Το θέατρο των Corrales Μη θρησκευτικά, κοσμικά θέματα Χώρος= δημόσια θέατρα ή corrales (από το 1625 και μετά) Λέγονται corrales επειδή αρχικά παίζονταν τα έργα στις αυλές των μεγάρων των δημόσιων νοσοκομείων. Corral de la Cruz: 1579, το 1 ο σταθερό θέατρο της Ισπανίας τον 17 ο αι. Corral del Principe: 1583, το 2 ο σταθερό θέατρο
Η διάταξη και το κοινό Corrales= θέατρο Patio Mosqueteros Cazuela 2 ος εξώστης 3 ος εξώστης Ενώ πρόκειται για αυλές τετράγωνου ή ορθογώνιου σχήματος. Κεντρικό τμήμα αυλής Όρθιοι θεατές Εξώστης (για γυναίκες) Με θεωρεία για δημοτικές αρχές της Μαδρίτης Για τον κλήρο (έβλεπε και μη θρησκευτικά έργα)
Η διάταξη β’ μέρος Στις 2 πλευρές της αυλής→ κερκίδες για το λαό!!! Τα παράθυρα των σπιτιών→ ιδιωτικά θεωρεία! Μεγάλωναν για να παρακολουθούν περισσότεροι θεατές Τα νέα κτίρια εξοπλίζονταν με θεωρεία (aposentos) πλέον! Βλ. θέατρο στο παλάτι του Buen Retiro, αυλικό θέατρο, ανοικτό στο κοινό που πλήρωνε εισιτήριο.
Η χωρητικότητα και το εισιτήριο! Τα κοράλες → άτομα Πλήρωναν στην είσοδο κι έτσι: οι γυναίκες → στην καζουέλα Και οι άντρες στο πάτιο Όσοι επιθυμούσαν στις κερκίδες (gradas) Στα σκαμνάκια (taburetes) ή στο θεωρείο πλήρωναν κάτι παραπάνω
Ισπανία και αποδοχή των ηθοποιών!! o Ισπανία= καθολικότατη!! o Αλλά… μετριοπαθής πολεμική εναντίον τους!! o Γιατί???? o 1) τα κοράλες ανήκαν σε θρησκευτικά ιδρύματα που κέρδιζαν παραδάκι!! o Οι θίασοι έπαιζαν στα δημόσια θέατρα αλλά και στην αυλή, σε ιδιωτικές παραστάσεις, γιορτές, επίσημους εορτασμούς o οι ίδιοι θίασοι και για θρησκευτικά έργα!!
Επαγγελματικός χαρακτήρας θιάσων Ισπανικό θέατρο 17 ου αι. → επαγγελματικό →εργαλείο + έκφραση του καθολικισμού (βλ. ουσιαστική δύναμη του ισπανικού πολιτισμού) → σχηματισμός της Confradia=αδελφότητα, αληθινό επαγγελματικό σωματείο, επίσημα αναγνωρισμένο.
Ισπανικοί θίασοι και ευελιξία έπαιζαν υπό διαφορετικές συνθήκες, σε διαφορετικούς χώρους!! βλ. Flexibility!!! δλδ. ιταλική σκηνή του αυλικού θεάτρου, ελαστική και ουδέτερη των κοράλες, πολύπλοκη των κάρος! 1 σε 3! Ιδιαίτερα προσαρμοστικοί και ικανοί!
Ποικιλία θιάσων Εγκεκριμένοι και μη εγκεκριμένοι! Δλδ. companies de titulo/companies de legua Οι εγκεκριμένοι έπαιζαν στα κοράλες μεγάλων πόλεων Οι μη εγκεκριμένοι στις ταβέρνες και στις δημόσιες πλατείες μικρών πόλεων Ηθοποιοί=γυναίκες!!! και άντρες
Ισπανικοί θίασοι & γυναίκες!! 1587: οι γυναίκες αποκτούν άδεια επισήμως να εμφανίζονται επί σκηνής 1596: βασιλικό διάταγμα με απαγόρευση, δεν τέθηκε ποτέ σε ισχύ!! Γενικά: σημείο αιχμής μεταξύ εκκλησίας και θιάσων!!
Κοστούμια σκηνογραφία Ενδυμασίες εποχής Αρχαιοπρεπή, πολυτελή ενδύματα → ιστορικά/μυθολογικά πρόσωπα 1653: απαγόρευση κοντής φούστας, εξεζητημένης περούκας, βαθύ ντεκολτέ… Σκηνή= υπερυψωμένη πλατφόρμα, χωρίς τόξο του προσκηνίου (+καταπακτές) Σκηνικές πρακτικές=ελισαβετια νό θέατρο 1 είσοδος ή 1 έξοδος έδειχναν αλλαγή τόπου. Οροφή με μηχανήματα!!
Σκηνή και σκηνογραφία 3 διαφορετικά είδη σκηνικού φόντου Συχνά έφτανε και μόνο η πρόσοψη ως φόντο για τη δράση Όχι σκηνογραφική αντίληψη. Σκηνικά??? Βλ. διαθεσιμότητα αντικειμένων!! 1650 και μετά: ζωγραφισμένα τοπία, παράθυρα & πόρτες διακοσμούσαν την πρόσοψη. Όχι προοπτικά σκηνικά.