Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία / εκμάθηση και πιστοποίηση της ελληνικής σε άτομα με αναπηρίες Επιστημονικός Υπεύθυνος Πράξης : Ι. Ν. Καζάζης Υπεύθυνες παραδοτέου : Άννα Κοκκινίδου και Μαρία Δημητρακοπούλου Επιστημονική συνεργάτιδα : Όλκα Αικατερίνη Κοινό - στόχος : Άμεσα & έμμεσα ενδιαφερόμενοι για την ελληνική ως ξένη / δεύτερη γλώσσα σε άτομα με Ε. Μ. Δ.
Υπεύθυνη παραδοτέου για άτομα με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες ( Ε. Μ. Δ.): Όλκα Αικατερίνη Ψυχολόγος – Απόφοιτος του Α. Π. Θ. με Μεταπτυχιακό στη Νευροψυχολογία & τις Ε. Μ. Δ. στο Πανεπιστήμιο « Toulouse III - Paul Sabatier » Εκπαίδευση στην Αποκατάσταση Ε. Μ. Δ., τη Συμβουλευτική & τη Συστημική – Οικογενειακή Θεραπεία. Εργασία ως Κλινική Ψυχολόγος – Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια & Εκπαιδεύτρια σε δομές του Υπουργείου Παιδείας ( Σχολές Γονέων, Κολλέγια Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικό Σχολείο, Ε. Ε. Ε. Κ. & Σ. Δ. Ε.) & στον τομέα της Υγείας σε Κ. Ψ. Υ. Εισηγήτρια σε σεμινάρια, συνέδρια, ημερίδες & ομιλίες. Επιστημονική Συνεργάτιδα του Κ. Ε. Γ, του Συλλόγου Γονέων παιδιών με Δυσλεξία & Μ. Δ. Θεσ / νίκης & Β. Ελλάδος & μέλος των Γ. τ. Κ. και της Σ. Ε. Β. Ε.
Παρουσίαση του ηλεκτρονικού περιβάλλοντος για άτομα με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες ( Ε. Μ. Δ.) 1. Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία – εκμάθηση & πιστοποίηση της ελληνικής σε άτομα με Ε. Μ. Δ. Αστερίας ( Τόμοι 1 ος, 2 ος, 3 ος, 4 ος ) ( παραπομπή ) Νέα Ελληνικά για Μετανάστες, Παλιννοστούντες, Πρόσφυγες και Ξένους ( Επίπεδα Α΄, Β΄, Γ΄ ) ( παραπομπή ) 2. Δημιουργία Ενδεικτικών Διδακτικών Σεναρίων – Προτάσεων Αστερίας ( Τόμος 2 ος σελ 15-17, Τόμος 4 ος σελ 13-21) ( παραπομπή ) Νέα Ελληνικά για Μετανάστες, Παλιννοστούντες, Πρόσφυγες και Ξένους ( Επίπεδα Α΄ & Β΄ - Ενότητες 1 η & 6 η, Επίπεδο Γ΄ - Ενότητες 1 η & 10 η ) ( παραπομπή )
Παρουσίαση του ηλεκτρονικού περιβάλλοντος για άτομα με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες ( Ε. Μ. Δ.) 4. Γλωσσάρι Ψυχολογικών & Γλωσσολογικών Όρων & Τεχνικών ( παραπομπή ) 5. Σχεδιασμός, οργάνωση, σύνταξη συνεκτικού πλαισίου διδασκαλίας & εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης / ξένης για άτομα με Ε. Μ. Δ. ( παραπομπή )
1. Γενικές αρχές διδασκαλίας της ελληνικής σε άτομα με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες ( Ε. Μ. Δ.) Μεταγνώση : Η γνώση πάνω στη διαδικασία της μάθησης και η εφαρμογή αυτής σε μια καινούρια μάθηση. Ανάπτυξη Μεταγνωστικής Συνείδησης - Ενίσχυση Μνημονικής Ικανότητας – Χρήση Μνημονικών Στρατηγικών - Εύρεση κατάλληλων στρατηγικών επίλυσης προβλημάτων – Δυνατότητα αυτοαξιολόγησης / ελέγχου αποτελέσματος Ανάπτυξη Μεταγλωσσολογικής Συνείδησης - Βελτίωση Φωνολογικής Ενημερότητας ( Σύνδεση Γραμμάτων - Φθόγγων ) - Εξάσκηση Ορθογραφικής Ικανότητας ( Τρόπος αναπαράστασης προφορικού λόγου από τα γράμματα & την ορθογραφία )
1. Γενικές αρχές διδασκαλίας της ελληνικής σε άτομα με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες ( Ε. Μ. Δ.) Ανάγνωση : Συνδυασμός ολιστικής ( ολόκληρη λέξη ) & γραφο - φωνημικής προσέγγισης ( ταύτιση γράμματος – ήχου ) Πολυαισθητηριακή Μέθοδος Διδασκαλίας : Όλες οι αισθήσεις συμμετέχουν στη μάθηση ‐ Δημιουργία κανόνων μέσα από ενεργητικές & βιωματικές τεχνικές ‐ Ανακάλυψη προσωπικού τρόπου μάθησης Εξατομικευμένη διδασκαλία προσαρμοσμένη στις εκπαιδευτικές ανάγκες του εκάστοτε ατόμου Διευκολυντικός - Βοηθητικός ρόλος παιδαγωγού Ενεργή εμπλοκή του εκπαιδευόμενου στη μαθησιακή διαδικασία ( δημιουργία κατάλληλων κινήτρων )
1. Γενικές αρχές διδασκαλίας της ελληνικής σε άτομα με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες ( Ε. Μ. Δ.) Διαρκής αξιολόγηση μαθησιακού επιπέδου ( συχνές επαναλήψεις ) Συχνή εναλλαγή δραστηριοτήτων & χρήση διαλειμμάτων Κατάλληλη παρουσίαση υλικού ( ευκρινές χρώμα φόντου – αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς & διάστιχου – πλήρης στοίχιση – τονισμός σημαντικών σημείων – χρήση οπτικοακουστικού υποστηρικτικού υλικού ) Δυναμική Αξιολόγηση : Συνεχής αλληλεπίδραση εκπαιδευτή – εκπαιδευόμενου Εκπαιδευτής ως διαμεσολαβητής που συντελεί στη βελτίωση του συλλογισμού του εκπαιδευόμενου
1. Γενικές αρχές διδασκαλίας της ελληνικής σε άτομα με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες ( Ε. Μ. Δ.) Σημεία προσοχής – Δυσκολίες Συνεχής προσαρμογή του ρυθμού παρουσίασης και εκμάθησης μιας νέας πληροφορίας στην ταχύτητα και το προσωπικό στυλ του κάθε ατόμου Απαραίτητη η μάθηση μέχρι την αυτοματοποίηση μέσα από συχνές επαναλήψεις & επίμονη προσπάθεια Ουσιαστική προϋπόθεση η δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης εκπαιδευτή – εκπαιδευόμενου με αποτέλεσμα την επαρκή ενθάρρυνση του μαθητή & την κατάλληλη ανταπόκριση στις ανάγκες & τις δυσκολίες του Υιοθέτηση ιδιαίτερων δεξιοτήτων & λεπτών χειρισμών από το δάσκαλο με στόχο τη διευκόλυνση του μαθητή και τη δυνατότητα εύρεσης του προσωπικού του μαθησιακού στυλ
2. Γενικές οδηγίες παρουσίασης του υποστηρικτικού υλικού Απευθύνεται σε οποιονδήποτε σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με την εκμάθηση, διδασκαλία και πιστοποίηση της ελληνικής ως ξένης ή δεύτερης γλώσσας σε άτομα με ΑμεΑ Προβλήματα όρασης Προβλήματα ακοής Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες ( Ε. Μ. Δ.)
2. Γενικές οδηγίες παρουσίασης του υποστηρικτικού υλικού Βασικοί Άξονες 1. Προσαρμοσμένο Εκπαιδευτικό Υλικό Αστερίας ( παιδιά ) Νέα Ελληνικά για Μετανάστες, Παλιννοστούντες, Πρόσφυγες και Ξένους ( ενήλικες ) 2. Διδακτικές Προτάσεις και Σενάρια 3. Μελέτες και Μεθοδολογικό Πλαίσιο 4. Πολυμεσικό Υλικό και Εφαρμογές 5. Διδακτικά Εγχειρίδια 6. Συζητήσεις 7. Ομάδα εργασίας
2. Γενικές οδηγίες παρουσίασης του υποστηρικτικού υλικού – Επιμέρους Άξονες 1. Προσαρμοσμένο Εκπαιδευτικό Υλικό – Διδακτικές Προτάσεις και Σενάρια Διαχωρισμός ανά Αναπηρία & Επίπεδο γλωσσομάθειας ( Α 1, Α 2, Β 1, Β 2, Γ 1, Γ 2) 2. Μελέτες & Μεθοδολογικό Πλαίσιο – Πολυμεσικό Υλικό και Εφαρμογές Διαχωρισμός ανά Αναπηρία 3. Διδακτικά Εγχειρίδια Διαχωρισμός ανά Εγχειρίδιο & Επίπεδο γλωσσομάθειας ( Α 1, Α 2, Β 1, Β 2, Γ 1, Γ 2)
3. Γενικές οδηγίες προσαρμογής υλικού για τη διδασκαλία της ελληνικής σε άτομα με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες Ε. Μ. Δ. Γενικοί Στόχοι : Καλύτερη και ευκολότερη διάκριση, ανάγνωση & κατανόηση των περιεχομένων & των πληροφοριών ενός κειμένου ή μιας άσκησης Βελτίωση απομνημόνευσης νέων λέξεων Εμπλουτισμός ιδεών & λεξιλογίου Δημιουργία κινήτρων – ενίσχυση εκπαιδευτικής διαδικασίας Ενθάρρυνση πολυαισθητηριακής μεθόδου διδασκαλίας Υποστήριξη εκπαιδευτή – εκπαιδευόμενου
3. Γενικές οδηγίες προσαρμογής υλικού για τη διδασκαλία της ελληνικής σε άτομα με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες Ε. Μ. Δ. 1. Σύντομες, ξεκάθαρες & σαφείς οδηγίες σε απλή γλώσσα 2. Υπογράμμιση & τονισμός λέξεων – κλειδιά 3. Χρήση παραδειγμάτων που να εξηγούν την άσκηση και το πώς επιλύεται 4. Προτεινόμενο χρώμα φόντου το σπασμένο λευκό ( ζαχαρί ) & γραμματοσειράς ένα σκούρο ( π. χ. μαύρο ) 5. Εμπλουτισμός γραπτού κειμένου με έγχρωμες εικόνες 6. Απλή γραμματοσειρά παντού, κανονικού μεγέθους (12) σε πλήρη στοίχιση και διάστιχο 1,5 αντί για 1 ( Παραπομπή )
4. Τρόποι διάγνωσης & αντιμετώπισης ατόμων με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες ( Ε. Μ. Δ.) Προαπαιτούμενες δεξιότητες : Λεκτική μνήμη ( π. χ. επανάληψη λέξεων – προτάσεων ) Λεξιλογικές & συντακτικές δεξιότητες ( π. χ. ονομασία αντικειμένων, κατανόηση & παραγωγή σύνθετων συντακτικά και μορφολογικά προτάσεων ) Φωνολογική ενημερότητα ( π. χ. σύνθεση φωνημάτων για τη δημιουργία λέξεων ) Αναγνωστική ετοιμότητα ( π. χ. αναγνώριση γραμμάτων ), δηλαδή να μπορεί να αναγνωρίζει γράμματα, να κατανοεί πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα γραπτά κ. ά.
4. Τρόποι διάγνωσης & αντιμετώπισης ατόμων με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες ( Ε. Μ. Δ.) Έγκαιρη διάγνωση Νόμος Ειδικής Αγωγής (3699/2008) Γνωμάτευση : ΚΕ. Δ. Δ. Υ. ΙΠ. Κ. Καθυστερημένη διάγνωση Εξατομικευμένη διδασκαλία Ενισχυτική διδασκαλία Παράλληλη στήριξη Κατ ’ οίκον διδασκαλία
4. Τρόποι διάγνωσης & αντιμετώπισης ατόμων με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες ( Ε. Μ. Δ.) Μέθοδοι Αξιολόγησης : Χορήγηση δοκιμασιών γλωσσικής & γνωστικής ετοιμότητας. Ειδικές Προδιαγραφές Εξετάσεων : Προφορική Εξέταση Παράταση χρόνου εξέτασης Κατάλληλη παρουσίαση υλικού Αγνόηση ορθογραφικών λαθών Διευκολυντικός ρόλος εξεταστή
4. Τρόποι διάγνωσης & αντιμετώπισης ατόμων με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες ( Ε. Μ. Δ.) Υποστηρικτικός ρόλος γονέων : Ενθάρρυνση ανάγνωσης ( π. χ. να διαβάζουν στο παιδί ) Έμφαση στην προσπάθεια και το στόχο Εξήγηση τρόπου χρήσης υλικού Παροχή ευκαιριών για λεκτική αλληλεπίδραση
Καλή σας πλοήγηση … Γιατί ακόμη και για τις πιο δύσκολες περιπτώσεις υπάρχει ο κατάλληλος τρόπος διαχείρισης, αρκεί να ψάξουμε να τον βρούμε μέσα μας, με ή χωρίς τη βοήθεια των άλλων Ομάδα Εργασίας : Όλκα Αικατερίνη