ΜΑΘΗΜΑ : ΑΡΧΑΙΟΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ: O ρόλος της φωτοσκίασης στην πρώιμη μεσαιωνική τέχνη Φοιτήτρια: Σταθοπούλου Ελένη-Χρυσοβαλάντη.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Kαι το ταξίδι ξεκινά από το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος/All began from the El. Venizelos airport.
Advertisements

Η ΚΛΑΣΙΚΗ ΚΙΘΑΡΑ Η κλασική κιθάρα είναι μια κιθάρα με έξι χορδές. Ανήκει ως είδος στα χορδοφωνα και με αυτήν παίζεται κυρίως κλασική μουσική, αν και.
Αναγεννησιακές επιδράσεις στα μνημεία της επαρχίας Πάφου
Αρχαϊκή περίοδος Σημαντικές εξελίξεις σε όλους τους τομείς της κοινωνικής εξέλιξης Επέκταση των ορίων του ελλαδικού κόσμου από την Ισπανία ως την Μαύρη.
 Η παχυσαρκία είναι αναμφισβήτητα μια από τις συχνότερα εμφανιζόμενες ασθένειες στις ανεπτυγμένες χώρες. Αλλά και στις αναπτυσσόμενες χώρες αυξάνεται.
Οι διάφορες «όψεις» της πόλης 5 ο ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ PROJECT ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ Ομάδα: Οι Βασίλισσες των Ωκεανών Μέλη: Αργυροπούλου.
ΟΙ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ Ο χάρτης της γης, Theatrum Orbis Terrarum, το έτος 1570.
 Αρχιτεκτονική Προέλευση παλαιοχριστιανικών βασιλικών Ξυλόστεγη βασιλική Περίκεντρα κτήρια Τρουλαίες βασιλικές Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης Σταυροειδής.
ΤΕΧΝΕΣ & ΨΗΦΙΔΩΤΑ. Ο Χριστός ανάμεσα στους Αποστόλους Ο Χριστός ανάμεσα στους Αποστόλους, ψηφιδωτό στην Santa Pudenziana της Ρώμης, τέλη 4ου αι. με αποκαταστάσεις.
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα A: Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου.
ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ 1.  ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ : Ευρυδίκη Τάκου  Μενέλαος Σαμωνάκης  Δέσποινα Παπουτσάκη  Άννα Τζέκα  ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ : ΜΑΡΙΟΝ ΠΟΛΙΤΗ  ΓΕΝΙΚΟ.
Χριστούγενα στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο Μία εργασία στο μάθημα της Πληροφορικής Αντώνης Παπαμιχαήλ Παναγιώτης Σελπεσάκης Ιωάννα Ιορδάνοβα.
Aνατολίζουσα κεραμική
ΥΠΕΡΤΡΟΦΙΑ ΠΡΟΣΤΑΤΗ. Τι είναι ο προστάτης και ποια η χρησιμότητα του; Ο προστάτης είναι ένας αδένας μεγέθους ενός καρυδιού και ανευρίσκεται μόνο στους.
Δημητρακοπούλου-Σκυλογιάννη Ν., Γλυπτά των «σκοτεινών» χρόνων στη νέα μόνιμη έκθεση του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, Σύμμεικτα 17,
Διάλεξη 1 Μακροοικονομία. Η Μακροοικονομική ασχολείται με τη συμπεριφορά και τα προβλήματα της οικονομίας σαν σύνολο. Άθροιση: από τη μικροοικονομική.
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΜΑΘΗΜΑ 024 ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΗ ΑΣΚΗΣΗ Διδάσκοντες.
Δημόσιες σχέσεις – Συμπεριφορά, δεοντολογία Διονύσης Ανανιάδης Δερματολόγος - Αφροδισιολόγος 11 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Δερματολογίας Αφροδισιολογίας
ΜΑΘΗΜΑΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΦΥΣΙΚΗ Ηλεκτρολόγων – Ηλεκτρονικών Μηχανικών ΦΥΣΙΚΗΜηχανολόγων Μηχανικών ΦΥΣΙΚΗ ΙΙΠολιτικών Μηχανικών Α ΝΩΤΑΤΗ Σ ΧΟΛΗ ΠΑΙ ΔΑΓΩΓΙΚΗΣ.
Τα γυναικεία γεννητικά όργανα διακρίνονται σε εσωτερικά και εξωτερικά. Εξωτερικά είναι το αιδοίο το οποίο αποτελείται από τα μεγάλα και μικρά χείλη εσωτερικά.
Φάκελος υλικού του (υποψήφιου) εκπαιδευτικού & επαγγελματική ανάπτυξη
ΥΛΙΚΑ ΤΗΣ ΓΗΣ ΙI : Κρυσταλλοχημεία και Συστηματική των Ορυκτών
Πολυτεχνείο Κρήτης - Αρχιτεκτονική Σχολή εαρινό εξάμηνο Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής ιι δρ Αμαλία.
ΥΔΡΑΥΛΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΠΟΤΕΡΟΣ ΣΤΟΧΟΣ ΜΑΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΝΟΣ ΥΔΡΑΥΛΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΧΗ ΝΕΡΟΥ ΜΕΣΩ ΜΙΑΣ ΑΝΤΛΙΑΣ [ΣΥΡΙΓΓΑΣ] ΑΠΌ ΤΟ ΠΗΓΑΔΙ.
Οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)
Μεταμορφωμένα Πετρώματα
Αρδευτική Μηχανική Εργαστήριο Ε2: Έδαφος και Νερό Το έδαφος
Σεμιναριακό μάθημα: Σύγχρονα Περιβαλλοντικά Ζητήματα
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ Κ. Ασωνίτου.
IL CARNEVALE DI VENEZIA - SU E ZO PER I PONTI DI VANEZIA
vadelia® san Υγρό καθαριστικό χεριών για επαγγελματική χρήση
ΓΛΥΚΑ ΜΑΡΙΕΤΤΑ ΓΚΑΛΙΜΑΝΑ ΡΕΓΓΙΝΑ ΓΕΡΕΝΤΕ.
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Aλγόριθμος Floyd Βρίσκει τα μήκη των συντομότερων μονοπατιών για κάθε ζεύγος κορυφών ενός προσανατολισμένου γραφήματος με βάρη. Βασική Ιδέα του Αλγόριθμου.
ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΤΩΝ ΛΙΠΩΝ ΚΑΙ ΕΛΑΙΩΝ
Η ανάπτυξη του κωφού παιδιού
Πολυτεχνείο Κρήτης - Αρχιτεκτονική Σχολή εαρινό εξάμηνο Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής II δρ Αμαλία.
Ναζαρηνή τέχνη Τμήμα: Β΄2
Ατομικός Φάκελος Αξιολόγησης Νηπίου (Portfolio Assessment)
TZOTTO Π.Γ.Ε.Σ.Σ. ΜΑΘΗΜΑ: ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ:
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης
ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Συνδιοργανωτές: ΡΙΨΕΩΝ-ΔΡΟΜΩΝ-ΑΛΜΑΤΩΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΩΝ ΑΘΛΗΤΩΝ ΣΤΙΒΟΥ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ Ι
ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΗ ΣΥΡΙΑ ΑΙΤΙΑ.
Μελετήστε το άρθρο και διαμορφώστε μια σύντομη παρουσίασή του στην τάξη (ερευνητικά ερωτήματα, μεθοδολογία/συμμετέχοντες, σύντομη παρουσίαση των αποτελεσμάτων)
Η ΚΑΤΑΛΟΓΟΓΡΑΦΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΛΑΙΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑ (Fingerprint - Empreinte - Impronta) Κωνσταντίνος Μ. Παπαδάκης, Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου.
Η εκκλησιαστική τέχνη στη Δύση - αρχιτεκτονική -
Οπτικός γραμματισμός: η περίπτωση της Βιβλιοθήκης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Χρυσάνθη Γεωργούλη.
Οικοδομώντας την αυτοεκτίμηση του παιδιού
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΦΙΛΤΡΑ ΒΑΘΕΙΑΣ ΑΕΡΙΑΣ ΔΙΗΘΗΣΗΣ
Το έργο του Τζιότο Επιμελεια: Χριστινα Ιωαννιδου
Άλλα είδη παραπομπής και βιβλιογραφίας.
27Η ΕΝΟΤΗΤΑ ψ ΡΑΨΩΔΙΑ, ΣΤ
Ιζηματογενή πετρώματα
Εργαστήριο Από την απλή παρατήρηση στην αξιοποίηση των στοιχείων της
ΤΕΙ Αθήνας- Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων   Τουριστικό Δίκαιο Εισηγητής : Α. Μανιάτης    Γραπτή Εργασία Αξιολόγησης στο Ιταλικό Τουριστικό Δίκαιο Κλινάκη.
Ιταλία έως
Mυκηναϊκός Πολιτισμός
Jeremy M. Berg et. al., ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΠΕΚ 2017,
THOMAS H. CORMEN, et al., ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ, Β΄ έκδοση, ΠΕΚ 2016,
Jeremy M. Berg et. al., ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΠΕΚ 2017,
Περιφερειακό Σύστημα Ακοής
Μεταμορφωμένα πετρώματα
THOMAS H. CORMEN, et al., ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ, Β΄ έκδοση, ΠΕΚ 2016,
Jeremy M. Berg et. al., ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΠΕΚ 2017,
Jeremy M. Berg et. al., ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΠΕΚ 2017,
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΜΑΘΗΜΑ : ΑΡΧΑΙΟΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ: O ρόλος της φωτοσκίασης στην πρώιμη μεσαιωνική τέχνη Φοιτήτρια: Σταθοπούλου Ελένη-Χρυσοβαλάντη

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Η δημιουργία δραματικών εφέ φωτισμού Η χρήση του φωτός και των παραθύρων ως σύμβολα Παιχνίδια με το φώς

ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στις αρχές του Μεσαίωνα, η ηλιακή παρατήρηση είχε ως αποτέλεσμα την αλλαγή στη διαμόρφωση της τέχνης και της αρχιτεκτονικής των χριστιανικών ναών με τρεις κυρίως τρόπους. Πρώτον, μεσαιωνικοί συγγραφείς από όλη τη Μεσόγειο συχνά συσχετίζουν το δραματικό εφέ φωτισμού με την ευθυγράμμιση της ανατολής του ηλίου. Δεύτερον, επιβεβαίωσαν ότι το φώς στις εικονογραφικές συνθέσεις προέρχεται μέσα από στρατηγικά τοποθετημένα παράθυρα ευθυγραμμισμένα με τον άξονα ανατολής-δύσης του ναού. Τρίτον, αρχαιοαστρονόμοι έχουν υποθέσει ότι οι μεσαιωνικές εικονογραφίες ήταν συντονισμένες με το φώς με αποτέλεσμα να βρίσκονται στο επίκεντρο συγκεκριμένες σκηνές και στοιχεία σε συγκεκριμένες ημέρες και ώρες.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΔΡΑΜΑΤΙΚΩΝ ΕΦΕ Η δημιουργία των δραματικών εφέ φωτισμού μέσω της εναρμόνισης ανατολής και δύσης συνδέεται με τον παγανισμό και τον ιουδαϊσμό. Εάν και δεν είναι μια συνηθισμένη πρακτική μας σώζονται αρκετά παραδείγματα. Όπως ο Βιτρούβιος (περίπου 15 π. Χ.) έδωσε εντολή ότι το λατρευτικό άγαλμα σε έναν ναό θα πρέπει να στηθεί δυτικά, έτσι ώστε ο ήλιος να ανατέλλει πίσω από αυτό. Ο Ναός του Σολομώντα στην Ιερουσαλήμ είχε το αντίθετο προσανατολισμό με το αποτέλεσμα ο ήλιος να είναι αντίθετα από τους προσκυνητές, όπως στο όραμα του Ιεζεκιήλ. Κατά την εποχή του Κωνσταντίνου, ο Ευσέβιος αναφέρει ανάλογα εφέ φωτισμού στον Καθεδρικό Ναό της Τύρου και περιγράφει τρεις ακτίνες φωτός μέσα στην εκκλησία, που συμβολίζει την Αγία Τριάδα. Τα λοξά παράθυρα εμφανίζονται σε ποικιλία μορφών νωρίς στις μεσαιωνικές εκκλησίες. Ο Προκόπιος ισχυρίστηκε ότι το φως του ήλιου που γέμιζε την Αγία Σοφία στην Κωνσταντινούπολη εμφανίστηκε από μέσα δημιουργώντας τη λαμπρότητα της ενώ στον καθεδρικό ναό της Νάντης, περιέγραψε πώς το φως του ήλιου στις εικόνες δημιουργούσε κινούμενα στοιχεία και την αίσθηση της κίνησης.

ΧΡΗΣΗ ΦΩΤΟΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΘΥΡΩΝ ΩΣ ΣΥΜΒΟΛΑ Εικ. 1 Mausoleum of Galla Placidia, Ravenna, Italy.

Όπως παρατηρούμε στην πρώτη εικόνα στο μαυσωλείο του 5αι. στη Ραβέννα απεικονίζονται δυο Απόστολοι να πλαισιώνουν ένα παράθυρο. Ο Απόστολος Πέτρος και Παύλος αναπαρίστανται με τα χέρια σηκωμένα και τα βλέμματα τους στραμμένα προς τα πάνω δηλαδή το παράθυρο. Με αυτό τον τρόπο δημιουργείται μια πυραμιδοειδή σύνθεση μεταξύ των Αποστόλων και του παραθύρου,

Tempietto di Cividale, Italy.

Στην εικόνα δύο στο δυτικό τείχος του ναού απεικονίζονται δυο γυναικείες μορφές που φέρουν πέπλο με τα χέρια τους τοποθετημένα σε δεόμενη στάση. Πίσω από τις κεντρικές μορφές ακολουθούν τέσσερις γυναικείες μορφές που φέρουν κομψά κεντημένα φορέματα και κρατούν στέμματα. Όλες οι μορφές συγκλίνουν προς το παράθυρο που κατά την μεσαιωνική περίοδο συμβολίζει τον Χριστό και την Αγία Τριάδα.

Crypt of Epiphanius, Monastery of San Vincenzo al Volturno, Italy.

Στην Ιερά Μονή San Vincenzo al Volturno απεικονίζεται το χέρι του θεού να βγαίνει από ένα παράθυρο για να ξεκινήσει μια ακτίνα φωτός μέσα από ένα σύννεφο. Τέλος, στην εκκλησία Santa Prassede στη Ρώμη απεικονίζεται ο Αρχάγγελος Γαβριήλ, η Παναγία και ανάμεσα τους είναι τοποθετημένο ένα παράθυρο που συμβολίζει μια σιωπηλή παρουσία μάλλον ο Χριστός.

Chapel of San Zeno, Church of Santa Prassede, Rome, Italy.

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΤΟ ΦΩΣ Οι μελετητές έχουν συμπεράνει ότι οι σχεδιαστές των μεσαιωνικών ναών είχαν προγραμματίσει να είναι οι εικονογραφίες σε συγκεκριμένες θέσεις προκειμένου οι ακτίνες του ηλίου να βρεθούν στο κέντρο της σύνθεσης. Για παράδειγμα σε μια κόγχη στη Νέα Μονή της Χίου, το φως χτυπά την εικόνα του Χριστού στην Ανάσταση. Στο αντίθετο άκρο του Χριστιανισμού κόσμου, έχει διατυπωθεί η άποψη ότι οι σχεδιαστές των γλυπτών της Ιρλανδίας κατά τον 8-10 αιώνα διέταξε να τοποθετούνται σκηνές για να λάβουν το φως σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας. Τέλος, οι εκκλησίες ήταν συνήθως ευθυγραμμισμένες με προϊστορικούς δείκτες με αποτέλεσμα η ανατολή του ηλίου να συμπίπτει με την ημέρα της εορτής και προστάτης της εκκλησίας.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Πρώτον, κατά την πρώιμη μεσαιωνική περίοδο πολλοί συγγραφείς έστρεψαν το ενδιαφέρον τους στα εφέ που δημιουργεί ο φωτισμός σε θρησκευτικά κτίρια την στιγμή της ευθυγράμμισης με την άνοδο του ήλιου. Δεύτερον, την πρώιμη μεσαιωνική περίοδο απεικονίζονται στις εικονογραφικές συνθέσεις το φυσικό φως ως σύμβολο του Χριστού. Τρίτον κάποιες εικονογραφίες έχουν τοποθετηθεί με αποτέλεσμα να βρεθούν στο επίκεντρο οι σκηνές και οι μορφές, σε ορισμένες περιπτώσεις, σε συγκεκριμένες ημερών και σε ακριβή ώρα.