Ελληνική Κλίμακα Αξιολόγησης της ΔΕΠ/Υ Μάθημα: Διάσπαση Ελλειμματικής Προσοχής/ Υπερκινητικότητας : Eκπαιδευτικές Παρεμβάσεις Διδάσκουσα: Διδασκάλου Ελένη Φοιτήτριες: Μαλιάρα Γεωργία, Μαριάμ Σιαλίτα Α.Μ: 1013023, 1013048 Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Ακαδημαικό Έτος: 2016-2017
Λίγα λόγια… Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής (ΔΕΠ) και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), η οποία διεθνώς είναι γνωστή ως Attention Deficit Hyperactivity Disorder (AD/HD), αποτελεί μία από τις συχνότερα εμφανιζόμενες και διαγνωσκόμενες διαταραχές σε παιδιά σχολικής ηλικίας(Barkley, 1990. Τhe British Psychological Society, 1996). . Η ΔΕΠ/ΔΕΠΥ είναι οργανικής προέλευσης, στην οποία εμπλέκονται: γενετικοί ψυχολογικοί κοινωνικοί παράγοντες
Κυρίαρχα Απρόσεκτος τύπος Κυρίαρχα Υπερκινητικός/Παρορμητικός τύπος Η ΔΕΠΥ είναι μία αναπτυξιακή διαταραχή που εκδηλώνεται με τα συμπτώματα της απροσεξίας και της υπερκινητικότητας – παρορμητικότητας ή και με τον συνδυασμό των παραπάνω. Παραμένει σταθερή με το πέρασμα του χρόνου και εκδηλώνεται με διαφορετικό τρόπο σε κάθε αναπτυξιακή φάση του ατόμου. Υπάρχουν τρείς τύποι: Κυρίαρχα Απρόσεκτος τύπος Κυρίαρχα Υπερκινητικός/Παρορμητικός τύπος Συνδιαστικός τύπος
Η αξιολόγηση της ΔΕΠ/Υ συνήθως περιλαμβάνει: Διαγνωστικές συνεντεύξεις με: Το παιδί Τους γονείς Τους δασκάλους 2. Κλίμακες αξιολόγησης της συμπεριφοράς που συμπληρώνονται από: Και τους εκπαιδευτικούς 3. Άμεση παρατήρηση της συμπεριφοράς του παιδιού στο σχολείο 4. Κλινική αξιολόγηση
Στη συγκεκριμένη εργασία θα εξετάσουμε την εφαρμογή του εργαλείου της Ελληνικής Κλίμακας Αξιολόγησης της ΔΕΠ/Υ η οποία συλλέγει σημαντικές πληροφορίες σχετικά με τη συμπτωματολογία της διαταραχής με στόχο τη διάκριση των παιδιών με υψηλές βαθμολογίες ως ανήκοντα σε ομάδα υψηλού κινδύνου όσον αφορά την εμφάνιση ή τη διάγνωση της διαταραχής. Ο ρόλος της κλίμακας αυτής είναι να επιστήσει την προσοχή του βαθμολογητή σε κάποιες συμπεριφορές και να τον βοηθήσει να καθορίσει ποια παιδιά χρήζουν περαιτέρω αξιολόγησης. (Bussing, Schuhmann, Belin, Widawski, Perwien, 1998)
0= σχεδόν ποτέ 1=σπάνια 2=αρκετές φορές 3=πολύ συχνά Υπάρχουν δύο σύντομες κλίμακες (για γονείς και εκπαιδευτικούς) οι οποίες περιλαμβάνουν τα κριτήρια του DSM-IV με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ακρίβεια και διατυπώνονται με 18 ερωτήσεις σε μια κλίμακα τύπου Likert. kkkkk0 0= σχεδόν ποτέ 1=σπάνια 2=αρκετές φορές 3=πολύ συχνά
Η συγκεκριμένη κλίμακα διαιρείται σε δύο υποκλίμακες της : Ελλειμματικής Προσοχής, η οποία υπολογίζεται με το άθροισμα των βαθμολογιών των ερωτήσεων με μονή αρίθμηση (1,3,5,7,9,11,13,15,17) Υπερκινητικότητας- Παρορμητικότητας, η οποία υπολογίζεται με το άθροισμα των βαθμολογιών των ερωτήσεων με ζυγή αρίθμηση (2,4,6,8,10,12,14,16,18) Η αρχική συνολική βαθμολογία υπολογίζεται με την άθροιση των αρχικών βαθμολογιών των δύο υποκλιμάκων.
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ 18 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ: ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ (9 ερωτήσεις με μονή αρίθμηση) ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ-ΠΑΡΟΡΜΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ (9 ερωτήσεις με ζυγή αρίθμηση) ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ
Η Ελληνική Κλίμακα αξιολόγησης ΔΕΠ/Υ δόθηκε σε δύο εκπαιδευτικούς για δύο διαφορετικά παιδιά. Συγκεκριμένα η μια κλίμακα αφορούσε μια μαθήτρια με διάγνωση ΔΕΠ/Υ και η άλλη, ένα μαθητή που δεν εμφάνιζε καμιά υπόνοια για την ύπαρξη της διαταραχής. Στη συνέχεια θα παρουσιαστούν και θα συγκριθούν τα αποτελέσματα των παιδιών.
Γενικά στοιχεία μαθητή 1 Όνομα: Γιάννης Ηλικία: 12 ετών Τάξη φοίτησης: ΣΤ’ Σχολείο φοίτησης: Γενικό Δημόσιο σχολείο Κατοικεί σε αστική περιοχή Δεν παρουσιάζει συμπτώματα ΔΕΠ/Υ ν
Αποτελέσματα: Ερωτηματολόγιο 1 Ο Γιάννης συγκέντρωσε στην κάρτα βαθμολόγησης (για εκπαιδευτικούς) στα αγόρια στην υποκλίμακα της : Ελλειμματικής Προσοχής 0/9 που αντιστοιχεί σε ποσοστό 1%. Υπερκινητικότητας-Παρορμητικότητας 2/9 που αντιστοιχεί σε 10% Στη συνολική κλίμακα βαθμολόγησης η πιθανότητα για την ύπαρξη της διαταραχής αντιστοιχεί σε 1%.
Συμπερασματικά με βάση τον παραπάνω πίνακα όπου παρουσιάζονται οι βέλτιστες τιμές ουδών των υποκλιμάκων και της Συνολικής Βαθμολογίας τα αποτελέσματα του Γιάννη οδηγούν σε αποκλεισμό της ΔΕΠ/Υ τόσο στις υποκλίμακες της Ελλειμματικής Προσοχής και της Υπερκινητικότητας-Παρορμητικότητας όσο και στην Συνολική Βαθμολογία.
Γενικά στοιχεία μαθητή 2 Όνομα: Μαρία Ηλικία:12 Τάξη φοίτησης: ΣΤ’ Σχολείο φοίτησης: Ιδιωτικό σχολείο Κατοικεί σε αστική περιοχή Έχει διάγνωση ΔΕΠ/Υ
Αποτελέσματα: Ερωτηματολόγιο 2 Αποτελέσματα: Ερωτηματολόγιο 2 Η Μαρία συγκέντρωσε στην κάρτα βαθμολόγησης (για εκπαιδευτικούς) στα κορίτσια στην υποκλίμακα της : Ελλειμματικής Προσοχής 23 βαθμοί που αντιστοιχεί σε ποσοστό 99%. Υπερκινητικότητας-Παρορμητικότητας 13 βαθμοί που αντιστοιχεί σε 93% Στη συνολική κλίμακα βαθμολόγησης η πιθανότητα για την ύπαρξη της διαταραχής αντιστοιχεί σε 98%.
Συμπερασματικά με βάση τον παραπάνω πίνακα όπου παρουσιάζονται οι βέλτιστες τιμές ουδών των υποκλιμάκων και της Συνολικής Βαθμολογίας τα αποτελέσματα της Μαρίας οδηγούν σε διάγνωση της ΔΕΠ/Υ τόσο στις υποκλίμακες όσο και στην Συνολική Βαθμολογία. Ειδικότερα στην υποκλίμακα της Ελλειμματικής Προσοχής συγκέντρωσε 99% και στης Υπερκινητικότητας-Παρορμητικότητας 93%. Στη Συνολική Βαθμολογία συγκέντρωσε 98%. Το γεγονός αυτό υποδεικνύει επίσης ότι η Μαρία ανήκει στο Μεικτό Τύπο.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ!!!