ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Διδάσκων στο Ε.Π.ΠΑΙ.Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ E- mail :

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – • Λειτουργεί.
Advertisements

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
ΚΑΠΝΙΣΜΑ; ΌΧΙ ΕΜΕΙΣ! SİGARA MI? BİZDEN UZAK!
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Δημιουργία θετικής ατμόσφαιρας μάθησης Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης Περιφερειακό Ινστιτούτο Επιμόρφωσης Θεσσαλονίκης Παπαδόπουλος Πάρης.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ. Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής.
Δύσκολες Συμπεριφορές στο Σχολείο.
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
ΑΠΟ ΕΝΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΪΔΡΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Εκπαιδευτική Ψυχολογία: Θεωρία & Εφαρμογές (445)
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ
ΕΡΕΥΝ ΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ :ΗΜΕΡΙΔΑ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας Mάθημα Παιδαγωγικών Ενισχυτική Εργασία Υπεύθυνη μαθήματος: Ζαχαρούλα.
Η Εφαρμογή των Δεικτών Επιτυχίας και Δεικτών Επάρκειας στο Δημοτικό Σχολείο Εισηγητές: Δρ Μάριος Στυλιανίδης, ΠΛΕ Δρ Μάριος Παντελή, Βοηθός Δντής Εκπαιδευτικός.
1 Σχέδια Εργασίας & Φυσική Αγωγή. 2 Σκοπός της συνάντησης η παρουσίαση, ανάπτυξη & εφαρμογή της μεθόδου διδασκαλίας με σχέδια εργασίας στη Φυσική Αγωγή.
Αποτελεσματικότητα της σχολικής μονάδας: ο ρόλος του διευθυντή Μαργαρίτα Χριστοφορίδου 14 Μαρτίου 2013.
Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη : από το θρανίο και το έδρανο στην κοινωνική-οικονομική αρένα Δημήτριος Καλαϊτζίδης Δρ Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης-Σχολικής.
Παιδαγωγική Ψυχολογία Φ. Αντωνίου
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ / ΜΥΤΙΛΗΝΗ / Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης Ε.Π.ΠΑΙ.Κ.
Γενικές οδηγίες για το μάθημα. Δύο διαστάσεις  Πως μπορώ να διδάξω;  Πως μπορώ να σχεδιάσω εκπαιδευτικές τεχνολογίες; Δύο μέρη μαθήματος  Διάλεξη 
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Έργο Παιδαγωγικής, κλάδοι, βασικοί παιδαγωγικοί όροι Έργο Παιδαγωγικής: να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία.
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Διδακτική της Πληροφορικής
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
εκπαιδευτικη μεταβαση
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
για την επιλογή σκοπών και στόχων κατά το σχεδιασμό ΑΠ
ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Προγραμματισμός & Διδασκαλία
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Τμήμα Ψυχολογίας
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Θεολόγος καθηγητής DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ Δρ. Θεολογίας.
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Συνεργασία νηπιαγωγείου -οικογένειας
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Project.
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Ατομικός Φάκελος Υλικού / Φάκελος Εργασιών Εκπαιδευτικού και Μαθητή
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Διδάσκων στο Ε.Π.ΠΑΙ.Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ E- mail : / ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ – ΜΥΤΙΛΗΝΗ Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης (Ε.Π.ΠΑΙ.Κ.)

Βασικές αρχές και περιεχόμενο – μαθησιακοί στόχοι – περίγραμμα – μέθοδοι διδασκαλίας - αξιολόγηση - διδακτικά βοηθήματα – ενδεικτική βιβλιογραφία

* ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

* Η Εκπαιδευτική Ψυχολογία ως αντικείμενο έχει την εφαρμογή των αρχών και θεωριών της Ψυχολογίας, με στόχο τη δημιουργία αποτελεσματικών διαδικασιών και περιβαλλόντων μάθησης. * Πραγματεύεται ζητήματα που αναφέρονται στην ανάπτυξη, τη μάθηση, τα κίνητρα, τις ατομικές διαφορές, τις αποτελεσματικές μεθόδους διδασκαλίας και την ενίσχυση της προσωπικότητας του μαθητή. * Η Εκπαιδευτική Ψυχολογία εφαρμόζει στην πράξη όλα τα παραπάνω, αλλά διερευνά και τις αιτιατές αποδόσεις, τη διαχείριση της σχολικής τάξης και το χειρισμό ειδικών προβλημάτων.

* Ειδικότερα στο μάθημα, θα συζητηθούν οι κυριότερες θεωρίες για τη μάθηση και μια σειρά επίκαιρων ζητημάτων στη διεθνή βιβλιογραφία της Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας που συνδέονται με τη σχολική μάθηση, τη διδασκαλία και την προαγωγή των μαθησιακών αποτελεσμάτων των παιδιών, καθώς και τα παρακάτω θέματα: συμπεριφορικές, κοινωνικο-γνωστικές και γνωστικές προσεγγίσεις για τη μάθηση. * Ακόμη, θα συζητηθούν τα κίνητρα και τα συναισθήματα στο σχολικό πλαίσιο (λανθάνουσες θεωρίες για τη νοημοσύνη, ατομικοί στόχοι επίτευξης, πεποιθήσεις αυτο- αποτελεσματικότητας, αυτο-αντίληψη και αυτο-εκτίμηση, δυνητικοί εαυτοί, ενδιαφέρον, ακαδημαϊκά συναισθήματα), το περιβάλλον, ζητήματα μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, σχολείων και τάξεων που προάγουν τη ψυχική ανθεκτικότητα των παιδιών. * Το μάθημα διακρίνεται σε δύο μέρη: * Θεωρία. * Εφαρμογές στην εκπαιδευτική πράξη. Στο δεύτερο μέρος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα εμπλέκονται ενεργά στο μάθημα, καθώς θα αναλαμβάνουν επιλεγμένες παρουσιάσεις με στόχο τον προβληματισμό και τη συζήτηση ως προς τις δυνατότητες εφαρμογής των θεωρητικών αρχών και των ερευνητικών ευρημάτων στο σχολικό πλαίσιο.

* ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

* Οι φοιτητές/τριες μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, να είναι σε θέση: 1. Να περιγράφουν τις ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά της αποτελεσματικής διδασκαλίας και του αποτελεσματικού διδάσκοντα εκπαιδευτικού. 2. Να αναγνωρίζουν πως τα βιοψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά επηρεάζουν τη μάθηση. 3. Να συνοψίζουν τις βασικές αρχές των θεωριών μάθησης και να προτείνουν, χρησιμοποιώντας τις αρχές αυτές, τεχνικές, οι οποίες μπορούν να βελτιώσουν τη διδασκαλία. 4. Να εφαρμόζουν στην πράξη τις θεωρίες γνωστικής ανάπτυξης, ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα και το γνωστικό δυναμικό των μαθητών. 5. Να οργανώνουν εκπαιδευτικά προγράμματα και να διαμορφώνουν κατάλληλες τεχνικές, για συγκεκριμένες ομάδες χαρισματικών μαθητών και μαθητών με ειδικές ανάγκες. 6. Να περιγράφουν τεχνικές για την ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης και της κοινωνικής - συναισθηματικής μάθησης.

Ακόμη: I. Να αναγνωρίζουν τις αιτίες των κινήτρων και να δίνουν θεωρητικές ερμηνείες για το λειτουργικό τους ρόλο στη ζωή των μαθητών. II. Να χρησιμοποιούν μεθόδους και στρατηγικές, οι οποίες συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών και να δημιουργούν περιβάλλοντα μάθησης με στόχο την αυτορρύθμιση, τη δημιουργικότητα και την ανοχή. III. Να αξιολογούν τις διαπροσωπικές σχέσεις μέσα στην τάξη, στη βάση της πολιτισμικής προέλευσης, της κοινωνικής τάξης, του φύλου και των αρχών δυναμικής της ομάδας. IV. Να χρησιμοποιούν αποτελεσματικές μεθόδους για τη διαχείριση των προβλημάτων στην όλη εκπαιδευτική διαδικασία, συμπεριλαμβάνοντας τη διαχείριση των προβλημάτων συμπεριφοράς στο χώρο του σχολείου.

* ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

* Παιδαγωγική Ψυχολογία: απαραίτητο εφόδιο για έναν αποτελεσματικό εκπαιδευτικό. * Εφαρμογή και προσαρμογή των θεωριών γνωστικής ανάπτυξης στην εκπαίδευση. * Εφαρμογή και προσαρμογή των θεωριών μάθησης στην εκπαίδευση: συμπεριφορική προσέγγιση της μάθησης, γνωστική προσέγγιση της μάθησης, θεωρίες επεξεργασίας πληροφοριών, σύνθετες γνωστικές διαδικασίες, κοινωνικογνωστική και κονστρουκτιβιστική προσέγγιση της μάθησης. * Διαφορετικότητα και ποικιλομορφία στην τάξη, αρχές δυναμικής της ομάδας. * Θεωρίες για τα κίνητρα, τα συναισθήματα και τις εκπαιδευτικές τους προεκτάσεις. * Αμοιβές - ποινές, άμιλλα - συνεργασία, σχολική επιτυχία - αποτυχία, έπαινος - αποδοκιμασία, αγωνία - άγχος, ενθάρρυνση μαθητή, ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και αυτορρύθμιση. * Η κοινωνικο-συναισθηματική εκπαίδευση: κίνητρα και συναισθήματα στην τάξη. * Αποτελεσματικό μαθησιακό περιβάλλον: διαχείριση σχολικής τάξης, διαμόρφωση αποτελεσματικού μαθησιακού περιβάλλοντος, πρόληψη και αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς. * Προσωπική – κοινωνική και ηθική ανάπτυξη: οι περιπτώσεις που συναντά ο εκπαιδευτικός στην τάξη. * Αποτελεσματική διδασκαλία: προσαρμογή της διδασκαλίας ώστε να ανταποκρίνεται στις ατομικές, γνωστικές και ψυχοσυναισθηματικές ανάγκες των μαθητών. * Ο εκπαιδευτικός ως σύμβουλος. * Αξιολόγηση στην τάξη, με στόχο την ενίσχυση του μαθησιακού αποτελέσματος και της προσωπικότητας των μαθητών.

* ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

* Θα δοθεί έμφαση στην ενεργό συμμετοχή και στη βιωματική μάθηση. * Η σύσταση μικρών ομάδων εργασίας, ο διάλογος στο σπουδαστήριο, τα σεμινάρια, οι ασκήσεις, οι διαλέξεις, τα εργαστήρια σε εξειδικευμένους τομείς θα λειτουργούν συμπληρωματικά για την υλοποίηση των στόχων του μαθήματος.

* ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

* Πρόοδος / Ενδιάμεση εξέταση. * Παρουσίαση εργασίας. * Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου. * Αυτοαξιολόγηση.

* ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ

 WOOLFOLK, A., (2007), Εκπαιδευτική Ψυχολογία, Αθήνα: Έλλην, (mτφρ. Μαρία Μπαρπάτση, επιμ. Ε. Μακρή - Μπότσαρη).  ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ, Ε., - ΚΑΛΟΥΡΗ – ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ, Ο., (2003), Παιδαγωγική Ψυχολογία. Από τη θεωρία μάθησης στην εκπαίδευση νέων και ενηλίκων. Με στοιχεία επικοινωνίας και διαπροσωπικών σχέσεων, Αθήνα: Έλλην.

* ELLIOT, S. N., KRATOCHWILL, T. R., COOK, J. L., & TRAVERS, J. F., (2000/2008), Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Αποτελεσματική διδασκαλία, αποτελεσματική μάθηση, Αθήνα: Gutenberg, (επιμ. μτφρ. Α. Λεονταρή & Ε. Συγκολλίτου). * SLAVIN, R. E., (2003/2006). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Θεωρία και Πράξη, Αθήνα: Μεταίχμιο, (επιμ. μτφρ. Κ. Κόκκινος).

* ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

* ΓΩΝΙΔΑ, Ε., (2012), Κίνητρα και Μάθηση. Ο ρόλος του σχολείου και της οικογένειας, στο: Σ. Χατζηχρήστου & Η. Μπεζεβέγκη, (επιμ. έκδοσης). * ΓΩΝΙΔΑ, Ε., ΚΙΟΣΕΟΓΛΟΥ, Γ., & ΠΑΠΑΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ, Ο., (2007), Καλλιέργεια των μεταγνωστικών δεξιοτήτων κατά την προσχολική ηλικία. Μια έρευνα παρέμβασης μέσα στην τάξη, στο: Π. Μισαηλίδη, Α. Μπρούζος, & Α. Ευκλείδη, (επιμ. έκδοσης), Επιστημονική Επετηρίδα της Ψυχολογικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδας, τόμος 5, (σσ ). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. * DOLL, B., ZUCKER, S., & BREHM, K., (2004/2009 ), Σχολικές τάξεις που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα. Πώς να δημιουργήσουμε ευνοϊκό περιβάλλον για μάθηση. Αθήνα: Τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανός, (μτφρ. Ε. Θεοχαράκη, επιστ. επιμ. Χ. Χατζηχρήστου). * HENDERSON, N., & MILSTEIN, M. M., (2003/2008 ), Σχολεία που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα. Πώς μπορεί να γίνει πραγματικότητα για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, Αθήνα: Τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανός (μτφρ. Β. Βασσάρα, επιστ. επιμ. Χ. Χατζηχρήστου). * ΚΩΣΤΑΡΙΔΟΥ - ΕΥΚΛΕΙΔΗ, Α., (2005), Μεταγνωστικές διεργασίες και αυτο-ρύθμιση, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. * ΛΕΟΝΤΑΡΗ, Α., (1996), Αυτο-αντίληψη, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. * SCHUNCK, D. H., PINTRICH, P., & MEECE, J. L., (2007/2010 ), Τα κίνητρα στην εκπαίδευση, Αθήνα: Gutenberg ( επιμ. μτφρ. Ν. Μακρής & Δ. Πνευματικός). * ΣΥΓΚΟΛΛΙΤΟΥ, Ε., (2006), (επιμ. έκδοσης), Έννοια του εαυτού και λειτουργικότητα στο σχολείο, Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη.

* Το παρακάτω απόσπασμα, νομίζω, ότι αποτυπώνει πολλά από το χώρο και της σημερινής εκπαίδευσης και το απάνθρωπο πολλές περιβάλλον της… * «Όλοι αυτοί οι αφοσιωμένοι καθοδηγητές της νιότης, απ’ το διευθυντή ίσαμε τον κύριο Γκίμπενραθ, μέσα σ’ αυτούς κι όλοι οι βοηθοί καθηγητές, παλιότεροι και νεώτεροι, έβλεπαν τον Χανς ένα εμπόδιο στις επιθυμίες τους, κάτι που τους αντιστεκότανε, ράθυμο και τεμπέλικο, που έπρεπε κατά κάποιον τρόπο να εξαναγκαστεί δια της βίας να επανέλθει στους κόλπους κοπαδιού. Κανένας – με την πιθανή ίσως εξαίρεση της συμπάθειας που του έδειχνε ο κύριος Βίντριχ – δεν μπορούσε να διαπεράσει το απελπισμένο χαμόγελο στο προσωπάκι του αγοριού και να μπει στο σπαραγμένο του πνεύμα, που τυραννιόταν και κοίταζε ολόγυρα έντρομο και γεμάτο απόγνωση καθώς βούλιαζε σιγά – σιγά. Ούτε και κανείς υποψιαζόταν πώς το σχολείο και οι ανελέητες φιλοδοξίες ενός πατέρα και μερικών δασκάλων, είχαν φέρει σε μια τέτοια κατάσταση το εύθραυστο τούτο πλάσμα. Γιατί τάχα έπρεπε να κοπιάζει ίσαμε αργά τη νύχτα, σκυμμένος πάνω στα βιβλία, στην πιο κρίσιμη κι ευαίσθητη εποχή της παιδικής του ηλικίας; Γιατί του στέρησαν τα κουνέλια του, γιατί σκόπιμα τον αποξένωσαν απ’ τους φίλους του στο δημοτικό, γιατί του απαγόρεψαν το ψάρεμα και τον περίπατο, προτιμώντας να ενσταλάξουν μέσα του το φθαρμένο και κενό ιδανικό μιας θλιβερής και βασανιστικής φιλοδοξίας; Γιατί, ακόμα και μετά τις εξετάσεις, δεν του επέτρεψαν να χαρεί τις πολυπόθητες διακοπές;».

* Οι εκπαιδευτικοί μέσα στην τάξη αντιλαμβάνονται τη συμμετοχική εκπαίδευση με διαφορετικό τρόπο. Στόχος του όμως είναι να έχουν τη δυνατότητα διαφορετικά να προσεγγίζουν και να καθορίζουν διάφορα μοντέλα αντιμετώπισης της διαφορετικότητας στην τάξη· είναι γνωστά με τους όρους διαφοροποίηση, διδασκαλία πολλαπλών επιπέδων. Ωστόσο, θα πρέπει να γίνει σαφές ότι η ύπαρξη διαφορετικών μοντέλων αντιμετώπισης της διαφορετικότητας στην τάξη, δεν εξαρτάται μόνο από τον εκπαιδευτικό, αλλά και από τον τρόπο με τον οποίο το σχολείο εφαρμόζει την εκπαιδευτική του πρακτική, καθώς και από άλλους εξωτερικούς παράγοντες.