Α. Καλίρης, Δ. Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Φ. Ίσαρη, & Κ. Μυλωνάς

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Advertisements

Προσωπικές δεξιότητες
Aυτοαποτελεσματικότητα και Δεξιότητες Επαγγελματικής Συμβουλευτικής: Ο έμμεσος ρόλος τους στην αντιμετώπιση της κρίσης. Προτάσεις εκπαίδευσης συμβούλων.
Ενημερωτική Εκδήλωση στο πλαίσιο υλοποίησης του Έργου: «Τοπικό Σχέδιο Δήμου Ηλιούπολης για την Κοινωνική Ένταξη Ευάλωτων Ομάδων» Ενημερωτική Ημερίδα Ωφελουμένων.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
H διδασκαλία διαμεσολαβητικών δραστηριοτήτων στο μάθημα της ξένης γλώσσας Καταγραφή διδακτικών αναγκών και σκιαγράφηση προοπτικών 14ο Διεθνές Συνέδριο.
Γεώργιος Κ. Ζαρίφης Επίκ. Καθηγητής Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Α.Π.Θ 3 η Θεματική Ενότητα ΕΘΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΑΝΑΤΑΞΗΣ ΤΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ ΔΡΑΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ● Η δράση της συμβουλευτικής περιλαμβάνει όλες εκείνες.
Συμμετοχή στο πρόγραμμα : «Η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη ως πλαίσιο Εκπαίδευσης Νεοδιορισθέντων Εκπαιδευτικών: Ποιοτικοί Εκπαιδευτικοί για Ποιοτική.
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Η μελέτη του φαινομένου εμπεριέχει δυο τάσεις:
“Προετοιμασία του Δασκάλου της Κοινωνίας της Πληροφορίας. Αρχική Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας” Πρόταση.
Εισηγητής:Στέφανος Μέτης
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
Learning to Learn Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο τον συντάκτη.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ «ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 6.1 Προπαρασκευαστικές δραστηριότητες πριν από την τοποθέτηση.
ΚΟΙΤΑΖΩ ΜΕΣΑ ΜΟΥ ΚΟΙΤΑΖΩ ΓΥΡΩ ΜΟΥ. Η Διαδικασία της λήψης απόφασης στην επιλογή σπουδών και επαγγελμάτων ΓΡΑΣΕΠ Γ/σιο Ερασμίου Ξάνθης.
Όψεις της Πραγματικότητας Ερευνητική Εργασία Α΄ τάξης Γενικό Λύκειο Σπήλιου Μελέτη Περίπτωσης με αποτελεσματικές πρακτικές.
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού (ΙΙ)
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ Πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΕΠΙΠΛΟΥ
Τμήματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Axαΐας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καινοτόμο Σεμινάριο Περιβαλλοντικής.
Ο ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ. Ρόλος και Λειτουργίες  Θεραπευτικός ή αποκατάστασης  Προληπτικός  Εκπαιδευτικός.
Πολιτικές εκπαίδευσης και κατάρτισης για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και της απασχόλησης Επιχειρηματικότητα και Απασχόληση 1 Δεκεμβρίου 2014 Βλάσης.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
ΠΡΌΓΡΑΜΜΑ LEONARDO DA VINCI “ Μεταφορά Καινοτομίας - ΤΟΙ ” Ελίνα Δαγρέ, ΤΟΙ Project Manager Αθήνα, 12 Δεκεμβρίου 2012 Βόλος, 14 Δεκεμβρίου 2012 ΕΛΛΗΝΙΚΗ.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Επαγγελματική ανάπτυξη: κάποια γενικά χαρακτηριστικά
«Κοινωνική Μάθηση» Α.Bandura
ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
O ρόλος των μετα-νεωτερικών προσεγγίσεων της Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας σε μια κρίσιμη εποχή για τον κόσμο της εργασίας Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο.
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΑΣΗΜΑΚΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ Β’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΕΣΥΠ ΑΘΗΝΑΣ ΜΑΙΟΣ 2017.
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Σύγχρονες Τάσεις Συμβουλευτικής
ΑΣΠΑΙΤΕ - ΠΕΣΥΠ ΤΜΗΜΑ Α ΜΑΘΗΜΑ: ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Η Πρακτική Στροφή στη Διδακτική Άσκηση
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
ΜΑΘΗΜΑ: ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΣΥ.Π. Π.Ε.ΣΥ.Π. .
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Μάθημα: Συμβουλευτική στη Δια Βίου Ανάπτυξη
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
Στο Σχολείο μας, παράλληλα με τις εκπαιδευτικές διαδικασίες, λειτουργούν οι ακόλουθες Ομάδες: - Μουσική Ομάδα, - Θεατρική Ομάδα, - Κινηματογραφική.
Ο Παράγοντας της Αυτοδιαχείρισης σε Σχέση με την Υγεία των Καρδιοπαθών
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
Αχιλλέας Καμέας Επίκουρος Καθηγητής ΕΑΠ
Σχεδιασμοί 1η παρέμβαση.
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Θεματική ανάλυση των αφηγήσεων
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Ατομικός Φάκελος Υλικού / Φάκελος Εργασιών Εκπαιδευτικού και Μαθητή
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πηγές αυτοαποτελεσματικότητας στους επαγγελματικούς συμβούλους: Προτάσεις και Προοπτικές Α. Καλίρης, Δ. Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Φ. Ίσαρη, & Κ. Μυλωνάς Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Πανελλήνιο Συνέδριο ΕΛ.Ε.ΣΥ.Π. 10-11 Δεκεμβρίου 2016 Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Καλλιθέα, Αθήνα

Το πολύπλοκο έργο του επαγγελματικού συμβούλου και του συμβούλου σταδιοδρομίας...

Σύνθετες παρεμβάσεις για ποικιλία ζητημάτων: Εκπαίδευση / Ανάπτυξη δεξιοτήτων προσωπικής ευελιξίας / Eνίσχυση εμπιστοσύνης σε ψυχοκοινωνικές πηγές (Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Αργυροπούλου, & Δρόσος, 2013. Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Αργυροπούλου, Δρόσος, Καλίρης, & Μικεδάκη, 2014) Διαπραγμάτευση αλλαγών – μεταβάσεων ζωής και σταδιοδρομίας (Savickas, 2011) Επαναπροσδιορισμός επαγγελματικής αυτοαντίληψης (Καλίρης & Κρίβας, 2013) Θεραπευτικές παρεμβάσεις για την αλληλεπίδραση προσωπικών προβλημάτων με την επαγγελματική ανάπτυξη (McIlveen, 2015)

Παράλληλα, η πολυπλοκότητα του συμβουλευτικού έργου συνδέεται με: Το πεδίο παροχής υπηρεσιών (απασχόληση, β/θμια, γ/θμια εκπαίδευση, ΕΕΚ κ. ά.). Τις ραγδαίες αλλαγές στον κόσμο της εργασίας, στην κοινωνία, την οικονομία και την ταχύτατη ανάπτυξη των Νέων Τεχνολογιών. Τα διαφοροποιημένα χαρακτηριστικά των ωφελουμένων (φύλο, ηλικία, κουλτούρα κ. ά.).

Αυτοαποτελεσματικότητα – Κοινωνιογνωστική θεωρία (Bandura, 1986, 1997, 2002, 2012) Αυτοαποτελεσματικότητα Δράση / Συμπεριφορά Ικανότητες / Δεξιότητες

Αυτοαποτελεσματικότητα για την άσκηση επαγγελματικής συμβουλευτικής (career counseling self-efficacy beliefs): τωρινό επίπεδο εμπιστοσύνης του συμβούλου σχετικά με ικανότητες εφαρμογής και συντονισμού δραστηριοτήτων επαγγελματικής συμβουλευτικής (O’Brien, Heppner, Flores, & Bikos, 1997)

Αυτοαποτελεσματικότητα του συμβούλου και αποτελεσματικότητα στη συμβουλευτική Προσωπικά χαρακτηριστικά του συμβούλου ή του πελάτη: παράγοντες συνεισφοράς (input variables) στη συμβουλευτική διαδικασία και τα αποτελέσματα (Heppner & Heppner, 2003). Αυτοαποτελεσματικότητα και αποτελέσματα Θετική σχέση με την επίδειξη ενσυναίσθησης, τη χρήση μικρο-δεξιοτήτων, επιμονή του συμβούλου, αποτελεσματικότητα στις συνεδρίες (π.χ. Heppner et al., 1996. Jaafar et al., 2009. Kocarek, 2001. Larson et al., 1992. Zawawi & Al-Ali, 2014).

Στο πεδίο της επαγγελματικής συμβουλευτικής... Eλάχιστες έρευνες διεθνώς (καμία στον ελληνικό χώρο), μόνο ενδείξεις θετικής επίδρασης της ΑΕΣ στην αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων. Heppner et al., 1998 Βρέθηκε συνάφεια με συγκεκριμένους δείκτες αποτελεσμάτων αλλά ήταν πολύπλοκη η σχέση. Αυτοαποτελεσματικότητα Ενδιαφέρον για το αντικείμενο της επαγγελματικής συμβουλευτικής (Gilliam, 2012).

Διάρκεια και μεθοδολογία κατάρτισης στη συμβουλευτική Διάρκεια - περιεχόμενο συναφούς εμπειρίας Διάρκεια - περιεχόμενο πρακτικής άσκησης Εποπτεία Άλλοι υποστηρικτικοί παράγοντες Πηγές πληροφόρησης που ο σύμβουλος αξιοποιεί για να διαμορφώσει αίσθημα εμπιστοσύνης για τις ικανότητές του.

Σημαντικοί παράγοντες για την ανάπτυξη της ΑΕΣ κατάρτιση σε εξειδικευμένες δεξιότητες, διάρκεια-μεθοδολογία κατάρτισης (Καλίρης, Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Αργυροπούλου, & Φακιολάς, 2013. Lodewyckx, 2006. O’Brien et al., 1997. Soresi, Nota, & Lent, 2004) πρακτική άσκηση (Heppner et al., 1998. Marshall, 2000) διάρκεια προϋπηρεσίας (Da Silva, De Oliveira, & Melo-Silva, 2014) θετικές ψυχοκοινωνικές πηγές (π.χ. αισιοδοξία, ελπίδα) (Ginevra et al., 2014)

Ανάπτυξη αυτοαποτελε-σματικότητας Πρακτική άσκηση Εξειδικευμένη κατάρτιση Ψυχοκοινωνικές πηγές του συμβούλου (π.χ. αισιοδοξία, ανθεκτικότητα) Συναφής εμπειρία συμβουλευτικής

Η παρούσα έρευνα: Σκοπός και στόχοι Στόχοι Διερεύνηση ποικίλων παραγόντων - πηγών που βοηθούν τους συμβούλους να αναπτύξουν αίσθημα εμπιστοσύνης στις ικανότητές τους για την άσκηση επαγγελματικής συμβουλευτικής. Αναγνώριση επικρατέστερων πηγών διαμόρφωσης της εμπιστοσύνης των συμβούλων για τις ικανότητές τους. Διερεύνηση νοηματοδότησης εμπειριών από το καθημερινό έργο. Κατασκευή έγκυρου εργαλείου αξιολόγησης των πηγών ΑΕΣ.

Πρωτοτυπία της μελέτης Παρούσα έρευνα Παλαιότερες έρευνες Δεν έχει υλοποιηθεί αντίστοιχη έρευνα στη χώρα μας. Eπαγγελματίες σύμβουλοι. Αξιοποιήθηκε η ποιοτική μεθοδολογία - ανέδειξε υποκειμενικές εμπειρίες, αντιλήψεις, πρακτικές και ερμηνείες. Τα αποτελέσματα τροφοδότησαν την κατασκευή ειδικού εργαλείου αξιολόγησης των πηγών ΑΕΣ. Αναφέρονταν, γενικώς, στην αυτοαποτελεσματικότητα για την άσκηση συμβουλευτικής, ελάχιστες για επ. συμβουλευτική. Κυρίως, δείγματα εκπαιδευομένων. Συγκεκριμένος και προκαθορισμένος συνδυασμός δραστηριοτήτων (π.χ. εκπαίδευση, εμπειρία) που συνδέονται θεωρητικά με τις πηγές πληροφόρησης.

Χαρακτηριστικά συμμετεχόντων Συμμετέ-χοντες Δομή Φύλο Ηλι-κία Εκπαίδευση Διάρκεια κατάρτισης Συ.Ε.Π. (Μ.Ο.) Διάρκεια προϋπ/σίας (Μ.Ο.) 7 επαγγελμα-τικοί σύμβουλοι -ΚΕ.ΣΥ.Π. -Γραφείο Διασύνδε-σης -ΟΑΕΔ -ΜΚΟ -Εταιρεία ψυχ/κής επανένταξης -ιδιωτική πρακτική -Διδασκα-λία. 5 γυναί-κες, 2 άνδρες 30-50 ετών 4 ΜΔΕ (2 ΔΔ), 1 μεταπτυχια-κή φοιτήτρια, 1 πτυχίο ψυχολογίας & ετήσια ειδίκευση Συ.Ε.Π., 1 σεμινάριο Συ.Ε.Π. 3 έτη 9,4 έτη

Μέθοδος Ποιοτική έρευνα: διερευνά τη βιωμένη εμπειρία και τα νοήματα όπως αυτά ορίζονται από τους συμμετέχοντες. Στόχος είναι η περιγραφή και κατανοήση συμβάντων και εμπειριών, ποτέ η πρόβλεψη (Ίσαρη & Πουρκός, 2015. Ιωσηφίδης, 2008). Οδηγός συνέντευξης (π.χ. «τι σας βοηθάει να έχετε εμπιστοσύνη στις ικανότητές σας στην επαγγελματική συμβουλευτική;»). Ημι-δομημένη συνέντευξη (Μέση διάρκεια 25,5’): παρέχεται η προοπτική των συμμετεχόντων (Ίσαρη & Πουρκός, 2015). Θεματική Ανάλυση (Thematic Analysis, Braun & Clarke, 2006): αναγνώριση, ανάλυση, αναφορά κεντρικών μοτίβων.

Αποτελέσματα 6 κυρίαρχα θέματα (themes) και μια σειρά από υποθέματα 1. Υποστηρικτική σχέση με συναδέλφους. α. Επιβεβαίωση μέσω της ανατροφοδότησης, β. Αναγκαιότητα καθοδήγησης και εποπτείας στη συμβουλευτική. 2. Η σημασία της αποκτηθείσας εκπαίδευσης και κατάρτισης. α. Αξιοποίηση υποβάθρου κοινωνικών επιστημών στο συμβουλευτικό έργο. β. Διαρκής κατάρτιση σε νέες προσεγγίσεις, μεθόδους, τεχνικές επαγγελματικής συμβουλευτικής. 3. Η συμβολή της προηγούμενης συναφούς επαγγελματικής εμπειρίας. 4. Επαναλαμβανόμενες επιτυχίες – αποτελεσματικότητα συμβουλευτικού έργου. 5. Οι συγκρίσεις με εμπειρίες συναδέλφων. 6. Η συμβολή της θετικής ανατροφοδότησης από τους πελάτες.

Θεματικός Χάρτης σχετικά με τις πηγές αυτοαποτελεσματικότητας των επαγγελματικών συμβούλων

Θέμα 1. Σ.Κ.: «..ο συνάδελφος που μπορεί να τον βοηθήσαμε σε δύσκολη δική του αντίστοιχη στιγμή και θα μας πει: «Ευχαριστώ πάρα πολύ, με βοήθησες, ξεμπλόκαρα...» Δηλαδή, καμιά φορά επιβεβαιωνόμαστε και μέσα απ’τους άλλους». Π. Μ.: «..Εγώ έχω ανάγκη να ξέρω από τους συναδέλφους μου πως χειρίστηκαν ένα περιστατικό. Αυτό που μου λείπει είναι το mentoring, ωστόσο. Και αυτό ψάχνω να βρω κάθε φορά.. και με τους τρόπους που εκπαιδεύομαι». Θέμα 2. Σ. Τ.: «ο,τιδήποτε καινούριο δηλαδή είτε είναι κάποιος άλλος, είτε δω κάτι, είτε διαβάσω κάτι, συμμετέχω σε ένα σεμινάριο..δηλαδή ο,τιδήποτε καινούριο μαθαίνω, είτε είναι από κάποιον άλλο, με βοηθάει να εμπιστευθώ περισσότερο τον εαυτό μου». Σ.Κ.: «..Δηλαδή, το ότι προερχόμαστε από ανθρωπιστικές επιστήμες είναι μια καλή βάση για να μπορέσουμε να αντέξουμε σε όλες αυτές τις δυσκολίες που πραγματικά αντιμετωπίζουμε καθημερινά..». Θέμα 3. Σ.Κ.: «Ναι..εγώ θα μπορούσα να πως ας πούμε η προηγούμενη εμπειρία που είχα η επαγγελματική σε ένα συμβουλευτικό κέντρο οικογένειας όπου έβλεπα εφήβους με έχει βοηθήσει στην προσέγγιση νεαρών ατόμων, αυτή δηλαδή η προγενέστερη εμπειρία μου στο σήμερα έρχεται να κουμπώσει σε πράγματα και σε καταστάσεις..». ΠΙΣΚ: «Ε..σίγουρα, βοηθάει οποιαδήποτε ας πούμε εμπειρία με παράλληλα, άλλα περιβάλλοντα.. Εγώ ας πούμε είχα μια μεγάλη θητεία ως καθηγήτρια..η σχέση ήταν διδακτική αλλά στην ουσία ένα μεγάλο κομμάτι και της διδασκαλίας εμπεριέχει κομμάτια συμβουλευτικής».

Θέμα 4. Κ. Μ. : «Εντάξει, όταν βλέπεις τις πρώτες επιτυχίες ( Θέμα 4. Κ.Μ.: «Εντάξει, όταν βλέπεις τις πρώτες επιτυχίες (...), αρχίζεις και αποκτάς εμπιστοσύνη (...)». Σ. Τ.: «Τι με βοηθάει; Όταν τυχαίνουν καταστάσεις, που είναι δύσκολες αντικειμενικά και μία φορά, δεύτερη φορά πετυχαίνεις, δηλαδή ας πούμε όταν έχεις επαναλαμβανόμενες επιτυχίες σε δύσκολες καταστάσεις όμως, αυτό με βοηθάει να εμπιστευθώ τον εαυτό μου». Θέμα 5. Ν. Δ.: «.. ε στην ουσία (...) τα αποτελέσματα που βλέπω από τη δουλειά, από τις συγκρίσεις που κάνω συζητώντας με συναδέλφους..κάπως έτσι». Π. Μ.: «Εκεί είναι και η αποτελεσματικότητα. Εγώ έχω ανάγκη να ξέρω από τους συναδέλφους μου πως χειρίστηκαν ένα περιστατικό». Θέμα 6. Σ.Κ.: «να νιώθουμε ότι ναι..τα πήγαμε καλά, έρχεται και από αυτούς που εξυπηρετούμε, έτσι; Είναι το follow-up. Από την κουβέντα που θα μας πει αυτός που εξυπηρετήσαμε, το χαμόγελο που θα μας εκφράσει..». Π.Μ.: «...Αυτή η στιγμή της συζήτησης και το αν έχει πάει πολύ καλά το νιώθω, δηλαδή μου το λένε και οι ίδιοι στο τέλος, νιώθω ότι είμαι ικανή σύμβουλος, αυτοαποτελεσματική».

Προτάσεις για περαιτέρω έρευνα Διερεύνηση των σχέσεων ανάμεσα στις πεποιθήσεις αυτοαποτελεσματικότητας των συμβούλων και θετικές αλλαγές στους πελάτες. Εξέταση χαρακτηριστικών των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που λειτουργούν ως πηγές αυτοαποτελεσματικότητας (π.χ. πρακτική άσκηση). Διερεύνηση τυχόν διαφορών στις επικρατέστερες πηγές ως προς το πολιτισμικό υπόβαθρο των συμβούλων. Ανάπτυξη σχετικών εργαλείων / κλιμάκων αξιολόγησης.

Προτάσεις για την πράξη Σχεδιασμός προγραμμάτων εκπαίδευσης συμβούλων εστιάζοντας σε κομβικούς παράγοντες διαμόρφωσης της αυτοαποτελεσματικότητας (π.χ. ανατροφοδότηση). Αξιολόγηση του επιπέδου αυτοαποτελεσματικότητας και ρύθμιση με βάση την πραγματική απόδοση. Αναζήτηση εποπτείας / mentoring. Δημιουργία δικτύου μάθησης και αλληλοϋποστήριξης (Μάνου, Θεοφανέλλης, Αθανασούλα-Ρέππα, & Καλούρη, 2016).

Ευχαριστούμε για την προσοχή σας! «Πλέονες ἐξ ἀσκήσιος ἀγαθοί γίνονται ἢ ἀπό φύσιος» Δημόκριτος Αφιερώνουμε την παρουσίαση αυτή από καρδιάς στη μνήμη του σπουδαίου ανθρώπου και Πανεπιστημιακού Δασκάλου, Καθηγητή Σπύρου Κρίβα. Ευχαριστούμε για την προσοχή σας!

Η συμβολή σας στην ερευνητική αυτή προσπάθεια είναι πολύτιμη Η συμβολή σας στην ερευνητική αυτή προσπάθεια είναι πολύτιμη.. Ερωτήσεις, ιδέες ή προτάσεις;