Χριστίνα Αραμπατζή Σχολική Σύμβουλος φιλολόγων Η ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος,
Advertisements

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ (ΕΕ) Κύκλος σεμιναρίων για τις ΕΕ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Βήματα στο σχολείο 1ο ΒΗΜΑ: ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – Επιστημονική.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Τι είναι το Σχέδιο Εργασίας (Project) και τι μέθοδος Project;
ΧΡΗΣΙΜΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
1 ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Προετοιμασία μαθήματος με.
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Η καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Νέο Λύκειο
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ Dr. ΜΗΤΣΙΟΥ ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ- ΝΕΥΡΟΨΥΧΟΛΟΓΟΣ.
Ανδρέου Μπέττυ Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων. Αφετηρία: α)από τη μικρή ομάδα στη μεγάλη και από τη μεγάλη στην ολομέλεια) β) διαμόρφωση μόνο μιας ομάδας στην οποία.
H εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Ερευνητικές εργασίες Πλαίσιο εφαρμογής – Επιλογή θέματος.
Ερευνητικές εργασίες Πλαίσιο εφαρμογής. Πρακτικά ζητήματα, Ωρολόγιο Πρόγραμμα, Ωράριο, Δημιουργία τμημάτων ενδιαφέροντος Για τη διεξαγωγή των Ερευνητικών.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ (PROJECT) ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2 ΓΕΛ ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ.
EPICT-ΕΣΠΕΡΙΔΕΣ EPICT-esperides EUROPEAN PEDAGOGICAL INFORMATION AND COMPUTER TECHNOLOGIES ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Οκτώβριος, 2012 Ειδική Θεματική δραστηριότητα Β΄ Τάξης ΕΠΑΛ Τομέας Ηλεκτρολογικός.
«Project» Διερευνητική εργασία. Σκοπός  Για να μάθουν οι μαθητές καλύτερα  Βιώματα – ενδιαφέροντα – μάθημα  Παιδαγωγικό κέρδος.
οργάνωση & διαδικασία ΠΑΤΜΑΝΟΓΛΟΥ Σ. – ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ Μ.
Διδακτική προσέγγιση βασισμένη σε δραστηριότητες αξιοποιώντας το διαδίκτυο.
Ερευνητικές Εργασίες Α΄Λυκείου Μιχάλης Φωτιάδης ΠΕ17 Μηχανολόγος Ημερίδα στο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκεια Ευαγγελικής Σχολής
Τ Ο «Ν ΕΟ Λ ΥΚΕΙΟ Η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων.
Προετοιμασία για την ανάληψη προγράμματος
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Τίτλος Δραστηριότητας
7o Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου
Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ Η πορεία αύξουσας εξειδίκευσης των μαθητών
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Διδακτική της Πληροφορικής
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου
Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ Σχολ. Έτος
Ερευνητικεσ εργασιεσ ΓΕΛ/ΕΠΑΛ ΟΙ νεΕΣ εγκυκλιοΙ του υπαιθ
Η Ερευνητική Εργασία στο Νέο Λύκειο. Η μέθοδος project
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Eρευνητικές εργασίες στο Λύκειο
Η πορεία των Projects στα ΕΠΑΛ – ΓΕΛ (Πρώτος απολογισμός)
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Προετοιμασία για την ανάληψη προγράμματος
Διδασκαλία με την μέθοδο project
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (30%)
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
Καινοτομία Ερευνητικών Εργασιών Τι, Γιατί, Ποιοι, Πού, Πότε, Πώς, Πόσο
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Η Συνθετική Δημιουργική Εργασία ως εναλλακτική μορφή αξιολόγησης της Αγγλικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο: Ένα παράδειγμα Χριστίνα Κάλφογλου Πειραματικό Γυμνάσιο.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Project.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Χριστίνα Αραμπατζή Σχολική Σύμβουλος φιλολόγων Η ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ

Ερευνητική εργασία (project) Διεπιστημονική προσέγγιση της μάθησης Διαθεματική προσέγγιση της μάθησης Μαθητοκεντρική (ομαδοσυνεργατική) αντί της μετωπικής διδασκαλία Διερευνητική προσέγγιση αντί της διάλεξης

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ (Υ.Α /Γ2/ Κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να αναλάβει έως 2 εργασίες ανά τετράμηνο ή το χρόνο, εφόσον πρόκειται για εργασία διάρκειας 1 σχολικής χρονιάς Εξαίρεση αποτελούν οι εκπαιδευτικοί που έχουν ως α΄ανάθεση το μάθημα «Τεχνολογία», οι οποίοι μπορούν να αναλάβουν έως 4 Εφόσον η διδασκαλία των ερευνητικών εργασιών σε ζώνη και στις 2 τάξεις, την ίδια μέρα και ίδιες ώρες ο εκπαιδευτικός μπορεί να αναλάβει 1 εργασία, σε διαφορετικές ώρες, ο κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να αναλάβει έως 2 εργασίες.

Ζώνη Ερευνητικών εργασιών ΓΕΛ: Συνεχόμενο τρίωρο ή ένα δίωρο και μία (1) ώρα την ίδια μέρα ή σε διαφορετικές ημέρες ΕΠΑΛ: Ένα συνεχόμενο δίωρο

Τελικά προϊόντα Ερευνητική έκθεση Τέχνημα Δράσεις

Παιδαγωγικές αρχές στις οποίες στηρίζεται η καινοτομία της εισαγωγής της Ερευνητικής εργασίας στο Λύκειο: Η αρχή της Διερευνητικής Προσέγγισης στη Μάθηση. Η αρχή της Διεπιστημονικής Συνεργασίας των Καθηγητών. Η αρχή της Ομαδικής Συνεργασίας των Μαθητών.

Ι. Διερευνητική μάθηση Ξεκινάμε από ελεγχόμενες μορφές διερευνητικής μάθησης Συνεχίζουμε μέσα σε ένα πλαίσιο φθίνουσας καθοδήγησης και Καταλήγουμε σε ακαθοδήγητη διερευνητική μάθηση

Τι προσφέρουν οι Ερευνητικές εργασίες Ενεργοποιούν τη σκέψη, τη δημιουργικότητα, την πρωτοβουλία μέσα από την άμεση και ενεργό εμπλοκή του μαθητή Αυξάνουν το ενδιαφέρον για επιμέρους μαθήματα, από τη στιγμή που αντιλαμβάνονται τη συμβολή τους στην κατανόηση καθημερινών προβλημάτων Ασκούν στον τρόπο σκέψης και στην επιστημονική μέθοδο επιστημών μέσα σε αυθεντικές καταστάσεις Στοχεύουν στην ανάπτυξη της κριτικής και αυτοκριτικής σκέψης Προάγουν τη συλλογικότητα Δημιουργούν διαύλους επικοινωνίας σχολείου και τοπικής κοινωνίας Εξετάζουν θέματα σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο

Στις ερευνητικές εργασίες οι μαθητές: Καλούνται να κατανοήσουν αυθεντικές καταστάσεις του φυσικού ή κοινωνικού περιβάλλοντος ή να επιλύσουν πραγματικά προβλήματα Κοινοποιούν τα αποτελέσματα έρευνας στη σχολική και ευρύτερη κοινότητα

ΙΙ.Διεπιστημονικότητα Σφαιρική κατανόηση του κόσμου Διεπιστημονική συνεργασία των καθηγητών Πεδίο συνεργασίας μαθημάτων, μαθητών και εκπαιδευτικών

ΙΙΙ. Ομαδοσυνεργατική προσέγγιση στις ερευνητικές εργασίες Συνήθως 4 μαθητές ανά ομάδα Συνεργασία μαθητών στην ομάδα και ομάδων Αλληλεξάρτηση μεταξύ των μελών της ομάδας, οπτική επαφή και αλληλο-παρωθητική επικοινωνία Ίσες ευκαιρίες σε όλα τα μέλη Συνεργατικές και συναγωνιστικές σχέσεις με τις άλλες ομάδες

Έγκριση Θεμάτων Ερευνητικών Εργασιών ειδική συνεδρία του συλλόγου διδασκόντων Μέσα στο α΄ δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου (για το α΄ τετράμηνο) και έως 20 Δεκεμβρίου (για το β΄ τετράμηνο) γίνεται ειδική συνεδρία του συλλόγου διδασκόντων για την επιλογή των θεμάτων 1 τουλάχιστον από τις προτεινόμενες εργασίες πρέπει να ανατίθεται έστω και ως συνεπίβλεψη σε καθηγητές των κλάδων ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04. Τα θέματα πρέπει να εμπίπτουν σε 3 από τους κύκλους ή να συνδυάζουν κάποιους από αυτούς: «Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές Επιστήμες», «Τέχνη και Πολιτισμός», «Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες και Τεχνολογία», «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη»

Πρόταση θεμάτων ερευνητικών εργασιών Σε κάθε τετράμηνο προτείνονται και εγκρίνονται εκ νέου διαφορετικά θέματα Συντονιστής είναι ο Υποδιευθυντής ή άλλος έμπειρος καθηγητής Οι ομάδες μαθητών που θα δηλώσουν την προτίμησή τους να ασχοληθούν με 1 θέμα δεν πρέπει να είναι μικρότερες από 16 άτομα και μεγαλύτερες από 20

Διαμόρφωση, έγκριση, επιλογή θεμάτων Περιεχόμενα μαθημάτων – μαθητικά ενδιαφέροντα Υπάρχουσες υποδομές, διαθέσιμοι πόροι Ενδιαφέροντα, ειδικές γνώσεις καθηγητών Επικαιρότητα, τοπικότητα, ο ευρύτερος προγραμματισμός της σχολικής μονάδας

«Τμήματα ενδιαφέροντος» μαθητών Το θέμα προσεγγίζεται σε όλες τις διαστάσεις του μέσα από εσωτερικό καταμερισμό υπο-θεμάτων από όλες τις ομάδες Το θέμα καταμερίζεται σε υπο-θέματα που εξετάζονται αυτοτελώς Το θέμα καταμερίζεται σε 2 υπο-θέματα και οι ομάδες ανά 2 αναλαμβάνουν από 1 υπό-θεμα Το θέμα προσεγγίζεται μέσω ενός κριτικά ερμηνευτικού κύκλου σε 4 φάσεις ( παρουσίαση προβληματισμού, αναζήτηση πληροφοριών, οργάνωση – κατηγοριοποίηση πληροφοριών, εξαγωγή συμπερασμάτων – κριτική ερμηνεία) από όλες τις ομάδες στην ολομέλεια (Ματσαγγούρας, σσ )

Φάσεις ερευνητικής εργασίας και χρονοδιάγραμμα εργασίας ομάδων οργάνωσης και διεξαγωγής κοινωνικών δράσεων Γενικός προγραμματισμός στην ολομέλεια Προγραμματισμός και προετοιμασία της ερευνητικής ομάδας Υλοποίηση δράσεων από υποομάδες για συλλογή δεδομένων Επεξεργασία δεδομένων εντός τάξης Επιλογή τρόπων αναπαράστασης των νέων γνώσεων Προκαταρκτική παρουσίαση εργασιών στην ολομέλεια Διαμόρφωση φακέλου ερευνητικής εργασίας Συνοπτική παρουσίαση της εργασίας Αξιολόγηση ομαδικής εργασίας και ατομικής συμβολής των μελών (Ματσαγγούρας, σσ.57-77)

Στάδια διερεύνησης Αναρωτιέμαι, προβληματίζομαι, αναζητώ, ανακαλύπτω Προσεγγίζω, αποτυπώνω, συσχετίζω Εκθέτω, παράγω Αναστοχάζομαι, συνθέτω

Επίπεδα κωδικοποίησης περιεχομένου εμπειρίας Δεδομένα (αισθητηριακά ερεθίσματα, μετρήσεις…χωρίς συσχετισμούς) – Πληροφορίες (μετά από συσχετισμούς) – Γνώσεις (μέσω αξιοποίησης πληροφοριών)– Σοφία (βαθιά γνώση, κατανόηση, παραγωγή στοχασμού)

Δημόσια παρουσίαση των ερευνητικών εργασιών Στο τέλος του τετράμηνου και αφού έχουν βέβαια ολοκληρωθεί οι ερευνητικές εργασίες γίνεται η παρουσίασή τους από μαθητικές ομάδες σε ειδική εκδήλωση με τη συμμετοχή εξωτερικών προσκεκλημένων

Αξιολόγηση των ερευνητικών εργασιών Μετά την παρουσίαση των ερευνητικών εργασιών οι μαθητικές ομάδες υποβάλλουν ομαδικό φάκελο με την ερευνητική έκθεση, κάποιο τέχνημα (βίντεο, πόστερ, φυλλάδιο, κατασκευή) και ό,τι συμπληρωματικό υλικό σχετικά με την εργασία Στοιχεία και συγκεκριμένες οδηγίες για το περιεχόμενο, τη γλώσσα και τη δομή, τον τρόπο παρουσίασης υπάρχουν στο βιβλίο εκπαιδευτικού «Η καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Νέο Λύκειο», βάσει των οποίων το περιεχόμενο αξιολογείται με συντελεστή βαρύτητας 30% και γλώσσα-δομή και παρουσίαση με 20% Η γενική βαθμολογία του μαθητή προκύπτει ως ο μέσος όρος της βαθμολογίας των 2 τετράμηνων Αν κάποιος μαθητής δεν έχει προβιβάσιμο βαθμό στην Ερευνητική εργασία επιλέγεται το θέμα (από τα 2 τετράμηνα) στο οποίο υστέρησε και ο εκπαιδευτικός του υποδεικνύει τμήματα της εργασίας που πρέπει να επεξεργαστεί εκ νέου. Έτσι το Σεπτέμβρη υποβάλλει τον προσωπικό του φάκελο προς επαναξιολόγηση Είναι δυνατό οι εργασίες να αναρτηθούν στο διαδίκτυο Για το πρώτο τετράμηνο του που θεωρείται πιλοτικό της εφαρμογής των Ερευνητικών εργασιών, δε θα υπάρχει ατομική αξιολόγηση των μαθητών. Θα υπάρξει όμως η ομαδική, που θα λογισθεί ως ατομική. Από το δεύτερο τετράμηνο θα πραγματοποιηθεί η ατομική.

Ερωτηματολόγιο για την αυτό/ετεροαξιολόγηση μαθητών Με ποιο τρόπο βοήθησε κάποιο μέλος της ομάδας ή την ομάδα; Ποιος άλλος ή ποιοι άλλοι βοήθησαν; Σε τι βαθμό έχει ανταποκριθεί; Τι σκοπεύει να κάνει για να βοηθήσει την ομάδα; Τι περιμένει από τους άλλους για να βοηθήσουν την ομάδα;

Ατομικός φάκελος μαθητή Προσωπικό ημερολόγιο Εκθέσεις εργασίες

Προσωπικό ημερολόγιο Τι ήξερα Τι ήθελα να μάθω Τι έμαθα

Η καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Νέο Λύκειο, το βιβλίο εκπαιδευτικού, αναρτημένο στο Σκοπός του Οδηγού για την Καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Νέο Λύκειο είναι να παρουσιάσει με σύντομο και εύληπτο τρόπο (α) τις παιδαγωγικές, κοινωνικές και πολιτικές αρχές στις οποίες στηρίζεται η καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών, τις οποίες καθιερώνει η εκπαιδευτική πολιτική για το Νέο Λύκειο, και (β) τις εναλλακτικές παιδαγωγικές και διδακτικές επιλογές και πρακτικές, μέσα από τις οποίες οι εκπαιδευτικοί μπορούν να προγραμματίσουν, να καθοδηγήσουν και να αξιολογήσουν τις Ερευνητικές Εργασίες των μαθητών.

Στο Δεύτερο Μέρος του Οδηγού παρατίθενται εννέα διεπιστημονικές Ερευνητικές ΕργασίεςΔεύτερο Μέρος του Οδηγού Τόσο οι προτάσεις του Πρώτου Μέρους όσο και οι επιλογές των παραδειγμάτων του Δεύτερου Μέρους του Οδηγού είναι ενδεικτικές και έχουν σκοπό να βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς στο έργο της καθοδήγησης των Ερευνητικών Εργασιών και σε καμία περίπτωση δεν είναι δεσμευτικές γι’ αυτούς. Οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν τις δυνατότητες και τις ανάγκες των σχολείων τους, των τάξεών τους και των μαθητών τους και με αυτή τη γνώση ως κριτήριο ασκούν την επιστημονική τους κρίση για τις επιλογές τους, ώστε να διασφαλισθούν ισόρροπα σε κάθε περίπτωση η χαρά της μάθησης, η πρόκληση της δημιουργικότητας, το ενδιαφέρον της διερεύνησης, ο ενθουσιασμός της ανακάλυψης και ο επιστημονικός τρόπος σκέψης και εργασίας. Ο Οδηγός, ως παιδαγωγικό κείμενο, δεν υπεισέρχεται σε οργανωτικά και διοικητικά θέματα, τα οποία καθορίζονται με υπουργικές αποφάσεις

Εργαστήρια: Σκέψεις πάνω στη διδασκαλία του μαθήματος με τον καθιερωμένο τρόπο και στη διδασκαλία της Ερευνητικής εργασίας (πώς προετοιμάζω τη διδακτέα ύλη, ποιος ο ρόλος του καθηγητή, ποιος ο ρόλος του μαθητή…) Συσχετίζω Πολυμεσική Έκθεση Μετατροπή δεδομένων, πληροφοριών σε Γνώση – Κατανόηση, Σύνθεση συμπερασμάτων

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Ματσαγγούρας Ηλίας, Η καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Νέο Λύκειο, 2011 «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21 ου αιώνα) – Νέο Πρόγραμμα Σπουδών, Οριζόντια Πράξη» MIS: Προγράμματα Σπουδών για τα φιλολογικά μαθήματα Α΄Λυκείου Υπουργείο Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Οδηγίες για τη διδασκαλία της Ερευνητικής Εργασίας της Α΄ τάξης Γενικού Λυκείου για το σχ. Έτος », 30/8/2011