ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΛΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ & ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός ΜEd – MSc Συνεργάτης ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΠΥΡΕΤΟΣ ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ. 8 ο Μάθημα – 08/01/2016 Πρώτες βοήθειες σε καθημερινές καταστάσεις ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΙΟΥΤΑ Α. ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ.
Advertisements

1 «Η ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΈΣ ΔΙΑΤΡΟΦΉΣ Δήμητρα Παπαστεργίου Ψυχολόγος MSc 2015.
Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής MSc, Med, PhD.
Κοντού Γ. Μαρία Ph.D, M.Sc., ΚΦΑ. Ο όρος «προβλήματα όρασης» καλύπτει ένα ευρύ φάσμα διαταραχών της οπτικής ικανότητας από τα μικρά προβλήματα όρασης.
Κων/νος Πατερόπουλος (MSc) Αντιπρόεδρος ΜΓΣ Εθνικού Αντιπρόεδρος ΜΓΣ Εθνικού Αλεξανδρούπολη, 26 Σεπτεμβρίου 2015 Αθλητικά σωματεία: Βελτίωση της λειτουργίας.
ΠΡΟΛΗΨΗ ΜΥΟΣΚΕΛΕΤΙΚΩΝ ΚΑΚΩΣΕΩΝ ΤΩΝ ΔΡΟΜΕΩΝ Γιώργος Σκόλιας, MSc.
ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑ 13: ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ- ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΤHΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ ΣΤΟ ΚΑΝΟΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ.
Μονοπάτια Skywalker Κοινωνική Επιχειρηματικότητα Ενότητα: Φορολογικά Πανοζάχος Δημήτριος Msc Οικονομολόγος – Φοροτεχνικός Σύμβουλος.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Μεταλλικές Κατασκευές Ι Επιμέλεια Δημ. Σοφιανόπουλος Αναπληρωτής Καθηγητής Μαρία Ντίνα, Πολ. Μηχ. MSc,
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γ΄Γυμνασίου Επίδραση των Διαλυμάτων Οξέων σε Μέταλλα Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Συνεργάτης ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων.
ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Παπαδόπουλος Κω/νος, MSc Καθηγητής φυσικής αγωγής.
Κατάρτιση δεικτών για την παρακολούθηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος των Δήμων Ηλίας Λίτσος Μηχανικός Παραγωγής, Msc Περιφ. Ανάπτυξη Π.Ε.Δ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μάθημα 2 : Μεθόδευση πληροφοριών και λήψη αποφάσεων ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ – ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής MSc, Med,
Kάλλη Καρβέλη, M.Sc. Δικηγόρος – Ειδικός επιστήμονας ΑΠΔΠΧ Πρόσβαση στα Δημόσια Έγγραφα.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΠΑΙΝΕΣΗΣ ΝΙΚΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ MSc Ιατρική Σχολή Παν. Αθηνών
Κωστής Χαρδαλιάς Νοσηλευτής, MSc Health Informatics Υποψήφιος Διδάκτορας Τμ. Νοσηλευτικής, ΕΚΠΑ.
Κεφάλαιο 2 Ροπή Φυσικές έννοιες & Κινητήριες Μηχανές ΣΑΛΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ MSc in Management and Information Systems Μηχανολόγος Εκπαιδευτικός 1 ου ΕΠΑ.Λ. Δράμας.
ΚΕΝΤΡΟ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΩΝ (ΚΗΦΗ) ΜΙΧΑΕΛΑ ΦΟΥΚΑΚΗ, MsC Κοινωνική Λειτουργός, Υπεύθυνη ΚΗΦΗ Δήμου Γόρτυνας.
Εργοθεραπεία Μάθημα: Κινησιολογία
Κωστάκη Ειρήνη, Ψυχολόγος, MSc
Κανελλοπούλου Γεωργία Γεωεπιστήμονας, Msc Περιβάλλον,
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Εταιρική Διακυβέρνηση
“ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΖΩΗΣ - ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ.”
Εταιρική Διακυβέρνηση
ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΥΡΟΧΗΜΙΚΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ, ΣΤΟ ΦΑΣΜΑΤΟΣΚΟΠΙΟ
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα (12 ωρών)
Αντιμετωπίζοντας τον Σχολικό Εκφοβισμό (Bullying)
ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Μαθηματικα στην κουζινα
Η Ένωση Συνεταιρισμών Νήσων Κυκλάδων και Αργοσαρωνικού
Εισηγήτρια: Τσιμεράκη Βαρβάρα, ACCT, MSc
Άγχος Πανελλήνιων Εξετάσεων: Τρόποι Διαχείρισης
Νέα Ιωνία Βόλου: ΜΑΡΙΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗ
Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής
Βιολογία Α΄ Γυμνασίου Ανθή Αποστολίδου Φυσικός, MSc
Πίνακας σταθερών των εμπειρικών τύπων Hazen-Williams και Manning για διάφορα υλικά κατασκευής των αγωγών.
ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας Τμήμα Ανατολικής Κρήτης
Σχολικός εκφοβισμός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Καραβόλτσου Α
Project τμηματοσ γυναικων
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα (12 ωρών)
Αντιμετωπίζοντας τον Σχολικό Εκφοβισμό (Bullying)
Κεφάλαιο 4 Βενζινομηχανές Κυλινδροκεφαλή
Ειρήνη Κουφάκη Ψυχολόγος, M.sc – Επιστημονική Υπεύθυνη
Η ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΕΝΟΣ ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ Παναγιώτου Νικολέτα1, Πρεζεράκος Παναγιώτης2, Κουράκος Μιχαήλ3, Δρελιώζη.
Νοσηλευτικής Υπηρεσίας ΩΚΚ Παιδιατρικής Νοσηλευτικής ΕΚΠΑ
Πρόσκληση Η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Λειτουργών Φυσικής Αγωγής
Κούρτη Μαρία Βιολόγος, Msc, PhD Ιανουαρίου 2018
Μια εφαρμογή στις «Εφαρμογές Πολυμέσων»
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Ημερίδα στη Μνήμη του Επίκουρου Καθηγητή Ηρακλή Χαλκίδη
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΜΕΤΡΗΣΗ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ Τ.Ε.Ι. ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ & ΘΡΑΚΗΣ
Παραπτωματικότητα: πρόληψη & αντιμετώπιση
Παραπτωματικότητα: πρόληψη & αντιμετώπιση Μαρία Σμυρνάκη, Ψυχολόγος MSc στις Εξαρτήσεις, PhD Επιστημών Αγωγής Παν/μίου Κρήτης, Υπεύθυνη Ανοικτής Δομής.
ΤΕΙ ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ: Τσιμεράκη Βαρβάρα (Acc, MSc )
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ (2)
Ζωοτεχνία Ι Πρώτο μάθημα: Εισαγωγή στη Ζωοτεχνία
ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
«ΑΣΤΕΓΟΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ» ΚΩΣΤΗΣ ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ
Διασφαλίζουμε την πρόσβαση σε οικονομική, αξιόπιστη, βιώσιμη και σύγχρονη ενέργεια για όλους Υποομάδα Στόχου 7   Σαββάκης Ηλίας, Χημικός Μηχανικός ΕΜΠ,
ΔΑΣΟΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΛΟΓΟΣ M.Sc. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΓΡΙΑΣ ΠΑΝΙΔΑΣ
Συρόπουλος Χαράλαμπος Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός Ε.Μ.Π., MSc
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΛΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ & ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός ΜEd – MSc Συνεργάτης ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων

Κανόνες Ασφαλείας Εργαστηριακός Οδηγός Χημεία Β΄ Γυμνασίου (σελ. 8) …οι εργαστηριακές ασκήσεις για να έχουν γόνιμο αποτέλεσμα που να δίνει ικανοποίηση και γνώση στον ασκούμενο, απαιτούν αφενός καλή γνώση των οδηγιών εκτέλεσης του πειράματος και αφετέρου την αυστηρή τήρηση ορισμένων κανόνων ασφαλείας…

Κανόνες Ασφαλείας  Περισσότερα πειράματα => ↑ κινδύνου ατυχημάτων  Τα ατυχήματα οφείλονται συνήθως σε απροσεξία ή σε άγνοια κανόνων ασφαλείας  Ακίνδυνη διεξαγωγή πειραμάτων προϋποθέτει γνώση και εφαρμογή των κανόνων ασφαλείας

Ιματισμός Στο εργαστήριο Χημείας φοράμε πάντα:  Προστατευτικά γυαλιά  Γάντια  Εργαστηριακή μπλούζα

Φακοί επαφής  Απαιτείται μεγάλη προσοχή  Προκαλούνται σοβαρά προβλήματα αν περάσει ανάμεσα στο φακό και στο μάτι σκόνη ή διαβρωτικό υγρό  Σε περίπτωση ατυχήματος απαιτείται πλύσιμο με άφθονο νερό  Μεταφορά στο γιατρό

Εργαστηριακός Πάγκος Στον εργαστηριακό πάγκο πρέπει:  Να επικρατεί καθαριότητα και τάξη  Να μην υπάρχουν ουσίες που δε χρησιμοποιούνται  Να καθαρίζεται μετά το πέρας της εργαστηριακής άσκησης

Αντιδραστήρια και σκεύη  Δεν πρέπει να πιάνουμε αντιδραστήρια με τα χέρια  Σε περίπτωση επαφής αντιδραστηρίου με το δέρμα απαιτείται Πλύσιμο με άφθονο νερό Αναφορά του συμβάντος στον καθηγητή  Δεν δοκιμάζουμε ουσίες με το στόμα  Δεν μυρίζουμε χημικά αντιδραστήρια

Αντιδραστήρια και σκεύη Όταν πρέπει να μυρίσουμε αντιδραστήριο:  Κρατάμε τη φιάλη μακριά από τη μύτη  Δημιουργούμε με το χέρι μας ρεύμα αέρα

Αντιδραστήρια και σκεύη  Δεν πρέπει να χρησιμοποιείται κανένα αντιδραστήριο ή σκεύος που δεν προβλέπεται από τις οδηγίες  Τα υγρά απόβλητα ρίχνονται στην αποχέτευση και τα στερεά στο καλάθι απορριμμάτων  Απαιτείται προσεκτική ανάγνωση της ετικέτας  Αντιδραστήριο που βρίσκεται σε δοχείο χωρίς ετικέτα δεν χρησιμοποιείται  Τα δοχεία πωματίζονται πάντα

Αντιδραστήρια και σκεύη  Οι αραιώσεις των ισχυρών οξέων γίνονται με την προσθήκη οξέος στο νερό  Η μετάγγιση καυστικών υγρών ή τοξικών διαλυμάτων γίνεται πάντα με πουάρ

Αντιδραστήρια και σκεύη  Για την παραλαβή ποσότητας υγρού δε βυθίζουμε σιφώνια ή σταγονόμετρα στις φιάλες  Η παραλαβή γίνεται αφού πρώτα μεταφερθεί ποσότητα υγρού σε ποτήρι ζέσεως με τη βοήθεια γυάλινης ράβδου

Αντιδραστήρια και σκεύη  Δεν επιστρέφεται στη φιάλη υγρό που περίσσεψε  Σε κάθε φιάλη τοποθετείται μόνο το δικό της πώμα  Το πώμα του υγρού αντιδραστηρίου δεν αφήνεται στον πάγκο αλλά συγκρατείται ανάμεσα στα δάκτυλα

Αντιδραστήρια και σκεύη Για την προσθήκη του περιεχομένου ενός σταγονομέτρου δεν βυθίζουμε το σταγονόμετρο στο διάλυμα (α) Σωστός Τρόπος(β) Λανθασμένος Τρόπος

Αντιδραστήρια και σκεύη Κατά την ανάμιξη διαλυμάτων σε δοκιμαστικό σωλήνα:  Αναδεύουμε με γυάλινη ράβδο χωρίς να χτυπάμε τον πυθμένα  Ανακινούμε συνεχώς το σωλήνα  Δεν κλείνουμε ποτέ με το δάχτυλό μας το σωλήνα (α,β) Σωστοί Τρόποι(γ) Λανθασμένος Τρόπος

Μεταφορά στερεάς ουσίας Μεταφορά μικρής ποσότητας στερεού σε δοκιμαστικό σωλήνα Η παραλαβή του στερεού γίνεται με μεταφορά του σε ύαλο ωρολογίου ή σε ποτήρι ζέσεως

Θέρμανση στο πείραμα  Ποτέ δε θερμαίνουμε σε γυμνή φλόγα εύφλεκτα υγρά  Ο λύχνος δε μένει αναμμένος όταν δε χρησιμοποιείται  Δε θερμαίνουμε υγρό σε δοκιμαστικό σωλήνα όταν το ύψος του υπερβαίνει τα 2/3 του σωλήνα

Θέρμανση στο Πείραμα  Η θέρμανση του υγρού σε δοκιμαστικό σωλήνα δεν γίνεται στον πυθμένα αλλά κοντά στην επιφάνειά του  Το στόμιο του σωλήνα κατά τη θέρμανση δεν πρέπει να στρέφεται στο πρόσωπο του εκπαιδευτικού ή των μαθητών (α) Σωστός Τρόπος(β) Λανθασμένος Τρόπος

Θέρμανση στο Πείραμα Κατά τη θέρμανση φροντίζουμε την παροχή αέρα ώστε:  Η φλόγα να είναι γαλάζια θερμαντική και οξειδωτική  Κίτρινη, αιθαλίζουσα, αναγωγική φλόγα σημαίνει ατελής καύση οπότε λερώνονται τα σκεύη που χρησιμοποιούμε (α) Λανθασμένη ρύθμιση(β) Σωστή Ρύθμιση

Κοπή Γυάλινης Ράβδου

Κατασκευή σταγονομέτρων και ακροφυσίων

Κάμψη Γυάλινου Σωλήνα

Λείανση των άκρων με θέρμανση  Σπρώχνουμε την άκρη του σωλήνα στην πιο θερμή ζώνη της φλόγας και περιστρέφουμε συνεχώς  Όταν η φλόγα γίνεται πορτοκαλοκίτρινη απομακρύνουμε το σωλήνα από τη φλόγα  Τοποθετούμε το σωλήνα σε μια άκαφτη επιφάνεια για να κρυώσει

Άνοιγμα οπής σε πώμα  Αφού επιλέξουμε το πώμα που ταιριάζει ακριβώς στην οπή του σκεύους επιλέγουμε τον κατάλληλο φελλοτρυπητήρα  Σε πώμα από φελλό χρησιμοποιούμε φελλοτρυπητήρα εσωτερικής διαμέτρου ίση ή λίγο μικρότερη από αυτή του σκεύους  Σε ελαστικό πώμα χρησιμοποιούμε φελλοτρυπητήρα εσωτερικής διαμέτρου ίσης με αυτή του σκεύους

Άνοιγμα οπής σε πώμα  Τοποθετούμε το πώμα σε ξύλινη πλάκα  Κρατάμε τον κόπτη του φελλοτρυπητήρα κάθετα πιέζοντας το πώμα στο σημείο που θέλουμε την οπή  Περιστρέφουμε τον κόπτη δεξιόστροφα και αριστερόστροφα περί τον άξονά του μέχρι να τρυπήσει το πώμα ως τη μέση  Βγάζουμε τον κόπτη από το πώμα και απομακρύνουμε με τον εξολκέα το σφηνωμένο κομμάτι του πώματος  Αναποδογυρίζουμε το πώμα και επαναλαμβάνουμε την ίδια διαδικασία

Πέρασμα γυάλινου σωλήνα σε πώμα 1. Ελέγχουμε αν η οπή είναι κατάλληλη 2. Βρέχουμε με νερό (ή υγρό σαπούνι ή βαζελίνη), το τμήμα του οργάνου που θέλουμε να περάσει από την οπή 3. Κρατώντας με το ένα χέρι το πώμα και με το άλλο το σωλήνα σπρώχνουμε με μικρές κυκλικές κινήσεις το σωλήνα 4. Εάν η είσοδος του σωλήνα γίνεται με δυσκολία, τότε με κατάλληλο φελλοτρυπητήρα διευρύνουμε την οπή.

Πριν εγκαταλείψουμε το εργαστήριο  Ελέγχουμε αν οι βρύσες είναι κλειστές  Ελέγχουμε αν τα όργανα δε βρίσκονται σε λειτουργία  Ελέγχουμε αν όλοι οι λύχνοι και τα γκαζάκια είναι καλά κλεισμένα  Δεν αφήνουμε γκαζάκια εκτεθειμένα στον ήλιο  Δεν εγκαταλείπουμε γυάλινες φιάλες εκτεθειμένες στον ήλιο πολλές ώρες (κίνδυνος έκρηξης ή αλλοίωσης)

Βιβλιογραφία 1. Κ. ΓΙΟΥΡΗ ΤΣΟΧΑΤΖΗ, Διδακτική Πειραμάτων Χημείας, Εκδόσεις Ζήτη Κ. ΓΙΟΥΡΗ ΤΣΟΧΑΤΖΗ, Σχολικά Πειράματα Χημείας, Από τη Μάκρο- στη Μικροκλίμακα, Εκδόσεις Ζήτη ΣΙΔΕΡΗ ΜΗΤΣΙΑΔΗ, Οδηγός Πειραμάτων Χημείας, Σαββάλας ΑΒΡΑΜΙΩΤΗΣ, ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΚΑΠΕΛΩΝΗΣ, ΣΙΝΙΓΑΛΙΑΣ, ΣΠΑΝΤΙΔΗΣ, ΤΡΙΚΑΛΙΤΗ, ΦΙΛΙΟΣ, Εργαστηριακός οδηγός Χημείας Β΄ Γυμνασίου, ΟΕΔΒ 5. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ, Χημεία ένα συναρπαστικό παιχνίδι, Εκδοτικός οίκος Αδελφών Κυριακίδη EBBING GAMMON, Γενική Χημεία, Εκδόσεις Τραυλός 2002