Ιστορική εξέλιξη της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Παιδιού
Advertisements

Διαγνωστικοί αξιολογικοί και υποστηρικτικοί φορείς μαθητών με αναπηρία και ειδικές μαθησιακές ανάγκες είναι τα: ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης.
ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΝΟΤΑΣ
Δημοτικός Οργανισμός Υγείας & Κοινωνικών Θεμάτων Δήμου Βόλου Δίκτυο Εθελοντών Κοινωνικής Προσφοράς του Δ.Ο.Υ.Κ “ Volo”
Σχολική Ετοιμότητα Πρώιμη Διάγνωση Μαθησιακών Δυσκολιών
Πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» στο πλαίσιο των αξόνων προτεραιότητας.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΝΟΤΑΣ
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Η. Ε. Κουρκούτας.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ «ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ.
ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (Υπουργική Απόφαση: Φ.353.1/324/105657/Δ1) Εκπαιδευτικοί Παράλληλης Στήριξης 1.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Ημερίδα διευθυντών ΠΕ Σερρών Σέρρες 5/12/2013
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες
Η ειδική αγωγή στο σχολείο της γενικής εκπαίδευσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Άλλο μόρφωση και άλλο παιδία και αγωγή
Μοντέλο Kaiser Το μοντέλο στηρίζεται στην αρχή της προληπτικής δράσης.
Άτυπη παιδαγωγιΚΗ αξιολογηση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΓΕΝΙΚΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ, Γ.Ν.Π. «Π. & Α. ΚΥΡΙΑΚΟΥ»
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 «Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για αμβλύωπες Μαθητές» Βουγιουκλίδης.
ΣΟΥΤΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΑΘΛΗΤΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Διαφοροποιημένη Διδασκαλία για Παιδιά με Αναπηρίες.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
Ειδική Αγωγή στην Ελλάδα: «Μεταρρύθμιση» ή Οπισθοδρόμηση; Βενέττα Λαμπροπούλου, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής, Πανεπιστημίου Πατρών.
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές την Ειδική Αγωγή και να εξοικειωθούν με τις ποικίλες εκπαιδευτικές προσαρμογές που απαιτούνται σε κάθε.
Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή Ενότητα 3: Ιστορικοί και νομοθετικοί σταθμοί στην Ειδική Αγωγή Ευδοξία Ντεροπούλου-Ντέρου Σχολή Επιστημών της Αγωγής Τμήμα Εκπαίδευσης.
Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές την Ειδική Αγωγή και να εξοικειωθούν με τις ποικίλες εκπαιδευτικές προσαρμογές που απαιτούνται σε κάθε.
ΣΥΣΤΑΣΗ 6 ου ΣΔΕΥ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ ΦΕΚ 2197/13/10/2015 ΕΤΟΣ
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Συμβουλευτική ΑμΕΑ Άτομα με Ειδικές Ανάγκες ή Αναπηρία; Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Ανάγκες.
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ.
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Εμείς τα παιδιά του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Ρεθύμνου μπορούμε να κολυμπήσουμε και στα βαθιά νερά.
Άποψη πρόσοψης Point Ν. Κόσμου
Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ Σχολ. Έτος
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Άποψη πρόσοψης Point Ν. Κόσμου
Ανιχνεύοντας και εκπαιδεύοντας παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Συγκριτικά στοιχεία ελληνικής και διεθνούς νομοθεσίας
Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή –
ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ και ΜΕΤΑΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
H ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ THΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΑΠΩΛΕΙΑ ΑΚΟΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Νόμοι: Ν 2817/2000 Ν 3194/2003 Ν 3699/2008 Ν 3966/2011 Ν 4186/2013 Ν 4229/2014 Ν 4368/2016 Ν 4415/2016 Ν 4465/2017.
Γενικό Λύκειο και ΕΠΑΛ.
Εθισμός στην Τεχνολογία
ΔΙΑΛΕΞΗ 10η Επαγγελματικά δικαιώματα Νοσηλευτών.
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
Εμείς τα παιδιά του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Ρεθύμνου μπορούμε να κολυμπήσουμε και στα βαθιά νερά.
Δρ. Νικόλαος Τσιγγίλης Σχολικός Σύμβουλος Δ/θμιας Εκπ/σης Πέλλας
2ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου
Διδακτικοί στόχοι Το κεφάλαιο αυτό θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις ότι κάθε κοινωνία οργανώνεται με βάση συγκεκριμένους κοινωνικούς κανόνες, οι οποίοι προσδιορίζουν.
UNICEF Η UNICEF αναγνωρίζει πως οι έγκαιρες παρεμβάσεις είναι οι πιο αποτελεσματικές και συνεργάζεται στενά με τα Υπουργεία Παιδείας των αναπτυσσόμενων.
Α’ Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ.
ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
Καθηκοντα και αρμοδιοτητεσ των Σχολικων συμβουλων
Ιστορική εξέλιξη της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΠΟ ΤΟ 1975 ΚΑΙ ΜΕΤΑ
Νόμος 4547/2018 (Αρ. Φύλλου 102) – άρθρο 47
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ιστορική εξέλιξη της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης 2016 - 2017

Προϊστορία και πρώτοι ιστορικοί χρόνοι Η ανθρώπινη σωματική δύναμη ήταν απαραίτητη για την επιβίωση του ατόμου και της ομάδας. Η ζωή των παιδιών που έτυχε να γεννηθούν με αναπηρία δεν ξεπερνούσε τη βρεφική ηλικία αφού η θανάτωση τους επιτρεπόταν από τις περισσότερες κοινωνίες. Επίσης σε καταστάσεις όπου το άτομο εμφάνιζε επιληπτικές κρίσεις, πονοκεφάλους ή κάποια άλλη πνευματική ασθένεια, τα αίτια αυτών των συμπτωμάτων αποδίδονταν σε δαιμονολογία

Έχουν βρεθεί αιχμηρά πέτρινα εργαλεία και πριονισμένα κρανία τα οποία σχετίζονται σε διαδικασίας τρυπανισμού του κρανίου, με σκοπό την διαφυγή του πονηρού πνεύματος από το άτομο. Επίσης κείμενα των Κινέζων, των Βαβυλωνίων αλλά και των Ελλήνων προκύπτει ότι και εδώ οι πνευματικές παθήσεις αποδίδονταν στη παρουσία «κακού πνεύματος» στον άνθρωπο. Για τη θεραπεία του εφαρμόζονταν εξορκισμοί, δίνονταν ειδικές συνταγές, μαστιγώματα κ.ά. (Πολυχρονοπούλου 2010).

Aρχαία Αίγυπτος Στην αρχαία Αίγυπτο η βρεφοκτονία των ανάπηρων μωρών απαγορευόταν. Τα ανάπηρα άτομα επαιτούσαν για βιοποριστικούς λόγους. Υπάρχει το πρώτο γραπτό αρχείο σε αιγυπτιακό πάπυρο που γίνεται λόγος σε τρόπου θεραπείας σε άτομα με αναπηρία. Επίσης τα τυφλά άτομα ήταν επιφορτισμένα με την μοιρολατρία των νεκρών (Πολυχρονοπούλου 2010).

. Ιουδαϊκή κοινωνία και Ανατολικοί πολιτισμοί Στην Αγία Γραφή αναφέρεται ότι σύμφωνα με το Μωσαϊκό νόμο τα ανάπηρα άτομα δεν μπορούσαν να πάρουν μέρος σε τελετές του θυσιαστηρίου. Η αναπηρία τους μπορεί να σχετιζόταν με αμαρτίες των γονέων τους ή θεωρούταν κάποιο είδος τιμωρίας από το Θεό. Ειδικά οι άνθρωποι που παρουσίαζαν φανερή βλάβη στα γεννητικά τους όργανα. δεν τους επιτρεπόταν να βρίσκονται στη συναγωγή αλλά και να εισέρχονται στην εκκλησία. Ο ίδιος νόμος προτρέπει του πολίτες να προστατεύουν τους τυφλούς και τους κωφούς και δεν πρέπει να να τους κακομεταχειρίζονται. Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι είναι καταραμένος όποιος παραπλανεί κάποιον τυφλό.

Ανατολικοί λαοί Στους ανατολικούς λαούς η μεταχείριση των ατόμων με αναπηρία ήταν βάναυση. Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, οι Μεσσαγέτες και οι Παδαίοι (ανατολικοί λαοί) προέβαινα ακόμα σε ανθρωποφαγία των ανάπηρων. Επίσης ο ίδιος ιστορικός αναφέρει ότι ο Κροίσος είχε δύο παιδιά, το οποίο το ένα ήταν υγιές και το άλλο κωφάλαλο. Απορρίπτει το δεύτερο παιδί λόγω της αναπηρίας του και δεν το υπολογίζει στη διαδοχή της εξουσία του

Αρχαία Ελληνική περίοδος Χαρακτηριστική περίοδος με σωματική αναπηρία είναι ο Ήφαιστος. Η ίδια η μητέρα του η Ήρα τον πέταξε από το Όλυμπο γιατί γεννήθηκε χωλός. Τον Ήφαιστο σύμφωνα με τη μυθολογία οι Θεοί του Ολύμπου τον περιγελούν λόγω της αναπηρίας του, ενώ η σύζυγός του Αφροδίτη τον απατά. Ο Ήφαιστος δεν έπαψε να να «καταριέται τη μέρα που γεννήθηκε χωλός» . Επίσης στην Ιλιάδα γίνεται λόγος όχι μόνο για άντρες με αναπηρία αλλά και για γυναίκες. Ο Όμηρος αναφέρει στην Ιλιάδα για ένα τυφλό μουσικό το Δημόδοκο, ο οποίος λόγω του ταλέντου του στη μουσική, είχε τιμητική θέση στο παλάτι

Αργότερα ο Ησίοδος στο έργο του «Έργα και Ημέρες», αναφέρει ότι αιτία της αναπηρίας είναι η εκδίκηση και τιμωρία των Θεών προς τους ανθρώπους για ανάρμοστες πράξεις. Τονίζει ότι οι ανίκανοι προς εργασία δεν έχουν θέση στην κοινωνία και είναι άδικο να ζουν σε βάρος των άλλων ανθρώπων

Αρχαία Σπάρτη Στην Σπάρτη η αντιμετώπιση των ανθρώπων με ειδικές ανάγκες ήταν ιδιαίτερα σκληρή. Τα παιδιά που γεννιόντουσαν με αναπηρία, τα πέταγαν στον Καιάδα και στις Αποθέτες, γιατί θεωρούνταν ότι δεν μπορεί να ανήκουν στην κοινωνία τους. Ο Πλούταρχος στο έργο του «Περί Παίδων Αγωγή» αναφέρει ένα περιστατικό κατά το οποίο ο ίδιος ο βασιλιάς της Σπάρτης Αρχίλογος τιμωρήθηκε με βαρύ χρηματικό έπαθλο, λόγω του ότι επέλεξε ως σύζυγό του γυναίκα κοντόσωμη

Η αιτία της τιμωρίας ήταν ότι τα παιδιά που θα αποκτούσαν, μπορεί να είχαν ύψος αντίστοιχο με τη μητέρα τους, το οποίο δε συνάδει με την ιδιότητα ως μελλοντικοί διάδοχοι του βασιλιά. Ακόμα στο ίδιο έργο αναφέρεται ότι ο κουτσός Αγησίλαος εισπράττει τις κοροϊδίες και την περιφρόνηση των πολιτών της Σπάρτης

Αρχαία Αθήνα Στην Αθήνα η αντιμετώπιση των ανθρώπων με αναπηρία, ήταν διαφορετικά σε σχέση με την Σπάρτη. Ο Λυσίας στο έργο του «Λόγος υπέρ αδυνάτου», καταγράφει την μέριμνα της Αθηναϊκής κοινωνίας για τους ανάπηρους. Δίνεται χρηματική ενίσχυση ενός οβολού την ημέρα για τους ανίκανους ανθρώπους προς εργασία λόγω της σωματικής τους κατάστασης. Για να πιστοποιηθεί κάποιος ότι όντως είναι ανάπηρος και χρίζει οικονομικής στήριξης, θα έπρεπε να εξεταστεί από τη βουλή, διαδικασία η οποία γινόταν μια φορά το χρόνο

Στην κοινωνία της Αθήνας, φρόντιζαν να καλύπτουν με εύσχημο τρόπο, μορφές αναπηρίας ή δυσμορφίας, ανθρώπων που ήταν σημαντικοί και με προσφορά προς την πολιτεία. Ο Περικλής εμφανίζεται πάντα με περικεφαλαία, λόγω του μεγέθους του κεφαλιού του. Ο Δημοσθένης μόνος του προσπάθησε να διορθώσει το πρόβλημα του τραυλισμού του, ώστε να μην στόχος για χλευασμό από του συμπολίτες του. Επίσης αναφέρεται ότι ο Αλκιβιάδης τραύλιζε αλλά και ο γιός του προσπαθούσε να μιμηθεί τον τραυλισμό του πατέρα του για να δείχνει ότι του μοιάζει ολοκληρωτικά

Οι θέσεις για την αναπηρία από Έλληνες φιλόσοφους Ο Πλάτωνας υποστηρίζει ότι η αναπηρία στον άνθρωπο αιτιολογείται από κάποια υπερφυσική επίδραση αλλά και από κοινωνικοπολιτιστικούς παράγοντες. Επίσης ότι οι ψυχικά άρρωστοι έχουν μειωμένη ευθύνη σε περίπτωση που προβούν σε παραβατικές πράξεις. Επικρατεί η λογική της κρύπτης. Ο Πλάτωνας στο έργο του «Πολιτεία» αναφέρει, ότι όσα παιδιά γεννηθούν ανάπηρα «πρέπει να τα κρύψουν σε ένα απόμακρο και μυστικό μέρος»

Σε ερώτηση του Σωκράτη προς τον Γλαύκωνα σχετικά με το τι πρέπει να κάνει η πολιτεία για τα άτομα με αναπηρία, η απάντηση του Γλαύκωνα επικεντρώνεται στο ότι θα πρέπει αυτοί οι άνθρωποι να εγκαταλείπονται στην τύχη τους ή και να θανατώνονται

Στους «Νόμους» του Πλάτωνα αναφέρεται ότι στην περίπτωση που ένα άνθρωπος στη διάρκεια της ζωή του καταστεί ανάπηρος, του αφαιρούνται πολλά δικαιώματα όπως της ιδιοκτησία και γενικά περιθωριοποιείται. Επίσης δίνει οδηγίες στα αντρόγυνα για την αποφυγή γεννήσεων παιδιών με ειδικές ανάγκες .

Ο Ιπποκράτης για πρώτη φορά παρουσιάζει επιστημονική θεώρηση της αναπηρίας. Οι ψυχικές και οι φυσικές παθήσεις των ανθρώπων οφείλονται σε φυσικά αίτια και απορρίπτει τη δαιμονολογία και τη Θεϊκή τιμωρία. Μελέτησε και διέγνωσε διάφορες παθήσεις, προτείνει θεραπείες με φάρμακα αλλά και με φυσικές μεθόδους.

Στο έργο «Αφορισμοί», ο Ιπποκράτης προτείνει ότι για τη θεραπεία της επιληψίας, τα άτομα πρέπει να αλλάξουν τόπο διαμονής αλλά και τρόπο διαβίωσης, ενώ αν η εμφάνιση της επιληψίας γίνει στην παιδική ηλικία τότε ο πάσχων γίνεται καλά

Οι θέσεις του Αριστοτέλη για την αναπηρία είναι κοντά στις απόψεις του Ιπποκράτη. Ο Αριστοτέλης και στο έργο του «Ηθικά Νικομάχεια», προτείνει στους πολίτες να μην περιγελούν τους ανθρώπους με αναπηρίες, «αλλά να τους ελεούν». Απορρίπτει την άποψη της ματαίωσης και της σύγκρουσης για τις ψυχικές διαταραχές και αναφέρει ότι ο κάθε άνθρωπος γεννιέται με ατομικές διαφορές. Κατά τον Αριστοτέλη, η φυσική και η σωματική υγεία του ανθρώπου είναι άρρηκτα δεμένες και αλληλοσυνδέονται.

Ρωμαϊκή εποχή Στους Ρωμαϊκούς χρόνους η αντιμετώπιση των ατόμων με ειδικές ανάγκες ήταν σκληρή. Εφαρμοζόταν κατά τη θέληση του πατέρα η βρεφοκτονία και γενικά δεν υπάρχει καμία μέριμνα για τους ανάπηρους. Ο Πλούταρχος στο έργο του «Ρωμαϊκά» αναφέρει, ότι τα πάσχοντα άτομα δεν επιτρεπόταν να συμμετέχουν σε θρησκευτικές τελετές και συχνά χλευάζονταν. Για τη θεραπεία ψυχικών παθήσεων προτείνονταν διάφορες θεραπείες, όπως η ηλιοθεραπεία, μασάζ, υδροθεραπείες, ειδικές ασκήσεις και διατροφή

Βυζάντιο Στο Βυζάντιο επικράτησε η Χριστιανική άποψη όπου κυριαρχεί η αγάπη προς τον πλησίον και την πρόνοια προς τους φτωχούς, αδυνάτους και πάσχοντες. Ιδρύονται φιλανθρωπικά ιδρύματα που προσφέρουν στέγαση τροφή και ιατρική περίθαλψη σε πάσχοντες ενώ αρκετοί διαμένουν και σε μοναστήρια. Παρόλα αυτά οι ανάπηροι δεν γίνονται δεκτοί από τον κόσμο. Επικρατούν προκαταλήψεις για αυτά τα άτομα, όπως το ότι ακόμα και η τυχαία συνάντηση με ένα άνθρωπο με ειδικές ανάγκες, μπορεί να φέρει κακοτυχία. Παρόλα αυτά, το 11ο αιώνα εμφανίζεται μέθοδος ανάγνωσης για τα τυφλά άτομα, η οποία αποτέλεσε τη βάση για νεώτερες μεθόδους στο Δυτικό κόσμο

Μεσαίωνας Στη μεσαιωνική περίοδο, επικρατούν δεισιδαιμονικές προκαταλήψεις όσο αφορά τα άτομα με αναπηρία. Οι ανάπηροι θεωρούνται άτομα με αμαρτίες και συχνά βρίσκονται στο στόχαστρο της Ιεράς Εξέτασης

Τον 15 αιώνα με Παπική οδηγία, χιλιάδες άτομα με συναισθηματικές διαταραχές και μειονεξίες, χαρακτηρίστηκαν ως αιρετικά και κακοποιήθηκαν ή θανατώθηκαν δημόσια. Τους επόμενους αιώνες εμφανίστηκε μία τάση αφενός για να εξηγηθεί επιστημονικά η αναπηρία και αφετέρου η χορήγηση ανθρωπιστικής φροντίδα για τους πάσχοντες. Τον 17 αιώνα εμφανίστηκαν και οι πρώτοι δάσκαλοι κωφών παιδιών. Στη Γερμανία κατασκευάστηκαν οι πρώτες πλάκες γραφής για τους τυφλούς και τον 18 αιώνα λειτούργησε το πρώτο σχολείο για κωφά παιδιά στο Παρίσι

Στην ίδια περίοδο η Ελλάδα ήταν τμήμα την Οθωμανική αυτοκρατορίας Στην ίδια περίοδο η Ελλάδα ήταν τμήμα την Οθωμανική αυτοκρατορίας. Τα άτομα με ειδικές ανάγκες παραμένουν στην αφάνεια. Επικρατούν ακόμα προκαταλήψεις, η κοινωνία τα ελεεί, αλλά δεν τα ενσωματώνει. Άτομα με αναπηρία και ειδικά με σωματικές δυσμορφίες έχουν το ρόλο του γελωτοποιού σε τουρκικά θεάματα και γιορτές και οι Τούρκοι τα ονόμαζαν «τζουτζέδος» (Καργάκος, 2008).

19ος Αιώνας Σε αυτή την χρονική περίοδο εμφανίζονται σύγχρονες αντιλήψεις για την εκπαίδευση των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Σε σχέση με τους προηγούμενες αιώνες, παραμερίζονται οι προκαταλήψεις, η σκληρότητα και η δαιμονολατρία και αρχίζει να εγκαθιδρύεται η φροντίδα και η εκπαίδευση για τα άτομα με αναπηρία. Η ειδική εκπαίδευση αρχίζει να γίνεται με μέριμνα του κράτους

Σε αυτή την αλλαγή συνετέλεσαν οι παρουσίες σπουδαίων παιδαγωγών, ιατρών, ψυχολόγων και φιλοσόφων, όπως ο Itard, o Pestalozzi,ο Freud, η Montessori κ.ά. Στις αρχές του αιώνα ξεκίνησαν οι πρώτες προσπάθειες για να εκπαιδευτούν παιδιά με νοητική καθυστέρηση και συναισθηματικές ή διαταραχές της συμπεριφοράς.

Από το 1801 έως το 1805, ο Ιtard προσπάθησε να διδάξει τρόπους επικοινωνίας σε ένα αγόρι που είχε περάσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στο δάσος του Averyon, τρόπους επικοινωνίας και δεξιότητες επιβίωσης. Ειδικότερα το πρόγραμμα εστιάστηκε στην κοινωνικοποίηση του παιδιού, στη χρήση του λόγου, στην επίδραση του νευρικού συστήματος του παιδιού μέσω ερεθισμάτων και στη βελτίωση της σχέσης του με το περιβάλλον.

Ο Itard πίστευε ότι με την παροχή εστιασμένης εκπαίδευσης και ερεθισμάτων, μπορεί να επιτευχθούν αλλαγές ακόμα και σε πολλές δύσκολες περιπτώσεις όπου του αγοριού – του είχε δοθεί το όνομα Βίκτωρ- που παρακολουθούσε (Itard, 1991). Τα αποτελέσματα από το πρόγραμμα του Itard δεν ήταν τα αναμενόμενα. Κατέκτησε το παιδί κάποιες βασικές δεξιότητες και συνήθειες, όπως στο πώς να λαμβάνει τροφή, ατομική υγιεινή, συνήθειες ύπνου, να συμπαθεί αυτούς που τον προσέχουν κ.ά. Όμως στις γλωσσικές δεξιότητες υπήρξε ελλιπής πρόοδος, ενώ δεν μπόρεσε να μάθει γραφή και ανάγνωση (Itard, 1991).

Από το 1829 έως το 1834 ο Louis Braille για τις ανάγκες των τυφλών, προσαρμόζει ένα πρώην στρατιωτικό κώδικα γραφής και δημιουργεί το σύστημα Braille. Επίσης η ανακάλυψη του τηλεφώνου από τον Graham Bell, έδωσε παράλληλα την τεχνογνωσία για την κατασκευή ακουστικών βαρηκοΐας. Για την εκπαίδευση των κωφών χρησιμοποιήθηκε από τον Thomas Gallaudet το 1817 στο Connecticut νοηματική γλώσσα, ενώ το 1830 ιδρύεται στη Βιρτζίνια των Ηνωμένων Πολιτειών, κρατικό ίδρυμα που δίδασκε επαγγελματικές δεξιότητες στους κωφούς

Στην Ελλάδα μετά την ανεξαρτησία του Ελληνικού κράτους (1828), ο Ι Στην Ελλάδα μετά την ανεξαρτησία του Ελληνικού κράτους (1828), ο Ι. Καποδίστριας πήρε μέτρα για την κοινωνική πρόνοια. Ιδρύθηκε ορφανοτροφείο στην Αίγινα με σκοπό την περίθαλψη των ορφανών και απροστάτευτων παιδιών. Από το 1833 θεσπίζονται νόμοι για τη δημόσια υγεία, την οργάνωση υγειονομικών επιτροπών, την οργάνωση νοσοκομείων, για παρεμπόδιση μετάδοσης μολυσματικών ασθενειών και για την περίθαλψη και πρόνοια των ατόμων με ειδικές ανάγκες

Το 1862 ψηφίζεται ο πρώτος νόμος για τα άτομα με ψυχικές ασθένειες που εστιάζεται κυρίως στο πλαίσιο λειτουργίας των ψυχιατρικών ιδρυμάτων. Εκείνη την περίοδο ιδρύονται ψυχιατρεία στην Αίγινα, στην Κέρκυρα και το Δρομοκαΐτιο ίδρυμα. Εκεί φιλοξενούνταν άτομα με νοητική καθυστέρηση όπου πλήρωναν οι συγγενείς για τη συντήρησή τους. Συμπερασματικά στην Ελλάδα μέχρι το τέλος του 19ου αιώνα, δεν υπήρχε ουσιαστική μέριμνα για την εκπαίδευση και μόρφωση των παιδιών με ειδικές ανάγκες

20ος Αιώνας Το πρώτο μισό του 20ου αιώνα σηματοδοτείται από τους δύο παγκόσμιους πολέμους. Το θετικό για την ειδική αγωγή ήταν η διερεύνηση της αναπηρίας, λόγω του ότι οι νεοσύλλεκτοι στρατιώτες εξετάζονταν όχι μόνο σωματικά άλλα και για τη νοητική τους κατάσταση, αλλά και ότι υπήρξε μεγάλος αριθμός αναπήρων λόγω του πολέμου

Στη Γαλλία το 1904, ο Binet σχεδίασε κριτήρια για τη διάγνωση παιδιών με νοητική καθυστέρηση, ενώ στη Γερμανία ιδρύονται ειδικές τάξεις. Από το 1920 ξεκινά η συστηματική μελέτη του συνδρόμου Down και γίνονται έρευνες για το ρόλο της κληρονομικότητας και των ενδοκρινολογικών διαταραχών με τη νοητική καθυστέρηση. Στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής το 1930, 27 πολιτείες είχαν ψηφίσει νόμους για τη στείρωση ατόμων με αναπηρία και μάλιστα συναγωνίζονταν οι πολιτείες μεταξύ τους για τον αριθμό των στειρώσεων

Στη δεκαετία του 1950 αρχίζει η χορήγηση και χρήση αντικαθλιπτικών, αγχολυτικών και άλλων ψυχοφαρμάκων. Το 1963 ο Kennedy υπογράφει νόμο, σύμφωνα με το οποίο δίνεται έμφαση στην εκπαίδευση δασκάλων που ασχολούνται με παιδιά με ειδικές ανάγκες και χρηματοδοτούνται ερευνητικά κέντρα για τη νοητική καθυστέρηση

Στις Η.Π.Α το 1975 ψηφίζεται ο νόμος με τίτλο «The Education for all handicapped children». Σύμφωνα με το νόμο θεσπίζονται εξατομικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά με αναπηρίες. Δίνεται η δυνατότητα στους γονείς να εμπλέκονται στην εκπαίδευση των παιδιών τους. Η εκπαίδευση παρέχεται δωρεάν σε όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από τη σοβαρότητα και το είδος της αναπηρίας, ενώ η παροχή της εκπαίδευσης πρέπει να γίνεται στο ελάχιστο περιοριστικό περιβάλλον

H εξέλιξη της ειδικής αγωγής στην Ελλάδα στον 20ο αιώνα

Το 1906 ιδρύεται στην Καλλιθέα «ο οίκος τυφλών» με διευθύντρια την Ειρήνη Λασκαρίδου, η οποία είχε εκπαιδευτεί στην εκπαίδευση τυφλών σε πανεπιστήμια του εξωτερικού. Το 1923 ιδρύεται στους Αμπελόκηπους το σχολείο Κωφαλάλων.

Με το νόμο 4397 της 16ης Αυγούστου 1929 «περί Στοιχειώδους ή Δημοτικής Εκπαίδευσης» προβλέπεται η απαλλαγή των παιδιών με νοητική καθυστέρηση από την υποχρεωτική φοίτηση στο σχολείο. Ακόμα στον ίδιο νόμο αναφέρεται ότι το Υπουργείο μπορεί να δώσει τη δυνατότητα σε σχολεία που έχουν ικανό αριθμό μαθητών με αναπηρίες – στο νόμο αναφέρονται ως «πνευματικώς ανωμάλους παίδας» -, δημιουργία τάξης που θα φοιτούν αυτά τα παιδιά.

Το 1937 ιδρύεται στην Αθήνα ειδικό σχολείο «προς σωματικήν, πνευματικήν και ηθικήν περίθαλψη των ανωμάλων και καθυστερημένων παίδων». Υπουργός παιδείας ήταν ο Κωνσταντίνος Γεωργακόπουλος. Με διάταγμα ένα χρόνο αργότερα, το σχολείο μετονομάστηκε σε «Πρότυπον Ειδικό Σχολείο». Πρώτη διευθύντρια του σχολείου ήταν η Ρόζα Ιμβριώτη.

Η Ρόζα Ιμβριώτη (1898 – 1977) ήταν φιλόλογος και μετεκπαιδεύτηκε στα παιδαγωγικά και στη φιλοσοφία στη Σορβόνη και στο Βερολίνο. Από το 1927 ήταν στην ίδια ομάδα με το Δ. Γλήνό. Η Ρόζα Ιμβριώτη ήταν η συγγραφέα του έργου «Ανώμαλα και καθυστέρημενα παιδιά» (1937).

Το σχολείο είχε έξι τάξεις και φοιτούσαν παιδιά με σοβαρή νοητική καθυστέρηση ενώ λειτουργούσε και οικοτροφείο. Οι σκοποί του σχολείου ήταν οι ίδιοι με τα γενικά σχολεία, αλλά οι διδακτικές μεθόδους που εφαρμοζόταν σχετίζονταν με τις ιδιαίτερες ανάγκες και δυνατότητες των μαθητών. Το σχολείο λειτουργούσε στα πρότυπα του «βοηθητικού Γερμανικού σχολείου» (Hilfschule), και επιτέλεσε σπουδαίο παιδαγωγικό και κοινωνικό έργο

Το 1937 με την 2043/38 απόφαση ιδρύεται η «Ελληνική Εταιρεία Προστασία και Αποκατάστασης Αναπήρων Παίδων» (ΕΛΕΠΑΑΠ). Είχε ως σκοπό τη παροχή βοήθεια σε ανάπηρα παιδιά έως το 16ο έτος τους. Το σχολείο περιελάμβανε και χώρους όπου λειτουργούσε και φυσιοθεραπευτικό κέντρο για τα ανάπηρα παιδιά. Το 1976 αναγνωρίστηκε το Νηπιαγωγείο ως ειδικό και τα επόμενα χρόνια ιδρύθηκα παραρτήματα της εταιρείας στην Κρήτη (1981), στα Ιωάννινα (1982) και στη Θεσσαλονίκη (1986).

Το 1946 ιδρύεται με ιδιωτική πρωτοβουλία, ο «Φάρος Τυφλών της Ελλάδας» (Αρ. Απόφ.: 1635/47). Σκοπός ήταν η παροχή βοήθειας στα τυφλά άτομα, η ανάπτυξη των ικανοτήτων τους και η λήψη μέτρων για την επαγγελματική αποκατάσταση των τυφλών. Το 1948 στη Θεσσαλονίκη ιδρύθηκε η «Σχολή Τυφλών», η οποία εντάχθηκε αργότερα στο Υπουργείο Παιδείας

Το 1956 ιδρύθηκε το κέντρο Ψυχικής Υγιεινής με ιδρύτρια την Άννα Ποταμιάνου. Το 1966 ξεκινά η λειτουργία σχολείου για ασκήσιμα παιδιά, με την ονομασία «Στουπάθειο σχολείο». Το «Στουπάθειο» για την εποχή του ήταν πρότυπο στο είδος του και είχε συγκεκριμένα κριτήρια για την εισαγωγή μαθητών. Τη ίδια δεκαετία ξεκινά η λειτουργία του ιδρύματος η «Θεοτόκος», όπου και εδώ φοιτούσαν παιδιά με νοητική καθυστέρηση. Περιελάμβανε ειδικό σχολείο, οικοτροφείο και τμήμα εργασιοθεραπείας. Στη Θεσσαλονίκη ιδρύεται το «Ψυχολογικό Κέντρο Βορείου Ελλάδος», με ιατροπαιδαγωγικό κέντρο, ειδικό σχολείο και εργαστήρια επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Στο Υπουργείο Παιδείας με το ΦΕΚ 490 β/ 1969, αποφασίστηκε η ίδρυση «Γραφείου Ειδικής Εκπαίδευσης». Το γραφείο ειδικής αγωγής μεταξύ των άλλων εισηγήθηκε τη λειτουργία τιμήματος ειδικής αγωγής στο «Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής εκπαίδευσης» στην Αθήνα, όπου θα προετοιμάζονταν οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούσαν να εργαστούν με παιδιά με ειδικές ανάγκες. Επίσης εισηγήθηκε την εκπόνηση αναλυτικών προγραμμάτων και την εισαγωγή του μαθήματος σχετικού με τη νοητική καθυστέρηση στην ύλη των μαθημάτων των Παιδαγωγικών Ακαδημιών.

To 1972- 1973, ιδρύονται 43 ειδικά σχολεία στην Ελλάδα για παιδιά με νοητική καθυστέρηση, κωφά και βαρήκοα, με ψυχικές και συναισθηματικές διαταραχές, τυφλά και ανάπηρα. Το 1971 συστάθηκε «Επιτροπή Κοινωνικής Πρόνοιας», η οποία συνέταξε σχέδιο μακρόχρονης ανάπτυξης της Ελλάδας για το διάστημα από το 1973 – 1987.

Η επιτροπή αποτύπωσε την εικόνα της ειδικής αγωγής στην Ελλάδα και έθεσε περίγραμμα στόχων και δράσεων για το επόμενο χρονικό διάστημα, που συνοπτικά αναφέρονται στην πρόληψη και στην υλοποίηση προγραμμάτων που αφορούσαν την εκπαίδευση, την ανάπτυξη επαγγελματικών δεξιοτήτων και ιατρική παρακολούθηση των ατόμων με αναπηρία (ΦΕΚ 252/1971)

Το 1975 η Αναθεωρητική βουλή στο άρθρο 21, κατοχυρώνει και συνταγματικά την εκπαίδευση των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Το 1981 εκδόθηκε ο νόμος 1143 για την «Ειδική Αγωγή, Ειδική Επαγγελματική Εκπαίδευση κι αποκατάσταση ατόμων που αποκλίνουν του φυσιολογικού». Στον ίδιο νόμο και με Προεδρικά Διατάγματα, προβλέπεται και η λειτουργία «Ειδικών Τάξεων» στα γενικά σχολεία, των οποίων η λειτουργία ξεκίνησε το 1983 – 1984.

Με τον νόμο 963/1979, η πολιτεία προωθεί μέτρα για την επαγγελματική εκπαίδευση και αποκατάσταση των αναπήρων. Αναφέρεται στον νόμο ότι τα ανάπηρα άτομα που έχουν ηλικία άνω των 15 ετών, απολαμβάνουν ευεργετικών διατάξεων. Ο Οργανισμός Απασχολήσεως Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ), αναλαμβάνει τον επαγγελματικό προσανατολισμό και εκπαίδευση αυτών των ανθρώπων και φροντίζει για την εύρεση και τοποθέτηση σε θέσεις εργασίας, ανάλογα με τη διάγνωση του καθενός.

Στο νόμο 1566 του 1985, η Ειδική Αγωγή εντάσσεται στο γενικό εκπαιδευτικό σύστημα. Το «αποκλίνον άτομο» ονομάζεται πλέον «άτομο με ειδικές ανάγκες». Έργο και ευθύνη της πολιτείας είναι η εκπαίδευση παιδιών με αναπηρία και θεσπίζονται υποστηρικτικές υπηρεσίες οι οποίες στελεχώνονται από ειδικό προσωπικό ( λογο-εργο-φυσιοθεραπευτές, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, νοσηλευτές κ.ά). Στους εργαζόμενους στις δομές της ειδικής αγωγής καταβάλλεται επίδομα δυσμενών συνθηκών, το ύψος του οποίου ορίζεται στο 30% του βασικού μηνιαίου μισθού.

Ελληνική πολιτεία και Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση Μία από τις αρχές της δημοκρατίας είναι η παροχή ευκαιριών μάθησης σε όλους τους πολίτες. Συνεπάγεται, ότι κανένα παιδί δεν μπορεί να είναι εκτός του εκπαιδευτικού συστήματος. Ο τρόπος που εκπαιδεύει η κοινωνία τους πολίτες, αντανακλά την πολιτική της φιλοσοφία, αλλά και τον πολιτικό της πολιτισμό

Η υποχρέωση για τη φροντίδα και στήριξη των ανθρώπων για αναπηρία, είναι καταγεγραμμένη στο Σύνταγμα της Ελλάδας: Άρθρο 16, παρ. 4: «Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας σε όλες της βαθμίδες της στα κρατικά εκπαιδευτήρια. Το κράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται, καθώς κι αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια ή ειδική προστασία, ανάλογα με τις ικανότητές τους» Άρθρο 21, παρ. 2 «Όσοι πάσχουν από ανίατη σωματική ή πνευματική νόσο, έχουν δικαίωμα ειδικής φροντίδας από το κράτος»

Άρθρο 21, παρ. 3 «Το κράτος μεριμνά για την υγεία των πολιτών και παίρνει ειδικά μέτρα για την προστασία της νεότητας, του γήρατος, της αναπηρίας και την περίθαλψη των απόρων». Άρθρο 21, παρ. 6 «Τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και την συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της χώρας».

Υπηρεσίες και Δομές Ειδικής Αγωγής Η παροχή υπηρεσιών ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης σε παιδιά με ειδικές ανάγκες καθώς και η φοίτησή τους σε κάποια από τις δομές της ειδικής αγωγής, πρωτίστως έχει να κάνει με το είδος και της βαθμό σοβαρότητας της διάγνωσης του παιδιού. Για παράδειγμα σε παιδιά με τύφλωση, με κινητικά προβλήματα ή κωφά, δίνεται η δυνατότητα να φοιτήσουν στα αντίστοιχα σε σχέση με τις ανάγκες τους σχολεία

Νόμος 3699/2008 Με τον πρόσφατο για την ειδική αγωγή και στο άρθρο 3 ορίζεται ότι παιδιά με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θεωρούνται όσοι παρουσιάζουν νοητική αναπηρία, αισθητηριακές αναπηρίες όρασης (τυφλοί, αμβλύωπες με χαμηλή όραση), αισθητηριακές αναπηρίες ακοής (κωφοί, βαρήκοοι), κινητικές αναπηρίες, χρόνια μη ιάσιμα νοσήματα, διαταραχές ομιλίας-λόγου, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού), ψυχικές διαταραχές και πολλαπλές αναπηρίες.

Επίσης τα παιδιά με σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκα­τάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας καθώς και εκείνα που έχουν νοητικές ικανότητες και ταλέντα ανεπτυγμένα σε βαθμό που υπερβαίνει κατά πολύ τα προσδοκώμενα για την ηλικιακή τους ομάδα

Οι υπηρεσίες που δέχεται ένα παιδί που ανήκει στις παραπάνω περιπτώσεις – πλην των μαθητών με ιδιαίτερα αναπτυγμένες ικανότητες - μπορεί να υλοποιούνται ως εξής (Ν. 3699/2008): Εντός της γενικής τάξης: Το παιδί σε όλη τη διάρκεια του διδακτικού ωραρίου παραμένει εντός της τάξης του και μπορεί να στηρίζεται από τον εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος σχεδιάζει και υλοποιεί διαφοροποιημένη διδασκαλία προσαρμοσμένη στο είδος των μαθησιακών δυσκολιών ή συμπεριφορών που παρουσιάζει το παιδί. Επίσης μπορεί να γίνεται συνδιδασκαλία σε συνεργασία με εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής (βλ. παρακάτω). Σε αυτή την περίπτωση ο δάσκαλος στηρίζει για συγκεκριμένες ώρες και σε συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα το παιδί, εξατομικευμένα ή εντός κάποιας ομάδας των συμμαθητών του.

Επίσης μπορεί το παιδί με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να υποστηρίζεται εντός της τάξης από περιοδεύων εκπαιδευτικό. Ο εκπαιδευτικός της γενικής τάξης έχει την ευθύνη λειτουργίας της και ο περιοδεύων δάσκαλος ο οποίος είναι ειδικευμένος σε θέματα αξιολόγησης και υποστήριξης κάποιων κατηγοριών ειδικών αναγκών, βοηθάει το παιδί σε τακτά χρονικά διαστήματα. Ακόμα μπορεί να συνεργάζονται με το δάσκαλο της τάξης σε μεθόδους διδασκαλία, στη επιλογή και χρήση κατάλληλου εποπτικού υλικού κ.ά.

Σε Τμήματα Ένταξης (T. E. )

α) Με κοινό και εξειδικευμένο πρόγραμμα, που καθορίζεται με πρόταση διαγνωστικών φορέων για τους μαθητές με ηπιότερης μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, το οποίο για κάθε μαθητή δεν θα υπερβαίνει τις δεκαπέντε (15) διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως. Στα Τ.Ε. μπορούν να φοιτούν και μαθητές χωρίς γνωμάτευση από διαγνω­στικό φορέα, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του σχολικού συμβούλου ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και των γονέων τους. Για την ίδρυση Τ.Ε. απαραίτητη προϋπό­θεση είναι να υπάρχουν κατ’ ελάχιστον τρεις μαθητές και σχετική πρόταση από διαγνωστική υπηρεσία. Σε περιπτώσεις συστεγαζόμενων ή γειτονικών σχολικών μονάδων, τα Τ.Ε. συνενώνονται μέχρι του μέγιστου αριθ­μού δώδεκα (12) μαθητών ανά Τ.Ε.

β) Εξειδικευμένο ομαδικό ή εξατομικευμένο πρόγραμμα διευρυμένου ωραρίου, που καθορίζεται με πρόταση του διαγνωστικού φορέα για τους μαθητές με σοβαρότερης μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίες δεν καλύπτονται από αντίστοιχες με το είδος και το βαθμό αυτοτελείς σχολικές μονάδες. Το εξειδικευμένο πρόγραμμα είναι ανεξάρτητο από το αναλυτικό πρόγραμμα και το περιεχόμενό του είναι σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών.

Το παιδί εντός της τάξης του μπορεί να δέχεται πρόγραμμα παράλληλης στήριξης (co-teaching),

Στις περιπτώσεις που η φοίτηση των μαθητών με αναπηρία λόγω των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους καθίσταται ιδιαίτερα δύσκολη στα γενικά σχολεία ή στα τμήματα ένταξης, η εκπαίδευση των μαθη­τών αυτών παρέχεται σε ξεχωριστές σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ):

Α) Σε ειδικά σχολεία. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται ειδικά νηπιαγωγεία και δημοτικά όπου φοιτούν παιδιά με ειδικές ανάγκες από 4 έως 14 ετών, γυμνάσια για μαθητές έως 19 ετών και ενιαία λύκεια ειδικής αγωγής που μπορούν να φοιτήσουν μαθητές μέχρι το 23ο έτος της ηλικίας τους. Για τη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση λειτουργούν ειδικά επαγγελματικά γυμνάσια στα οποία εγγράφονται απόφοιτοι δημοτικού σχολείου γενικής ή ειδικής εκπαίδευσης και στα οποία η φοίτηση διαρκεί πέντε έτη. Στα γυμνάσια αυτά εφαρμόζεται πρόγραμμα για την ολοκλήρωση της εννιάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης και την παροχή επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Τα ειδικά επαγγελματικά λύκεια όπου η φοίτηση διαρκεί τέσσερα έτη και ειδικές επαγγελματικές σχολές, στην οποία εγγράφονται απόφοιτοι επαγγελματικού γυμνασίου και ειδικού γυμνασίου και στην οποία η φοίτηση διαρκεί τέσσερα έτη. Τα εργαστήρια των ειδικών επαγγελματικών σχολών εξοπλίζονται από τα γραφεία επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Τα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ), στα οποία η φοίτηση διαρκεί από πέντε μέχρι οκτώ χρόνια. Σε αυτά εγγράφονται απόφοιτοι δημοτικών σχολείων γενικής ή ειδικής εκπαίδευσης ύστερα από πρόταση των διαγνωστικών υπηρεσιών, καλύπτοντας την υποχρεωτικότητα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Β) Σε σχολεία ή τμήματα που λειτουργούν είτε ως αυτοτελή, είτε ως παραρτήματα άλλων σχολείων σε νοσοκομεία, κέντρα αποκατάστασης, ιδρύματα αγωγής ανηλίκων και ιδρύματα χρονίως πασχόντων. Ακόμα υπηρεσίες εκπαίδευσης και αποκατάστασης των Μονάδων Ψυχικής Υγείας, εφόσον σε αυτά διαβιούν άτομα σχολικής ηλικίας με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Γ) Με κατ΄οίκον διδασκαλία, όταν αυτή κρίνεται αναγκαία για σοβαρά βραχυχρόνια ή χρόνια προβλήματα υγείας, τα οποία δεν επιτρέπουν τη μετακίνηση και φοίτηση των μαθητών στο σχολείο. Η έγκριση της διδασκαλίας στο σπίτι γίνεται με απόφαση του περιφερειακού διευθυντή εκπαίδευσης της αντίστοιχης βαθμίδας στην οποία φοιτά ο μαθητής, κατόπιν αιτιολογημένης πρόσφατης ιατρικής γνωμάτευσης, στην οποία αναγράφεται η διάρκεια επιβεβλημένης παραμονής στο σπίτι.