H θεωρία του εποικοδομητισμού (constructivism) E ργαλεία Web 2.0
E ποικοδομητισμός Μάθημα 5
Προβληματική : Ανεπαρκείς μαθησιακές θεωρίες ; συμπεριφορισμός γνωσιακή θεωρία εποικοδομητισμός
εποικοδομισμός ( constructivism )
Αρχές του εποικοδομητισμού H νέα γνώση επικάθεται πάνω στο υπόβαθρο της παλιάς Σημασία του « μαθησιακού περικειμένου » (context) Τα λάθη και οι αντιφάσεις είναι μαθησιακά αξιοποιήσιμα και χρήσιμα Η μάθηση είναι ενεργός, και όχι παθητική διαδικασία Σημασία της γλώσσας και άλλων κοινωνικών διαδικασιών Έμφαση στη μετα - γνώση και την αξιολόγηση, στο « μαθαίνω πώς να μαθαίνω » Σημασία των πολλαπλών προοπτικών – ομάδες Ανάγκη η γνώση να υπόκειται σε κοινωνική συζήτηση, επικύρωση, και εφαρμογή σε πραγματικά περιβάλλοντα (application in real world contexts) – (from Honebein, 1996; Jonassen, 1991; Kanuka & Anderson, 1999)
Η γνώση... ... κατασκευάζεται κοινωνικά Επιτυγχάνεται μέσα από το διάλογο (Bakhtin, 1975) “ θεώρηση της εκπαίδευσης ως διαλογικής κατασκευής της κοινής γνώσης ” (Wegerif, R., 2009) “ η μάθηση βρίσκεται στα περικείμενα και τις σχέσεις, και όχι στο μυαλό ξεχωριστά του κάθε ατόμου ” Greenhow, Robelia, & Hughes, (2009)
Η αξιολόγηση βάσει του εποικοδομητισμού “ αυτό που έχει σημασία είναι η διαδικασία της απόκτησης της γνώσης, και όχι το προϊόν κάποιας παρατηρήσιμης συμπεριφοράς ” Jonassen, 1991
Εποικοδομη ( σ ) τική (?) αξιολόγηση Δείκτες αποτελεσματικών πρακτικών – Επίπεδο ακαδημαϊκής πρόκλησης (Level of academic challenge) – Ενεργός και συνεργατική μάθηση – Διάδραση εκπαιδευτικών μαθητών – Εμπλουτισμός μαθησιακών εμπειριών – Υποστήριξη της κοινωνικής διάδρασης (National Survey of Student Engagement, 2003)
Εποικοδομητισμός και ομάδες Κινητοποίηση Ανατροφοδότηση Διαφορετικές προοπτικές
Μοντέλο Dron and Anderson, 2007 Ομάδα Συνειδητή συμμετοχή Ηγεσία και οργάνωση Δομή και ρυθμός Κανόνες Επίπεδα πρόσβασης Εστίαση και συχνά χρονικά περιορισμένη Μικτή ή και διά ζώσης Μεταφορά : Εικονική τάξη 10
Γιατί ; Μεγάλη ιστορία μελέτης και έρευνας Εγκαθιδρυμένα εργαλεία τάξεις Συστήματα διαχείρισης μαθημάτων face to face - blended group learning skills Garrison, R., Anderson, T., & Archer, W. (2000). Critical thinking in text-based environment: Computer conferencing in higher education. The Internet and Higher Education, 2(2),
Κοινότητες πρακτικής Οι ιδέες του Wenger για τις κοινότητες πρακτικής : Αμοιβαία εμπλοκή (mutual engagement) – εργαλεία σύγχρονης και ασύγχρονης επικοινωνίας Κοινός στόχος ή κατασκεύασμα ( ομαδικά projects) Κοινό ρεπερτόριο ( εικονική τάξη (LMS), διαμοιρασμός πηγών και κειμένων )
Προβλήματα με τις ομάδες Περιορσιμοί : χρόνου, χώρου, ρυθμού, & σχέσεων - ( όχι αρκετά ανοικτές ) Συχνά μεγάλες προσδοκίες της εκπ / κής ηγεσίας και περιορισμοί από το τοπικό ΑΠ Συνήθως απομόνωση από τον πραγματικό κόσμο της πράξης “ χαμηλή ανεκτικότητα στις ατομικές διαφορές, υψηλές προσδοκίες « υπακοής » σε νόρμες οργανισμών ” Cousin & Deepwell 2005 “ παθολογική ευγένεια ” και φόβος του αντιλόγου Ομαδική σκέψη ως τροχοπέδη πρωτοβουλίας (Baron, 2005) Μικρή πρόβλεψη για διά βίου συνέχεια της πρακτική, μετά το πέρας συγκεκριμένου προγράμματος Paulsen (1993) Law of Cooperative Freedom Relationships
Εργαλεία LMS Συμπαραγωγή – wiki, Google docs Σύγχρονη και ασύγχρονη επικοινωνία (Skype)
Παράδειγμα κόστους - απόδοσης
Ανεπάρκεια ; Οι εργασία σε ομάδες είναι αναγκαίος, αλλά όχι επαρκής όρος για την επίτευξη υψηλού επιπέδου μαθησιακών αποτελεσμάτων
Μεταφορά : δίκτυο Δίκτυο Κοινό ενδιαφέρον / στόχος «ρευστή» ταυτότητα μέλους Φίλοι φίλων Ψηφιακή φήμη και αλτρουισμός Αναδυόμενες νόρμες και δομές δραστηριότητα καθορίζεται από τους χρήστες Σπάνια διά ζώσης Μεταφορά: Ψηφιακή κοινότητα πρακτικής 17 Dron and Anderson, 2007 Ομάδα Συνειδητή συμμετοχή Ηγεσία και οργάνωση Δομή και ρυθμός Κανόνες Επίπεδα πρόσβασης Εστίαση και συχνά χρονικά περιορισμένη Μικτή ή και διά ζώσης
Networked Learning Connectivist Pedagogy Η μεταφορά του δικτύου υποστηρίζεται από τη θεωρία του συνδετισμού (connectivism)