«Από το σκοτάδι στο φως» Οδυσσέας Ελύτης – Vincent Van Gogh Μία διδακτική πρόταση Γεωργία Παντίδου, Φιλόλογος, M.Ed., Επιμορφούμενη Επιμορφώτρια Β’ επιπέδου ΠΑΚΕ Θεσσαλίας
Η συγκεκριμένη διδακτική πρόταση θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στα πλαίσια του εισαγωγικού μαθήματος επιμόρφωσης Β’ επιπέδου ως προς τη διδακτική αξιοποίηση των ΤΠΕ στον τομέα της Νεοελληνικής Ποίησης. Στόχοι της διδακτικής πρότασης είναι: να κινητοποιήσει τους/τις εκπαιδευόμενους/ες να χρησιμοποιήσουν τα λογισμικά παρουσιάσεων και δημιουργίας βίντεο για να δημιουργήσουν τα δικά τους διδακτικά υλικά να εισαγάγει τους/τις εκπαιδευόμενους/ες στη λογική της διδακτικής αξιοποίησης πολυμεσικού/ πολυτροπικού υλικού
Η εισαγωγή πολυμέσων και διαδικτυακών εφαρμογών στη διδακτική προσέγγιση της Ποίησης και η ταυτόχρονη προσέγγιση ποιητικών, μουσικών και εικαστικών έργων, τα οποία «συνομιλούν» μεταξύ τους, επιφέρουν βελτιωμένα αποτελέσματα στην πρόσληψη του ποιητικού έργου και κινητοποιούν το ενδιαφέρον των παιδιών για την Ποίηση. ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ;;; Γιατί η βιβλιογραφία και οι έρευνες υποστηρίζουν ότι…
Περιγραφή της δραστηριότητας Ζητείται από τους/τις εκπαιδευόμενους/ες να παρακολουθήσουν τα δύο βίντεο και να εστιάσουν στους στίχους των μελοποιημένων ποιημάτων του Ελύτη και στις αντίστοιχες εικόνες /πίνακες ζωγραφικής του Van Gogh. Θα παρατηρήσουν σίγουρα το παράλληλο πέρασμα του ποιητή Ελύτη και του ζωγράφου Van Gogh από το σκοτάδι στο φως και τα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιούνται σε κάθε περίπτωση. Έτσι, μέσα από το διάλογο των δύο Τεχνών και τη Μουσική ως συνοδό, θα οδηγηθούν σε μια διαθεματική προσέγγιση του ποιητικού φαινομένου και θα βρουν ενδεχομένως νέους τρόπους προσέγγισής του στη διδακτική πράξη και μάλιστα με την αξιοποίηση των ΤΠΕ κατά τρόπο ενεργητικό και εποικοδομητικό και για τους/τις ίδιους/ες και για τους μαθητές/τριές τους.
«Από το σκοτάδι στο φως» Οδυσσέας Ελύτης – Vincent Van Gogh «Δεν ξέρω πια τη νύχτα» «Κάτω στης Μαργαρίτας τ’ αλωνάκι»
2.Στη συνέχεια θα τους ζητηθεί: να σχολιάσουν την επιτυχή ή όχι σύνδεση των ποιητικών κειμένων με τις αντίστοιχες εικόνες που έχει επιλέξει ο/η δημιουργός των βίντεο και τον συγχρονισμό της μουσικής με τη ροή των εικόνων να εντοπίσουν/αποκρυπτογραφήσουν τις τεχνικές/εφέ/μεταβάσεις που χρησιμοποιήθηκαν και να σχολιάσουν την λειτουργία αυτών στην οπτικοποίηση και ερμηνευτική προσέγγιση του νέου «κειμένου» να αναλογιστούν τι παρεμβάσεις θα μπορούσαν να κάνουν ώστε να επιτύχουν καλύτερο αισθητικό αποτέλεσμα και να επιλέξουν οι ίδιοι/ες ένα μελοποιημένο ποίημα και ανά δυάδες να δημιουργήσουν από κοινού ένα βίντεο ή μία παρουσίαση.