ΘΑΛΑΣΣΟΓΡΑΦΙΕΣ Δημοτικό Σχολείο Οινουσσών Τσελίγκα Αρετή Παπαδοπούλου Ελένη Θυμή Ελένη Βαρδαξής Γιώργος Κοτσάτου Βασιλεία.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παρουσίαση προτεινόμενου εκπαιδευτικού προγράμματος
Advertisements

Πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
ΠΗΝΕΛΟΠΗ GANDHI ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΦΑΝΤΙΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ.
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Ιδέες Συνεργασιών Η παρουσίαση αυτή απευθύνεται κυρίως στους χρήστες που έχουν εγγραφεί στην πλατφόρμα eTwinning αλλά δεν έχουν συνάψει ακόμα συνεργασία.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Τι μπορεί να περιλαμβάνει η παρουσίαση; παιχνίδι ρόλων, αφήγηση,
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Παίζοντας & ζωγραφίζοντας
«Περισσότερες Εμπειρίες, Περισσότερες Γνώσεις, Περισσότερη Χαρά»
Δ΄Δ/ΝΣΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ Τελετή Έναρξης Προγράμματος.
Σενάριο.
Επιμέλεια: Πουλημένου Ελένη
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΦΡΕΝΑΡΟΥ
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
ΕΚΔΟΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ»
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΟΧΟΙ
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Καινοτομίες στη Μέση Εκπαίδευση Καινοτομίες στην Μουσική Εκπαίδευση ΑΧΛ2009.
Σημαντικοί άξονες του Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ02)
Δ΄ ΔIEYΘΥΝΣΗ Π.Ε. ΑΘΗΝΑΣ ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
Β΄ Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού Ερευνητική εργασία Β΄Λυκείου «Συμμετέχουμε, άρα υπάρχουμε»: Η κοινωνική οπτική της WEB 2.0 μάθησης ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2012.
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΩΔ/ΣΟΥ.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Γερά Δόντια… Καλύτερη Υγεία»
7o Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου
«Μες του κάστρου τη σιγή, ιστορία ν΄ακουστεί…» τάξη: Ε΄ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΥΠΡΟΥ (ΚΑΣΤΡΟ ΛΕΜΕΣΟΥ) ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ.
«Π ΟΙΚΙΛΟΜΟΡΦΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ » 22-26/06/15 Ρίγα, Λετονία.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
«Στο δρόμο για την αειφορία».  Βρίσκεται στην περιοχή της Νέας Κυψέλης, στην οδό Δοϊράνης 43.  Μετρά 90 χρόνια λειτουργίας.  Έχει πλούσια συμμετοχή.
Διδάσκοντας κι εξερευνώντας την Τοπική Ιστορία Ελένη Μπαμπίλα Σχολική Σύμβουλος.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Δημοτικό Σχολείο Οινουσσών
Πηγή: Ματσαγγούρας, Η. (2000) Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση
KAINOTOMA ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Ευάγγελος Αλμπανίδης Καθηγητής
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
Στόχος Υπουργείου Παιδείας για τον Πολιτισμό
Εκπαιδευτική Εκδήλωση Εικαστικής Αγωγής στη Δημοτική Πινακοθήκη Πάφου
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Προσχολική Παιδαγωγική
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
3ο Δημοτικό Σχολείο Βροντάδου Αγίου Μάρκου Δ΄ τάξη Σχ. Έτος:
Ευρωπαϊκο προγραμμα comenius
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Ομαλη μεταβαΣη απο το νηπιαγωγειο Στο δημοτικο
Στη Χώρα των χαμένων Βιβλιοφάγων
ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ 2ο Δημοτικό Σχολείο Βροντάδου
Project ΘΕΜΑ: Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΑΠΟ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ, ΤΡΑΓΙΚΟΥΣ ΠΟΙΗΤΕΣ, ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΑΛΛΩΝ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ Ιωάννα Κομνηνού.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ ΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ.
Μετά το σχεδιασμό και την υλoποίηση των προγραμμάτων ΠΕ…
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (30%)
Α΄ τάξη Θετικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο
ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΤΑΞΗ Διερεύνηση με συζήτηση
Περιδιαβαίνοντας στα σοκάκια του χωριού μου…
Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Σχεδιασμοί 1η παρέμβαση.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΘΑΛΑΣΣΟΓΡΑΦΙΕΣ Δημοτικό Σχολείο Οινουσσών Τσελίγκα Αρετή Παπαδοπούλου Ελένη Θυμή Ελένη Βαρδαξής Γιώργος Κοτσάτου Βασιλεία

Περιγραφή της καλής πρακτικής. Περιγραφή της συγκεκριμένης καλής πρακτικής και της διαδικασίας εφαρμογής της στο πρόγραμμα του Σχολείου: Το σύνολο του μαθητικού δυναμικού του σχολείου συμμετείχε στο πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «Θαλασσογραφίες» το οποίο υλοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του δεύτερου και τρίτου τριμήνου στα πλαίσια της Ε.Ζ. με διάχυση στα υπόλοιπα γνωστικά αντικείμενα. 2

Σκοπός της καλής πρακτικής. Σκοπός της συγκεκριμένης καλής πρακτικής, σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ./Α.Π.Σ.:  Υλοποίηση προγράμματος στα πλαίσια της Ε.Ζ. και διαθεματικά με αντικείμενα όπως Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες, Μουσική, Αισθητική Αγωγή.  Προσέγγιση σύμφωνα με τους παρακάτω άξονες: η θάλασσα ως περιβάλλον η θάλασσα στον πολιτισμό 3

Στόχοι της καλής πρακτικής (1/2). Στόχοι της συγκεκριμένης καλής πρακτικής, σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ./Α.Π.Σ. που διατρέχουν όλο το πρόγραμμα (ενδεικτικά):  Γνωστικοί: Να είναι σε θέση ο μαθητής να επιλέγει, να παρατηρεί, να υποθέτει, να ερμηνεύει, να ορίζει, να επιλύει προβλήματα, να συμπεραίνει και να συσχετίζει έννοιες μεταξύ τους  Συναισθηματικοί: Να αποδέχεται, να απορρίπτει, να διερωτάται, να εκτιμά, να είναι ευνοϊκά διακείμενος απέναντι σε άλλους πολιτισμούς και αντιλήψεις 4

Στόχοι της καλής πρακτικής (1/2). 5  Ψυχολογικοί : Να ενισχύει ο μαθητής την αυτοπεποίθησή του, να καλλιεργεί την προσαρμοστικότητα σε διαφορετικά περιβάλλοντα, να αντλεί ικανοποίηση μέσω των δραστηριοτήτων  Κοινωνικοί-Ανθρωπιστικοί: Ο μαθητής να συνεργάζεται, να εντάσσεται, να σέβεται και να αποδέχεται τη διαφορετικότητα

Ρόλος του εκπαιδευτικού. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διάρκεια της καλής πρακτικής: Να δημιουργεί όνειρα, προσδοκίες και να εξάπτει τη φαντασία Να καλλιεργεί την κριτική ικανότητα, τη συνεργασία και το σεβασμό, την πίστη στις δυνάμεις του καθενός, τη μαχητικότητα, την ανάληψη ευθυνών και πρωτοβουλιών, τη διαχείριση προβλημάτων που αφορούν στην καθημερινή ζωή Να αντιμετωπίζει τη σχολική πραγματικότητα ως πεδίο μελέτης και πρόκλησης με συνεχείς επιμορφώσεις και όχι διεκπεραιωτικά. 6

Ρόλος των μαθητών. 7 Ο ρόλος των μαθητών στη διάρκεια της καλής πρακτικής: Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο στην οικοδόμηση της γνώσης. Έχουν την ευθύνη για τις δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχουν και επιχειρούν να επιλύσουν προβλήματα που τους παρουσιάζονται. Τους παρέχεται χώρος και χρόνος για να εκφραστούν δημιουργικά, να συντελέσουν και οι ίδιοι στη γνωστική και συναισθηματική τους ανάπτυξη. Καθοριστική για αυτήν την πορεία είναι η συνεργασία μεταξύ τους και η ύπαρξή τους μέσα σε ομάδες.

Εμπλοκή τρίτων στην καλή πρακτική. Εμπλοκή των οικογενειών και της κοινωνίας στην καλή πρακτική:  Η τοπική κοινωνία των Οινουσσών συμμετείχε στις εκδηλώσεις του σχολείου μας προτείνοντας πολλές φορές και η ίδια θέματα στα οποία θα μπορούσαμε να λάβουμε μέρος ( π. χ. καθαρισμός ακτών, επίσκεψη στο Ναυτικό Μουσείο Οινουσσών ).  Επαφή και συνεργασία με το ΚΠΕ Χίου και συμμετοχή στο αντίστοιχο πρόγραμμα ( Επίσκεψη στο Ναυτικό Μουσείο Χίου, στο Καρνάγιο στην περιοχή Κοντάρι ). 8

Εμπόδια που παρουσιάστηκαν.  έλλειψη εύρεσης κοινού χρόνου για την εύρυθμη συνεργασία όλων των τάξεων, λόγω της οργανικότητας του σχολείου ( τριθέσιο δημοτικό σχολείο, ίδιες απαιτήσεις στην κάλυψη της σχολικής ύλης με οποιοδήποτε άλλο δημοτικό της χώρας, δίχως να έχουν ληφθεί υπόψη οι ιδιαίτερες ανάγκες λειτουργίας του ). 9

Παρουσίαση καλής πρακτικής. 1 η ενδεικτική δραστηριότητα: Η θάλασσα στη λογοτεχνία και τη μυθολογία Στόχοι: Επαφή - γνωριμία με διαφορετικούς πολιτισμούς μέσα από διάφορα κειμενικά είδη και διάφορες μορφές τέχνης Αφόρμηση: Η γοργόνα, το γλυπτό της Μ. Παπακωνσταντίνου στην είσοδο του νησιού 10

Παρουσίαση καλής πρακτικής. Διερευνητικές ερωτήσεις: - πρότερες γνώσεις σχετικά με το μύθο της γοργόνας όπως και με μύθους σχετικούς με τη θάλασσα από άλλες χώρες 11

Παρουσίαση καλής πρακτικής. Δραστηριότητες: - Επεξεργασία μύθου Γοργόνας, αδερφής Μ. Αλεξάνδρου - Μελέτη άρθρων ύπαρξης γοργόνων - Τοιχογραφία σχολείου με θέμα τη θάλασσα και τη γοργόνα - Προβολή ταινίας «The song of the sea» με δημιουργία κόμικς, συγγραφή φανταστικών ιστοριών με θέμα τα Σέλκις καθώς και κατασκευή συλλογικού poster. - Δημιουργία δικού τους βιβλίου «Η Οδύσσεια» βασισμένο στο βιβλίο της Μ. Αγγελίδου «Οδύσσεια, η πολυμήχανη ιστορία» - Προβολή ταινίας «Ο πλανήτης των θησαυρών» και κατασκευή πιονιών για το τελικό προϊόν (επιτραπέζιο). 12

Παρουσίαση καλής πρακτικής. 1 η ενδεικτική δραστηριότητα: Η θάλασσα στη λογοτεχνία και τη μυθολογία Αποτίμηση: - Ενθουσιώδης ανταπόκριση στις δράσεις - Κινητοποίηση ενδιαφέροντος - Πλούσια σύνθεση και αναπαραγωγή δικών τους έργων 13

Ενδεικτικές φωτογραφίες από την 1 η δραστηριότητα 14

Ενδεικτικές φωτογραφίες από την 1 η δραστηριότητα 15

Παρουσίαση καλής πρακτικής η ενδεικτική δραστηριότητα: Η θάλασσα μέσα από την τέχνη Στόχοι: Γνωριμία με την τεχνική της θαλασσογραφίας, με καλλιτέχνες που ασχολήθηκαν με τη θάλασσα και τα καράβια (Σαλβαδόρ Νταλί – ζωγραφική, Σπανουδάκης, Πορτοκάλογλου - μουσική) Αφόρμηση: Πίνακας του Νταλί με τίτλο «Butterfly Ship»

Παρουσίαση καλής πρακτικής. Διερευνητικές ερωτήσεις: - Πρότερη επαφή με θέμα τη θάλασσα στην τέχνη 17

Παρουσίαση καλής πρακτικής. Δραστηριότητες: -Παρουσίαση πινάκων Νταλί με θέμα τα καράβια με τις πεταλούδες και κατασκευή δικών μας από φυσικά υλικά. - Παρουσίαση ζωγράφων που ασχολήθηκαν με την τεχνική της θαλασσογραφίας με κατασκευή δικών μας έργων. - Επαφή με διάφορα μουσικά είδη 18

Παρουσίαση καλής πρακτικής. 2 η ενδεικτική δραστηριότητα: Η θάλασσα μέσα από την τέχνη Αποτίμηση: - Ενθουσιώδης ανταπόκριση στις δράσεις - Κινητοποίηση ενδιαφέροντος - Πλούσια σύνθεση και αναπαραγωγή δικών τους έργων 19

Ενδεικτικές φωτογραφίες από την 2 η δραστηριότητα 20

Παρουσίαση καλής πρακτικής η ενδεικτική δραστηριότητα: Θάλασσα και επιστήμη Στόχοι: Σύνδεση της έννοιας της θάλασσας με πρακτικές που εφαρμόζουν στην καθημερινή τους ζωή, γνωριμία με τη θαλάσσια βιοποικιλότητα και τα θαλάσσια μέσα μεταφοράς, ανάδειξη σημασίας του θαλάσσιου οικοσυστήματος Αφόρμηση: η παρουσίαση του αντίστοιχου προγράμματος του ΚΠΕ Ομηρούπολης Χίου

Παρουσίαση καλής πρακτικής. Διερευνητικές ερωτήσεις: -Πρότερες γνώσεις σχετικά με τη θαλάσσια πανίδα και χλωρίδα καθώς και τη γεωγραφική τους κατανομή - Πρότερη επαφή με δράσεις σχετικές με την προστασία και τη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος 22

Παρουσίαση καλής πρακτικής. Δραστηριότητες: - Επίσκεψη στο ΚΠΕ Ομηρούπολης Χίου (επαφή με θαλάσσια χλωρίδα και πανίδα) - Επίσκεψη στο Ναυτικό Μουσείο Χίου (επαφή με είδη καραβιών και γνωριμία με τη δομή τους) - Επίσκεψη στο καρνάγιο στην περιοχή Κοντάρι Χίου (επαφή με την κατασκευή αληθινού καραβιού) - Καθαρισμός ακτών Οινουσσών, καταγραφής δεδομένων, επεξεργασίας τους μέσα από βίντεο σχετικά με την Μέρα Ευρωπαϊκού Καθαρισμού και δημιουργίας κολλάζ - Μελέτη θαλάσσιων μέσων μεταφοράς - Τοιχογραφία τροπικού θαλάσσιου οικοσυστήματος 23

Παρουσίαση καλής πρακτικής. 3 η ενδεικτική δραστηριότητα: Θάλασσα και επιστήμη Αποτίμηση: - Ενθουσιώδης ανταπόκριση στις δράσεις - Κινητοποίηση ενδιαφέροντος - Ανάπτυξη και καλλιέργεια κριτικής ικανότητας - Πλούσια σύνθεση και αναπαραγωγή δικών τους έργων 24

Ενδεικτικές φωτογραφίες από την 3 η δραστηριότητα 25

Ενδεικτικές φωτογραφίες από την 3 η δραστηριότητα Χίος, 16-18/6/2015 " Καλές Πρακτικές ". 26

Ενδεικτικές φωτογραφίες από την 3 η δραστηριότητα 27

Προστιθέμενη αξία/Επεκτασιμότητα της καλής πρακτικής (1/2). Τι ακολούθησε μετά την εφαρμογή της:  Σύνθεση και παραγωγή τελικού προϊόντος από το σύνολο των παιδιών: Επιτραπέζιο διαθεματικό παιχνίδι «Αιγνούσας Οδύσσεια» (αυτοσχέδια πιόνια και ταμπλό παιχνιδιού, κάρτες ερωτήσεων, κάρτες παγίδων και θησαυρών)  Συμμετοχή όλων των παιδιών την τελευταία μέρα του προγράμματος στο παίξιμο του παιχνιδιού. 28

Ενδεικτικές φωτογραφίες από το επιτραπέζιο 29

Ενδεικτικές φωτογραφίες από το επιτραπέζιο 30

Προστιθέμενη αξία/Επεκτασιμότητα της καλής πρακτικής (2/2). Διεύρυνση της καλής πρακτικής και σε άλλους τομείς/αντικείμενα εντός και εκτός σχολικού προγράμματος:  Αξιοποίηση και εφαρμογή των γνώσεων που αποκόμισαν στο σχολικό πρόγραμμα  Υιοθέτηση στάσεων και αντιλήψεων στη γενικότερη καθημερινότητά τους 31

Αποτίμηση της καλής πρακτικής. Καθοδηγητικά ερωτήματα: Ποια είναι τα καινοτόμα στοιχεία της; Πώς συνέβαλε στη βελτίωση της διδακτικής πράξης; Ποια είναι η παιδαγωγική της αξία; Πώς συνέβαλε στη σχολική καθημερινότητα; 32

Συμπεράσματα. Συμπεράσματα από την εφαρμογή της συγκεκριμένης καλής πρακτικής στο Σχολείο σας:  Καθολικά συμμετοχική, βιωματική και παιγνιώδης δραστηριότητα  Ένταξη στόχων διδακτικής πράξης στη δημιουργία του παιχνιδιού  Ανταλλαγή απόψεων και ενίσχυση των φιλικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών μέσα από συνεργατικές δραστηριότητες  Καλλιέργεια κριτικής ικανότητας και συνειδητοποίησης της μάθησης ως δημιουργική και ευχάριστη διαδικασία  Αξιοποίηση των θετικών στοιχείων όλων των μαθητών  Ανάδειξη παιδαγωγικών, κοινωνικών και πολιτισμικών ωφελειών 33

Βιβλιογραφικές αναφορές.  Σχολικό βιβλίο Μελέτης Γ ’ δημοτικού  Σχολικό βιβλίο Γλώσσας Γ ’ δημοτικού και Στ ’ δημοτικού  Σχολικό βιβλίο Ιστορίας Γ ’ δημοτικού και Στ ’ δημοτικού  Σχολικό βιβλίο Φυσικής Στ ’ δημοτικού  Βιβλίο « Οδύσσεια, η πολυμήχανη ιστορία » της Μαρίας Αγγελίδου  Συναρπαστικοί μύθοι και θρύλοι, εκδόσεις Σαββάλας  The song of the sea, ταινία  Ο πλανήτης των θησαυρών, ταινία  Μύθος των Σέλκις  Μύθος για τη Γοργόνα, αδελφή του Μ. Αλέξανδρου 34

Βιβλιογραφικές αναφορές.  Άρθρα για τη γοργόνα των Οινουσσών, τη γοργόνα της Κοπεγχάγης και τη γοργόνα του Περού  Άρθρα για την κωπηλασία, κολύμβηση, τρίαθλο, ιστιοπλοΐα  Βιντεάκια για παραολυμπιονίκες κολύμβησης από το YouTube  Βιντεάκια σχετικά με τη θαλάσσια ρύπανση της Μεσογείου από το YouTube  Βιντεάκια σχετικά με τα ναυτικά ατυχήματα από το YouTube  Εγκυκλοπαίδειες Filomathix  Εφημερίδες « Οι Ερευνητές πάνε παντού »  Το τραγούδι « Αχ θάλασσα μου σκοτεινή »  Υλικό από την Ελληνική Φυκολογική Εταιρεία  Υλικό από τα ΚΠΕ « Θάλασσα και Μόλυνση »  Παγκόσμιος γεωπολιτικός χάρτης 35