Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στη διδακτική διαδικασία ο διδάσκων θέτει στόχους, στη συνέχεια μεριμνά για την επίτευξή τους και τέλος αξιολογεί το έργο του, το υλικό.
Advertisements

ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Βήματα στην Κατασκευή ενός Ψυχομετρικού Εργαλείου (Μέρος B)
ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΑ Ένα υπόδειγμα ή μοντέλο είναι μια κάποιας μορφής αναπαράσταση πραγματικών αντικειμένων, καταστάσεων ή διαδικασιών. Γενικότερα είναι μια απλοποίηση.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης.
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Ανάλυση & Περιγραφή Θέσεων Εργασίας
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.2 Ορισμός των στόχων στην πράξη.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης / Μαρία Κουτάτζη.
Τοπικό Εργαστήρι κατάρτισης SHARP
Συνάντηση 12η: Εγκυρότητα και αξιοπιστία στην εκπαιδευτική έρευνα
Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ-ΠΘ
Έρευνα Έρευνα :“Συστηματική, ελεγχόμενη, εμπειρική και κριτική διερεύνηση υποθετικών προτάσεων σχετικά με τις εικαζόμενες σχέσεις ανάμεσα σε φυσικά(;)
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
«ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ »
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟΥ
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας Τμήμα Εμπορίας & Διαφήμισης
Κοινωνιολογική Έρευνα
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ1 ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΟ.
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
Διδακτική της Πληροφορικής ΗΥ302 Εργασία :Παρουσίαση σχολικού βιβλίου Γ’ Λυκείου Τεχνολογικής Κατεύθυνσης «Ανάπτυξη εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον»
Η αξιολόγηση ως παιδαγωγική πράξη και ερευνητική διαδικασία
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Τεχνοκρατικό vs ανθρωπιστικό
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Συγχρονικές μελέτες ή Χρονικής στιγμής
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
KOIN ΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ A’MEPOS PSY 101 Μάθημα 2.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιδίωξη: βελτίωση ποιότητας με συνεχή βελτίωση των διεργασιών με βάση τις οποίες παράγονται τα προϊόντα Παράγοντες: ελεγχόμενες μεταβλητές.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΡΓΟΥ ΔΡ. Α. ΡΑΦΑΗΛΙΔΗΣ ΤΜ. ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΕΙ ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑΣ.
Ενότητα 6 : Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΡΕΥΝΑΣ Δειγματοληψία
Πορεία της ερευνητικής διαδικασίας Διατύπωση του προβλήματος – διατύπωση του ερευνητικού αντικειμένου Εγγενής δυσκολία που αφορά τις επιστήμες του ανθρώπου.
ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
► Η επιλογή του θέματος της έρευνας ► Ερευνητικά προβλήματα ► Διαθέσιμες πηγές ερευνητικών προβλημάτων ► Αξιολόγηση και διατύπωση ερευνητικού προβλήματος.
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
ΔΙΑΛΕΞΗ 11η Ποσοτική έρευνα υγείας
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕκπαιδευτικΗς ΕΡΕΥΝΑΣ: Συγγραφη εργασιας
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ - ΑΣΥΜΜΕΤΡΙΑΣ - ΚΥΡΤΩΣΕΩΣ
Ανασκόπηση βιβλιογραφίας
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Πού χρησιμοποιείται ο συντελεστής συσχέτισης (r) pearson
Μεθοδολογία Έρευνας 3ο εξάμηνο
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΕΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΑΓΟΡΑΣ
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Πορεία της ερευνητικής διαδικασίας Διατύπωση του προβλήματος – διατύπωση του ερευνητικού αντικειμένου Εγγενής δυσκολία που αφορά τις επιστήμες του ανθρώπου.
Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας Αρχική μέθοδος στην οποία στηρίχτηκε η συγκρότηση της εμπειρικής ή πειραματικής παιδαγωγικής ήταν το πείραμα, κάτω από την επίδραση.
Επιμέρους Στοιχεία Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Έννοιες από τη Διδακτική Βασίλης Δαγδιλέλης. 2 Διδακτική Διδακτική. Είναι ένα πεδίο ερευνών (όχι ακόμη μια Επιστήμη) που παράγουν ένα σύνολο από προτάσεις.
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Είδη Ερωτήσεων-Μεταβλητές-Κλιμακες Μέτρησης
Στοιχεία θεωρίας σφαλμάτων
Αξιολόγηση της επίδοσης ενός οργανισμού σε θέματα ασφάλειας
Στοιχεία θεωρίας σφαλμάτων
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ 7ο και 8ο μάθημα

Από τις θεωρητικές έννοιες στις εμπειρικές μεταβλητές Στην ποσοτική έρευνα τα κοινωνικά φαινόμενα γίνονται αντιληπτά μόνο μέσα από τις μετρήσιμες ιδιότητές τους. Η μέτρηση αφορά τις ιδιότητες των αντικειμένων και όχι τα ίδια τα αντικείμενα απόδοση αριθμών με στόχο την αντιπροσώπευση της ιδιότητας αυτής

Χρειάζεται να γίνει πρώτα σαφές το περιεχόμενο της έννοιας ώστε να προσδιοριστεί η εμπειρική αντιστοιχία (π.χ. λειτουργικός ορισμός της θρησκευτικότητας) Διάσπαση της θεωρητικής έννοιας στα επιμέρους συστατικά της

Στάδια στη διαδικασία της μέτρησης Πρώτο στάδιο: διατύπωση των λειτουργικών ορισμών των θεωρητικών εννοιών Δεύτερο στάδιο: Διατύπωση ερωτήσεων που αντιστοιχούν στους λειτουργικούς ορισμούς Τρίτο στάδιο: τρόπος βαθμολόγησης/κατηγο- ριοποίησης των ερωτώμενων σχετικά με τις ερωτήσεις

Προϋποτίθεται ότι η θεωρητική έννοια ταυτίζεται με την εμπειρική μέτρηση : : • Εφ’ όσον εξαντλείται το περιεχόμενο της θεωρητικής έννοιας • Εφ’ όσον το αριθμητικό σύστημα που αντικα- τοπτρίζεται στη βαθμολογία των ερωτώμενων ταυτίζεται όντως με τις πραγματικές διαφορές

Η ποιότητα της έρευνας εξαρτάται από: • την καταλληλότητα του σχεδίου έρευνας • την αποδοτικότητα των μεθόδων συλλογής στοιχείων που χρησιμοποιεί • την επίτευξη ακριβών και αξιόπιστων πληροφοριών

• Ορθή διατύπωση του προβλήματος • Πληροφορίες απαλλαγμένες από λάθη Αξιοπιστία (σε σχέση με τις συνθήκες) Εγκυρότητα (ορθότητα των προβλέψεων)

Διακυμνάσεις στη βαθμολογία των οργάνων μέτρησης Πηγές διαφορών στη βαθμολογία: Πραγματικές διαφορές ως προς το χαρακτηριστικό που μετριέται Διαφορές σχετικές με τα χαρακτηριστικά του ατόμου Διαφορές που οφείλονται σε παροδικούς προσωπικούς παράγοντες

Πηγές διαφορών στη βαθμολογία: 4. Διαφορές που οφείλονται στις συνθήκες μέτρησης 5. Διαφορές που οφείλονται σε ανεπαρκές δείγμα των θεμάτων 6. Διαφορές που οφείλονται σε έλλειψη σαφήνειας του οργάνου μέτρησης 7. Διαφορές που οφείλονται στη χρησιμοποίηση του οργάνου

Πηγές διαφορών στη βαθμολογία: 8. Διαφορές που οφείλονται σε μηχανικούς παράγοντες 9. Διαφορές που οφείλονται στην ανάλυση

Σταθερά σφάλματα (συστηματικά ή μεροληπτκά) Τυχαία σφάλματα (μεταβλητά)

 Αξιοπιστία Συνιστάται στον προσδιορισμό του ποσοστού της διακύμανσης της βαθμολογίας που οφείλεται σε πραγματικές διαφορές και του ποσοστού που οφείλεται σε ασυνέπειες της μέτρησης (δηλ. σε τυχαία σφάλματα). Όταν μια μέτρηση επαναλαμβάνεται κάτω από τις ιδιες συνθήκες πρέπει να αποδώσει τα ίδια αποτελέσματα εάν είναι απαλλαγμένη από τυχαία σφάλματα

Μέθοδοι προσδιορισμού της αξιοπιστίας στις ποσοτικές έρευνες Μέθοδοι προσδιορισμού της αξιοπιστίας στις ποσοτικές έρευνες • Η μέθοδος «ελέγχου-επανελέγχου» ή Επανάληψη της εξέτασης • Η μέθοδος των «ισοδύναμων τύπων» ή Χορήγηση δύο εναλλακτικών μορφών της ίδιας μέτρησης • Η μέθοδος του «ημίκλαστου» ή Διαίρεση της μέτρησης σε δύο ισοδύναμα μέρη

Προσδιορισμός της αξιοπιστίας στις ποιοτικές προσεγγίσεις • Λεπτομερής τεκμηρίωση της ερευνητικής διαδικασίας • Ο «έλεγχος-επανέλγχος» είναι προβληματικός για την ποιοτική έρευνα. Υπονοεί ότι τα χαρακτηριστικά του ατόμου ή της ομάδας που ερευνάται παραμένουν σταθερά μέσα στο χρόνο—κάτι που δεν δέχεται η ποιοτική προσέγγιση • Συγχρονική αξιοπιστία: πολλαπλές και διαφορετικές ποιοτικές αξιολογήσεις

Εγκυρότητα Μια διαδικασία είναι έγκυρη στο βαθμό που μετράει αυτό που επιδιώκει να μετρήσει

Μέθοδοι προσδιορισμού της εγκυρότητας Λογικός και εμπειρικός προσδιορισμός (συμπληρωματικές παρά ανταγωνιστικές) Με τη λογική μέθοδο προσπαθούμε να προσδιο- ρίσουμε το χαρακτηριστικό που θέλουμε να μετρήσουμε εννοιολογικά Με την εμπειρική προσπαθούμε να δείξουμε ότι τα αποτελέσματα της μέτρησης είναι χρήσιμα για μια ειδική πρόβλεψη

Ο καθορισμός της εγκυρότητας αυχνά χρειάζεται εξωτερικά κριτήρια. Ένα όργανο μέτρησης είναι έγκυρο στο μέτρο που επιτρέπει να προβλέπουμε, με βάση τη βαθμολογία του υποκειμένου σ’ αυτό, τον βαθμό του με βάση ένα άλλο μέτρο που ονομάζεται κριτήριο

Προσδιορισμός εγκυρότητας στις ποσοτικές έρευνες • Εγκυρότητα περιεχομένου • Εγκυρότητα βάσει κριτηρίου τρέχουσα και προγνωστική εγκυρότητα • Εγκυρότητα εννοιολογικής κατασκευής

Εγκυρότητα στις ποιοτικές προσεγγίσεις • Οι μεταβλητές ορίζονται με εξωτερικά κριτήρια και δεν λαμβάνεται υπόψη η σημασία που τους αποδίδουν τα κοινωνικά υποκείμενα. Σαν να πρόκειται για μια αντικειμενική πραγματικότητα και όχι για το πώς προσλαμβάνεται. • Η εγκυρότητα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη θεωρία • Χρήση συνδυασμού διαφορετικών, συμπληρωματικών μεθόδων