Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 8η (2016 – 17) Ποσοτική Έρευνα

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στη διδακτική διαδικασία ο διδάσκων θέτει στόχους, στη συνέχεια μεριμνά για την επίτευξή τους και τέλος αξιολογεί το έργο του, το υλικό.
Advertisements

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΚΑΙ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΩΝ
ΕΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΙΙ: ΤΥΠΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ.
Δρ. Έλλη Ιωαννίδη –Καπόλου Κοινωνιολόγος- ερευνήτρια
ΑΝΑΛΥΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (Εργαστήριο) Εισηγητής: Θανάσης Βαφειάδης
Στάδια διεξαγωγής εκπ/κής έρευνας
Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ-ΠΘ
Χαρακτηριστικά και Ταξινόμηση των Ψυχολογικών Τεστ
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Ο αυτοματισμός στις εργασίες διαχείρισης περιοδικών : έρευνα σε βιβλιοθήκες της Αθήνας Αναστασία Διαγγελάκη Χριστίνα Κανάκη (Ιωάννινα, Σεπτέμβριος 2008)
Αξιολόγηση Ανθρώπινου Δυναμικού
ΕΞΑΓΩΓΗ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ 18:27Μηχανική Λογισμικού1. Η ΔΙΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ Κάθε σύστημα – νέο ή προς αντικατάσταση – που βασίζεται σε λογισμικό διαθέτει.
Συνάντηση 6η: Συνέντευξη Ιάσονας Λαμπριανού.
Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας Τμήμα Εμπορίας & Διαφήμισης
Κοινωνιολογική Έρευνα
ΠΟΙΟΤΙΚΗ-ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ: Διατύπωση Αναπτυξιακών Ερωτημάτων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 7 η Αποτίμηση Μη Αγοραίων Αγαθών.
Ποσοτική Ανάλυση Κειμένου 9η Εβδομάδα. Δειγματοληπτική Έρευνα Μαθαίνουμε από τον πληθυσμό. Πως θέτουμε ερωτήματα; Δημοσκοπήσεις Σχεδιασμός ερωτηματολογίων.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Συγχρονικές μελέτες ή Χρονικής στιγμής
Διάλεξη  Μέτρηση: Είναι μια διαδικασία κατά την οποία προσδίδουμε αριθμητικά δεδομένα σε κάποιο αντικείμενο, σύμφωνα με κάποια προκαθορισμένα.
1 Συγκέντρωση Πρωτογενών Πληροφοριών Collecting Primary Data.
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 7 η (2015 – 16) Ερευνητική Μεθοδολογία Ι Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Ερωτηματολόγια 3η Διάλεξη Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ SERVQUAL.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 10 ΕΤΑ & ΗΘΙΚΕΣ ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ TEI Κρήτης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Μεθοδολογίες Τουριστικής Αγοράς 2 η Διάλεξη TEI Κρήτης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Σεμινάριο Τελειοφοίτων Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Σπύρος Αβδημιώτης MBA PhD Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατεύθυνση Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας Εαρινό Εξάμηνο 2016.
Διάλεξη 10 η ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ (MIS) TEI Κρήτης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
ΈΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Ενότητα 5 : ΜΕΘΟΔΟΙ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ Θεοφανίδης Φαίδων Σχολή Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
ΔΙΑΛΕΞΗ 11η Ποσοτική έρευνα υγείας
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
Μέθοδοι Έρευνας Στις Επιχειρήσεις και την Οικονομία
ΔΙΑΛΕΞΗ 10η Μέθοδοι συλλογής δεδομένων Ερωτηματολόγιο Συνέντευξη
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Μέθοδολογία έρευνας 3ο εξάμηνο
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες
Το Ερωτηματολόγιο ως ερευνητικό εργαλείο
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Πού χρησιμοποιείται ο συντελεστής συσχέτισης (r) pearson
Συγκέντρωση Πρωτογενών Πληροφοριών
Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 7η: Ποιοτική Έρευνα
Το ερωτηματολόγιο Μεθοδολογία έρευνας.
Σεμινάριο Τελειοφοίτων
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 9η Σύνταξη Πτυχιακής Εργασίας
Μαθησιακοί στόχοι κεφαλαίου
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Επιμέρους Στοιχεία Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Είδη Ερωτήσεων-Μεταβλητές-Κλιμακες Μέτρησης
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 6η: Δευτερογενή Δεδομένα: Τύποι δευτερογενών δεδομένων Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Τμήμα: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 9η: Ανάλυση Ποσοτικών Δεδομένων
«ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ»
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 8η (2016 – 17) Ποσοτική Έρευνα Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Email: aapostolakis@staff.teicrete.gr E-class μαθήματος: https://eclass.teicrete.gr/courses/DSH208

Πρωτογενής Έρευνα Τι είναι… Η πρωτογενής έρευνα Αφορά τη συλλογή στοιχείων/ πληροφοριών που δεν παρέχονται από άλλες (υφιστάμενες) πηγές Χωρίζεται σε Ποιοτική Στοχεύει στην κατανόηση των αιτίων ενός προβλήματος Ποσοτική Στηρίζεται στην συλλογή ποσοτικών στοιχείων από μεγάλα δείγματα του πληθυσμού-στόχου. Στοχεύει στην εξαγωγή στατιστικών συμπερασμάτων που αντικατοπτρίζουν τη συμπεριφορά ολόκληρου του πληθυσμού-στόχου. Συχνά χρησιμοποιείται ως μέσο τεκμηρίωσης και επαλήθευσης των ευρημάτων της ποιοτικής έρευνας. γηδζ δφγη δ 2 2

Πρωτογενής Έρευνα Ποιοτική vs. Ποσοτική Η ποιοτική αφορά τον καθορισμό της ύπαρξης ή όχι σχέσεων μεταξύ ορισμένων μεταβλητών. Υπάρχουν προβλήματα, καταστάσεις και φαινόμενα για τα οποία δεν ξέρουμε ποιοι παράγοντες παίζουν ή έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωσή τους. Η ποσοτική έρευνα αφορά τον ποσοτικό καθορισμό μεταβλητών που σχετίζονται Όταν ένα φαινόμενο έχει ήδη ερευνηθεί στο παρελθόν και είναι γνωστές οι διάφορες πτυχές του, είναι προτιμότερο να πραγματοποιηθεί ένα είδος ποσοτικής έρευνας, αφού αυτό που ενδιαφέρει σ’ αυτή την περίπτωση είναι να εξετάσει κανείς σε τι βαθμό εμφανίζονται αυτές (οι πτυχές), μελετώντας ένα δείγμα πληθυσμού. γηδζ δφγη δ 3 3

Πρωτογενής Έρευνα Μέθοδοι ανά Είδος (2) Μέθοδοι Ποσοτικής Πρωτογενούς Έρευνας Δημοσκοπήσεις με Προσωπικές συνεντεύξεις (face to face) στα σπίτια των ερωτώμενων σε κεντρικά σημεία (central locations) στο δρόμο στo χώρο εργασίας Δημοσκοπήσεις με Τηλεφωνικές συνεντεύξεις Δημοσκοπήσεις με Ταχυδρομικές έρευνες (self-completion) Δημοσκοπήσεις μέσω Internet (self-completion) γηδζ δφγη δ 4 4

Σχεδιασμός ερωτηματολογίου Ερωτηματολόγια: Το πλέον διαδεδομένο εργαλείο που χρησιμοποιείται στη συλλογή στοιχείων Μεγάλη ευελιξία και προσαρμοστικότητα

Ερωτηματολόγιο γενικός όρος που περιλαμβάνει όλες τις μεθόδους συλλογής δεδομένων κατά τις οποίες μια σειρά ατόμων καλούνται να απαντήσουν στο ίδιο σύνολο ερωτήσεων, που τίθενται στην ίδια προκαθορισμένη σειρά. περιλαμβάνει δομημένες συνεντεύξεις, τηλεφωνικά ερωτηματολόγια, καθώς και ερωτηματολόγια στα οποία οι ερωτήσεις απαντώνται χωρίς την παρουσία του συνεντεύκτη, όπως, π.χ., τα διαδικτυακά ερωτηματολόγια.

Εισαγωγή (1) Ερωτηματολόγιο: το πιο διαδεδομένο ερευνητικό εργαλείο που χρησιμοποιείται για τη συλλογή στοιχείων. Σε γενικές γραμμές, είναι μία σειρά ερωτήσεων για τις οποίες ζητούνται απαντήσεις από τα άτομα ενός δείγματος. Σημαντικότερο πλεονέκτημα τους έναντι άλλων ερευνητικών εργαλείων βασίζεται στη μεγάλη τους ευελιξία και προσαρμοστικότητα ως προς τους τρόπους που μπορούν να εκφραστούν οι ερωτήσεις. Ποικιλία των ερωτηματολογίων είναι αρκετά μεγάλη. Καλύπτονται σε μεγάλο βαθμό οι απαιτήσεις διαφορετικών ερευνητικών προσπαθειών: ακαδημαϊκή έρευνα ή η έρευνα αγοράς μιας τουριστικής επιχείρησης. Δύο βασικές κατηγορίες ερωτηματολογίων: - δομημένα ερωτηματολόγια - μη δομημένα. Κατά κανόνα, όλα τα ερωτηματολόγια για έρευνα αγοράς ανήκουν σε μία από τις 2 κατηγορίες.

Εισαγωγή (2) Δομημένα ερωτηματολόγια περιέχουν συγκεκριμένες ακριβείς ερωτήσεις που στοχεύουν στη λήψη σαφών απαντήσεων. Στην περίπτωση αυτή οι εναλλακτικές απαντήσεις που μπορούν να δοθούν συνήθως είναι προκαθορισμένες και αποτελούν μέρος του ερωτηματολογίου. Χρήση: συγκέντρωση ποσοτικών στοιχείων. Αντίθετα, μη δομημένα ερωτηματολόγια για συλλογή ποιοτικών στοιχείων και συχνά χρησιμεύουν ως «οδηγοί» για την λήψη συνεντεύξεων σε βάθος ή ομαδικών συνεντεύξεων από focus groups. Δομημένα ερωτηματολόγια μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για ποιοτική έρευνα. Αντίθετα τα μη δομημένα είναι πρακτικά πολύ δύσκολο να χρησιμοποιηθούν στην ποσοτική έρευνα. Στα μη δομημένα αφενός δεν περιορίζεται το εύρος των απαντήσεων, και αφετέρου περιέχονται πολλές εναλλακτικές ερωτήσεις από τις οποίες επιλέγονται οι προσφορότερες ανάλογα με την εξέλιξη μιας συνέντευξης. Ανεξάρτητα της κατηγορίας στην οποία ανήκει, ένα ερωτηματολόγιο θα πρέπει να ανταποκρίνεται σε 2 κύριες απαιτήσεις: - την παροχή απαντήσεων σε ερωτήσεις που είναι αναγκαίες για την υλοποίηση των στόχων της ΕΤΑ - την παρακίνηση και καθοδήγηση των ερωτώμενων για την παροχή ειλικρινών και έγκυρων απαντήσεων.

Πότε χρησιμοποιούμε ερωτηματολόγια όταν οι ερωτήσεις είναι τυποποιημένες και θα ερμηνευτούν με τον ίδιο τρόπο από όλους τους ερωτώμενους προτιμότερο να συνδυάζονται με άλλες μεθόδους στα πλαίσια ερευνητικού Σχεδιασμού Πολλαπλών Μεθόδων η χρήση ενός σωστά διατυπωμένου ερωτηματολογίου συνήθως απαιτεί λιγότερες ικανότητες και ευαισθησία απ’ ό,τι οι ημι-δομημένες ή εις βάθος συνεντεύξεις Περιγραφική έρευνα ερωτηματολόγια συμπεριφοράς και απόψεων, και ερωτηματολόγια εταιρικών πρακτικών εντοπίζει και περιγράφει τη μεταβλητότητα διαφόρων φαινομένων Επεξηγηματική ή αναλυτική έρευνα εξετάζει και εξηγεί τη σχέση μεταξύ μεταβλητών, ιδιαίτερα των αιτιωδών σχέσεων.

Ακολουθία ερωτήσεων Πρέπει να ενθαρρύνει τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου Πρώτη ερώτηση πρέπει να είναι ενδιαφέρουσα και εύκολο να απαντηθεί Επόμενες να καθοδηγούν τη σκέψη με λογική πρόοδο Δεν πρέπει να δεσμεύεται ο ερωτώμενος από απαντήσεις του σε προηγούμενες ερωτήσεις Άμα είναι αναγκαία η συζήτηση ευαίσθητων θεμάτων, λεπτότητα και διπλωματία. Οι προσωπικές ερωτήσεις πρέπει πάντα να τοποθετούνται στο τέλος.

Σχεδιασμός του ερωτηματολογίου «η (κάθε) ερώτηση πρέπει να διατυπώνεται ώστε ο ερωτώμενος να καταλαβαίνει αυτό ακριβώς που θέλει ο ερευνητής, και η απάντηση που δίνεται από τον ερωτώμενο πρέπει να διατυπώνεται ώστε ο ερευνητής να καταλαβαίνει αυτό ακριβώς που θέλει να πει ο ερωτώμενος»

Σχεδιασμός των ερωτήσεων υιοθέτηση ερωτήσεων που έχουν χρησιμοποιηθεί σε άλλα ερωτηματολόγια, προσαρμογή ερωτήσεων που έχουν χρησιμοποιηθεί σε άλλα ερωτηματολόγια, ανάπτυξη νέων ερωτήσεων Τύποι ερωτήσεων ανοιχτές ή ανοιχτού τύπου ερωτήσεις επιτρέπουν στους ερωτώμενους να δώσουν απαντήσεις με το δικό τους τρόπο κλειστές ή κλειστού τύπου ερωτήσεις ή ερωτήσεις προκαθορισμένης επιλογής παρέχουν έναν αριθμό εναλλακτικών απαντήσεων από τις οποίες ο ερωτώμενος καλείται να επιλέξει. συνήθως γρηγορότερες και πιο εύκολες στο να απαντηθούν Τύποι ερωτήσεων κλειστού τύπου λίστας στον ερωτώμενο δίνεται μια λίστα στοιχείων και μπορεί να επιλέξει αυτά που επιθυμεί κατηγορίας μόνο μία απάντηση μπορεί να επιλεχθεί από ένα δεδομένο σύνολο κατηγοριών κατάταξης ο ερωτώμενος καλείται να καθορίσει τη σειρά προτίμησης ή επιλογής αξιολόγησης χρησιμοποιείται κάποια μέθοδος αξιολόγησης ποσότητας η απάντηση είναι ένας αριθμός που καθορίζει ποσότητα μήτρας οι απαντήσεις δύο ή περισσότερων ερωτήσεων μπορεί να καταγραφούν στον ίδιο πίνακα πολλαπλής εισόδου Δρ Ε. Τσουκάτος - Καθ. Δ. Βρόντης

Σχεδιασμός ερωτήσεων (1) Σύμφωνα με τον οργανισμό Gallup, 5 είναι οι πιθανοί στόχοι για κάθε μία ερώτηση: Διερεύνηση του κατά πόσο γνωρίζει ο ερωτηθείς κάποιο συγκεκριμένο ζήτημα. Διερεύνηση της γενικότερης άποψης του ερωτώμενου σχετικά με κάποιο ζήτημα. Εκμαίευση απαντήσεων σχετικά με συγκεκριμένες παραμέτρους ενός ζητήματος. Διερεύνηση των παραγόντων που διαμορφώνουν τις απόψεις του ερωτώμενου. Αξιολόγηση της έντασης (δυναμικότητας) των απόψεων του ερωτώμενου. Απαιτήσεις: 3 αναγκαίες συνθήκες για τη διασφάλιση της αυθεντικής και έντιμης ανταπόκρισης: Κατανόηση της ερώτησης Δυνατότητα παροχής πληροφοριών Θέληση για συνεργασία

Σχεδιασμός ερωτήσεων (2) Χαρακτηριστικά ερωτήσεων: Επιθυμητά χαρακτηριστικά Προσεκτική χρήση των λέξεων Ευθύτητα και ακρίβεια ερωτήσεων Μικρή ποσότητα λέξεων. Αντικειμενικότητα απόψεων. Αποφυγή υποθετικών ερωτήσεων. Αποφυγή ανάκλησης γεγονότων του παρελθόντος. Έλεγχος: Καλό είναι να δίνονται απαντήσεις στα ερωτήματα: Τι πληροφορίες πρέπει να αντληθούν; Από ποιους θα αντληθούν; Με τι τρόπο θα παρουσιαστεί το ερωτηματολόγιο στο δείγμα; Χρειάζονται πράγματι όλες οι ερωτήσεις; Επαρκεί η κάθε ερώτηση για τη συλλογή της απαιτούμενης πληροφόρησης; Θα απαντηθούν οι ερωτήσεις με ειλικρίνεια; Η σειρά των ερωτήσεων έχει κάποια λογική συνέχεια;

Σφάλματα στις ερωτήσεις Ερωτήσεις που προδιαθέτουν Σε μια ομοιογενή λίστα τουριστικών προϊόντων ή υπηρεσιών περιέχεται προϊόν που δεν ταιριάζει Μέσω ερωτήσεων ασκείται κοινωνική πίεση «Ευαίσθητες» προσωπικές ερωτήσεις Η σειρά των ερωτήσεων

Ερωτηματολόγιο Προκατάληψη από το ερωτηματολόγιο Ερωτηματολόγιο Προκατάληψη από το ερωτηματολόγιο Η προκατάληψη (επηρεασμός) μπορεί να ξεκινά από το ερωτηματολόγιο Πηγής επηρεασμού από το ερωτηματολόγιο Σύνταξη ερωτηματολογίου Σειρά των ερωτήσεων Μεροληψία στη σειρά παρουσίασης εταιριών Τρόπος απάντησης Τόπος διεξαγωγής της έρευνας…. γηδζ δφγη δ 16 16

Είδη ερωτήσεων (1) Ανοικτές ερωτήσεις (open-end questions) Κλειστές ερωτήσεις (closed-end questions). Ανοικτές ερωτήσεις Επιτρέπουν στον ερωτηθέντα να απαντήσει χρησιμοποιώντας δικά του λόγια Δυσκολίες στην κωδικοποίηση και ανάλυση των απαντήσεων. Είδη ανοικτών ερωτήσεων: Οι πλήρως μη δομημένες ερωτήσεις (completely unstructured questions), Ο συνειρμός λέξης (word association), Η συμπλήρωση πρότασης (sentence completion), Η συμπλήρωση ιστορίας (story completion), Συμπλήρωση σκίτσου (picture completion), Τα τεστ θεματικής αντίληψης (thematic apperception tests).

Είδη ερωτήσεων (2) Κλειστές ερωτήσεις: Είδη κλειστών ερωτήσεων: Το εύρος των απαντήσεων είναι αυστηρά περιορισμένο Επιλογή απάντησης από προκαθορισμένες εναλλακτικές απαντήσεις Είδη κλειστών ερωτήσεων: Απλές εναλλακτικές ερωτήσεις (simple alternative or dichotomous questions), Πολλαπλής επιλογής (multiple choice), Κλίμακας Likert (Likert scale), Διαφορετικής σημαντικότητας (semantic differential), Κλίμακας σπουδαιότητας (importance scale), Κλίμακας βαθμονόμησης (rating scale).

Ερωτηματολόγιο Διάκριση Ερωτήσεων (1) Ερωτηματολόγιο Διάκριση Ερωτήσεων (1) Τα σημαντικότερα είδη ερωτήσεων Ερωτήσεις Αλληλένδετες ή Φίλτρου Σειρά ερωτήσεων που η καθεμία εξαρτάται από την προηγούμενη Π.χ. «Καπνίζετε;». Αν Όχι, δεν υπάρχει λόγος συμπλήρωσης των επόμενων ερωτήσεων. Αν Ναι: π.χ. «Πόσα τσιγάρα καπνίζετε την ημέρα;» Ερωτήσεις Άμεσες και Έμμεσες Άμεσες Ερωτήσεις (Direct Questions): Αναφέρονται κατευθείαν στο υπό εξέταση θέμα. Π.χ. «Ποια μάρκα καφέ αγοράζετε;» Έμμεσες Ερωτήσεις (Indirect Questions): καλυμμένες ερωτήσεις για ακριβέστερα αποτελέσματα. Π.χ. αντί «Πόσες φορές την εβδομάδα τρώτε κατεψυγμένο κρέας», η οποία θα δώσει απαντήσεις του τύπου «Δεν θυμάμαι», γίνεται η ερώτηση «Μερικοί άνθρωποι πιστεύουν ότι το κατεψυγμένο κρέας δεν διαφέρει στην γεύση από το φρέσκο, Συμφωνείτε… Διαφωνείτε;» γηδζ δφγη δ 19 19

Τύποι ερωτηματολογίων αυτοσυμπληρούμενα ερωτηματολόγια (συμπληρώνονται από τους ίδιους τους ερωτώμενους) διαδικτυακά ερωτηματολόγια ταχυδρομικά ερωτηματολόγια παράδοση και συλλογή ερωτηματολογίου (παραδίδονται ιδιοχείρως σε κάθε ερωτώμενο και συλλέγονται αργότερα επίσης ιδιοχείρως) ερωτηματολόγια που συμπληρώνονται από το συνεντεύκτη τηλεφωνικά ερωτηματολόγια δομημένες συνεντεύξεις

Έλεγχος Εγκυρότητας εσωτερική εγκυρότητα ή εγκυρότητα μέτρησης αφορά τη δυνατότητα του ερωτηματολογίου να μετρήσει αυτό που έχει σχεδιασθεί να μετρήσει αναφέρεται στο αν αυτό που καταγράφεται χρησιμοποιώντας το ερωτηματολόγιο πράγματι αντιπροσωπεύει την αλήθεια αυτού που μετράται εγκυρότητα περιεχομένου αναφέρεται στο βαθμό που το εργαλείο μέτρησης (οι ερωτήσεις μέτρησης στα ερωτηματολόγια), παρέχει επαρκή κάλυψη των διερευνητικών ερωτημάτων εγκυρότητα κριτηρίου ή εγκυρότητα πρόβλεψης σχετίζεται με την ικανότητα των μετρήσεων (ερωτήσεις) να κάνουν ακριβείς προβλέψεις μιας (ή περισσότερων) εξαρτημένης μεταβλητής εγκυρότητα εννοιολογικής κατασκευής αναφέρεται στο βαθμό με τον οποίο οι ερωτήσεις μέτρησης πράγματι μετρούν αυτά που υποτίθεται ότι πρέπει να μετρούν (κλίμακες συμπεριφοράς, τεστ δεξιοτήτων και προσωπικότητας κ.λπ.)

Δρ Ε. Τσουκάτος - Καθ. Δ. Βρόντης Έλεγχος αξιοπιστίας Η αξιοπιστία σχετίζεται με το αν το ερωτηματολόγιο παράγει ή όχι σταθερά ευρήματα σε διαφορετικές χρονικές στιγμές και υπό διαφορετικές συνθήκες, όπως, π.χ., με διαφορετικά δείγματα ή με διαφορετικούς συνεντεύκτες Έλεγχος αξιοπιστίας έλεγχος-επανέλεγχος αφορά τη συσχέτιση δεδομένων που έχουν συλλεχθεί, σε δύο διαφορετικές χρονικές στιγμές, με το ίδιο ερωτηματολόγιο υπό όσο το δυνατόν παρόμοιες συνθήκες. το ερωτηματολόγιο πρέπει να διανεμηθεί και να συμπληρωθεί δύο φορές από τους ίδιους ερωτώμενους, κάτι που μπορεί να προκαλέσει προβλήματα όσο μεγαλύτερο είναι το χρονικό διάστημα μεταξύ της συμπλήρωσης των ερωτηματολογίων, τόσο μικρότερη είναι η πιθανότητα οι ερωτώμενοι να απαντήσουν με τον ίδιο τρόπο εσωτερική συνέπεια μετρά τη συνέπεια των απαντήσεων είτε μιας υποομάδας ερωτήσεων είτε όλων των ερωτήσεων του ερωτηματολογίου σας. συντελεστής άλφα του Κρόνμπαχ χρησιμοποιείται για να υπολογίσει τη συνέπεια των απαντήσεων ενός συνόλου ερωτήσεων (στοιχείων) που συνδυάζονται ως κλίμακα που προορίζεται να μετρήσει μια συγκεκριμένη έννοια. Παίρνει τιμές μεταξύ 0 και 1. Οι τιμές από 0,7 και πάνω δείχνουν ότι οι ερωτήσεις της κλίμακας μετρούν το ίδιο πράγμα. εναλλακτικές μορφές αξιολογεί την αξιοπιστία του ερωτηματολογίου μέσω της σύγκρισης των απαντήσεων σε εναλλακτικές διατυπώσεις της ίδιας ερώτησης ή ομάδας ερωτήσεων Δρ Ε. Τσουκάτος - Καθ. Δ. Βρόντης

Ερωτηματολόγιο Διάκριση Ερωτήσεων (2) Ερωτηματολόγιο Διάκριση Ερωτήσεων (2) Ερωτήσεις με περιορισμένες απαντήσεις (Closed Questions) Περιορισμένες, κλειστές ή προκωδικοποιημένες ερωτήσεις, δηλαδή ερωτήσεις με προκαθορισμένες απαντήσεις Π.χ. «Πόσες φορές τον μήνα πηγαίνετε στον κινηματογράφο;». 1-2 φορές, 3-4 φορές, κτλ Ερωτήσεις Ελεύθερες – Ανοιχτές (Opened Questions) Η απάντηση δεν είναι καθορισμένη, ο ερωτώμενος μπορεί να απαντήσει ελεύθερα. Π.χ. «Τι παρατηρήσεις θα είχατε να κάνετε για το περιοδικό που διαβάζετε;» γηδζ δφγη δ 23 23

Ερωτηματολόγιο Μορφές Ερωτήσεων (1) Ερωτηματολόγιο Μορφές Ερωτήσεων (1) Διχοτομημένες Ερωτήσεις Χρησιμοποιούνται σε πολύ απλές περιπτώσεις. Π.χ. «Είναι το κάπνισμα καλή ή κακή συνήθεια;» Ερωτήσεις Πολλαπλών απαντήσεων Δίδονται στον ερωτώμενο κάποιες επιλογές και του ζητείται να επιλέξει μία. Π.χ. «Τι είδους μουσική προτιμάτε;» Disco, Κλασική, Rock, τι άλλο; Checklists Ομοίως με τις Ερωτήσεις Πολλαπλών απαντήσεων χωρίς να δίδεται η επιλογή «Τι άλλο;» γηδζ δφγη δ 24 24

Ερωτηματολόγιο Μορφές Ερωτήσεων (2) Ερωτηματολόγιο Μορφές Ερωτήσεων (2) Ερωτήσεις Κλίμακας Ο ερωτώμενος αξιολογεί μία ερώτηση πάνω σε μία κλίμακα. Π.χ. «Ποια είναι η γνώμη σας για την ποιότητα περίθαλψης στα κρατικά θεραπευτήρια;» Πολύ καλή Πολύ Φτωχή Ερωτήσεις Κατάταξης Ο ερωτώμενος βάζει σε σειρά κατάταξης ένα σύνολο εναλλακτικών λύσεων ή προτάσεων, κτλ. Π.χ. «Κατατάξτε τη σειρά προτίμησής σας στις ιατρικές σχολές της χώρας. Σημειώστε με 1 την πρώτη προτίμηση, με 2 την δεύτερη, κτλ. Ιατρική Αθηνών Ιατρική Θεσ/κης Ιατρική Ηρακλείου Κρήτης Ιατρική Ιωαννίνων γηδζ δφγη δ 25 25

Ερωτηματολόγιο Μορφές Ερωτήσεων (3) Ερωτηματολόγιο Μορφές Ερωτήσεων (3) Κλίμακες Likert Ο ερωτώμενος απαντάει πόσο συμφωνεί με μία δήλωση, π.χ. Υποθετικές Ερωτήσεις Π.χ. «Θα αγοράζατε μετοχές μέσα στο 2015;» γηδζ δφγη δ 26 26

Ερωτηματολόγιο Μορφές Ερωτήσεων (4) Ερωτηματολόγιο Μορφές Ερωτήσεων (4) Διπολικές Ερωτήσεις Ερωτήσεις που αποτελούνται από αντίθετα επίθετα και ο ερωτώμενος τοποθετείται είτε πιο κοντά δεξιά είτε πιο κοντά αριστερά στην κλίμακα. Π.χ. «Παρακολουθώντας το σήριαλ… είναι:» Ερωτήσεις που καθοδηγούν Ο ερωτώμενος καθοδηγείτε από τον ερευνητή προς μία συγκεκριμένη απάντηση. Π.χ. «Πολλοί γονείς απαγορεύουν στα παιδιά τους να τρώνε σοκολάτες λόγω… Κάνετε κι εσείς το ίδιο;» γηδζ δφγη δ 27 27

Ερωτηματολόγιο Σχεδιασμός Ερωτηματολόγιο Σχεδιασμός Ο σχεδιασμός δεν είναι εύκολη υπόθεση Κάθε ερωτώμενος απαντά σε ένα σετ ερωτήσεων οι οποίες είναι καταχωρημένες σε μία συγκεκριμένη δομημένη μορφή. Δύσκολα υπάρχει επανάληψη της επαφής για επανασυπμπλήρωση Η τεχνική συμπεριλαμβάνει δομημένες τεχνικές όπως «πρόσωπο με πρόσωπο, ταχυδρομική έρευνα, αλλά και ημιδομημένες όπως είναι η τηλεφωνική συνέντευξη. Η αξιοπιστία της έρευνας θα επηρεαστεί από: Το σχεδιασμό των ερωτήσεων Τη «φόρμα» του ερωτηματολογίου Την πειστική εξήγηση του σκοπού της έρευνας και Τον πιλοτικό έλεγχο (Pilot Test) γηδζ δφγη δ 28 28

Ερωτηματολόγιο Είδη με βάση τη μέθοδο επαφής Ερωτηματολόγιο Είδη με βάση τη μέθοδο επαφής Η επιλογή του τρόπου συγκέντρωσης επηρεάζεται από: Τα χαρακτηριστικά του δείγματος Το μέγεθος του δείγματος Το μέγεθος του ερωτηματολογίου Τον τύπο της έρευνας (ποιοτική / ποσοτική) γηδζ δφγη δ 29 29

Ερωτηματολόγιο Στάδια Σύνταξης Ερωτηματολογίου (1) Ερωτηματολόγιο Στάδια Σύνταξης Ερωτηματολογίου (1) 1. Προκαταρκτική Εξέταση Ποιες πληροφορίες χρειάζονται (στόχοι); Ποιοι πρέπει να ερωτηθούν; Ποια μέθοδος επαφής θα χρησιμοποιηθεί; γηδζ δφγη δ 30 30

Ερωτηματολόγιο Στάδια Σύνταξης Ερωτηματολογίου (2) Ερωτηματολόγιο Στάδια Σύνταξης Ερωτηματολογίου (2) 2. Περιεχόμενο Ερωτήσεων Είναι η ερώτηση Χ απαραίτητη; Η ερώτηση Χ δίνει την πληροφορία που θέλουμε; Μπορεί ο ερωτώμενος να απαντήσει στην ερώτηση σωστά; Θα θέλει ο ερωτώμενος να απαντήσει ειλικρινά; Ποια μέθοδος επαφής θα χρησιμοποιηθεί; 3. Είδος Ερωτήσεων Δομημένες, αδόμητες (ανοικτές); Απλής επιλογής ή πολλαπλής επιλογής; Συμπλήρωσης κενών; Βαθμολόγησης; γηδζ δφγη δ 31 31

Ερωτηματολόγιο Στάδια Σύνταξης Ερωτηματολογίου (3) Ερωτηματολόγιο Στάδια Σύνταξης Ερωτηματολογίου (3) 4. Διατύπωση Ερωτήσεων Σαφής καθορισμός θεμάτων Υποκειμενικότητα ή αντικειμενικότητα Θετική ή αρνητική ερώτηση Χρήση απλών εκφράσεων Αποφυγή πολύπλοκων ερωτήσεων Συγκεκριμένη διατύπωση Έλεγχος ικανότητας ερωτώμενου να απαντήσει; 5. Διαδοχή / Σειρά Ερωτήσεων Εισαγωγικές: εύκολες, ενδιαφέρουσες Δύσκολες ερωτήσεις στη μέση ή το τέλος Προσοχή στην επίδραση της σειράς των ερωτήσεων Έλεγχος λογικής σειράς Κωδικοποίηση ερωτήσεων εκ των προτέρων γηδζ δφγη δ 32 32

Ερωτηματολόγιο Στάδια Σύνταξης Ερωτηματολογίου (4) Ερωτηματολόγιο Στάδια Σύνταξης Ερωτηματολογίου (4) 6. Εμφάνιση και αναπαραγωγή / Μορφοποίηση Ερωτηματολογίου Εξασφάλιση αποδοχής ερωτώμενου Ευκολία χρήσης και ελέγχου 7. Προκαταρκτικός Έλεγχος Ερωτηματολογίου (pilot / pretest) Έλεγχος και εξασφάλιση σχολίων για το λεκτικό του ερωτηματολογίου Πραγματοποίηση ελέγχου σε υποσύνολο του πληθυσμού -στόχου γηδζ δφγη δ 33 33

Ερωτηματολόγιο Κωδικοποίηση Στοιχείων Ερωτηματολόγιο Κωδικοποίηση Στοιχείων Δυο τύποι ερωτηματολογίων Προκωδικοποιημένα Μη κωδικοποιημένα γηδζ δφγη δ 34 34

Ερωτηματολόγιο Γενικοί Κανόνες Σύνταξης Ερωτηματολόγιο Γενικοί Κανόνες Σύνταξης Το Ερωτηματολόγιο είναι μια μορφή λόγου, έτσι πρέπει να τηρεί συγκεκριμένους κανόνες, δηλαδή να έχει: Εισαγωγή Πρόλογο Κυρίως Θέμα Επίλογο Η ροή, η δομή, το λεξιλόγιο, αλλά και το μήκος του ερωτηματολογίου θα πρέπει να ενθαρρύνουν τη συμπλήρωσή του, αλλά και τη διατήρηση σταθερού ενδιαφέροντος των ανταποκρινομένων. Σχετικότητα – Ακρίβεια – Λεξιλόγιο είναι τρία βασικά κριτήρια αξιολόγησης ενός αξιόπιστου ερωτηματολογίου. γηδζ δφγη δ 35 35

Ερωτηματολόγιο Εισαγωγικό Σημείωμα – Συνοδευτική Επιστολή Ερωτηματολόγιο Εισαγωγικό Σημείωμα – Συνοδευτική Επιστολή Η παρουσία εισαγωγικού σημειώματος είναι ιδιαίτερα σημαντική, γιατί έτσι αποκαθίσταται με έμμεσο τρόπο η επικοινωνία ερευνητή – ερωτώμενου. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Ταυτότητα ερευνητή (ίδρυμα, θέση, όνομα, τηλ., e-mail, κ.λπ.) Σκοπός και στόχοι της έρευνας Σημαντικότητα της έρευνας (σημασία, χρησιμότητα, αξιοποίηση πληροφοριών, κ.λπ.) Ανωνυμία ερωτηματολογίου Παράκληση για τη συμπλήρωση (απάντηση όλων των ερωτήσεων, ιδιαίτερα των ανοικτών, επανέλεγχος ερωτήσεων, κ.λπ.) Υπευθυνότητα στη συμπλήρωση (ειλικρίνεια, ελευθερία απόψεων, κ.λπ.) Κοινοποίηση των αποτελεσμάτων (κοινοποίηση στον ημερήσιο τύπο, ανάρτηση σε ιστοσελίδα, e-mail, ταχυδρομική αποστολή, επίσκεψη στο γραφείο, κ.λπ.) ………………………………………………………………………………………………. Τρόπος επιστροφής των ερωτηματολογίων (τόπος, χρόνος, απαντητικός φάκελος, κ.λπ.) Οδηγίες για την απάντηση ερωτήσεων (είδη ερωτήσεων, παραδείγματα, περιορισμένος χώρος απαντήσεων, κ.λπ.) Τρόπος επιλογής υποκειμένων (τρόπος επιλογής δείγματος, προνομιακή μεταχείριση, κ.λπ.) γηδζ δφγη δ 36 36