Άντρη Μιχαήλ (Διευθύντρια Δημοτικού Σχολείου)
learnthis.ca ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΟΧΙ ΤΟΣΟ ΜΕ ΤΟ ΤΙ ΚΑΝΕΙ ΕΝΑΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΑΛΛΑ ΜΕ ΤΟ ΠΩΣ ΒΟΗΘΑ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΝΑ ΔΡΟΥΝ 2
Διεύθυνση σχολείου 1.Ηγεσία 2.Διαμόρφωση /χάραξη πολιτικής 3.Διαχείριση αλλαγής 4. Εμπνέω, πιστεύω, πείθω, καθοδηγώ, ενθαρρύνω, συμβουλεύω, διευκολύνω, επιλύω, συνενώνω, συντονίζω, συνεργάζομαι, υποβοηθώ, κατανοώ, αλληλεπιδρώ, προβλέπω, προλαμβάνω…. Οργανώνω, ιεραρχώ, ελέγχω 3
Επικέντρωση στην ποιότητα και αποτελεσματικότητα Ποιοτική βελτίωση της σχολικής μονάδας αλλά και όλων των εμπλεκομένων στη μαθησιακή διαδικασία: Μαθητών Εκπαιδευτικών Γονέων Βοηθητικού προσωπικού Επίδραση στην ευρύτερη κοινωνία Βελτίωση Επίδραση στο γνωσιολογικό τομέα Ποιότητα Ανάπτυξη στάσεων / κομβικών δεξιοτήτων Βελτίωση Καλλιέργεια συναισθηματικού τομέα 4
Σχέσεις Αναλυτικό πρόγραμμα Μαθητών, διδακτικού και μη προσωπικού, γονέων, ΥΠΠ, σχολικής εφορείας, δήμου-κοινότητας, ευρύτερης κοινωνίας… Περιβάλλον Υλικοτεχνική υποδομή, κτήρια… 5
Βασικός σκοπός της εκπαιδευτικής διοίκησης είναι να προσφέρει λύσεις σε πραγματικά προβλήματα… (Hoy & Miskel, 2001) 6
Με ποιους τρόπους μπορεί να προσεγγιστούν δυσκολίες/προβλήματα Πυξίδα: αρχές και αξίες Καλός προγραμματισμός (π.χ. σχέδιο ανάπτυξης σχολικής μονάδας), συμπρογραμματισμός, επαναπρογραμματισμός Αξιοποίηση δυνατοτήτων/θετικών δεδομένων και αποδυνάμωση πιθανών αρνητικών παραμέτρων της σχολικής μονάδας Αξιοποίηση ανθρώπινου δυναμικού Επιμόρφωση και στήριξη προσωπικού Συνεχής αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα/ ανατροφοδότηση, ενθάρρυνση για αυτοαξιολόγηση 7
rryshke.wordpress.com Κατανεμημένη ηγεσία, συλλογικότητα/ συνεργασία (εμπλοκή όλων σε ουσιαστικά θέματα και ιδιαίτερα της διευθυντικής ομάδας) 8
Άλλοι τρόποι Δημιουργία θετικής κουλτούρας ανάμεσα στο προσωπικό και συμβολή στη διαμόρφωση άλλων θετικών υποκουλτούρων (π.χ. μαθητών, γονέων κτλ) Σωστή επικοινωνία με όλους βασισμένη στο σεβασμό την αλληλοκατανόηση και την εμπιστοσύνη Πρόβλεψη/ πρόληψη Σωστή και άμεση ιεράρχηση δράσεων/ πρακτικότητα Διαχείριση/μεγιστοποίηση χρόνου /κατανομή ανάλογου χρόνου σε κάθε περίπτωση / ευελιξία/συνεχής προβληματισμός 9
Επείγον και σημαντικό Κάνε το τώρα Σημαντικό μη επείγον Αποφάσισε πότε θα το κάνεις Επείγον μη σημαντικό Ανάθεσέ το Μη σημαντικό μη επείγον Παράτα το Βαθμός αμεσότητας Βαθμός σημασίας 10
Do it Defer it Delegate it Dump it Κάνε το Ανάβαλέ το Ανάθεσέ το Παράτα το Canfield, Hansen & Hewitt (2000) 'The Power of Focus' 11
Κάποιες σκέψεις ακόμα Το να νιώθω μόνη στη σχολική μονάδα είναι σχεδόν πάντα επιλογή μου… Όταν στοχεύω την κορυφή του βουνού θα γίνω λαγός ή κατσίκι και θα την βρω ή θα την πλησιάσω… Αν γίνω όμως ελέφαντας ή χελώνα θα το καταλάβω; Θα μου το πει κάποιος; Μέχρι πού θα φτάσω; ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ 12 Ένας ηγέτης είναι καλός, όταν οι άνθρωποι σχεδόν δεν γνωρίζουν την ύπαρξή του. Όχι τόσο καλός, όταν τον υπακούουν και όταν ζητοκραυγάζουν, χειρότερος όταν τον μισούν…. Lao-Tse