Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτική Αμπαλάκης Στέλιος
Advertisements

Προσωπικές δεξιότητες
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Διεπαγγελματική μάθηση στόχοι?
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Τίτλος Εισήγησης Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στο ΣΔΕ Δικαστικής φυλακής Λάρισας.
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Τι μπορεί να περιλαμβάνει η παρουσίαση; παιχνίδι ρόλων, αφήγηση,
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
«ΠΙΡΠΙΡΟΥΝΑ» Πειραματισμός για τη διδασκαλία της παραδοσιακής μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Δέσποινα Μπογδάνη – Σουγιούλ Ιούνιος 2002.
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Δραστηριότητες προσομοίωσης
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Θεωρητικό πλαίσιο 1ου και 2ου κύκλου
ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗ – ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΘΗΤΗ
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Σενάριο.
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Δημιουργική Γραφή ως αφορμή για καινοτόμες δράσεις
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Revelation Natural Art. εργαλείο γραφικών γενικής χρήσης με πολλαπλές σχεδιαστικές δυνατότητες δυνατότητες δημιουργικής γραφής σύνθεσης πρωτότυπων ιστοριών.
Διδακτική προσέγγιση βασισμένη σε δραστηριότητες αξιοποιώντας το διαδίκτυο.
Δρ. Χατζηπαντελή Αθανασία
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
1ο βήμα : επιλογή ενός θέματος από το Α.Π της γνωστικής περιοχής. 2 ο βήμα: καταγραφή των μαθησιακών στόχων- επιδιώξεων. 3ο βήμα : σχεδιασμός δράσεων.
ΧΟΡΟΣ-ΜΟΥΣΙΚΗ ΟΙ ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ. ΧΟΡΟΣ Ο χορός είναι μορφή καλλιτεχνικής και αθλητικής έκφρασης η οποία γενικά αναφέρεται στην κίνηση του σώματος, συνήθως.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
John Dewey
ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Βιολογία Γυμνασίου.
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Βιωματική Δράση Α΄Τάξης 2ου Γυμνασίου Πεύκης
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Δημιουργία σεναρίου.
Ταξινόμηση του SCHIRO Ακαδημαϊκή θεωρία ΑΠ
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Διδασκαλία με την μέθοδο project
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
Η ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΗΜΕΡΑ
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Σχεδιασμοί 1η παρέμβαση.
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
To Teach Curricular Subjects
Θεατρικές δραστηριότητες και τεχνικές
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Δραματική τέχνη (η επιτομή της βίωσης και οργάνωσης μιας εμπειρίας) Ενεργητική διαδικασία φυσική εμπειρία μάθηση

Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Γενική εμπειρία παρατήρηση χωρίς αλληλεπίδραση Αληθινή εμπειρία δομικό πλαίσιο αλληλεπίδραση με τη φύση

Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Βιωματική εμπειρία Αλλαγή τόσο στον ατομικό εαυτό όσο και στην άποψη για το αντικείμενο της προσοχής Τέχνη αισθητική εμπειρία μετασχηματισμός της φύσης εισαγωγή νέων σχέσεων μεταξύ των φυσικών υλικών

Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Αισθητική εμπειρία συσχέτιση με το περιβάλλον - χρήση αντικειμένων - διέγερση του συναισθήματος Η αισθητική εμπειρία πρέπει να νοηματοδοτείται κατάλληλα και να υπάρχει μια σχέση με ένα πρόσωπο (δημιουργό ή θεατή)

Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Αισθητική εμπειρία ζωγραφική - γλυπτική συσχέτιση και αλληλεπίδραση με ένα αντικείμενο Αισθητική εμπειρία θέατρο συσχέτιση με συναισθήματα και σκέψεις

Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Αισθητική δράση ευχάριστη αντίληψη αισθητική εμπειρία Δραματική τέχνη Το άτομο διερευνά τον εαυτό του και τον κόσμο (φυσικό-κοινωνικό)

Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Εξελικτική πορεία της δραματικής τέχνης στην εκπαίδευση: 1) Μέθοδος διδασκαλίας και μάθησης 2) Μορφή τέχνης

Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Δραματική τέχνη μορφή δομή οργάνωση αντικειμένων και γεγονότων στον χώρο και τον χρόνο βιωματική αισθητική εμπειρία

Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Δράμα καλλιτεχνική μορφή εξελισσόμενη βιωματική αισθητική εμπειρία συνένωση του παρελθόντος με το παρών και το μέλλον σε μια στιγμή

Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Το δράμα μορφή τέχνης εστίαση στο υπό μελέτη αντικείμενο (θέμα) πολυεπίπεδη προσέγγιση Εμψυχωτής: εξασφαλίζει τη δομή της δραματικής εμπειρίας καθοδηγεί την ομαδική εμπειρία

Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Συμμετέχοντες: παρορμητική δράση (Α΄ στάδιο της εμπειρίας) αντικειμενική και συναισθηματική επένδυση στη δραματική εργασία (Β΄ στάδιο της εμπειρίας)

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Δημιουργικό δράμα (creative drama, creative dramatics, play making) Εκπρόσωποι (Winifred Ward, Geraldine Siks, Nellie McCaslin

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Winifred Louise Ward Γεννήθηκε: 29/12/1884 (Evanston – Illinois) Απεβίωσε: 1975

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Winifred Louise Ward Σπουδές: Πανεπιστήμιο του Chicago Επάγγελμα: Εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας (Michigan)- Επίκουρη καθηγήτρια (Northwestern University)

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Winifred Louise Ward Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Αυτό που κάνουν τα παιδιά είναι πιο σημαντικό απ’ αυτό που βλέπουν ή ακούν

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Winifred Louise Ward Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: 2) Το παιδί επιθυμεί την προσποίηση 3) Το δημιουργικό δράμα είναι μια μορφή τέχνης 4) Το δημιουργικό δράμα είναι εκπαιδευτική στρατηγική

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Winifred Louise Ward Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: 5) Η εστίαση είναι στη διαδικασία της δημιουργίας και όχι στην τυπική θεατρική παράσταση

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Winifred Louise Ward Διδακτικός στόχος: Η συμμετοχή όλων των μαθητών Ελεύθερη ανταλλαγή ιδεών Ανάπτυξη ευαίσθητων και χαρούμενων ανθρώπων

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Winifred Louise Ward Διδακτικοί στόχοι: Έκφραση συναισθημάτων Δημιουργική έκφραση Καλλιέργεια της φαντασίας Κοινωνική συνεργασία Νοητική ανάπτυξη

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Winifred Louise Ward Διδακτικοί στόχοι: Δραματοποίηση λογοτεχνικών κειμένων και παραμυθιών Γνωριμία των παιδιών με τη δραματική μορφή

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Winifred Louise Ward Μεθοδολογία: Οι μαθητές και ο δάσκαλος εργάζονται μαζί μέσα σε ένα συγκεκριμένο θέμα, εξελίσσοντας τη δράση και τον διάλογο

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Winifred Louise Ward Μεθοδολογία: 2) Οι μαθητές εμπλέκονται στην αφήγηση και επαναδιατύπωση ιστοριών που βασίζονται σε δεδομένες γραπτές αφηγήσεις

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Winifred Louise Ward Μεθοδολογία: 3) Οι μαθητές προχωρούν στη δραματική παρουσίαση χαρακτήρων και σεναρίων της ιστορίας

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Winifred Louise Ward Μεθοδολογία: 4) Το παιδί εισέρχεται στο δράμα, δημιουργώντας έναν χαρακτήρα, που αρμόζει σε μια δεδομένη κατάσταση

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Winifred Louise Ward Αξιολόγηση του μαθήματος: Συζήτηση και εποικοδομητική κριτική: Ιστορία Χαρακτήρες Δράση Διάλογος Συγχρονισμός Ομαδική εργασία Ευκρίνεια της ομιλίας

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Γέννηση: 1912 (Seattle) Απεβίωσε: 29/01/2005

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Επάγγελμα: Δασκάλα του δράματος - αναπληρώτρια καθηγήτρια (Πανεπιστήμιο της Washington)

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Επηρεάστηκε από την Winifred Ward (Ήταν μαθήτριά της)

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: 2) Εισήγαγε τον όρο (Creative dramatics)- μια καλλιτεχνική μορφή που εκκινούσε από τη φιλοσοφία της συμμετοχής όλων

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: 3) Δράμα μορφή τέχνης ομάδα παιδιών ειδικευμένος εμψυχωτής χώρος για ελεύθερη κίνηση ιδέα για δραματοποίηση

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: 4) Τα παιδιά αναπτύσσουν προσωπικές - διαπροσωπικές δεξιότητες, βελτιώνουν την ποιότητα της ζωής τους και ωφελούν την κοινωνία ως σύνολο

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: 5) Τα παιδιά δημιουργούν χαρακτήρες, δράση και διάλογο 6) Ο εμψυχωτής καθοδηγεί τα παιδιά να σκεφτούν, να αισθανθούν και να εμπλακούν στο θέμα εμπειρικά

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: 7) Στο δημιουργικό δράμα δεν υπάρχει ανάγκη για θεατές, θεατρική σκηνή, σκηνικά, κοστούμια, φώτα, θεατρικά αντικείμενα, βάψιμο του προσώπου για υπόδυση θεατρικών χαρακτήρων

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: 8) Το δημιουργικό δράμα είναι κάτι περισσότερο από υπόδυση θεατρικών χαρακτήρων, πλοκή, σκηνικό περιβάλλον και θέμα. Είναι η εμπειρία που συνδέει όλα αυτά μ’ έναν αισθητικό τρόπο

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: 9) Η δραματική διαδικασία περιλαμβάνει δημιουργικές διαδικασίες όπως αντίληψη, ανταπόκριση, φαντασία, δημιουργικότητα (αυτοσχεδιασμός), επικοινωνία και αξιολόγηση

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Διδακτικοί στόχοι: 1) Η άμβλυνση της σκέψης των παιδιών 2) Η παρακίνηση της φαντασίας 3) Καλλιέργεια γλωσσικών δεξιοτήτων 4) Προσωπική ανάπτυξη (Κοινωνική, συναισθηματική, νοητική, ηθική, φυσική, πνευματική)

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: 10) Το δράμα στηρίζεται σ’ ένα εννοιολογικό πλαίσιο (process concept structure) Μέσα από διάφορες δραματικές διαδικασίες όπως η παντομίμα, ο αυτοσχεδιασμός, και η γραφή οι μαθητές θα κατανοήσουν έννοιες όπως η μορφή και ο ρυθμός στη δραματική έκφραση

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Μεθοδολογία: Τα παιδιά εργάζονται σ’ έναν δεδομένο χώρο στη βάση της αφήγησης και επαναδιατύπωσης ιστοριών

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Μεθοδολογία: 2) Ο εμψυχωτής καθοδηγεί τα παιδιά, σε μια αυτοσχεδιαστική μορφή δραματοποίησης, μέσω γραπτών ιστοριών, ποίησης, φανταστικών σεναρίων η ιστοριών που παράγονταν από τους μαθητές με την έκθεσή τους σε ερεθίσματα διαφόρων καλλιτεχνικών αντικειμένων

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Μεθοδολογία-Σχεδιασμός: Τα παιδιά μπαίνουν στον χώρο Ο εμψυχωτής τα υποδέχεται και διαρρυθμίζει τον χώρο Ο εμψυχωτής παρουσιάζει μια ιστορία ή μια ιδέα πάνω στην οποία θα εργαστούν τα παιδιά

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Μεθοδολογία-Σχεδιασμός: Η ιστορία, παρουσιάζεται με αυτοσχεδιασμό. Στην αρχή σύντομες σκηνές με λίγους δρώντες Προοδευτικά εμπλέκονται όλοι οι μαθητές στην παρουσίαση σκηνών της ιστορίας

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Μεθοδολογία-Σχεδιασμός: Η παρουσίαση κάθε δρώμενου ακολουθείται από εποικοδομητική κριτική. Ο εμψυχωτής είτε παίζει στις σκηνές είτε συντονίζει Η παρουσίαση μιας δραματικής σκηνής μπορεί να επαναλαμβάνεται πολλές φορές

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Μεθοδολογία-Σχεδιασμός: Ο εμψυχωτής μπορεί να διατηρεί το ίδιο θέμα σε πολλές συναντήσεις για να βελτιωθεί η ποιότητα εργασίας των μαθητών

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Geraldine Brain Siks Αξιολόγηση: Στο τέλος κάθε μαθήματος υπήρχε λεκτική αξιολόγηση των διαδικασιών από τον εμψυχωτή και τους μαθητές

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Peter Slade Γεννήθηκε: 7 -11-1912 (Fleet, Hampshire) Απεβίωσε: 28 - 06 -2004

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Peter Slade Σπουδές: Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Bonn Επάγγελμα: Ηθοποιός, Σύμβουλος δράματος στο Staffordshire, δραματοθεραπευτής

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Peter Slade Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Όλοι οι μαθητές έχουν μια έμφυτη αίσθηση του ρυθμού και είναι φυσικοί ηθοποιοί

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Peter Slade Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: 2) Οι μαθητές δημιουργούν τη δική τους τέχνη μέσα από τη δραματική μορφή 3) Βασικά στοιχεία του παιδικού δράματος (βιωματική πράξη): Κίνηση, χορός, ρυθμός, η ιστορία, η δημιουργία χαρακτήρων και η αισθητική μορφή

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Peter Slade Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: 4) Οι μαθητές ωθούνται παρορμητικά στη διερεύνηση του θέματος, για να δημιουργήσουν μια μορφή τέχνης με τη δική της αισθητική και αξία 5) Το παιδικό δράμα προέρχεται από την έμφυτη τάση του παιδιού να παίξει

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Peter Slade Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: 6) Ο Slade ορίζει το παιδικό δράμα από την ελληνική λέξη «δρω» (πράττω – ενεργώ) 7) Το παιδί ανακαλύπτει τη ζωή και τον εαυτό του μέσα από τη φυσική προσπάθεια και το δραματικό παιχνίδι

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Peter Slade Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: 8) Ο Slade πιστεύει ότι οι μαθητές νοηματοδοτούν τον κόσμο και οδηγούνται στην αυτοανακάλυψη, μέσω του παιχνιδιού με τις μορφές, τα σύμβολα, τους ρυθμούς και τους ρόλους

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Peter Slade Διδακτικοί στόχοι: 1) Προσωπική ανάπτυξη 2) Βελτίωση της αυτοεκτίμησης 3) Βελτίωση της αυτοπεποίθησης 4) Βελτίωση της αισθητικής αντίληψης 5) Αυτοανακάλυψη

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Peter Slade Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: 4) Οι μαθητές ωθούνται παρορμητικά στη διερεύνηση του θέματος, για να δημιουργήσουν μια μορφή τέχνης με τη δική της αισθητική και αξία 5) Το παιδικό δράμα προέρχεται από την έμφυτη τάση του παιδιού να παίξει

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Peter Slade Μεθοδολογία: Το περιεχόμενο του δράματος προερχόταν από τις ανάγκες και τις περασμένες εμπειρίες των μαθητών Η απορρόφηση των μαθητών στο δραματικό περιεχόμενο και η ειλικρίνεια στη δραματική έκφραση

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Peter Slade Μεθοδολογία: Το τελικό προϊόν (μορφή) δεν ήταν ο σκοπός, αλλά μόνο η συμμετοχή στη δραματική διαδικασία Ο δάσκαλος μπορεί ν’ αρχίσει είτε από τις ιδέες των παιδιών είτε ν’ αφηγηθεί μια ιστορία και οι μαθητές να προσθέσουν ήχους και αυτοσχέδιες δράσεις

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Peter Slade Μεθοδολογία: Πρώτο στάδιο – συζήτηση με ή χωρίς αυτοσχέδιο παιχνίδι γύρω από κάποιο σχολικό θέμα ή με πρόβλημα κοινωνικό ή με κάποιο θέμα από τις εφημερίδες. Πάνω στο θέμα γραφόταν ένα ολοκληρωμένο σενάριο με διαλόγους, πλοκή, μορφή και σκηνική έκταση

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Brian Way Γεννήθηκε: 12/09/ 1923 (Sussex, England) Απεβίωσε:23/02/ 2006 (Toronto, Ontario) Επάγγελμα: Ηθοποιός, σκηνοθέτης παιδικού θεάτρου

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Brian Way (Φιλοσοφικές πεποιθήσεις) Το δράμα συμβάλλει στη συνολική προσωπική ανάπτυξη του ατόμου (κοινωνική, νοητική, φυσική πνευματική) Το δράμα συντονίζει το σώμα, το πνεύμα, την καρδιά και την ψυχή του ατόμου

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Brian Way (Φιλοσοφικές πεποιθήσεις) Το δράμα και το θέατρο είναι διαφορετικές μορφές τέχνης Η αληθινή αισθητική εμπειρία συμβαίνει όταν ολοκληρωθεί η δραματοποίηση μιας ιδέας. Εστίαση σε ατομικές συμπεριφορές - πτυχές της κοινωνικής ζωής – ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Brian Way (Φιλοσοφία) Αφετηρίες των βιωματικών εργαστηρίων: Αυτοσυγκέντρωση Καλλιέργεια της φαντασίας Κίνηση Χρήση ηχητικού υπόβαθρου Καλλιέργεια της φωνητικής έκφρασης Ευαισθησία στην απόδοση θεατρικών χαρακτήρων

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Brian Way (Φιλοσοφία) Αφετηρίες των βιωματικών εργαστηρίων: Συνθήκες διαμάχης των ρόλων – βίαιες αντιδράσεις Αποσπασματικές δράσεις χωρίς ενιαίο περιεχόμενο Διαδοχικές ασκήσεις Ο δάσκαλος αφηγείται μια απλή ιστορία και οι μαθητές τη δραματοποιούν με παντομίμα

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Brian Way (Μεθοδολογία) Ασκήσεις και παιχνίδια Αφήγηση ιστοριών Δραματοποίηση επεισοδίων της κοινωνικής ζωής Θεατρικός αυτοσχεδιασμός σε ιδέες των μαθητών

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Γεννήθηκε: 29 -8- 1926 (Steeton, West Yorkshire) Απεβίωσε:8-10-2011 Σπουδές: Σπούδασε δράμα στο Northern Theatre School στο Bradford

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Επάγγελμα: Επίκουρη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Newcastle

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Ο δάσκαλος εμπλέκεται στη διδακτική του δράματος ως ρόλος (teacher in role) Οι ιδέες για την έναρξη του δράματος ανήκουν στους μαθητές (mantle of the expert)

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Ο στόχος του δράματος δεν είναι μόνο η ατομική ανάπτυξη αλλά η κατανόηση της ανθρώπινης φύσης και της κοινωνίας στο παρελθόν, στο παρών και στο μέλλον

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Το δράμα στηρίζεται στην προηγούμενη εμπειρική γνώση των μαθητών και το επίπεδο των δεξιοτήτων που διαθέτουν Η υπάρχουσα εμπειρική γνώση των μαθητών μετασχηματίζεται στο δραματικό πλαίσιο σε αισθητική μαθησιακή εμπειρία

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Το περιεχόμενο του δράματος αμβλύνει το γλωσσικό δυναμικό των μαθητών και τους οδηγεί να χρησιμοποιήσουν τη γλώσσα με δημιουργικό τρόπο Η κατάλληλη χρήση της γλώσσας συνεισφέρει στην ανάδυση του νοήματος και του συναισθήματος

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Το δράμα στηρίζεται στις σκέψεις, στις λέξεις και στις δράσεις των ανθρώπων Το περιεχόμενο του δράματος δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να δημιουργούν νοηματοδοτούμενο πλαίσιο αλληλεπίδρασης μέσα στο οποίο αυτοί χρησιμοποιούν κατάλληλα τη γλώσσα

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Το δράμα αναφέρεται σε ανθρώπους που αντιμετωπίζουν διλλήματα δράσης σε συγκεκριμένες καταστάσεις Το δράμα θρυμματίζει την ανθρώπινη εμπειρία σε νέο πλαίσιο νοηματοδότησης

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Θεωρεί ότι υπάρχουν τρία είδη δράματος: Το πρώτο είδος σχετίζεται με γεγονότα που συμβαίνουν στους ανθρώπους, χωρίς αυτοί να μπορούν να τα ελέγξουν. Το δεύτερο είδος σχετίζεται με την εξουσία που ασκούν κάποιοι άνθρωποι σε άλλους ανθρώπους.

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Θεωρεί ότι υπάρχουν τρία είδη δράματος: Το πρώτο είδος σχετίζεται με γεγονότα που συμβαίνουν στους ανθρώπους, χωρίς αυτοί να μπορούν να τα ελέγξουν. Το δεύτερο είδος σχετίζεται με την εξουσία που ασκούν κάποιοι άνθρωποι σε άλλους ανθρώπους.

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Το τρίτο είδος σχετίζεται με συνηθισμένους ανθρώπους, οι οποίοι αντιμετωπίζουν προβλήματα στη μεταξύ τους συνύπαρξή Επιτρέπει στα παιδιά να παίρνουν πολλές αποφάσεις μόνα τους, για ν’ αποφύγει την αδράνειά τους και να τους κεντρίσει το ενδιαφέρον να συμμετάσχουν

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Όταν κάποια παιδιά δε θέλουν να συμμετέχουν, τους ζητάει να παρακολουθούν, μέχρι να βρουν κάτι ενδιαφέρον και να ενσωματωθούν στο δράμα Δεν επιτρέπει στα παιδιά να γελάσουν ή να εγκαταλείψουν την προσπάθειά τους

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Αναλαμβάνει ρίσκο, όταν εμφανίζεται ίση με τα παιδιά, αλλά ποτέ δεν δίνει την αίσθηση ότι δεν έχει τον έλεγχο της όλης κατάστασης Όταν αρχίσει το δράμα, κανείς δεν ξέρει την έκβασή του Επιδιώκει τη σοβαρότητα και την εκούσια συμμετοχή των παιδιών

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Προειδοποιεί τα παιδιά, όταν οι αποφάσεις τους θα προκαλέσουν προβλήματα Σταματάει τη δραματική διαδικασία είτε για ν’ αυξήσει τη δραματική ένταση είτε για να επιλυθούν διάφορα προβλήματα στην αλληλεπίδραση των παιδιών

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Η Heathcote αναγνωρίζει στο δράμα έξι στοιχεία επικοινωνίας: Ακινησία, κίνηση, σιωπή, ήχο, σκοτάδι, φως Επίσης, θεωρεί σημαντικό στοιχείο στη δραματική διαδικασία τη δημιουργία έντασης στις σχέσεις μεταξύ των ρόλων

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Προειδοποιεί τα παιδιά, όταν οι αποφάσεις τους θα προκαλέσουν προβλήματα Σταματάει τη δραματική διαδικασία είτε για ν’ αυξήσει τη δραματική ένταση είτε για να επιλυθούν διάφορα προβλήματα στην αλληλεπίδραση των παιδιών

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Μεθοδολογία: Δεν διευθύνει αλλά προκαλεί τη δημιουργία του δράματος Ζητάει από τα παιδιά να βρουν το θέμα, με το οποίο θέλουν ν’ ασχοληθούν στο δράμα, χωρίς να επιβάλλει ένα δικό της θέμα

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Μεθοδολογία: Η Heathcote σκέφτεται πολύ γρήγορα όσο το δυνατόν περισσότερες πτυχές από το θέμα που έχει επιλεγεί από τους μαθητές. Αυτό το κάνει τυπικά στο μυαλό της, όχι σε συνεργασία με την τάξη και αποκαλεί αυτή τη διαδικασία «επιμερισμό»

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Μεθοδολογία: Το δεύτερο στάδιο για τη Heathcote είναι να πάρει μια πτυχή και, μέσα από ερωτήσεις, να καταλήξει σε μια συγκεκριμένη στιγμή όταν η ουσία αυτής της εμπειρίας είναι πιθανό να αναγνωριστεί από όλους τους συμμετέχοντες. Οι ερωτήσεις που θέτει οδηγούν την τάξη στη στιγμή της έναρξης του δράματος.

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Μεθοδολογία: Οι περιοχές που βρίσκει χρήσιμες η Heathcote είναι: εμπόριο, επικοινωνία, ντύσιμο, εκπαίδευση, οικογένεια, φαγητό, υγεία, νόμος, ελεύθερος χρόνος, καταφύγιο, ταξίδι, πόλεμος, εργασία και ιεροτελεστίες.

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Dorothy Heathcote Αξιολόγηση: Η Heathcote χρησιμοποιεί την τεχνική των ερωτήσεων για να παρακινεί τα παιδιά να προβληματιστούν και να αναστοχαστούν τη βιωματική τους εμπειρία. Πιστεύει ότι μόνη η εμπειρία, δίχως αναστοχασμό, δεν οδηγεί στη μάθηση.

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Gavin Bolton Σπουδές: Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο του Sheffield Επάγγελμα: Δίδαξε δράμα στην πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (Πανεπιστήμια Durham, Victoria, British Columbia, New York, Central England)

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Gavin Bolton Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Το παιδί δεν υποδύεται θεατρικά έναν χαρακτήρα αλλά βιώνει ένα κοινωνικό γεγονός σα να είναι στη θέση ενός άλλου ατόμου. Το δράμα είναι το ιδανικό εργαλείο να βοηθήσει τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα τον κόσμο που ζουν και να τον διερευνήσουν μέσω της βιωματικής εμπειρίας.

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Gavin Bolton Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Τα παιδιά μέσω του δράματος κατανοούν καλύτερα τον κόσμο, Κάνουν καλύτερες επιλογές για τον εαυτό τους και τον κόσμο στον οποίο ζουν Το παιδί παρακινείται στη συμμετοχή του στο δράμα μέσω του θεατρικού παιχνιδιού

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Gavin Bolton Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Το δραματικό παιχνίδι είναι μια επέκταση του συμβολικού παιχνιδιού. Η επέκταση είναι η εισαγωγή της απαραίτητης μορφής για μια αισθητική εμπειρία

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Gavin Bolton Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Η δραματική μέθοδος είναι κατάλληλη για τη διδασκαλία και άλλων μαθημάτων στην εκπαίδευση, με περιεχόμενο που επικεντρώνεται σε κοινωνικά, ηθικά και ιστορικά θέματα

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Gavin Bolton Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Το δράμα συγκροτείται από το περιεχόμενο και τη μορφή. Τα βασικά στοιχεία της δραματικής μορφής είναι η εστίαση, ο συμβολισμός και η ένταση

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Gavin Bolton Φιλοσοφικές πεποιθήσεις: Αφετηρία της συμμετοχής των μαθητών στο δράμα είναι η εμπιστοσύνη προς τον εαυτό τους, τη διαδικασία και τους άλλους

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Gavin Bolton Μεθοδολογία: Με τη βοήθεια του δασκάλου, ο οποίος υιοθετεί ένα ρόλο στο δράμα, τα παιδιά εμπλέκονται σε καταστάσεις, στις οποίες είναι απαραίτητο να επιλύσουν ένα πρόβλημα

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Gavin Bolton Σχόλια: Ο Bolton χρησιμοποίησε τις τεχνικές και τις δεξιότητες του θεάτρου, για να βελτιώσει την εμπειρία και την κατανόηση των μαθητών Επηρεάστηκε αρκετά από τις ιδέες της Dorothy Heathcote

Η Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση (Μορφές και είδη) Gavin Bolton Σχόλια: Ο Bolton κατηγοριοποιεί τις μεθόδους του δράματος σε 4 κατηγορίες, από τις οποίες θεωρεί σημαντικότερη την τέταρτη: Α. Ασκήσεις Β. Δραματικό παιχνίδι Γ. Θέατρο (παράσταση) Δ. Το δράμα ως μέσο κατανόησης του εαυτού και του κόσμου