Ο ρόλος του διδάσκοντα σε μια διαδικτυακή κοινότητα μάθησης ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτική Αμπαλάκης Στέλιος
Advertisements

Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
υπηρεσία τηλεκπαίδευσης επανάσταση στη διδασκαλία
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτικοί σκοποί  Στο σύνταγμα κάθε χώρας καθορίζονται οι γενικοί σκοποί της εκπαίδευσης  Με βάση τον γενικό σκοπό.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Μέρος Α΄ - Έρευνα •Η έρευνα έγινε βάσει ερωτηματολογίων που μοιράστηκαν σε παιδιά δημοτικών σχολείων του Ηρακλείου, στα οποία έχει γίνει χρήση υπολογιστών.
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος/ Ήχος
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Διαδραστικοί πίνακες Δέγγλερη Σοφία.
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
Παίζω και μαθαίνω στο moodle. Μια εφαρμογή, παράδειγμα καλής πρακτικής Νταλούκας Β. Κωνσταντούλας Κ. Δαούσης Δ. Λιακοπούλου Ε.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
 Π.Ε.ΚΑ.Π. Νικ. Καλογερόπουλος Αξιοποίηση των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην εκπαίδευση. Η εξέλιξη της τεχνολογίας.
 Εισαγωγή  Χωροταξική κατανομή  Προσωπικό  Μαθησιακές μέθοδοι  Επίλογος.
 Αντί για τον όρο Πληροφορική χρησιμοποιείται πλέον ο όρος Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών: ΤΠΕ (ICT: Information and Communications.
Telematics Επιμέλεια:Παγώνης Γεώργιος Writer: Patrick Dillon.
H εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων.
Διδασκαλία των Θρησκευτικών με Νέες Τεχνολογίες
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
Ο Διαδραστικός Πίνακας ως διδακτικό εργαλείο Από τη βιβλιογραφία προκύπτουν μια σειρά από οφέλη από τη χρήση του ΔΠ τα οποία αφορούν τον εκπαιδευτικό,
ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ – ΘΡ. ΤΣΙΑΤΣΟΣ Θέματα Σχεδίασης Μέρος 2ο Χρηστοκεντρική & Συμμετοχική Σχεδίαση.
ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Διαφοροποιημένη διδασκαλία - ένας ορισμός
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑ 10 : ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc,
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
ΜΑΘΗΜΑ 11: ΑΜΟΙΒΕΣ, ΠΟΙΝΕΣ ΚΑΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc, Med,
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
Επαγγελματική ανάπτυξη: κάποια γενικά χαρακτηριστικά
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Βιολογία Γυμνασίου.
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Ευάγγελος Αλμπανίδης Καθηγητής
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ο ρόλος του διδάσκοντα σε μια διαδικτυακή κοινότητα μάθησης ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ

Ρόλοι διδάσκοντα σε μια διαδικτυακή διδασκαλία Σύμφωνα με το Headley (2000), στη διαδικτυακή μάθηση ο διδάσκοντας μπορεί να αναλαμβάνει πέντε συγκεκριμένους ρόλους:  Καθορίζει το χώρο (space planner) στον οποίον οι διδασκόμενοι μπορούν να διακινούνται.  Ρυθμίζει το ρυθμό με τον οποίο αυτοί θα λειτουργούν (pace setter).  Προσφέρει φιλοξενία (host) στις συζητήσεις τους.  Προσφέρει δυνατότητες σύνδεσης (connector) για την αλληλεπίδραση των διδασκόμενων με το εκπαιδευτικό υλικό, αλλά και για την επικοινωνία μεταξύ των διδασκόμενων και με τους διδάσκοντες.  Αναλαμβάνει την αντικειμενική αξιολόγηση, όχι όμως με στόχο τη συγκριτική κατάταξη των διδασκόμενων σε μια βαθμολογική σειρά, αλλά για την κατανόηση του βαθμού υλοποίησης των μαθησιακών στόχων από κάθε διδασκόμενο και των κενών/ελλείψεων που πρέπει να καλυφθούν. 2

Βασική θεωρία που υποστηρίζει τη διαδικτυακή διδασκαλία και μάθηση  Η διδακτική αξιοποίηση της διαδικτυακής μάθησης, προκειμένου να είναι εποικοδομητική, τόσο για τους διδάσκοντες, όσο και για τους διδασκόμενους, επιχειρεί να υιοθετήσει τη χειραφετική παιδαγωγική, η οποία αποκαλείται και κριτική.  Ως άμεσο στόχο, η κριτική παιδαγωγική θέτει την αφύπνιση και την ανάπτυξη της κριτικής συνείδησης στα άτομα – διδάσκοντες και διδασκόμενους -και ως έχει απώτερο στόχο την ατομική αυτονομία, την κοινωνική χειραφέτηση και τον κοινωνικό μετασχηματισμό, με την εμπλοκή όλων στη διαδικασία αυτή. 3

Ρόλος διδάσκοντα σύμφωνα με την κριτική παιδαγωγική κατά τη διάρκεια της διαδικτυακής διδασκαλίας (1)  Ο ρόλος του διδάσκοντα αλλάζει από αυτόν του παραδοσιακού μοντέλου διδασκαλίας.  Ο διδάσκοντας γίνεται ιδιαίτερα πρωταγωνιστικός, αναλαμβάνει πρωτοβουλίες αυτομόρφωσης, αυτοβελτίωσης και καινοτόμου δράσης στη βάση της επιστημονικής, κριτικής κατεύθυνσης.  Ο ρόλος του διδασκόμενου πρέπει επίσης να είναι ενεργός, αφού οφείλει να σκέφτεται κριτικά και να αναλαμβάνει κοινωνικές δράσεις που θα αλλάζουν τα πράγματα στο περιβάλλον του (Ράπτης & Ράπτη, 2004). 4

 Δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στην εμπειρία και τη διερεύνηση.  Παρέχονται περισσότερες ευκαιρίες μάθησης σε διάφορες ομάδες διδασκο- μένων (με μαθησιακές δυσκολίες ή προβλήματα υγείας, από απομακρυσμένες περιοχές, από χαμηλά κοινωνικο-οικονομικά στρώματα).  Υπάρχει σεβασμός, όσον αφορά το διαφορετικό ρυθμό και πρότυπο μάθησης των διδασκομένων.  Η προσωπική αλληλεπίδραση είναι αρκετά σημαντική και η αξιολόγηση δεν αποτελεί μέσο άσκησης εξουσίας και ελέγχου της τάξης από το διδάσκοντα.  Οι διδασκόμενοι, μέσα από όλη αυτήν τη διαδικασία, «μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν». 5 Ρόλος διδάσκοντα σύμφωνα με την κριτική παιδαγωγική κατά τη διάρκεια της διαδικτυακής διδασκαλίας (2)

Η σημασία της διάδρασης στη διαδικτυακή διδασκαλία  Η βιβλιογραφία υποστηρίζει τη σημασία της διάδρασης, της ύπαρξης, δηλαδή, διασύνδεσης και αλληλοαναφοράς μεταξύ των μηνυμάτων διδάσκοντα και διδασκομένων (Fahy κ.ά., 2000) και το συσχετισμό μεταξύ της διάδρασης και της συνεργατικής παραγωγής νοήματος (Veldhuis-Diermanse, Schrire, 2004) ως σημαντικών χαρακτηριστικών για την ποιότητα της διδασκαλίας σε περιβάλλοντα διαδικτυακής διδασκαλίας.  Για να πετύχει ο διδάσκοντας, όσο το δυνατόν καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα, πρέπει να επιδιώκει τη μετάβαση από την απλή διάδραση στην ανάπτυξη ανώτερων γνωστικών διαδικασιών. 6

Χαρακτηριστικά που αφορούν την παρακίνηση των διδασκομένων που ο διδάσκοντας πρέπει να λαμβάνει υπόψη σε μια διαδικτυακή διδασκαλία  Προσοχή  Σχετικότητα  Εμπιστοσύνη  Ικανοποίηση 7

Προσοχή  Βελτίωση της προσοχής των διδασκομένων με τη βοήθεια της χρήσης διαφορετικών μέσων διδασκαλίας.  Η αύξηση της προσοχής από την πλευρά των διδασκόμενων μπορεί να επιτευχθεί αν ο διδάσκοντας εμπλουτίσει το μάθημα του με ερωτο-απαντήσεις, με την προσπάθεια εκμαίευσης πληροφοριών από τους ίδιους τους διδασκόμενους και γενικότερα με τη χρήση διαφόρων μεθόδων διδασκαλίας που θα βοηθήσουν στη διατήρηση του ενδιαφέροντος για το μάθημα. 8

Σχετικότητα  Είναι απαραίτητο να τονιστεί από το διδάσκοντα η σχετικότητα του μαθήματος με το γενικότερο θεματικό πεδίο το οποίο εξετάζεται.  Είναι σημαντική η χρήση παραδειγμάτων και εννοιών που να δείχνουν ξεκάθαρα τη συσχέτιση με προηγούμενα μαθήματα.  Πρέπει να τονίζεται η χρησιμότητα του μαθήματος για το παρόν καθώς και για μελλοντικά διαδικτυακά μαθήματα. 9

Εμπιστοσύνη  Είναι απαραίτητη η δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ διδάσκοντα και διδασκομένων, γεγονός που θα τους διευκολύνει να «εμπλακούν» και να «δεσμευτούν» κατά τη διάρκεια του μαθήματος.  Ο διδασκόμενος οφείλει να κατανοήσει ότι όσο περισσότερο προσπαθήσει τόσο πιο εύκολα θα πετύχει στο μάθημα και η γενικότερη συμπεριφορά του επηρεάζει άμεσα την απόδοσή του.  Είναι σημαντικό ο διδάσκοντας να δημιουργήσει θετικές προσδοκίες στους διδασκόμενους. 10

Ικανοποίηση  Δημιουργία ευκαιριών προς τους διδασκόμενους να χρησιμοποιούν επίκτητη γνώση ή αυτή που μόλις αποκτήθηκε, για να αισθανθούν ικανοποίηση από τις σπουδές τους και τη συμμετοχή τους στο μάθημα.  Ο διδάσκοντας οφείλει να διασφαλίζει την ανατροφοδότηση και να ενισχύσει την ενεργό μάθηση. 11

Καθορισμός προσδοκιών  Είναι γεγονός ότι μετά από πολλά χρόνια κατά τα οποία οι διδασκόμενοι ήταν παθητικοί αποδέκτες μαθημάτων και διαλέξεων (σχολείο, επιμορφώσεις κτλ) είναι δύσκολο να περιμένει κανείς από αυτούς ότι σε ένα περιβάλλον διαδικτυακής διδασκαλίας γνωρίζουν πώς να συμμετέχουν ενεργά. Ο διδάσκοντας οφείλει να τους βοηθήσει να καταλάβουν ότι περιμένει από αυτούς αλληλεπίδραση και ενεργό μάθηση.  Ένας απλός τρόπος για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της μη συμμετοχής στο μάθημα είναι να γνωστοποιηθούν στους διδασκόμενους τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα και προσδοκίες πριν την έναρξη του μαθήματος. 12

Ιδέες για τη μετάδοση των προσδοκιών– αναμενόμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων σε μια διαδικτυακή διδασκαλία  Στην αρχή κάθε διαδικτυακής διδασκαλίας υπενθύμιση των διδασκομένων ότι πρέπει να συμμετέχουν.  Υπενθύμιση ότι πρόκειται να παρακολουθήσουν ένα μάθημα αλληλεπιδρα- στικό και όχι μια απλή διάλεξη. Αυτό σημαίνει ότι λένε και κάνουν είναι φανερό σε όλους.  Συζήτηση σχετικά με τον ρόλο του καθενός και τις συνήθειες («εθιμοτυπία») ενός διαδικτυακού μαθήματος.  Προκαθορισμός των δραστηριοτήτων που θα πραγματοποιηθούν κατά τη διάρκεια της διαδικτυακής διδασκαλίας  Επικέντρωση στους στόχους του μαθήματος από την αρχή ως το τέλος της διαδικτυακής διδασκαλίας. (Βαλασίδου, 2010) 13

Διατήρηση του ενδιαφέροντος των διδασκομένων  Είναι απαραίτητο ο διδάσκοντας να εμπλουτίσει το μάθημα με ποικίλους τρόπους για να διατηρήσει το ενδιαφέρον των διδασκομένων σε υψηλά επίπεδα. Τέτοιοι τρόποι μπορεί να περιλαμβάνουν τη χρήση σχετικών βίντεο ή εικόνων ή ήχων για να επεξηγήσει κανείς συγκεκριμένα μέρη του μαθήματος, ή η χρήση εξωτερικών – επισκεπτών ομιλητών με τους οποίους οι διδασκόμενοι θα μοιραστούν μια διαφορετική προοπτική για ένα συγκεκριμένο θέμα, απαντήσεις σε ερωτήσεις, επίλυση αποριών και – πολύ σημαντικό – αποτελεσματική ανατροφοδότηση (feedback) σε εργασίες των διδασκομένων. 14

Δραστηριότητες διατήρησης του ενδιαφέροντος των διδασκομένων  Ρυθμός διδασκαλίας  Συζητήσεις (με επίκεντρο το διδάσκοντα και την ομάδα)  Συνεργατικές δραστηριότητες  Διδάσκουν άλλοι πέραν από το διδάσκοντα  Ποικιλία τρόπων παράδοσης του μαθήματος  Χρήση ποικίλων μέσων 15

Δραστηριότητες για προώθηση της αλληλεπίδρασης σε μια διαδικτυακή διδασκαλία (με έμφαση στη τηλεδιάσκεψη)  Να εγκλιματισθούν και να συμμετάσχουν στο μάθημα οι διδασκόμενοι από τα πρώτα πέντε λεπτά έτσι ώστε να μη χρειαστεί αργότερα να τους προσεγγίσει ο διδάσκοντας.  Χρήση ενός καταλόγου με τα ονόματα των συμμετεχόντων στο μάθημα και διαχωρισμός των διδασκομένων σε δύο ομάδες έτσι ώστε να γίνεται συζήτηση μεταξύ τους.  Αφιέρωση 30% με 65% της ώρας του μαθήματος σε συζήτηση και δραστηριότητες με τους διδασκόμενους.  Απάντηση σε ερωτήσεις αφού πρώτα επαναλάβει ο διδάσκοντας την ερώτηση για να ακουστεί από όλους και προσπάθεια απάντησης της ερώτησης πρώτα από άλλον διδασκόμενο. // 16

Άλλες πρακτικές συμβουλές για τους διδάσκοντες σε μια τηλεδιάσκεψη  Εκμάθηση του συστήματος διαδικτυακής διδασκαλίας και τηλεδιάσκεψης  Διατήρηση της οπτικής επαφής με τους διδασκόμενους  Διατήρηση ενδιαφέροντος όλων των συμμετεχόντων  Αργές και ήρεμες κινήσεις και χειρονομίες προς την κάμερα  Διατήρηση της κατάλληλης θέσης απέναντι στον τηλεοπτικό φακό  Επίδειξη ενθουσιασμού για το θέμα συζήτησης – αντικείμενο διδασκαλίας  Ο τόνος της φωνής να είναι καθαρός και δυνατός  Χρήση οπτικοακουστικών βοηθημάτων (εικόνες, ιστοσελίδες, παρουσιάσεις, βίντεο κτλ) (Βαλασίδου, 2010) 17