Τα Αρχαία Ελληνικά και τα Λατινικά ως όχημα γνωριμίας με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό
Τα Αρχαία Ελληνικά και τα Λατινικά ως όχημα γνωριμίας με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό Στόχος Γλωσσική συνέχεια αρχαίας ελληνικής και Λατινικής γλώσσας Διασπορά των λέξεων σε πανευρωπαϊκό γλωσσικό επίπεδο Οι δύο γλώσσες είναι δεξαμενή εννοιών, που εμπεριέχουν αξιακό βάρος δίοδος γνωριμίας και αναζήτησης του κοινού μας ευρωπαϊκού πολιτισμού Δυνατότητα της εκ παραλλήλου διδασκαλίας των δύο γλωσσών μέσα από κείμενα με κοινό θεματικό πυρήνα.
Τα Αρχαία Ελληνικά και τα Λατινικά ως όχημα γνωριμίας με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό Δημιουργία νοητικού χάρτη μέσω ετυμολογικής και λεξικογραφικής έρευνας. Παιδαγωγικοί Στόχοι: να οδηγηθεί ο μαθητής σε μία ετυμολογική και λεξιλογική έρευνα μέσω του λεξικού κάνοντας ένα είδος «ταξίδι στη χώρα των λέξεων» να διαπιστώσει την κοινή καταγωγή των αρχαίων ελληνικών και των λατινικών να συγκρίνει ζωντανές γλώσσες ινδοευρωπαϊκής καταγωγής και να διαπιστώσει την οικογένεια γλωσσών να εξοικειωθεί ο μαθητής με την χρήση τόσο των έντυπων όσο και των διαδικτυακών λεξικών να γνωρίσει την έννοια του εννοιολογικού χάρτη, την κατασκευή του και να μάθει να οργανώνει το υλικό του και να το παρουσιάζει.
Τα Αρχαία Ελληνικά και τα Λατινικά ως όχημα γνωριμίας με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό dura lex sed lex Lex enim est fundamentum libertatis, fons aequitatis. Legum ministri sunt magistratus, legum interpretes iudices, legum denique omnes servi sumus; sic enim liberi esse possumus. Dormit aliquando jus, moritur nunquam. Judicis est juce dicere, non dare. Πίνδαρος: Νόμος ὁ πάντων βασιλεύς θνατῶν τε καὶ ἀθανάτων ἄγει δικαιῶν τὸ βιαιότατον ὑπερτάτᾳ χειρί. Πλάτων Πολιτεία: νόμῳ οὐ τοῦτο μέλει, ὅπως ἕν τι γένος ἐν πόλει διαφερόντως εὖ πράξει, ἀλλ' ἐν ὅλῃ τῇ πόλει τοῦτο μηχανᾶται ἐγγενέσθαι Πλάτων Νόμοι: οἱ Κρητῶν νόμοι … ἔχουσιν γὰρ ὀρθῶς, τοὺς αὐτοῖς χρωμένους εὐδαίμονας ἀποτελοῦντες. πάντα γὰρ τἀγαθὰ πορίζουσιν. Πλάτων Πρωταγόρας : Ζεὺς οὖν δείσας περὶ τῷ γένει ἡμῶν μὴ ἀπόλοιτο πᾶν, Ἑρμῆν πέμπει ἄγοντα εἰς ἀνθρώπους αἰδῶ τε καὶ δίκην, ἵν’ εἶεν πόλεων κόσμοι τε καὶ δεσμοὶ φιλίας συναγωγοί.
Τα Αρχαία Ελληνικά και τα Λατινικά ως όχημα γνωριμίας με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό Αποτελέσματα: Οι μαθητές διαπίστωσαν ότι: α) μια λέξη έχει πολλά λανθάνοντα θέματα (αγ-, αξ-, αγαγ-, ακτ-). Οι μαθητές έμαθαν ότι πίσω από τη λέξη αναζητούμε τις λέξεις. β) τον πλούτο των λέξεων στη νέα ελληνική μέσω της συνέχειας αρχαίας και νέας ελληνικής. γ) τη συνέχεια ελληνικής και λατινικής γλώσσας. δ) τη γλωσσολογική συγγένεια πολλών ζωντανών ινδοευρωπαϊκών γλωσσών. ε) Το «ταξίδι των λέξεων» αποκαλύπτει και εννοιλογικές ομοιότητες, κοινές πολιτισμικές εφορμήσεις.
Τα Αρχαία Ελληνικά και τα Λατινικά ως όχημα γνωριμίας με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό dura lex sed lex Lex enim est fundamentum libertatis, fons aequitatis. Legum ministri sunt magistratus, legum interpretes iudices, legum denique omnes servi sumus; sic enim liberi esse possumus. Dormit aliquando jus, moritur nunquam. Judicis est juce dicere, non dare. Πίνδαρος: Νόμος ὁ πάντων βασιλεύς θνατῶν τε καὶ ἀθανάτων ἄγει δικαιῶν τὸ βιαιότατον ὑπερτάτᾳ χειρί. Πλάτων Πολιτεία: νόμῳ οὐ τοῦτο μέλει, ὅπως ἕν τι γένος ἐν πόλει διαφερόντως εὖ πράξει, ἀλλ' ἐν ὅλῃ τῇ πόλει τοῦτο μηχανᾶται ἐγγενέσθαι Πλάτων Νόμοι: οἱ Κρητῶν νόμοι … ἔχουσιν γὰρ ὀρθῶς, τοὺς αὐτοῖς χρωμένους εὐδαίμονας ἀποτελοῦντες. πάντα γὰρ τἀγαθὰ πορίζουσιν. Πλάτων Πρωταγόρας : Ζεὺς οὖν δείσας περὶ τῷ γένει ἡμῶν μὴ ἀπόλοιτο πᾶν, Ἑρμῆν πέμπει ἄγοντα εἰς ἀνθρώπους αἰδῶ τε καὶ δίκην, ἵν’ εἶεν πόλεων κόσμοι τε καὶ δεσμοὶ φιλίας συναγωγοί.
Τα Αρχαία Ελληνικά και τα Λατινικά ως όχημα γνωριμίας με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό Ἐκ δὲ τῆς πρὸς Πῶρον μάχης καὶ ὁ Βουκεφάλας ἐτελεύτησεν, οὐκ εὐθύς, ἀλλ᾽ ὕστερον, ὡς οἱ πλεῖστοι λέγουσιν, ἀπὸ τραυμάτων θεραπευόμενος, ὡς δ᾽ Ὀνησίκριτος διὰ γῆρας ὑπέρπονος γενόμενος· τριάκοντα γὰρ ἐτῶν ἀποθανεῖν αὐτόν. ἐδήχθη δ᾽ ἰσχυρῶς Ἀλέξανδρος, οὐδὲν ἄλλ᾽ ἢ συνήθη καὶ φίλον ἀπο βεβληκέναι νομίζων, καὶ πόλιν οἰκίσας ἐπ᾽ αὐτῷ παρὰ τὸν Ὑδάσπην Βουκεφαλίαν προσηγόρευσε. λέγεται δὲ καὶ κύνα Περίταν ὄνομα τεθραμμένον ὑπ᾽ αὐτοῦ καὶ στεργόμενον ἀποβαλών, κτίσαι πόλιν ἐπώνυμον. Ille venantium modo latibula scrutatus plerosque confodit; ad ultimum circumire saltum milites iubet, ut, si qua pateret, inrumperent. Sed ignotis locis plerique oberrabant, exceptique sunt quidam, inter quos equus regis,—Bucephalam vocabant,—quem Alexander non eodem quo ceteras pecudes animo aestimabat: namque ille nec in dorso insidere suo patiebatur alium, et regem, cum vellet escendere, sponte genua submittens excipiebat credebaturque sentire quem veheret. Maiore ergo, quam decebat, ira simul ac dolore stimulatus equum vestigari iubet, et per interpretem pronuntiari, ni reddidissent, neminem esse victurum. Hac denuntiatione territi cum ceteris donis equum adducunt. Sed ne sic quidem mitigatus caedi silvas iubet adgestaque humo e montibus planitiem ramis inpeditam exaggerari. QUINTI CURTI RUFI HISTORIAE ALEXANDRI MAGNI LIBER SEXTUS
Τα Αρχαία Ελληνικά και τα Λατινικά ως όχημα γνωριμίας με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό https://cdn.reseau-canope.fr/archivage/valid/74517/74517-21720-27941.pdf http://www.akwn.net/ Ιωάννα ΣΑΒΒΙΝΙΔΟΥ Joanna SAVVINIDOU Lycée Franco-hellénique Eugène Delacroix dlyceegr@lfh.gr 211 3009119- 20 www.lfh.gr