Ιταλία Αξιολόγηση. Luigi Berlinguer 2000 Maria Stella Gelmini.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Advertisements

ΣΧΕΣΕΙΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ-ΣΧΟΛΕΙΟΥ
ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ ΕΛ/ΛΑΚ Ιουνίου Κέντρα Προώθησης Ελεύθερου Λογισμικού (ΚΠΕΛ) Λίνα Γουσίου.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – • Λειτουργεί.
Πρακτική Άσκηση και Μαθητεία σε χώρες της Ε.Ε.
ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΥΝΑ Π.Δ. 85/2012 Ίδρυση Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Αναστασία Οικονόμου, Προϊσταμένη Τομέα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών σε θέματα.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
Η μελέτη του φαινομένου εμπεριέχει δυο τάσεις:
B a c kn e x t h o m e ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΞ’ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ Υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής προστασίας Κ.Π. «Equal”ΤεχνομάθειαΕυρωπαϊκή.
“Προετοιμασία του Δασκάλου της Κοινωνίας της Πληροφορίας. Αρχική Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας” Πρόταση.
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Αρχική Κατάρτιση και Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών Στελεχών στην Ελλάδα
Βασίλης Παπαχαρίσης ( /
Ο ρόλος του βοηθού διευθυντή στο σημερινό σχολείο. Ψηλές προσδοκίες – Σκληρή πραγματικότητα Σχολική Ηγεσία Σάββατο 10 Μαρτίου 2012 Δημοτικό Κωνσταντινουπόλεως.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Η αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών προσφέρει τη δυνατότητα: Να βελτιωθεί η ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος,
ΚΟΙΤΑΖΩ ΜΕΣΑ ΜΟΥ ΚΟΙΤΑΖΩ ΓΥΡΩ ΜΟΥ. Η Διαδικασία της λήψης απόφασης στην επιλογή σπουδών και επαγγελμάτων ΓΡΑΣΕΠ Γ/σιο Ερασμίου Ξάνθης.
Ιστορική Αναδρομή Η Ευρωπαϊκή Ιδέα, δηλαδή η ιδέα μιας κοινής ανθρωπιστικής Ευρώπης, αποτέλεσε όραμα πολλών φιλοσόφων (π.χ. Καντ, Κομένιος, Ουγκώ). Οι.
Αξιολόγηση του έργου των Εκπαιδευτικών (Π.Δ. 152/2013)
ΑΠΟ ΕΝΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΪΔΡΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Πολιτική και Δίκαιο Β’ Γενικού Λυκείου.
1 Παρουσίαση της Φιλοσοφίας των Πρακτικών Ασκήσεων στο ΤΕΠΑΕΣ ΠΕΡΣΑ ΦΩΚΙΑΛΗ Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Επιστ. Υπεύθυνη Προγράμματος Πρακτικής Άσκησης ΤΕΠΑΕΣ.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΤΟΧΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
ΠΔ152/2013 (ΦΕΚ240 Α ): Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών της Α’/βάθμιας και Β’/βάθμιας Eκπ/σης Διευθυντές σχολικών μονάδων και Ε.Κ.: Κριτήρια διοικητικής.
οργάνωση & διαδικασία ΠΑΤΜΑΝΟΓΛΟΥ Σ. – ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ Μ.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας (Π.Δ.Μ) Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (Π.Τ.Δ.Ε) Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: κ. Σ. Ηλιάδου – Τάχου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Εύη Ζαμπέτα, Εκδόσεις.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
Ενότητα 1_1 ΤΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Τίτλος μαθήματος: Εκπαιδευτική αξιολόγηση.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Μάθημα:
Ποιότητα και αποτελεσματικότητα στην Εκπαίδευση: Παράγοντες που την επηρεάζουν Συνέδριο του Εκπαιδευτικού Ομίλου Κύπρου Σάββατο 24 Οκτωβρίου, 2015.
Δικαιούχος φορέας Συμπράττοντες φορείς ● Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στις αρχές παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ, καθώς και στην απόκτηση.
1 2 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 1. ΟΡΑΜΑ2. ΣΚΟΠΟΙ3. ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ ΣΚΟΠΩΝ4. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΣΗ6. ΜΕΛΗ7.
ΕΥΗ ΖΑΜΠΕΤΑ.  Α. ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ  Β. Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΎ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ  Γ. Ο ΒΑΘΜΟΣ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ.
 Το 1978 τονίζεται ότι ο θεσμός του Επιθεωρητή είναι ξεπερασμένος, καθώς οι δάσκαλοι εκφράζουν την απαγοήτευσή τους απέναντι στο πρόσωπο του Επιθεωρητή,
ΕΥΗ ΖΑΜΠΕΤΑ.  Α. ΟΙ ΔΥΟ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ  Β. Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΎ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ  Γ. Ο ΒΑΘΜΟΣ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑΣ.
 1. Διαμόρφωση Εκπαιδευτικής Πολιτικής  2. Θέση Εκπαιδευτικής Μονάδας στον τομέα διαμόρφωσης Ε. Π.
ΣΥΣΤΑΣΗ 6 ου ΣΔΕΥ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ ΦΕΚ 2197/13/10/2015 ΕΤΟΣ
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ.
Αξιολογηση εκπαιδευτικου εργου
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Επιβλέπουσα Καθηγήτρια: Βασιλική Ασκητοπούλου
Ερωτηματολόγιο Α.Κί.ΔΑ για τις βασικές πρόνοιες ενός Νέου Σχεδίου Αξιολόγησης Απόψεις Εκπαιδευτικών.
Επιχειρησιακά Προγράμματα Δήμων
ΩΣ ΤΡΙΤΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Παιδαγωγικό ζεύγος: μαθητής – δάσκαλος Σχολείο: γενικεύτηκε με τη σημερινή του μορφή κατά τους τελευταίους δύο με τρεις αιώνες. Μαθητής: παιδικό επάγγελμα.
Εκπαιδευτική διοίκηση και καινοτομία
Συγκριτικά στοιχεία ελληνικής και διεθνούς νομοθεσίας
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 472/2013 για την ενίσχυση της οικονομικής και δημοσιονομικής εποπτείας των κρατών μελών στη ζώνη του ευρώ τα οποία αντιμετωπίζουν ή απειλούνται.
2ο Γυμνάσιο Καλυβίων Ενημέρωση για το Γυμνάσιο
H δομή της Διοίκησης
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων
Παναγιώτης Σαραντόπουλος Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών
Ένας Χρόνος ΠΕΑΠ Επίκουρη Καθηγήτρια Ευδοκία Καραβά
3.4. Τοπική αυτοδιοίκηση Οι σύγχρονες τάσεις διοικητικής οργάνωσης ευνοούν την αποκέντρωση της πολιτικής εξουσίας σε κατώτερες βαθμίδες της Διοίκησης,
Υπηρεσιακα συμβουλια - συνελευσεισ
Καθηκοντα και αρμοδιοτητεσ των Σχολικων συμβουλων
Οργάνωση, Διοίκηση και Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης
Διεθνείς έρευνες (PISA) και κυπριακό εκπαιδευτικό σύστηµα: δεδοµένα και προβληµατισµοί Δρ Αθ. Μιχαηλίδου Διευθύντρια Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Best practices - Benchmarking
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Νόμος 4547/2018 (Αρ. Φύλλου 102) – άρθρο 47
Παραπρόγραμμα / Λανθάνον ή κρυφό ΑΠ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ιταλία Αξιολόγηση

Luigi Berlinguer 2000

Maria Stella Gelmini

Μεταξύ γραφειοκρατίας και αυτονομίας Λόγω του φασιστικού παρελθόντος φτιάχτηκε το Σύνταγμα του 1948 ένα εκπαιδευτικό σύστημα με μεγάλη αυτονομία χωρίς αξιολόγηση χωρίς απολύσεις

Bruno Ciari

Don Lorenzo Milani

Danilo Dolci

Mario Lodi

Loris Malaguzzi

Decreti Delegati

Πολιτικές που δεν πετυχαίνουν

Ο μυστικός κήπος των εκπαιδευτικών

New Public Management

Νόμος 59/1997

Τράπεζα θεμάτων

Δοκιμές για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

Επιβράβευση εκπαιδευτικών

Επιτροπή σοφών

Valorizza

VSQ

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών Αξιολόγηση σχολείων Να επιβραβεύσει τους καλύτερους και να θεμελιώσει τακτικές άμιλλας Να επιβραβεύσει τα καλά σχολεία και να θέσει άμιλλα με βάση τα μαθησιακά αποτελέσματα Να βρει ποιοι αποτελούν το καλύτερο 30 τοις εκατό των εκπαιδευτικών και να τους ανταμείψει με ένα μηνιάτικο Να βρει τα καλύτερα σχολεία (30 τοις εκατό) και να τα ανταμείψει με 70 χιλιάδες ευρώ το καθένα

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών Αξιολόγηση σχολείων Εσωτερική αξιολόγηση σε εθελοντική βάση Εξωτερική αξιολόγηση με βάση και τα αποτελέσματα στα τεστ Βιογραφικό. Γονείς και εκπαιδευτικοί προτείνουν τρεις. Διευθυντής με δύο άλλους εκπαιδευτικούς του σχολείου Αποτελέσματα εθνικών τεστ (τράπεζας θεμάτων). Επιθεωρητές από Υπουργείο αλλά και ανεξάρτητοι. Πίνακες κατάταξης Νάπολι, Τορίνο, ΜιλάνοΑλέτσο, Συρακούσες, Μάνδοβα

1. ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΠΡΟΛΕΓΟΜΕΝΑ. ΕΓΚΑΘΙΔΡΥΣΗ ΚΑΙ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ ΤΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ. Η έννοια της Εκπ/κής Αξιολόγησης στο ελληνικό εκπ/κό σύστημα έχει συνδεθεί με τον θεσμό της «Εποπτείας». Το 1834 θεσπίζεται «Επιθεωρητική Επιτροπή» σε επίπεδο δήμου, επαρχίας και νομού. Οι επιτροπές είχαν ως έργο τόσο την διοίκηση όσο και την «επιθεώρηση» των σχολείων, ενώ η εποπτεία των επιτροπών, των δασκάλων και των σχολείων εναπόκειται στον αρμόδιο νομάρχη και στην Εκκλησιαστική Γραμματεία της επικράτειας. 25

Η Έρευνα του Διατάγματος του 1834 μας οδηγεί στα εξής συμπεράσματα: α) η Εποπτεία της Εκπ/σης ανατίθεται κυρίως σε έξω- εκπαιδευτικούς παράγοντες β) παρατηρείται έντονη ανάμιξη ετερογενών στοιχείων στην πρωταρχική συγκρότηση των θεσμών (οι επιθεωρητές προέρχονται από τον πολιτικό και δικαστικό χώρο) γ) δεν διαχωρίζει το πολιτικό από το θρησκευτικό στοιχείο και αναθέτει στην εκκλησία εποπτικό ρόλο για την εκπαίδευση δ) η Εποπτεία της εκπ/σης αποκτά έντονα διοικητικό και κατασταλτικό χαρακτήρα 26

Η επιλογή να αναθέτεται η Εποπτεία της δημοτικής εκπ/σης σε όργανα και πρόσωπα εκτός του κλάδου των δασκάλων ήταν λόγω της υποβαθμισμένης εκπ/σης και επιμόρφωσης των δασκάλων, αλλά και της συγκεντρωτικής δομής της εξουσίας. Με διάφορες τροποποιήσεις στο θεσμικό πλαίσιο, οι οποίες δεν αλλοίωσαν την ουσία του ρόλου του, ο θεσμός του Επιθεωρητή ίσχυσε μέχρι το 1982 οπότε και καταργήθηκε με τον Ν.1304/1982 Εξακολούθησε να ασκείται κριτική για το ρόλο του θεσμού του επιθεωρητή ακόμα και μετά την κατάργηση του λόγω του ότι κυριάρχησε ο διοικητικός- ελεγκτικός χαρακτήρας και ατόνησε ο επιστημονικός-παιδαγωγικός. Ο «Επιθεωρητής» χρησιμοποιήθηκε ως μοχλός άσκησης πίεσης και αυταρχικού πειθαναγκασμού των δασκάλων, καθώς ταυτίστηκε απόλυτα με τους σκοπούς της εκάστοτε πολιτικής εξουσίας, η οποία τον χρησιμοποίησε ως όργανο ελέγχου και καταστολής των εκπ/κων. Απόλυτη ταύτιση του θεσμού του Επιθεωρητή με την πολιτική εξουσία ήταν την περίοδο της δικτατορίας. 27

2. Οι πολιτικές για το θεσμό των Επιθεωρητών ( ) α. Η κριτική στο θεσμό των Επιθεωρητών ( ) Στην πρώτη τακτική μεταδικτατορική Γενική Συνέλευση της ΔΟΕ προτείνεται: α) η αντικατάσταση του όρου «Επιθεωρητής» με τον όρο «Σχολικός Σύμβουλος» β) οι Σχολικοί Σύμβουλοι να είναι μετακλητοί με πενταετή θητεία γ) η κατάργηση των χαρακτηρισμών «Προακτέος κατ΄εκλογήν», «Πρακτέος κατ΄αρχαιότητα» και «Μη πρακτέος» δ) Η κοινοποίηση των «Εκθέσεων Υπηρεσιακής Ικανότητας» στους κρινόμενους 28

Στα αιτήματα αυτά παρατηρείται ότι εμφανίζονται κάποιες ιδέες για δημοκρατικότερη αναδιοργάνωση του εκπ/κού συστήματος, χωρίς όμως να έχουν ωριμάσει. Σε αυτές τις θέσεις: α) δεν προβάλλεται διαφορετική αντίληψη για το θεσμό της Εποπτείας, β) δεν προτείνεται ο Σχολικός Σύμβουλος να απαλλαγεί από διοικητικές αρμοδιότητες και να αποκτήσει έναν ρόλο επιστημονικού συμβούλου του δασκάλου γ)δεν προτείνεται άλλη πρόταση για την αξιολόγηση του εκπ/κού έργου 29

β. Ο θεσμός της Εποπτείας κατά τη μεταρρύθμιση το Η πολιτική του κράτους. Με τον Ν. 309/76 δημιουργούνται 240 Εκπ/κές περιφέρειες στις οποίες οι Επιθεωρητές διοικούν, επιθεωρούν, καθοδηγούν και ελέγχουν τα σχολεία Δημοτικής Εκπ/σης, τη δημόσια και ιδιωτική ζωή των εκπ/κών. Ουσιαστικά ο Επιθεωρητής είναι ο διαμεσολαβητής μεταξύ κράτους και σχολείου και ο στόχος της διαμεσολάβησης είναι ο έλεγχος απ’ την πλευρά του κράτους. Σημαντικό ρόλο στη σχέση Εκπ/κών και Επιθεωρητών έπαιζε η «Έκθεση Ουσιαστικών Προσόντων», την οποία συνέτασσαν οι Επιθεωρητές για τους δασκάλους και τις Νηπιαγωγούς. 30

Διαδικασία Αξιολόγησης Εκπ/κών Ο κρινόμενος χαρακτηρίζεται και βαθμολογείται ως προς τα στοιχεία τα οποία συνθέτουν την προσωπικότητα του. α) Πνευματικά προσόντα, σπουδές, πτυχία β) Παιδαγωγική κατάρτιση και διδακτική ικανότητα γ) Διοικητική δεξιότητα δ) Υπηρεσιακή ευσυνειδησία ε) Δράση και υπηρεσία εντός και εκτός της σχολικής κοινότητας Για την αξιολόγηση χρησιμοποιούνταν χαρακτηρισμοί και αριθμητική κλίμακα βαθμολογίας από το 1 ως το 10, ενώ ο Επιθεωρητής έπρεπε να παρακολουθήσει και να αξιολογήσει δύο διδασκαλίες του εκπ/κού σε διαφορετικά μαθήματα. 31

Οι «Εκθέσεις Ουσιαστικών Προσόντων» της περιόδου εμφανίζουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: α) Αντιεπιστημονικότητα και προσκόλληση σε ξεπερασμένες παιδαγωγικές αντιλήψεις του περασμένου αιώνα β) Πλήρη σύγχυση ως προς τους στόχους και το αντικείμενο της αξιολόγησης γ) Σύγχυση επαγγελματικών χαρακτηριστικών με στοιχεία προσωπικής ζωής των εκπ/κών δ) Σαφή ιδεολογική θέση ως προς την οποία κρίνονται οι εκπ/κοί ε) Μεροληψία που πλήττει ιδιαίτερα τους νεοεισερχόμενους στο επάγγελμα Συμπεραίνεται, λοιπόν, ότι η μορφή αξιολόγησης είναι αντιεπιστημονική και επικρίθηκε από τους εκπαιδευτικούς. 32

Η επιλογή των «Επιθεωρητών» λαμβάνει υπόψη της τα εξής: α) στοιχεία υπηρεσιακού φακέλου του εκπ/κού β) τα αποτελέσματα σχετικού διαγωνισμού γ) συνέντευξη με τους υποψήφιους Όλα αυτά διεξάγονται από Επιτροπή, η διαδικασία όμως έχει κατηγορηθεί ως διαβλητή και δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί ούτε στις προσδοκίες των εκπ/κών, ούτε στις ανάγκες μιας ορθολογικής οργάνωσης της εκπ/σης. 33

Γ. Οι αντιδράσεις στην πολιτική της μεταρρύθμισης του 1976 για την Εποπτεία. Οι θέσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης και των συνδικαλιστικών φορέων Οι προεκλογικές θέσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης μέχρι και τις εκλογές του 1981 δεν έθεταν καν θέμα εποπτείας και αξιολόγησης της Εκπαίδευσης, με εξαίρεση το ΠΑΣΟΚ το οποίο ήδη από το 1978 υιοθετεί τις θέσεις της ΔΟΕ. Γεγονός είναι ότι τα πολιτικά κόμματα της αντιπολίτευσης δεν προέβαλλαν, με εξαίρεση το θέμα της αποχουντοποίησης, κάποιον συγκεκριμένο αντίλογο στη μεταρρύθμιση του 1976 όσον αφορά το θέμα της Εποπτείας Για πρώτη φορά γίνεται λόγος για κατάργηση του θεσμού του Επιθεωρητή και καθιέρωση του θεσμού του Σχολικού Συμβούλου με αποκλειστικό έργο να γίνει βοηθός και σύμβουλος του δασκάλου στο εκπαιδευτικό έργο. (Γενική Συνέλευση 1978) 34

3. ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΣΜΟ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ( ) α. Η πολιτική του κράτους για την Αξιολόγηση της Εκπαίδευσης και ο θεσμός των Σχολικών Συμβούλων Τον Οκτώβρη του ’81 την κυβέρνηση αναλαμβάνει το ΠΑΣΟΚ και στις πρώτες εξαγγελίες αναφέρεται ως άμεση προτεραιότητα η κατάργηση των Επιθεωρητών. Με τον Ν. 1304/82 καταργείται ο θεσμός των Επιθεωρητών και εισάγεται ο θεσμός των Σχολικών Συμβούλων. 35

Ο Σχολικός Σύμβουλος έχει τις εξής αρμοδιότητες: α) την επιστημονική και παιδαγωγική καθοδήγηση των εκπ/κών όσον αφορά το περιεχόμενο της δουλειάς τους στην τάξη β) τον προγραμματισμό του εκπ/κού έργου γ) την γενικότερη επιμόρφωση και ενημέρωση των εκπ/κών σε τρέχοντα θέματα δ) την προώθηση της επιστημονικής έρευνας στην περιφέρεια τους ε) την αξιολόγηση του εκπ/κού έργου της περιφέρειας στ) την «συνεργασία» με τους διοικητικούς προϊστάμενους Το θεσμικό αυτό πλαίσιο ουδέποτε συμπληρώθηκε με ρυθμίσεις με αποτέλεσμα ο ρόλος των Σχολικών Συμβούλων να είναι ασαφής και δεν απέκτησε ποτέ ουσιαστικές αρμοδιότητες. 36

β) Η κριτική στο θεσμό των Σχολικών Συμβούλων. Οι θέσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης και των συνδικαλιστικών φορέων. Ο Σχολικός Σύμβουλος είναι ο επιστημονικός συνεργάτης του εκπαιδευτικού και η συνεργασία του με τους εκπ/κούς κινείται σε επίπεδο ισοτιμίας. 37

ΘΕΣΕΙΣ ΔΟΕ α) Η αξιολόγηση μπορεί να γίνεται μόνο εφόσον οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί ζητούν κατάληψη θέσης στελέχους εκπαίδευσης και σε καμία άλλη περίπτωση (1987)  Η άρνηση σε οποιαδήποτε μορφή αξιολόγησης είναι το σημείο που ενώνει τους εκπ/κούς όλων των παρατάξεων. β) Το 1988 διατυπώνεται η πρώτη θέση της ΔΟΕ που αντιστοιχεί στο πρόγραμμα της ΝΔ, δηλαδή να διεκδικηθεί αλλαγή του συστήματος επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης με αντικειμενικά κριτήρια. 38

ΘΕΣΕΙΣ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ Η ΝΔ α) Αντιτέθηκε στην πολιτική για την εκπ/κή αξιολόγηση της περιόδου (κατάργηση του θεσμού του Επιθεωρητή) και ταυτίστηκε με τα συμφέροντα της «Ένωσης Επιθεωρητών Δημοτικής Εκπαίδευσης Ελλάδος». β) Στο πρόγραμμα της το 1989 δεν προτείνει την επαναφορά του θεσμού των Επιθεωρητών και διατηρεί τη διάκριση του διοικητικού από το επιστημονικο-συμβουλευτικό έργο της Εποπτείας. Το ΚΚΕ α)Δέχτηκε ότι ήταν θετικό βήμα η κατάργηση του θεσμού του Επιθεωρητή και η εισαγωγή του θεσμού του Σχολικού Συμβούλου, β)αλλά διαφώνησε ως προς τις ρυθμίσεις για τη διοίκηση. Επίσης εξέφρασε επιφυλάξεις για τον τρόπο επιλογής των Σχολικών Συμβούλων. 39

Η κριτική στην πολιτική της εκπαιδευτικής αξιολόγησης της περιόδου δεν ασκήθηκε μόνο από τους συνδικαλιστικούς φορείς και τα κόμματα της αντιπολίτευσης, αλλά και από τους ίδιους τους Σχολικούς Συμβούλους, οι οποίοι έβλεπαν το θεσμό να απογυμνώνεται από ουσιαστικές αρμοδιότητες, να είναι μετέωρος και χωρίς σύνδεση με τα επιστημονικά όργανα της εκπαίδευσης (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο) Γενικά, οι σοβαρές αντιδράσεις που εκφράστηκαν κυρίως από την πλευρά των εκπ/κών, επέδρασαν καθοριστικά στην κυβερνητική πολιτική, η οποία στο βαθμό πουν δεν διαμορφωνόταν συναίνεση, προτίμησε τη διαιώνιση των προβλημάτων. 40