Το νόημα κατά τη λήψη επαγγελματικών αποφάσεων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Advertisements

Πρόληψη και Διαχείριση εργασιακού άγχους
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτικοί σκοποί  Στο σύνταγμα κάθε χώρας καθορίζονται οι γενικοί σκοποί της εκπαίδευσης  Με βάση τον γενικό σκοπό.
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Βάλια Παυλίδου Ψυχολόγος, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας
Ο Τροχός Σταδιοδρομίας –Προσωπικό Στυλ (βιωματική άσκηση)
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – Οι προοπτικές.
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Ερευνητική Εργασία Β2 Λυκείου Γ.Ε.Λ. Βαθέος Αυλίδος.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΑΝΑΤΑΞΗΣ ΤΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ ΔΡΑΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ● Η δράση της συμβουλευτικής περιλαμβάνει όλες εκείνες.
Η ομάδα στις ερευνητικές εργασίες. Τι είναι μια ομάδα; Πως μπορούμε να την προσδιορίσουμε; Η ομάδα έχει τουλάχιστον δυο στόχους α) Πραγματοποίηση ενός.
Η σημασία της αυτογνωσίας στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό.
ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ. Το εργαστήρι στηρίζεται στην ενεργητική παρουσία των συμμετεχόντων. Οι συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα μέσα από την ανταλλαγή.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
ΤΡΟΠΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Δέσποινα Σιδηροπούλου-Δημακάκου Τομέας Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ
ΚΟΙΤΑΖΩ ΜΕΣΑ ΜΟΥ ΚΟΙΤΑΖΩ ΓΥΡΩ ΜΟΥ. Η Διαδικασία της λήψης απόφασης στην επιλογή σπουδών και επαγγελμάτων ΓΡΑΣΕΠ Γ/σιο Ερασμίου Ξάνθης.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Στόχοι και επιδιώξεις της εκπαίδευσης ενηλίκων(L6)
ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΙ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Συμμετοχή των εργαζομένων στην διοίκηση των επιχειρήσεων
Σεμινάριο Οργάνωσης και Διοίκησης της Εκπαίδευσης
Ερευνητική εργασία «Φύλα και επαγγέλματα»
ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ & ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: «Διοίκησης και Οργάνωσης.
ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ – ΘΡ. ΤΣΙΑΤΣΟΣ Θέματα Σχεδίασης Μέρος 2ο Χρηστοκεντρική & Συμμετοχική Σχεδίαση.
Η ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ στην Α Λυκείου
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις Αθανάσιος Σ. Δερμετζόπουλος, MSc. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατ. Διοίκησης Τουριστικών.
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Πέτρος Ροδακινιάς, Σύμβουλος Επιχειρηματικότητας, ΜΟΚΕ ΠΘ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, ΜΟΝΑΔΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ (ΜΟΚΕ) Συμβουλευτική Επιχειρηματικότητας.
ΜΑΘΗΜΑ 11: ΑΜΟΙΒΕΣ, ΠΟΙΝΕΣ ΚΑΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc, Med,
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
«Κοινωνική Μάθηση» Α.Bandura
Η θεωρία κοινωνικής μάθησης του Krumboltz
Κοινωνιολόγος-Συστημικός Ψυχοθεραπευτής
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Το μοντέλο δομής κοινωνικών παραγόντων του Κ. Roberts
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
Συμβουλευτική κοινωνικά ευάλωτων ομάδων
Φοιτήτρια: Γιάου Ευαγγελία
ΑΣΠΑΙΤΕ - ΠΕΣΥΠ ΤΜΗΜΑ Α ΜΑΘΗΜΑ: ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Καψούλη Κατερίνα Λώλου Εύη Αναστασοπούλου Μαρία Ντόκορος Μάκης
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Μάθημα: Συμβουλευτική στη Δια Βίου Ανάπτυξη
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Επαγγέλματα Ο όρος επαγγέλματα στη γενικότερη αντίληψη χαρακτηρίζει την κατά κλάδο ή αντικείμενο συνήθη ασκούμενη βιοποριστική ενασχόληση, (εργασία), του.
“Εφηβεία, διαπροσωπικές σχέσεις, συγκρούσεις και συνθέσεις.”
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Προετοιμασία για την ανάληψη προγράμματος
Η ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΗΜΕΡΑ
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ-ΓΟΝΕΩΝ Γιαλυράκη Πόπη Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας(Msc), Play Therapist Θεραπεύτρια ζευγαριών (ICEEFT), Εκπαιδεύτρια ομάδων γονέων(Gordon-Fillial)
Λήψη απόφασης για Ενεργειακό Σχεδιασμό
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ και ΛΗΨΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το νόημα κατά τη λήψη επαγγελματικών αποφάσεων Χριστακόπουλος Ιωάννης Δρ. Σύμβουλος Σταδιοδρομίας

Διδακτικοί στόχοι Να προσδιοριστεί η έννοια της «αίσθησης του νοήματος» στην επαγγελματική ανάπτυξη. Να κατηγοριοποιηθούν οι παράγοντες που επηρεάζουν τη λήψη επαγγελματικών αποφάσεων. Να αξιολογηθούν τα πρότυπα συμπεριφοράς κατά τη λήψη επαγγελματικών αποφάσεων . Να εφαρμοστούν τα κριτήρια για τη λήψη επαγγελματικών αποφάσεων στη συμβουλευτική πρακτική. Λέξεις κλειδιά: αίσθηση νοήματος, κριτήρια λήψης επαγγελματικών αποφάσεων

Αίσθηση νοήματος και φοίτηση στο Π.Ε.ΣΥ.Π.-ΑΣΠΑΙΤΕ Ποιο το νόημα της φοίτησής σας στο Π.Ε.ΣΥ.Π.;

Αίσθηση νοήματος Νόημα (meaning or value): Είναι η αξία του σκοπού και των στόχων της εργασίας που προκύπτει εάν εξεταστούν σε σχέση με τα ατομικά ιδανικά και πρότυπα (Thomas & Velthouse, 1990· Spreitzer, 1995). Το νόημα είναι η «μηχανή» της ενδυνάμωσης, ο μηχανισμός δια μέσω του οποίου τα άτομα δέχονται ενέργεια στη δουλειά τους. Εάν η ψυχή των υπαλλήλων δεν είναι στην εργασία τους αλλά η εργασιακή τους δραστηριότητα έρχεται σε ευθεία σύγκρουση με το αξιακό τους σύστημα τότε ο εργαζόμενος δεν μπορεί να αισθανθεί ενδυναμωμένος και άρα και αποτελεσματικός (Thomas & Velthouse, 1990) Το νόημα δηλώνει ότι το άτομο θα προσπαθήσει και θα επιμείνει στην προσπάθεια του να ολοκληρώσει με επιτυχία ένα δύσκολο έργο (Whetten & Cameron, 1995).

Πιθανά λάθη κατά τη διαδικασία λήψης επαγγελματικών αποφάσεων Ο Γιώργος, σπουδαστής του προγράμματος ΠΕΣΥΠ-ΑΣΠΑΙΤΕ, πραγματοποιεί την πρακτική του στο ΚΕ.ΣΥ.Π. της Ηλιούπολης. Έχει την ευκαιρία να εκμεταλλευτεί την εμπειρία του Σύμβουλου Επαγγελματικού Προσανατολισμού και για αυτό τον λόγο τον ρώτησε για τα πιθανά λάθη που γίνονται κατά τη διαδικασία λήψης επαγγελματικών αποφάσεων. Τι πιστεύετε ότι του απάντησε; Συζητήστε την άποψη σας στα πλαίσια της ομάδας σας.

Πιθανά λάθη κατά τη λήψη επαγγελματικών αποφάσεων Πολλά από τα λάθη που γίνονται κατά τη λήψη αποφάσεων σχετίζονται με ελλιπή πληροφόρηση, μη επαρκή γνώση του εαυτού, υπερβολική εμπιστοσύνη στον εαυτό ή υποτίμησή του, λανθασμένες κρίσεις και εκτιμήσεις κ.α. (Σιδηροπούλου, Αργυροπούλου & Δρόσος, 2008)

Παράγοντες λήψης απόφασης Η Μαρία μόλις αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης. Σκέφτεται είτε να παρακολουθήσει ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα σχετικό με Νέες Τεχνολογίες και Εκπαίδευση ή να παρακολουθήσει το Π.Ε.ΣΥ.Π. της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.; Με βάση ποιους παράγοντες θα πρέπει να λάβει τη τελική απόφαση;

Παράγοντες λήψης απόφασης Οι παράγοντες που επηρεάζουν το άτομο στη λήψη αποφάσεων έχουν γίνει αντικείμενο μελέτης από πολλούς ερευνητές. Μια λειτουργική ομαδοποίηση των παραγόντων αυτών είναι η ακόλουθη (Δημητρόπουλος, 2003˙ Goldstein & Hogarth, 1997˙ Rosenhead, 1996):

Παράγοντες λήψης απόφασης Προσωπικά χαρακτηριστικά (ανάγκες, αξίες, νοητική κατάσταση, κίνητρα, συναισθηματική ωριμότητα, βαθμός αυτογνωσίας κ.α.) Περιβαλλοντικοί παράγοντες (φυσικό, οικονομικό, επαγγελματικό, εκπαιδευτικό, θρησκευτικό, πολιτισμικό κ.α. ) Παράγοντες σχετικοί με την απόφαση (ποιότητα και ποσότητα της πληροφορίας, βαθμός επικινδυνότητας, πίεση χρόνου, δυνατότητα αναστρεψιμότητας, πιθανές συνέπειες, βαθμός πιθανής αλλαγής κ.α )

Συμπεριφορά κατά τη λήψη απόφασης O Harren (1979), κάνει λόγο για τρία πρότυπα συμπεριφοράς που εμφανίζονται πιο συστηματικά στη λήψη αποφάσεων και σηματοδοτούν τρεις τρόπους λήψης απόφασης: τον λογικό, τον διαισθητικό και τον εξαρτημένο. Αυτοί οι τρόποι δείχνουν τον βαθμό στον οποίο το άτομο αναλαμβάνει προσωπική ευθύνη για τη λήψη απόφασης ή επιρρίπτει την ευθύνη στην τύχη ή στους άλλους και τον βαθμό στον οποίο χρησιμοποιεί λογικές αντί για συναισθηματικές στρατηγικές στη λήψη απόφασης

Διαδικασία λήψης απόφασης κατά το λογικό τρόπο Η διαδικασία λήψης απόφασης που βασίζεται στον λογικό τρόπο περιλαμβάνει τα ακόλουθα στάδια (Sidiropoulou-Dimakakou et al, 2006): Γνώση του προβλήματος: Χρειάζεται σαφής προσδιορισμός της κατάστασης που απαιτεί τη λήψη απόφασης. Συγκέντρωση σχετικών πληροφοριών: Το άτομο πρέπει να αναζητήσει πληροφορίες από έγκυρες πηγές, να μιλήσει με άτομα που γνωρίζουν το θέμα κ.α. Στο τέλος του σταδίου αυτού πρέπει να έχει αποκτήσει γνώση τόσο σχετικά με τα χαρακτηριστικά του εαυτού του όσο και σχετικά με τον κόσμο της εργασίας. Παραγωγή εναλλακτικών λύσεων: Το άτομο βλέπει το θέμα από διάφορες οπτικές γωνίες και δημιουργεί διάφορες εναλλακτικές επιλογές. Πρέπει να δώσει προσοχή στα παρακάτω στοιχεία: α) για την αξιολόγηση κάποιων από τις εναλλακτικές λύσεις ενδέχεται να χρειάζεται η συγκέντρωση περισσότερων πληροφοριών, β) ενδεχομένως κάποιες από τις επιλογές μπορούν να συνδυαστούν και γ) κάθε επιλογή θα έχει συγκεκριμένες συνέπειες. Αξιολόγηση των εναλλακτικών επιλογών και δέσμευση σε μία: Οι υπόλοιπες επιλογές θα διαγραφούν πρόσκαιρα και μερικές φορές μόνιμα. Εφαρμογή: Χρειάζεται βήμα προς βήμα προγραμματισμός των ενεργειών που πρέπει να γίνουν για την υλοποίηση της απόφασης και στη συνέχεια υλοποίηση των ενεργειών αυτών. Αξιολόγηση: Αν η πορεία δράσης που επέλεξε το άτομο δεν έχει τα προσδοκώμενα ή επιθυμητά αποτελέσματα, τότε πρέπει να επανεκτιμήσει τους στόχους του και τις εναλλακτικές του επιλογές.

Λογικός τρόπος Στηρίζεται στη λογική επεξεργασία. Τα άτομα αναλαμβάνουν την ευθύνη των πράξεων τους. Ενεργούν με βάση την προγενέστερη εμπειρία και συσχετίζουν τις εμπειρίες με πιθανές επιπτώσεις στο μέλλον. Οι ενέργειες τους είναι συνειδητές, αναζητούν πληροφορίες σχετικές με την απόφαση και δρουν υπεύθυνα (Δημητρόπουλος, 2003˙ Σιδηροπούλου-Δημακάκου, 1993).

Λογικός, διαισθητικός ή εξαρτημένος τύπος; Ο Γιάννης είναι μαθητής της Α Λυκείου. Γνωρίζει πολύ καλά τα επαγγελματικά ενδιαφέροντά του. Του αρέσει πολύ οτιδήποτε έχει να κάνει με φυσική, χημεία και μαθηματικά. Κατά συνέπεια θα ήθελε να σπουδάσει φυσικός ή μαθηματικός. Θα τον ενδιέφεραν και οι σπουδές του Πολυτεχνείου. Δεν του αρέσει το θέατρο και η μουσική. Ωστόσο δεν γνωρίζει αλλά ούτε επιθυμεί να διερευνήσει το πως θα είναι η οικονομική κατάσταση και ποια θα είναι η απορρόφηση των επαγγελμάτων αυτών μετά από 7-8 χρόνια. Σε ποια μορφή συμπεριφοράς (λήψη απόφασης) θα τον κατατάσσατε;

Bαθμός γνώσης περιβάλλοντος και εαυτού Κατά τους Tiedeman & O’Hara (1963) η αποτελεσματικότητα μιας απόφασης εξαρτάται από τον βαθμό γνώσης του εαυτού και του περιβάλλοντος. Στη θεωρία τους κάνουν λόγο για τέσσερις τρόπους προσέγγισης της κατάστασης απόφασης: α) η αδυναμία γνώσης τόσο του εαυτού μας όσο και του περιβάλλοντος προκαλεί μια κατάσταση σύγχυσης (ή «παράλυσης») που καθιστά αδύνατη τη λήψη απόφασης, β) η γνώση του εαυτού σε συνδυασμό με την έλλειψη γνώσης του περιβάλλοντος οδηγεί σε διαισθητική απόφαση, γ) η έλλειψη γνώσης του εαυτού σε συνδυασμό με γνώση των συνθηκών του περιβάλλοντος οδηγεί σε εξαρτημένη απόφαση και δ) η γνώση τόσο του εαυτού όσο και του περιβάλλοντος συνδέεται με τη λογική απόφαση.

Διαισθητικός τρόπος Στηρίζεται περισσότερο στη διαίσθηση και λιγότερο στη λογική. Οι αποφάσεις αυτού του τύπου είναι αυθόρμητες και απαιτούν λίγο χρόνο, λίγες πληροφορίες και ελάχιστο σχεδιασμό. Το άτομο χρησιμοποιεί τη φαντασία του και δίνει προσοχή στα παρόντα συναισθήματα (Frank, 1988). Ο διαισθητικός τρόπος λήψης απόφασης χαρακτηρίζεται από μικρή πρόβλεψη του μέλλοντος και έλλειψη αναζήτησης πληροφοριών και ορθολογικής αξιολόγησης των εναλλακτικών επιλογών. Οι διαισθητικές αποφάσεις είναι χρήσιμες σε επείγουσες ή απρόβλεπτες καταστάσεις και στις διαπροσωπικές σχέσεις (όπου υπάρχει αδυναμία πρόβλεψης των αντιδράσεων των άλλων). Δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως εύκολη λύση για να αποφύγει το άτομο τη συλλογή πληροφοριών

Λογικός, διαισθητικός ή εξαρτημένος τύπος; H Maρία είναι μια κοινωνική και συμπαθητική έφηβη με καλές σχολικές επιδόσεις στα μαθηματικά, τη φυσική και τη χημεία. Οι γονείς της διατηρούν μια επιχείρηση εμπορίας υφασμάτων και επιθυμούν να τη κληροδοτήσουν στην κόρη τους. Η Μαρία για να μην τους δυσαρεστήσει σκέπτεται να μην ακολουθήσει το όνειρο της (καθηγήτρια μαθηματικών) και να αναλάβει την επιχείρηση. Σε ποιο τύπο θα μπορούσε να καταταχθεί;

Εξαρτημένος τρόπος Χρησιμοποιείται από άτομα που κατά τη λήψη αποφάσεων εξαρτώνται από τη γνώμη, τις επιθυμίες και τις προσδοκίες των άλλων. Υπάρχει άρνηση της προσωπικής ευθύνης και το άτομο την επιρρίπτει σε άλλους. Όμως, ακόμα και αν η λήψη απόφασης ανατεθεί σε άλλους, οι συνέπειες της απόφασης θα αφορούν το ίδιο το άτομο. Οι αποφάσεις αυτού του τύπου είναι εύκολες αφού απαιτούν απλή αποδοχή της επιλογής των άλλων. Είναι χρήσιμες για ζητήματα μικρής σημασίας, καθώς έτσι το άτομο εξοικονομεί χρόνο. Δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως εύκολη λύση για να αποφύγει το άτομο τη συλλογή πληροφοριών ή επειδή φοβάται να επιλέξει μόνο του.

Χρήση κριτηρίων για τη λήψη επαγγελματικών αποφάσεων (τι θέλουμε να πετύχουμε;) αποφάσεις με νόημα Tι θέλετε να πετύχετε (χρηματικές απολαβές, γνώση, επαγγελματική αποκατάσταση, κοινωνικές συναναστροφές κ.α.); Πόσο σημαντικό είναι, για εσάς, το κάθε κριτήριο (βαθμολογία 1-10); Πόσο σας ικανοποιεί το κάθε κριτήριο σε εναλλακτικές επιλογές (κάποιο μεταπτυχιακό, κάποιο άλλο πρόγραμμα, κάποια άλλη δραστηριότητα) (βαθμολογία 1-10); Προσθέστε τα αποτελέσματα των πολλαπλασιασμών για κάθε εναλλακτική απόφαση. Το αποτέλεσμα με τη υψηλότερη βαθμολογία είναι και η καλύτερη.

Χρήση κριτηρίων για τη λήψη επαγγελματικών αποφάσεων (τι θέλουμε να πετύχουμε;) Κάνουμε μια λίστα με όσα θέλουμε να πετύχουμε με αυτή την απόφαση (με τα «κριτήρια» μας). Γράφουμε πόσο σημαντικό είναι για μας το κάθε ένα από αυτά τα κριτήρια (με βαθμολογία από το 1 έως το 10). Σε κάθε εναλλακτική απόφαση δίνουμε μια βαθμολογία ανάλογα με το πόσο ικανοποιεί το κάθε κριτήριο (με βαθμολογία από το 1 έως το 10). Πολλαπλασιάζουμε τη βαθμολογία που έχουμε δώσει στις εναλλακτικές αποφάσεις για το κάθε κριτήριο με τη βαθμολογία του πόσο σημαντικό είναι για μας το συγκεκριμένο κριτήριο. Προσθέτουμε τα αποτελέσματα των πολλαπλασιασμών για κάθε εναλλακτική απόφαση.

Παράγοντες που δίνουν νόημα: τελική εξέταση Προσδιορίστε τους παράγοντες που δίνουν νόημα: a) στη λήψη απόφασης φοίτησης σας στο Π.Ε.ΣΥ.Π.-Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. β) στη λήψη απόφασης ενός μαθητή Λυκείου να συνεχίσει τις σπουδές του σε δύο διαφορετικές κατευθύνσεις- τομείς σπουδών τριτοβάθμιας ή μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (υποθετικό σενάριο) Κατά το προσδιορισμό των παραγόντων είναι απαραίτητο: να χρησιμοποιήσετε τουλάχιστον 5 διαφορετικά κριτήρια Να προσδιορίσετε το τελικό αποτέλεσμα με τη χρήση αριθμητικών δεδομένων Να αποτιμήσετε κριτικά την εφαρμογή του μοντέλου αυτού Να καταλήξετε σε συμπεράσματα τα οποία θα λαμβάνουν υπόψη την εφαρμογή του μοντέλου αυτού ( παράγοντες που δίνουν νόημα).