Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης
Ο πολυσύνθετος και πολυδιάστατος ρόλος του εκπαιδευτικού Είναι λειτουργός, παιδαγωγός, εκπαιδευτής, σύμβουλος, αξιολογητής, συνάδελφος. Καλείται από τις ίδιες τις συνθήκες, όπως αναφαίνεται από τις έρευνες και τις απαιτήσεις των δεδομένων του Νέου Σχολείου να βρίσκεται σε συνεχή εγρήγορση, επιστημονική, παιδαγωγική, κοινωνική, έτσι ώστε να είναι αποτελεσματικός. η συνεχής αυτή προσπάθεια επηρεάζεται οπωσδήποτε σε μικρο - και μακρο - επίπεδο από πολλούς παράγοντες ( Κωνσταντίνου 1994), τους οποίους ο εκπαιδευτικός πρέπει να τους αναγνωρίζει στην αυτοαξιολόγησή του, διότι δε θα μπορεί να ανταπεξέρχεται συνεχώς στις αυξημένες απαιτήσεις.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΡΡΟΕΣ ΤΟΥ ΣΕ ΜΙΚΡΟ- ΚΑΙ ΜΑΚΡΟ-ΕΠΙΠΕΔΟ Μακρο-επίπεδο Κοινή γνώμη-Μ.Μ.Ε. Κοινωνικές απαιτήσεις,προσδοκίες (πολιτεία, θεσμοί) Μικρο-επίπεδο Σχολική διοίκηση Εκπαιδευτικός Συνάδελφοι Εκπαιδευτικός Γονείς Μαθητές Επιστήμες Αγωγής Ιστορικές, κοινωνικές, πολιτισμικές συνθήκες Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΡΡΟΕΣ ΤΟΥ ΣΕ ΜΙΚΡΟ- ΚΑΙ ΜΑΚΡΟ-ΕΠΙΠΕΔΟ Μακρο-επίπεδο Κοινή γνώμη-Μ.Μ.Ε. Κοινωνικές απαιτήσεις,προσδοκίες (πολιτεία, θεσμοί) Μικρο-επίπεδο Σχολική διοίκηση Εκπαιδευτικός Συνάδελφοι Εκπαιδευτικός Γονείς Μαθητές Επιστήμες Αγωγής Ιστορικές, κοινωνικές, πολιτισμικές συνθήκες
Μπορούμε να γίνουμε ο τέλειος δάσκαλος ; Αποτελεσματικός είναι ο δάσκαλος που επιτυγχάνει τα μεγαλύτερα δυνατά αποτελέσματα, με βάση τους στόχους του, μέσω της αποδοτικότερης διδακτικής μεθόδου ή του συνδυασμού τρόπων διδασκαλίας, που ελεύθερα ο ίδιος δημιουργεί, αυτενεργώντας και ακολουθώντας τη δική του πολυτροπική μέθοδο. Δεν είναι μία εύκολη υπόθεση. Χρειάζονται αρετές και προσόντα. Αλλά όλα είναι μία συνεχής προσπάθεια και η τελειότητα δεν είναι ο σκοπός σε αυτές τις περιπτώσεις. Όμως πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και για αυτό είναι καλό να τίθενται στόχοι, ανάλογα με τις ικανότητες και την κατάρτιση του καθένα.
Εκπαιδευτικός εν δράσει σημαίνει συνεχή ενεργητικότητα ώστε η θεωρία του να γίνεται πράξη μέσα στην τάξη. Και η διαδικασία αυτή μεταβιβάζεται ουσιαστικά στη διδασκαλία του στοχεύοντας σε μία τάξη εν δράσει, η οποία και αυτή με τη σειρά της μέσω του συνδυασμού θεωρίας και πράξης επιτυγχάνει τη μάθηση.
Οι μαθητές δεν είναι παθητικοί δέκτες μαθαίνουν ενεργώντας, παίρνοντας πρωτοβουλίες, συζητώντας, αναλαμβάνοντας ευθύνες, παίζοντας. κατανοούν καλύτερα και διατηρούν τη γνώση για περισσότερο χρονικό διάστημα καλλιεργούν δεξιότητες και αρετές ( Κοσσυβάκη 2003).
Η μάθηση είναι ενεργός Δίνεται μικρότερη έμφαση στη μετάδοση πληροφοριών και μεγαλύτερη στην ανάπτυξη ανώτερης ιεράρχησης δεξιοτήτων, όπως η κριτική σκέψη, η ανάλυση και η αξιολόγηση. Οι μαθητές παίρνουν μέρος σε δραστηριότητες και ενεργούν χωρίς να ακούν παθητικά. Δίνεται μεγάλη έμφαση στην εξερεύνηση στάσεων και αξιών. Σε όλη τη διαδικασία οι μαθητές και οι διδάσκοντες λαμβάνουν συνεχή ανατροφοδότηση (Bonwel 1996).
Όταν υπάρχει δράση Κατακτώνται, οπωσδήποτε, οι γνώσεις, οι οποίες είναι μέρος και προϋπόθεση της μάθησης, γιατί η πρόσκτηση των γνώσεων είναι βιωματικό φαινόμενο με δυναμική διεργασία. Απαιτείται εκτός από τη θεωρία η ενεργητικότητα, η αυτενέργεια και η δημιουργικότητα. Επιτυγχάνεται η μάθηση, η οποία είναι ένα πολύπλοκο ψυχολογικό και κοινωνικό γεγονός και βασική επιδίωξη της διδασκαλίας. Θεμελιώνεται στην εμπειρία και την αξιοποίησή της και επιδιώκει τις δεξιότητες, την ικανότητα λύσης προβλημάτων, την καλλιέργεια στάσεων, τη διαμόρφωση αξιολογικών κριτηρίων. Ο μαθητής μορφώνεται ουσιαστικά. Αυτό σημαίνει πολύπλευρη καλλιέργεια όλων των ψυχοσωματικών δυνάμεων και λειτουργιών του ανθρώπου όπως η νόηση, η φαντασία, η βούληση, το συναίσθημα, η συνείδηση, η ελευθερία, η δημιουργικότητα, η κριτική ικανότητα, η κοινωνικότητα, η υπευθυνότητα, η ηθική κρίση, η πολιτική στάση. ΓΝΩΣΕΙΣ - ΜΑΘΗΣΗ - ΜΟΡΦΩΣΗ
ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ ΗΣΥΧΙΑ ΦΑΣΑΡΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΧΑΛΑΡΗ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΤΟΛΜΗ ΧΑΡΙΣΜΑ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΒΑΘΜΟΙ ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΥΛΙΚΟ ΜΙΣΘΟΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
ΝΑ ΘΥΜΑΣΤΕ Κανείς δεν είναι τέλειος!
Γνωρίζω τους άλλους Αστέρια τόσο ίδια; Ψέμα ή αλήθεια Σε γνωρίζω καλύτερα Ποιος είναι ο αρχηγός Ο χάρτης της ζωής μου Εσύ με οδηγείς Παγωμένες εικόνες Brainstorming Ρόλος τον τοίχο Διάδρομος της συνείδησης Δάσκαλος σε ρόλο Παίξιμο ρόλων Κάρτες ρόλων Φόρουμ θέατρο Δραματοποίηση Εικόνα-φωτογραφία Συμφωνώ-Διαφωνώ Διλήμματα Debates-αγώνες Στρογγυλό τραπέζι Επίλυση προβλημάτων Πες μια ιστορία Πες μία πραγματική ιστορία Μελέτη περίπτωσης Πορτρέτο Πακέτο εξερεύνησης Σχέδιο Εργασίας (Project) Διοργανώνουμε ένα συνέδριο Graffiti Φιλμ ή τραγούδι
« Εκπαιδευτικοί εν δράσει » του Μ. Κουκουνάρα - Λιάγκη 5 μέθοδοι 35 τεχνικές Δεκάδες παραλλαγές Εκατοντάδες συνδυασμοί Πολλά χρόνια διδασκαλίας