντα διοίκησης του σχολείου Υπηρεσία Δ. σε μικρές κοινωνίες (- ή +)
Πλεονεκτήματα Τα παιδιά ασκούνται στις συνεργατικές εργασίες. Συναναστρέφονται με διάφορες ηλικίες μαθητών. Αν θέλουν, προσέχουν και μαθαίνουν περισσότερα πράγματα. Αναπτύσσουν πρωτοβουλίες και αυτονομία Πολύτιμη εμπειρία για το δάσκαλο
ΝΕΟ Ολοήμερο Σχολείο (Από 2016-17) Από 6/θέσια και άνω δημοτικά σχολεία ο ελάχιστος αριθμός για τη λειτουργία του Ολοήμερου Προγράμματος είναι 14 φοιτώντες μαθητές. Στο Ολοήμερο Πρόγραμμα εγγράφονται και φοιτούν οι μαθητές των οποίων και οι δύο γονείς είναι εργαζόμενοι, προσκομίζοντας βεβαίωση εργασίας 2. Στις σχολικές μονάδες οι οποίες λειτουργούν ως 4/θέσιες και 5/θέσιες ο ελάχιστος αριθμός μαθητών για τη λειτουργία του Ολοήμερου Προγράμματος ορίζεται στους 10 φοιτώντες μαθητές, χωρίς την προϋπόθεση προσκόμισης βεβαίωσης εργασίας. 3. Όταν ο αριθμός των μαθητών που φοιτούν στο Ολοήμερο Πρόγραμμα είναι χαμηλότερος των 14 φοιτώντων μαθητών σε 6/θέσια και άνω δημοτικά σχολεία ή είναι χαμηλότερος των 10 φοιτώντων μαθητών σε 4/θέσια και 5/θέσια δημοτικά σχολεία, τότε με απόφαση του οικείου Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αναστέλλεται η λειτουργία του τμήματος.
Πρόγραμμα (Νέου Ολοήμερου) (3 διδακτικές εργασίες) 13:15− 13:20 (5‘) Μετάβαση μαθητών Ολοήμερου στην αίθουσα σίτισης 13:20−14:00 (40‘) 1η ώρα Ολοήμερου Προγράμματος (Σίτιση) 14:00− 14:15 (15‘΄) Διάλειμμα 14:15− 15:00 (45‘) 2η ώρα Ολοήμερου Προγράμματος (Μελέτη − Προετοιμασία) 15:00 − 15.15 (15‘) Διάλειμμα 15.15− 16:00 (45‘) 3η ώρα Ολοήμερου Προγράμματος (Επιλονή διδακτικού αντικειμένου (ΤΠΕ, Αθλητισμός, Αγγλικά, Εικαστικά, Μουσική, Θεατρική Ανωνή, Πολιτιστικοί Όμιλοι Δραστηριοτήτων) (Λήξη ολοήμερου προγράμματος)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΕΩΣ 13:15 Μαθήματα Α Β Γ Δ Ε ΣΤ Θρησκευτ. --- 2 1 Γλώσσα 9 8 7 Μαθηματικά 5 4 Ιστορία Μελέτη Γεωγραφία Φυσικά ---- 3 Εικαστικά Μουσική Θεατρ. Αγ. Φυσ. Αγωγή Αγγλικά 2η ΞΓ Ευέλ. Ζώνη ΤΠΕ ΣΥΝΟΛΟ 30