Comenius (1592-1670 μ.Χ.) Πρόδρομος του Διαφωτισμού και θεολόγος; Προσήλωση στις παραδόσεις αλλά και πάθος για την αποκάλυψη της αλήθειας. Στο πρόσωπό.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΝΑΘΕΣΗ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ & ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ
Advertisements

ΝΕΟΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ Ν: 4067/2012 Εισήγηση 2 ΜΑΡΑ ΣΟΦΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια.
ΦΥΣΙΚΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΣΕΛΚ ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2014.
Αναστοπούλου Μαριάννα Καθηγήτρια Μουσικής και Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού.
Το νέο ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο για τα στεγαστικά δάνεια και οι αλλαγές που θα επιφέρει στο ισχύον ρυθμιστικό πλαίσιο Μάρτιος 2016 Χριστίνα Λιβαδά.
Γ ΕΩΠΟΝΙΚΟ Π ΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Α ΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΗΡΟΤΡΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑΣ ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΡΟΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΒΑΜΜΑΤΟΣ ΠΡΟΠΟΛΗΣ.
ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ (Ιούνιος 2011) Περιεχόμενο και καινοτόμα στοιχεία του νέου Προγράμματος Σπουδών Λογοτεχνίας στην υποχρεωτική Εκπαίδευση.
ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Εισηγητές: - Κωνσταντίνος Μπλάγας, Δ/νων Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ - Καλλιόπη Παπαδοπούλου, Νομική Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ.
«Διγλωσσία και Εκπαίδευση» Διδάσκων: Γογωνάς Ν. Φοιτήτρια: Πέτρου Μαρία (Α.Μ )
ΣΤΑΤΙΚΗ Ι Ενότητα 4 η : ΣΤΕΡΕΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Διάλεξη: Ισοστατικότητα – υπερστατικότητα – κινητότητα φορέων. Καθηγητής Ε. Μυστακίδης Τμήμα Πολιτικών.
Σχολικό έτος B’ Λυκείου  Μαθήματα  Ομάδες προσανατολισμού Γ’ Λυκείου  Ομάδες προσανατολισμού  Επιστημονικά Πεδία
Αντιρατσιστική Εκ π αίδευση Βασικές αρχές ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΩΡΙΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕ ΑΝΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ.
Project Α’ Τετραμήνου Β’ Λυκέιου. Εισαγωγή  Μανιτάρι ονομάζεται κοινώς το ορατό μέρος πολυκύτταρων μυκήτων με τη χαρακτηριστική, συνήθως ομβρελοειδή.
Εισαγωγή στην Παιδαγωγική ΤΜΗΜΑ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο Διδάσκουσα: Μαρία Δασκολιά Επίκουρη καθηγήτρια Τμήμα Φ.Π.Ψ.
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΛΟΥΤΡΩΝ ΑΙΔΗΨΟΥ Ερευνητική Εργασία (Project) Ομάδα 1 Αναστασιάδη Ανδριανή Στεργίου Μαρία - Ιωάννα Χασάϊ Φιορίντα Χουλιαράκη Αλεξάνδρα Ομάδα.
Π.Γ.Ε.Σ.Σ ΚΑΡΝΑΡΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Β2ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Α-Δ.
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗΣ Αποφάσεις Βάσει Οριακής & Πλήρους Κοστολόγησης Α.Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΒΑΣΕΙ ΟΡΙΑΚΗΣ.
12. Αναπαραγωγή & ανάπτυξη Βιολογία Α’ Λυκείου. Αναπαραγωγή Το μόνο σύστημα που δεν είναι απαραίτητο για επιβίωση Ύπαρξη 2 διαφορετικών φύλων Πρωτεύοντα.
1 Ο ΕΠΑΛ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ Α΄ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ( PROJECT) ΥΠΕΥΘΥΝΕΣ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΕΣ : ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΑΜΠΕΡΙΑΔΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ.
Μεταναστευτικό και Προσφυγικό ζήτημα Η κατάσταση σήμερα ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΓΑΝΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΝΟΣ ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΣΧΙΖΑΣ ΑΝΤΩΝΗΣ.
1 Εμπορικό και Οικονομικό Δίκαιο Εμπορική Ιδιότητα Παππά Βιβή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
AΘΛΗΤΙΣΜΟΣ 1.Ο αθλητισμός στην Αρχαία Ελλάδα Οι ρίζες του ελληνικού αθλητισμού μπορούν να αναζητηθούν στην Εποχή του Χαλκού. Στους ιστορικούς χρόνους οι.
Όνομα εκπαιδευτικών που συμμετέχουν :, Καλλιόπη Κάμπουρα. Γεωργία Κάσπαρη, Ανδριάνα Μπακόλα. Σχολική Μονάδα : 2 ο και 6 ο Νηπιαγωγείο Χίου. Σχολική τάξη.
Θέμα Εργασίας : ΙΡΙΔΙΣΜΟΣ Project : 5 Μανιφάβα Αλεξάνδρα.
Κατάρτιση δεικτών για την παρακολούθηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος των Δήμων Ηλίας Λίτσος Μηχανικός Παραγωγής, Msc Περιφ. Ανάπτυξη Π.Ε.Δ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Ν.3852/2010 "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" Νικ.-Κομν. Χλέπας Αν. Καθηγητής ΕΚΠΑ
ΖΑΧΑΡΙΑΣ ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ ΤΑ ΨΗΛΑ ΒΟΥΝΑ PROJECT Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ.
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΜΕΤΑΒΟΛΙΚΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ Δημήτριος Κυφωνίδης Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
ΜΑΘΗΜΑ 2.  Εργασία (άνθρωπος)  Φύση/Έδαφος (γη)  Κεφάλαιο (χρήμα)  Επιχειρηματικότητα (ιδέα, διοίκηση)
Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ.
ΑΦΥΔΑΤΩΣΗ ΕΝΔΟΦΛΕΒΙΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΥΓΡΩΝ Κυφωνίδης Δημήτριος Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
Παράδοση 2 4/3/2016. Πριν από την κύρια επική διήγηση ο ραψωδός προέτασσε έναν ύμνο στους θεούς, όπως τους Ομηρικούς Ύμνους. Το προοίμιο της Θεογονίας.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ε. Γκόνου Μαθητές: Ρωμανός Πετρίδης, Βαγγέλης Πίπης Π.Γ.Ε.Σ.Σ ….Θανέειν πέπρωται άπασι.
«Πολιτικές της Περιφέρειας Στ. Ελλάδος - Παρεμβάσεις Διαρθρωτικών Ταμείων και ΕΚΤ του Θ.Σ. 9 για την κοινωνική ένταξη των Ρομά» Ελισάβετ Πρέζα ΕΥΔΕΠ Στερεάς.
NERCO - Ν. ΧΛΥΚΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Α.Ε.Μ. ΟΜΙΚΡΟΝ Α.Ε. ΞΥΛΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Α.Ε.
Ηγέτες της Αναπηρίας του Αύριο
ΟΔΗΓΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ για την υπαγωγή Επενδυτικών Σχεδίων στα Καθεστώτα Ενισχύσεων «Γενική Επιχειρηματικότητα» και «Νέες Ανεξάρτητες ΜΜΕ» του Ν.4399/2016.
Ερευνητική εργασία της Α΄ τάξης του ΓΕΛ Λουτρών Αιδηψού
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ι Συνυπολογισμός προηγούμενων δωρεών ή γονικών παροχών για σκοπούς φόρου κληρονομίας Διδάσκων καθηγητής: Α. Τσουρουφλής Εξηνταβελώνη.
ΟΙ ΑΡΓΥΡΟΙ ΚΑΙ ΧΡΥΣΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΛΥΣΗΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Οι Αριθμοί … 5.
ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Παπαδόπουλος Βασίλειος
Το ερώτημα "τι είναι επιστήμη;" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό Όταν τις δεκαετίες του 80 και του 90 κατέρρεε το αποκαλούμενο ανατολικό.
2η ΔΙΑΛΕΞΗ ΕΡΓΟ.
Η ΕΙΡΗΝΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΤΑΞΗ-ΤΜΗΜΑ: Α’2 ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: ΜΑΘΗΜΑ: ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ:
Project: ΟΙ ΜΙΚΡΟΕΛΕΓΚΤΕΣ στη ζωΗ μαΣ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΤΖΕΚΤ (PROJECT)
Η ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Άννα Κυπαρισσού,Γιουτζίν Κασεμάι.
67ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
ΞΕΝΑΓΟΙ Η ομάδα μας αποτελείται από άτομα τα οποία συνεργάστηκαν και ολοκλήρωσαν την εργασία της ξενάγησης.
ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΧΑΡΤΗ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ ΟΔΩΝ
…την Ερευνητική Εργασία (project) με θέμα την κοινωνική διάσταση του ελληνικού κινηματογράφου (Οικογένεια, θέση γυναίκας, σχέση δύο φύλων).
ΕΛΕΓΧΟΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
اعداد الأستاذ/ عبدالرؤوف أحمد يوسف
Απο τον φιλιππο β΄ στα Ελληνιστικα βασιλεια
Бор постулаттары. Сутегі тектес атом үшін Бор теориясы
Ανταγωνιστεσ ασβεστιου
АНТИБИОТИКЛАРНИНГ ФАРМАКОЛОГИЯСИ т.ф.д., проф. Алиев Х.У Тошкент 2014
2-босқич магистранти МАЖИДОВ Н.
Το αισθητήριο της όρασης
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΑΣΚΟΥΜΕΝΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Comenius ( μ.Χ.) Πρόδρομος του Διαφωτισμού και θεολόγος; Προσήλωση στις παραδόσεις αλλά και πάθος για την αποκάλυψη της αλήθειας. Στο πρόσωπό του συμπίπτουν ο συντηρητισμός και ο προοδευτισμός. Didactica Magna Orbis Sensualium Pictus Θεωρείται πατέρας του σχολικού εγχειριδίου.

Εποπτεία και Εποπτικότητα. Ομαδοποίηση των μαθητών κατά τάξεις. Omnes, Omnia, Omnino. Οmnes: ανεξάρτητα από καταγωγή, φύλο, ηλικία ή φυσικές προδιαθέσεις. Οmnia: όχι επιφανειακές γνώσεις που δεν υπηρετούν αξίες και δεν καλλιεργούν ήθος αλλά οι βασικές αρχές, τα προβλήματα των επιστημών και των τεχνών. Omnino: αντιγραφή της φύσης. Εποπτεία. Συνεργασία μαθημάτων, επιστημών και επιστημόνων.

Διεπιστημονικότητα και Διαθεματικότητα Διεπιστημονική προσέγγιση: συνδυασμός γνώσεων από διάφορα μαθήματα. Το κάθε μάθημα διατηρεί την ταυτότητά του. Διαθεματικότητα: συνδυασμός γνώσεων για την προσέγγιση ενός θέματος. Σχέδιο εργασίας (project): το σχέδιο εργασίας από τη φύση του είναι διαθεματικό. Κάθε διαθεματική προσέγγιση δεν σημαίνει και σχέδιο εργασίας.

Διαθεματική-διεπιστημονική προσέγγιση Η παραδοσιακή διάταξη των περιεχομένων, η οποία σήμερα εφαρμόζεται ευρύτερα, ακολουθεί την αρχή των επιστημών, δηλαδή την διάρθρωση και οργάνωση των γνώσεων κατά περιοχές και κλάδους. Υποστηρίζεται ότι με αυτόν τον τρόπο θα κατορθώσει ο μαθητής να δαμάσει τις γνώσεις, ταξινομώντας και διαρθρώνοντας αυτές κατά περιοχές και μαθήματα

. Στην περίπτωση όμως αυτή προσφέρονται γνώσεις χωρίς πολλές φορές καμιά σύνδεση και σχέση μεταξύ τους. Αυτό που στην πραγματικότητα εμφανίζεται στον μαθητή ως ενιαίο αντικείμενο ή φαινόμενο, προσφέρεται αποσπασματικά κατά τη διδασκαλία. Αυτό σημαίνει ότι κατακερματίζεται η πραγματικότητα σε επιμέρους γνώσεις, οι οποίες είναι δύσκολο να αποτελέσουν ένα ενιαίο σύνολο.

Επί αιώνες δεν είχε αμφισβητηθεί σοβαρά ο τρόπος οργάνωσης των περιεχομένων διδασκαλίας και η διάκριση των μαθημάτων-γνώσεων μεταξύ τους. Στις αρχές του 20ου αιώνα διατυπώθηκε έντονη κριτική από τους εκπροσώπους της Νέας Αγωγής κατά της διάκρισης των γνώσεων κατά μαθήματα και της αποσπασματικής προσφοράς της γνώσης στο σχολείο. `Ηδη ο Πλάτων είχε διακρίνει τη ανάγκη για σύνδεση των γνώσεων μεταξύ τους: «τα χύδην μαθήματα συναπτέον εις σύνοψιν αλλήλων των μαθημάτων και της του όντος φύσεως»(Πολιτεία, 735c).

Στη χώρα μας προβλήθηκε η ενιαιοποιημένη» μάθηση κατά τη δεκαετία του 1920 και έγινε γνωστή ως «Ενιαία Συγκεντρωτική Διδασκαλία». Σύμφωνα με την Ενιαία Συγκεντρωτική Διδασκαλία θα πρέπει να επιλεγούν θέματα που να προέρχονται από την καθημερινή ζωή και από τον κόσμο εμπειρίας του μαθητή. Αν και εφαρμόσθηκε ευρύτερα, δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, γιατί περιορίσθηκε σε μια επιφανειακή σύνδεση των γνώσεων με αφορμή ένα θέμα.

Η Μορφολογική Ψυχολογία αναφέρεται στην ενιαία συγκρότηση και σύλληψη της πραγματικότητας από τον άνθρωπο, γεγονός που οδηγεί σε διαφορετική διάταξη των περιεχομένων διδασκαλίας. Σύμφωνα με μια από τις σημαντικότερες σύγχρονες θεωρίες μάθησης, τον Εποικοδομισμό, η γνώση επιτυγχάνεται όχι με τη συλλογή και την άθροιση γνώσεων από διάφορες επιστημονικές περιοχές αλλά από την ένταξη των νέων δεδομένων στα ήδη διαμορφωμένα νοητικά σχήματα, πράγμα που σημαίνει ότι οι γνώσεις πρέπει να ενιαιοποιούνται. Σύμφωνα με την ίδια θεωρία η μάθηση πρέπει να προκύπτει μέσα από την αντιμετώπιση προβλημάτων και καταστάσεων της καθημερινής ζωής(situated learning).

11 Οριζόντια και κάθετη διασύνδεση Οριζόντια διασύνδεση σημαίνει «κατάλληλη οργάνωση της διδακτέας ύλης κάθε γνωστικού αντικειμένου, με τρόπο που να εξασφαλίζεται η επεξεργασία θεμάτων από πολλές οπτικές γωνίες...» (ΦΕΚ 303/2003,3737) Κάθετη διασύνδεση σημαίνει την οργάνωση της διδακτέας ύλης των μαθημάτων με βάση τις ίδιες έννοιες, δεξιότητες διαμέσου των τάξεων.

12 Η διαθεματικότητα προωθείται στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση: 1.«με τη συγκρότηση ενιαίων ανεξάρτητων διαθεματικών διδακτικών αντικειμένων (π.χ. Μελέτη του Περιβάλλοντος, «Ερευνώ το φυσικό κόσμο», «Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή») 2.«με την παράλληλη ή διαδοχική διδασκαλία εννοιών στο πλαίσιο περισσότερων του ενός διαφορετικών μαθημάτων» (ΦΕΚ 303/2003,3738)

13 Η διαθεματικότητα προωθείται στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση: 3. «με την πραγματοποίηση στο πλαίσιο διαφορετικών μαθημάτων διαθεματικών δραστηριοτήτων / εργασιών» (10% του διδακτικού χρόνου) (ΦΕΚ 303/2003,3738) 4. με την καθιέρωση της Ευέλικτης Ζώνης, «στο πλαίσιο της οποίας πραγματοποιούνται διαθεματικές δραστηριότητες και σχέδια εργασίας» (ΦΕΚ 303/2003,3740) 5. Με την ανάπτυξη δεξιοτήτων κοινών σε περισσότερα του ενός γνωστικά αντικείμενα και οι οποίες «θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως διαθεματικές ή οριζόντιες» (ΦΕΚ 303/2003,3739)

14 Αν και τα ΑΠΣ ονομάζονται διαθεματικά η διαθεματικότητα είναι μόνο συμπληρωματική, αφού η αρχή της διατήρησης των διακριτών μαθημάτων κυριαρχεί. Σε όλα τα μαθήματα όμως προτείνονται διεπιστημονικές συγκλίσεις. Έτσι ο όρος διαθεματικός / διαθεματικότητα είναι κατ’ επίφασιν και αντιστοιχεί μόνο στα σχέδια εργασίας.

Διαθεματική Διδασκαλία δύο μορφές Η προσέγγιση ενός θέματος από διάφορες και διαφορετικές οπτικές γωνίες. Καταργούνται οι διαχωριστικές γραμμές μεταξύ των μαθημάτων. Διαθεματική προέκταση:στο πλαίσιο ενός μαθήματος μπορεί να προκύψει ένα θέμα, το οποίο προσεγγίζεται από διάφορες οπτικές γωνίες.

Διεπιστημονική Διδασκαλία Δύο μορφές: Κατά τη διδασκαλία ενός μαθήματος συνδέονται γνώσεις από άλλα μαθήματα και γνωστικές περιοχές. Διατηρούνται οι διαχωριστικές γραμμές μεταξύ των μαθημάτων. Σχεδιασμένος συνδυασμός (σε επίπεδο σύνταξης του ΑΠ) γνώσεων από διάφορα μαθήματα.

Σχέδιο εργασίας: Project Μεθοδευμένη προσέγγιση θεμάτων και προβλημάτων, δημιουργικές δραστηριότητες που οδηγούν σε κατασκευές ή καλλιτεχνικές δημιουργίες. Αναλαμβάνεται κατά κανόνα από ομάδες. Κίνδυνος:ασύνδετες μεταξύ τους δραστηριότητες χωρίς οργάνωση, οι οποίες δεν εξυπηρετούν την επίτευξη του σκοπού. Πρόβλημα:θα πρέπει να είναι εξοικειωμένος κανείς με την ομαδική εργασία και την ερευνητική δραστηριότητα. To project είναι από τη φύση του διαθεματικό. Η διαθεματική προσέγγιση δεν καταλήγει οπωσδήποτε σε project.

Σκοποί του project: Διαμόρφωση του ώριμου πολίτη, αντιμετώπιση στερεοτύπων, συμμετοχή εκπαιδευομένων διαφορετικών πολιτισμών δραστηριοποίηση βιωματική προσέγγιση της γνώσης, αντιμετώπιση θεμάτων και προβλημάτων της καθημερινής ζωής ομαδική προσέγγιση θεμάτων, αυτόνομη μάθηση δραστηριοποίηση της κριτικής σκέψης με τη θέση ερωτημάτων Κεφάλι, καρδιά, χέρι: ενεργοποίηση Διαθεματική προσέγγιση, ολόπλευρη θεώρηση

Διάρκεια: 1. λίγων ωρών, εβδομάδων, 3. από μερικούς μήνες μέχρι 1 έτος ή και περισσότερα, με μαθητές/εκπαιδευόμενους άλλων τάξεων/ομάδων, άλλων σχολείων/ιδρυμάτων άλλων κρατών κλπ. Θέματα: κοινωνικά (νόμος και ελευθερία, εθνική και πολιτική ελευθερία, δικαιώματα και υποχρεώσεις, ηθικά διλήμματα, η θέση και τα δικαιώματα της γυναίκας, θανατική ποινή, ξενοφοβία, ρατσισμός κλπ.) Πειράματα (άνωση, ανόργανη φύση, συγκοινωνούντα δοχεία, πτώση σωμάτων, λειτουργία μοχλού συμπεριφορά μαγνήτη κλπ.) Γενικότερα θέματα (Πόλεμος και Ειρήνη, Μόλυνση περιβάλλοντος, Ανθρώπινα δικαιώματα κλπ.) Κατασκευές και καλλιτεχνικά δημιουργήματα (δημιουργία χρωμάτων και χρησιμοποίησή τους για ζωγραφική, δημιουργίες από πηλό, χαρτί κλπ., θεατρικά και εικαστικά έργα).

Σχεδιασμός και Οργάνωση I. Διατύπωση γενικού σκοπού (δια)πραγμάτευση με τους συμμετέχοντες στο project, καθορισμός των κριτηρίων αξιολόγησης). II. Καθορισμός του περιεχομένου III. Διατύπωση επιμέρους στόχων IV. Καθορισμός επιμέρους περιεχομένων (εξακτίνωση του θέματος, καθορισμός ομάδων) V. Κάθε ομάδα διερευνά μέσα και τρόπους προσέγγισης του θέματος και επίλυσης του προβλήματος VI. Παρουσίαση του αποτελέσματος στο σύνολο των συμμετεχόντων.

Απόρριψη – Στασιμότητα

Ερωτήματα Ένα εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει:  Να παρέχει τις βασικές γνώσεις σε όσο το δυνατόν περισσότερους μαθητές;  Να επιτυγχάνει υψηλά ακαδημαϊκά αποτελέσματα ;

Η απόρριψη και η στασιμότητα των μαθητών υπηρετούν την επιλεκτική λειτουργία του σχολείου Σύμφωνα με την ελιτιστική αντίληψη πρέπει να απορρίπτονται όσο το δυνατόν περισσότεροι μαθητές με απώτερο σκοπό να μειωθεί στο ελάχιστο η πιθανότητα μελλοντικής αποτυχίας τους στο μέλλον. Με τον τροπο αυτό εξασφαλίζεται υψηλό επίπεδο στις ανώτερες βαθμίδες της εκπαίδευσης Σύμφωνα με τη λαϊκιστική αντίληψη πρέπει να προωθούνται όσο το δυνατόν περισσότεροι μαθητές σε ανώτερες τάξεις και βαθμίδες με σκοπό να μειωθεί στο ελάχιστο η πιθανότητα αποκλεισμού μαθητών, οι οποίοι μελλοντικά θα μπορούσαν να επιτύχουν.

Εμπειρικές έρευνες έδειξαν ότι οι μαθητές που απορρίφθηκαν: Δεν έχουν καλύτερες επιδόσεις ούτε στα μαθήματα, ούτε στα τέστ νοημοσύνης από αυτούς που προήχθησαν (Ingenkamp,1977, Peterson,1987) Εμφανίζουν προβλήματα στην προσωπική και κοινωνική προσαρμογή, στο αυτοσυναίσθημα και στη στάση απέναντι στο σχολείο (Nicklason,1987) Παρουσιάζουν μείωση της βελτίωσης της επίδοσης όσο αργότερα στην εκπαιδευτική διαδικασία γίνει η απόρριψη (Fitzgerald,1985) Δέχτηκαν καθοριστικές επιδράσεις τόσο στις σπουδές όσο και στο κοινωνικο-μορφωτικό status στο μέλλον. Το σχολείο λειτούργησε ως «φορέας επιλογής και διαφοροποίησης» καλών και κακών μαθητών (Παπακωνσταντίνου, 1981)