κεφαλαιο 3 ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ Βασικές αρχές στρατηγικής των επιχειρήσεων GERRY JOHNSON, KEVAN SCHOLES, RICHARD WHITTINGTON κεφαλαιο 3 ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ
Μαθησιακά αποτελέσματα (1) Διακρίνετε στοιχεία στρατηγικής ικανότητας σε οργανισμούς: πόρους, δεξιότητες, θεμελιώδεις ικανότητες και δυναμικές ικανότητες. Αναγνωρίζετε το ρόλο της αέναης βελτίωσης της σχέσης κόστους-αποδοτικότητας ως στρατηγική ικανότητα.
Μαθησιακά αποτελέσματα (2) Αναλύετε πώς οι στρατηγικές ικανότητες μπορούν να παρέχουν βιώσιμο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα βάσει της αξίας, της σπανιότητας, της μοναδικότητας και της έλλειψης της δυνατότητας για την υποκατάστασής τους. Διαγιγνώσκετε τη στρατηγική ικανότητα μέσω της ανάλυσης της αλυσίδας αξίας, της συγκριτικής αξιολόγησης (πρωτοτυποποίησης) και της ανάλυσης SWOT.
Βασικές έννοιες της στρατηγικής ικανότητας Θεμέλια Αποδοτικότητα κόστους Βιωσιμότητα Ανάλυση
Τι είναι η στρατηγική ικανότητα; Στρατηγική ικανότητα είναι οι αναγκαίοι για έναν οργανισμό πόροι και δεξιότητες ώστε να επιβιώσει και να ευημερήσει.
Πίνακας 3.1 Στρατηγικές ικανότητες και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα Πίνακας 3.1 Στρατηγικές ικανότητες και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα
Ποιοι είναι οι πόροι; Οι υλικοί πόροι είναι τα υλικής υπόστασης περιουσιακά στοιχεία ενός οργανισμού, όπως οι μονάδες παραγωγής, οι εργαζόμενοι και τα χρηματοοικονομικά του στοιχεία. Οι άυλοι πόροι αποτελούν μη- υλικής υπόστασης περιουσιακά στοιχεία, όπως πληροφορίες, φήμη και γνώσεις.
Χρηματοοικονομικοί πόροι Κατηγορίες πόρων Υλικοί πόροι Χρηματοοικονομικοί πόροι Ανθρώπινοι πόροι Διανοητικό κεφάλαιο
Ορολογία της στρατηγικής ικανότητας Οριακοί πόροι Οριακές ικανότητες Μοναδικοί πόροι Θεμελιώδεις ικανότητες
Τι σημαίνει θεμελιώδεις ικανότητες; Θεμελιώδεις ικανότητες είναι οι δεξιότητες και ικανότητες με τις οποίες αναπτύσσονται πόροι μέσω των δραστηριοτήτων και διαδικασιών που ακολουθεί ένας οργανισμός, για να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα κατά τρόπο που οι άλλοι δεν μπορούν να μιμηθούν ή να αποκτήσουν.
Παράγοντες που επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα κόστους Παράγοντες που επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα κόστους Οικονομίες κλίμακας Εμπειρία Αποτελεσματι- κότητα κόστους Κόστος εφοδιασμού Σχεδιασμός προϊόντος
Η καμπύλη εμπειρίας Υποδεικνύει ότι ένας οργανισμός, που αναλαμβάνει οποιαδήποτε δράση, αναπτύσσει ικανότητες στο πέρασμα του χρόνου, γεγονός που σημαίνει ότι την εκτελεί πιο αποτελεσματικά. Η ανάπτυξη δεν είναι προαιρετική. Το κόστος ανά μονάδα λογικά μειώνεται χρόνο με το χρόνο. Το πλεονέκτημα της πρώτης κίνησης ενδέχεται να είναι σημαντικό.
Σχήμα 3.1 Η καμπύλη εμπειρίας
Ικανότητες για την επίτευξη και διατήρηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος Αξία Σπανιότητα Δεν επιδέχονται μίμηση Υποκατάσταση Δυναμική
Σπανιότητα στρατηγικών ικανοτήτων Ευκολία μεταβιβασιμότητας Βιωσιμότητα Θεμελιώδεις αγκυλώσεις
Οι θεμελιώδεις ικανότητες εξασφαλίζουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, όταν… Σχετίζονται με μια δραστηριότητα που υποστηρίζει την αξία των χαρακτηριστικών του προϊόντος. Οδηγούν σε σημαντικά καλύτερα επίπεδα απόδοσης από εκείνα των ανταγωνιστών. Η μίμηση αυτών των ικανοτήτων από τους ανταγωνιστές είναι δύσκολη.
Σχήμα 3.2 Κριτήρια που καθιστούν αδύνατη τη μίμηση στρατηγικών ικανοτήτων Πολυπλοκότητα Κουλτούρα και ιστορία Ευρωστία της στρατηγικής ικανότητας Αιτιώδης αμφισημία
Τι σημαίνει δυναμικές ικανότητες; Δυναμικές ικανότητες είναι οι ικανότητες κάποιου οργανισμού να ανανεώνει και να αναδημιουργεί τις στρατηγικές του ικανότητες, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες μεταβαλλόμενων περιβαλλόντων.
Τι είναι η οργανωσιακή γνώση; Οργανωσιακή γνώση είναι η συλλογική εμπειρία που συσσωρεύεται από τα συστήματα, τις ρουτίνες και τις δραστηριότητες που είναι κοινές σε όλο των οργανισμό.
Διαγιγνώσκοντας στρατηγικές ικανότητες Αλυσίδα αξίας/ Δίκτυο αξιών Γραφική αναπαράσταση δραστηριοτήτων Συγκριτική αξιολόγηση Ανάλυση SWOT
Τι είναι η αλυσίδα αξίας; Η αλυσίδα αξίας περιγράφει τις κατηγορίες δραστηριοτήτων εντός και γύρω από κάποιο οργανισμό, οι οποίες από κοινού δημιουργούν ένα προϊόν ή μια υπηρεσία.
Σχήμα 3.3 Η αλυσίδα αξίας
Τι είναι το δίκτυο αξιών; Το δίκτυο αξιών είναι ένα σύνολο δια-οργανωσιακών συνδέσμων και σχέσεων απαραίτητων για τη δημιουργία ενός προϊόντος ή υπηρεσίας.
Σχήμα 3.4 Το δίκτυο αξίας
Κατανόηση των στρατηγικών ικανοτήτων σε σχέση με το δίκτυο αξιών Ποιες δραστηριότητες είναι κεντρικής σημασίας για τη στρατηγική ικανότητα κάποιου οργανισμού; Πού βρίσκονται οι δεξαμενές του κέρδους; Ποιες εργασίες θα ανατεθούν σε εξωτερικούς συνεργάτες; Ποιοι μπορεί να είναι οι καλύτεροι συνεργάτες στα διάφορα μέρη του δικτύου αξιών;
Προσεγγίσεις της συγκριτικής αξιολόγησης Ιστορική συγκριτική αξιολόγηση Συγκριτική αξιολόγηση στον άξονα του βιομηχανικού κλάδου ή τομέα Συγκριτική αξιολόγηση έναντι του καλύτερου στην κατηγορία
Ανάλυση SWOT Δυνατά σημεία Αδυναμίες Ευκαιρίες Απειλές
Περίληψη κεφαλαίου (1) Η στρατηγική ικανότητα αφορά στην επάρκεια και καταλληλότητα των πόρων και των ικανοτήτων που απαιτούνται για την ευημερία κάποιου οργανισμού. Απαιτούνται πόροι και ικανότητες για την απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Η διαρκής βελτίωση της αποδοτικότητας κόστους αποτελεί ζωτική στρατηγική ικανότητα. Σε δυναμικές συνθήκες απαιτούνται δυναμικές στρατηγικές ικανότητες.
Περίληψη κεφαλαίου (2) Οι τρόποι διάγνωσης των ικανοτήτων του οργανισμού περιλαμβάνουν: Την ανάλυση της αλυσίδας αξίας και του δικτύου αξιών Τη συγκριτική αξιολόγηση Την ανάλυση SWOT
Μελέτη περίπτωσης – Προάγοντας την eBay