ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Θέμα : «Ο σχηματισμός των σκιών» Ονοματεπώνυμο Φοιτήτριας : Δικαίου Παναγιώτα – Δώρα Α.Μ. : 5623
Στόχοι Να κατανοήσουν ότι οι σκιές κινούνται μαζί μας και γενικότερα με τα κινούμενα αντικείμενα, παίρνοντας και τα ανάλογα σχήματα. Να κατανοήσουν ότι οι σκιές δημιουργούνται από την παρεμπόδιση της διέλευσης του φωτός από αδιαφανή αντικείμενα. Να αντιληφθούν ότι το σχήμα μιας σκιάς μπορεί να μεταβάλλεται λόγω αλλαγής θέσης της φωτεινής πηγής. Να συνειδητοποιήσουν ότι οι σκιές μεγαλώνουν ή μικραίνουν με κατάλληλους χειρισμούς.
1η δραστηριότητα - Επικοινωνιακό πλαίσιο και Ανίχνευση : Διηγούμαστε το παραμύθι «Η σκιά που ξεγέλασε τον ήλιο»: http://dimotiko-batsi.blogspot.gr/2013/10/blog-post_21.html Αφού ολοκληρωθεί η αφήγηση, θέτουμε στα παιδιά ορισμένες ερωτήσεις : «Εσείς έχετε σκιά;» «Τα ζώα έχουν σκιά;» «Τα αντικείμενα έχουν σκιά;» «Τι χρώμα έχει η σκιά;» «Για να δημιουργηθεί μία σκιά τι πρέπει να υπάρχει στον ουρανό;» «Η σκιά από ποια μεριά εμφανίζεται σε σχέση με τον ήλιο; Από την ίδια ή από την αντίθετη;» Οι απαντήσεις των παιδιών θα καταγράφονται.
2η δραστηριότητα - Διδασκαλία : 2η δραστηριότητα - Διδασκαλία : Η δραστηριότητα θα υλοποιηθεί στη γωνιά του ηλεκτρονικού υπολογιστή, όπου θα παρουσιάσουμε στα παιδιά ένα λογισμικό το “Light and Shadows”. Τα παιδιά θα πειραματιστούν αρχικά με το λογισμικό για να εξοικειωθούν με τη λειτουργία του, και στη συνέχεια θα τους μεταφράζουμε τις ερωτήσεις, στις οποίες πρέπει να απαντήσουν μέσα από τη χρήση του λογισμικού. Το λογισμικό παρουσιάζει δύο περιβάλλοντα ένα εξωτερικό, με πηγή φωτισμού τον ήλιο, και ένα εσωτερικό, με πηγή φωτισμού μία λάμπα. Τα παιδιά καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις : «Μπορείς να κάνεις τη σκιά ποιο μεγάλη;» «Διάλεξε πιο αντικείμενο έχει την πιο ωραία σκιά» «Τι γίνεται αν φωτίσω το αντικείμενο προς τα πάνω;» «Τι γίνεται αν φωτίσω το αντικείμενο προς τα κάτω;» «Τι μπορείς να κάνεις για να χωράει η σκιά ανάμεσα στις ροζ γραμμές;» «Όταν μετακινείς τον ήλιο, τι άλλο μετακινείται;» «Προς ποια μεριά πηγαίνει η σκιά;» «Πότε η σκιά του δέντρου είναι μικρότερη;» «Είναι το φως της σελήνης αρκετό για να σχηματίσει σκιά;» Λογισμικό: http://www.bbc.co.uk/bitesize/ks2/science/physical_processes/light_shadows/pla y/
3η δραστηριότητα – Αξιολόγηση : Τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν είναι : Φακός τσέπης Αντικείμενα από το χώρο του νηπιαγωγείου Χαρτί μέτρου Μαύρο μαρκαδόρο Υφάσματα για συσκότιση Αφήνουμε τα παιδιά να κινηθούν ελεύθερα στην τάξη, για να επιλέξει το καθένα όποιο αντικείμενο επιθυμεί. Στη συνέχεια, χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες των τριών ατόμων και τους εξηγούμε τους κανόνες του παιχνιδιού. Το ένα παιδί θα κρατάει το φακό αναμμένο προς το αντικείμενο που έχει επιλέξει ο συμμαθητής του. Το τρίτο παιδί θα δείχνει τη σκιά που σχηματίζεται πάνω στο χαρτί του μέτρου, που θα έχουμε τοποθετήσει στον τοίχο. Έπειτα, θα πάρει ένα μαύρο μαρκαδόρο και θα ζωγραφίζει τη σκιά που βλέπει πάνω στο χαρτί. Η διαδικασία αυτή θα πραγματοποιηθεί για κάθε παιδί. Βασική προϋπόθεση για την υλοποίηση της παραπάνω δραστηριότητας είναι να δημιουργήσουμε στην τάξη συνθήκες συσκότισης, ώστε να φαίνονται καλύτερα οι σκιές που θα σχηματίζονται πάνω στο χαρτί του μέτρου.
Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας!