Μάθηση βασισμένη σε πηγές: Πληροφοριακός εγγραμματισμός και οργάνωση διαδικτυακών εξερευνήσεων (Κ. Παπανικολάου) Ε. Αλεξοπούλου, email: efialex@ppp.uoa.gr Ε.Π.ΠΑΙ.Κ., Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.
Πληροφοριακός Εγγραμματισμός ο “πληροφοριακός εγγραμματισμός αφορά στην αναγνώριση του πότε και γιατί χρειάζεται πληροφορία, που μπορεί να εντοπιστεί, και πώς να αξιολογηθεί, να χρησιμοποιηθεί, και να κοινοποιηθεί σε άλλους με έναν ηθικά αποδεκτό και νόμιμο τρόπο” (Chartered Institute of Library and Information Professionals, 2007)
Πληροφοριακός Εγγραμματισμός / γνώσεις και δεξιότητες Πληροφοριακός Εγγραμματισμός / γνώσεις και δεξιότητες να αναγνωρίζει την ανάγκη για πληροφόρηση να διακρίνει τις διαθέσιμες πηγές να εντοπίζει την πληροφορία να αξιολογεί πηγές να αξιοποιεί δημιουργικά τις πηγές να γνωρίζει τους ηθικούς κανόνες και να αναλαμβάνει την ευθύνη χρήσης πηγών να κοινοποιεί και να δημοσιοποιεί τα ευρήματα της αναζήτησης να διαχειρίζεται τα ευρήματα μιας αναζήτησης πηγών
Μάθηση βασισμένη σε πηγές …επιτρέπει στους μαθητές να αναλάβουν ενεργό ρόλο και να μάθουν μέσα από μία προσωπική διερεύνηση και μελέτη πηγών, με την συστηματική υποστήριξη του εκπαιδευτικού.
Διδακτική αξιοποίηση διαδικτύου Στόχος : κινητοποίηση μαθητών συνεργασία / επικοινωνία (π.χ. συμμετοχή σε κοινότητες) επίλυση προβλημάτων στο πλαίσιο συνθετικών εργασιών διερεύνηση επιλογή/αξιοποίηση πηγών
Ιστοεξερευνήσεις (WebQuests) σενάρια κατευθυνόμενης διερεύνησης αξιοποίηση διαδικτύου ως πηγή πληροφόρησης στόχος: οργάνωση δραστηριότητας μαθητών εστίαση στη χρήση της πληροφορίας παρά στην απλή αναζήτησή της καλλιεργούν την αναλυτική, συνθετική σκέψη και κριτική ικανότητα των μαθητών
Δομή Ιστοεξερεύνησης Σελίδα του μαθητή Εισαγωγή: γενικό πλαίσιο του σεναρίου Εργασία: ρόλος και εργασία των μαθητών Διαδικασία: τρόπος εργασίας των μαθητών Αξιολόγηση: τρόπος αξιολόγησης των στόχων του μαθήματος και δράσεων/τελικού προϊόντος μαθητών Συμπέρασμα: σύνοψη, ερωτήματα για περαιτέρω διερεύνηση Σελίδα καθηγητή οδηγίες για την οργάνωση και εφαρμογή σεναρίου, αξιολόγηση