Project - Βιωματικής Δράσης ‘Το σχολείο που μας αξίζει’ Σχολική και Κοινωνική Ζωή Τμήμα Α4 2 ο Γυμνάσιο Άνω Λιοσίων
Συντελεστές Εργασίας Τα μυαλά της Δύσης Παντελής Παππάς Σταύρος Μικρόπουλος Βασιλική Σπορίδη Σοφία Χατζή Λεωνίδας Τασόπουλος Οι ασταμάτητοι Κώστας Καρακασίδης Ηλίας Τσιρίδης Μελιτίνη Μπαρδή Στέλλα Λουκοπούλου Βαγγέλης Ραλιόγλου Οι ξεχωριστοί Ξένια Μακρή Στέφανος Πετρούτσι Βασίλης Στεργιάκης Τζέσικα Μπυλύκμπασι Οι ολυμπιονίκες Γιάννης Χατζηδημητρίου Ειρήνη Τσακανίκα Μαρκέλλα Λαχάνου Γιάννης Λεμονίτσης Κώστας Σταθόπουλος Εξ εξ έξυπνοι Μάκης Λαγιάς Αριστείδης Ρηγόπουλος Κώστας Μπέλσης Θέμης Μαρτίνης Υπεύθυνος Καθηγητής_ Κωνσταντίνος Πολύδωρος
Περιεχόμενα- Θεματικές Ενότητες Εισαγωγή Γνωριμία μαθητών τάξης_ Δημιουργία Ατομικών Προφίλ_ Παρουσίαση στην ολομέλεια Υλοποίηση Κατασκευών & Χειροτεχνείων Προσέγγιση Θέματος Σχολικού Εκφοβισμού Έρευνα_ Σύνταξη Ερωτηματολόγιου_ Επεξεργασία_ Αποτελέσματα Απόψεις για το Project_ Συμπεράσματα
Λίγα λόγια… Οι μαθητές ενώ περνούν το 1/3 της ημέρας τους στο σχολείο, αντί να εκτιμούν και να απολαμβάνουν τη σχολική και κοινωνική τους ζωή, πολλές φορές αδιαφορούν, δυσανασχετούν και βιαιοπραγούν. Γι’ αυτόν το λόγο θεωρήθηκε σκόπιμο να εκπονηθεί μια σειρά βιωματικών δράσεων που να μετατρέψει ουσιαστικά την σχολική πραγματικότητα σε μια καθημερινότητα όπου οι μαθητές θα διδάσκονται τα μαθήματά τους σε τάξεις ελκυστικές όπου οι ίδιοι θα τις έχουν συνδιαμορφώσει. Έτσι λοιπόν από τη βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων των μαθητών μέσω κατάλληλων βιωματικών δράσεων καταβληθηκε προσπάθεια να διαχυθεί το θετικό κλίμα αλυσιδωτά και στις υπόλοιπες ομάδες του σχολείου, με απώτερο σκοπό τη βελτίωση της συνολικής εικόνας του σχολείου.
Τύποι Βιωματικών Δράσεων Δημιουργία ατομικών προφίλ προσωπικότητας & παρουσίασή τους στην ολομέλεια Κατασκευή χειροτεχνιών π.χ. παιχνιδιών Καλλιτεχνικές δημιουργίες π.χ. αφίσες Υλοποίηση ομαδικής έρευνας με τη χρήση ερωτηματολογίου και εξαγωγή συμπερασμάτων
Ενδεικτικό προφίλ παρουσίασης Γεννήθηκα τον Οκτώβρη του 2003 στα πανέμορφα Ιωάννινα, ή αλλιώς Γιάννενα όπως τα λέμε εμείς οι Ηπειρώτες.
Ενδεικτικό προφίλ παρουσίασης Αγαπημένο μάθημα_ Μαθηματικά Μου αρέσουν πάρα πολύ, γιατί με βοηθούν να υπολογίζω και να σκέφτομαι καλύτερα. Πριν 2 χρόνια, κέρδισα στον διαγωνισμό του “Ευκλείδη”.
Ενδεικτικό προφίλ παρουσίασης Χόμπι_ Basket ball & Rafting Μου αρέσει πάρα πολύ το basket και παίζω 6 χρόνια στην ομάδα Εύνικος. Επίσης όποτε μπορούμε πάμε για rafting στο Βοϊδομάτη, με την οικογένεια μου με τον καλύτερο μου φίλο.
Ενδεικτικό προφίλ παρουσίασης Παιχνίδι_ NBA 2K16 Το αγαπημένο μου παιχνίδι. Απίστευτα γραφικά, και τέλεια κίνηση των παικτών. Θεωρώ ότι είναι το καλύτερο παιχνίδι στο κόσμο.
Ενδεικτικό προφίλ παρουσίασης Ομάδα_ Ολυμπιακός Με πατέρα Πειραιώτη, τι άλλο θα μπορούσα να ήμουν δηλαδή!!! Συνώνυμο της είναι η λέξη ΘΡΥΛΟΣ. Θρύλος = Ολυμπιακός, και Ολυμπιακός = Θρύλος. Μόνο αυτό τα λέει όλα…
Ενδεικτικό προφίλ παρουσίασης Χρώμα_ Κόκκινο Και φυσικά το χρώμα μου είναι το κόκκινο, τι άλλο!!! Είναι αδιαμφισβήτητα ένα χρώμα πολύ δυνατό, και είναι συνώνυμο με την ευτυχία, την αγάπη, την λαμπρότητα. Αυτά ακριβώς θέλω να μεταδώσω και εγώ στους άλλους.
Ενδεικτικό προφίλ παρουσίασης Φίλος_ Νικολάκης Είναι ο καλύτερος φίλος μου. Μένει στα Γιάννενα, και δυστυχώς δεν βρισκόμαστε συχνά. Όμως όταν βρεθούμε, είμαστε συνέχεια μαζί. Playstation, επιτραπέζια,basket, βόλτες, και φυσικά σκανταλιές, είναι το καθημερινό μας πρόγραμμα.
Ενδεικτικό προφίλ παρουσίασης Αγαπημένο Ζώο_ Τίγρης Θεωρώ ότι είναι ένα από τα ομορφότερα ζώα στο κόσμο. Λευκή η καφέ, σου προκαλεί δέος με το μέγεθος και τη κίνηση της. Η τίγρη είναι το μεγαλύτερο αιλουροειδές και το τρίτο μεγαλύτερο σαρκοφάγο ζώο στη γη.
Ενδεικτικό προφίλ παρουσίασης Αγαπημένα αντικείμενα_ Tablet & Μπάλα basket Τα καλύτερα και σημαντικότερα πράγματα που έχω, δώρο από δικούς μου ανθρώπους. Tablet Samsung 8”. Παίζω παιχνίδια, διαβάζω, ενημερώνομαι, ταξιδεύω και δημιουργώ. Μπάλα Basket Ολυμπιακός. Η μπάλα της αγαπημένης μου ομάδας, με γεμίζει ενέργεια και ευχάριστα συναισθήματα.
Ενδεικτικό προφίλ παρουσίασης Αγαπημένα φαγητό_ Κανελόνια Τα κανελόνια που φτιάχνει η μητέρα μου είναι τα νοστιμότερα στο κόσμο. Με μπόλικο κιμά και λαχταριστή κρέμα και τυρί από πάνω, είναι ότι καλύτερο έχω φάει. Σκεφτείτε ότι όταν τα έχουμε, τρώω τόσο πολύ, που δεν μπορώ να φάω μετά το αγαπημένο μου γλυκό, γι αυτό και η μητέρα μου φροντίζει να μην έχει την ίδια μέρα κανελόνια και το αγαπημένο μου γλυκό, γιατί μπορεί και να σκάσω από το πολύ φαγητό….
Ενδεικτικό προφίλ παρουσίασης Αγαπημένα γλυκό_ Black Forest Σλουρπ!!!!!!!! Τι καλύτερο από ένα τεράστιο κομμάτι από αυτή την υπέροχη τούρτα, με κεράσια και σοκολάτα. Για όσους δεν το ξέρετε, το όνομα το πήρε από το ομώνυμο οροπέδιο στα ΝΔ της Γερμανίας, το οποίο φημίζεται για το απόσταγμα κερασιού kirsch.
Ενδεικτικό προφίλ παρουσίασης Αγαπημένο επάγγελμα_ Μεγάλο δίλημμα!!! Δεν έχω ακόμα κατασταλάξει στο τι θα ήθελα να γίνω. Υπάρχουν κάποια επαγγέλματα που μου αρέσουν π.χ. φυσικοθεραπευτής αλλά δεν είμαι σίγουρος ακόμη, διότι είναι μια απόφαση που θέλει πάρα πολύ σκέψη, αφού θα μου καθορίσει την υπόλοιπη ζωή μου. Πάντως για να λέμε την αλήθεια, δεν θα έλεγα όχι, σε μια καλή πορεία σε μια μεγάλη ομάδα Basket.
Ομαδικές κατασκευές AYTOKINHTO ΟΡΓΑΝΑ - ΥΛΙΚΑ Κουτάκι αναψυκτικού Ρόδες από ένα αυτοκινητάκι Γκρι ταινία Φωτάκι και μπαταρίες Πολυκαρμπονικό Ταινία διπλής όψης ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ 1) Κολλάμε την γκρι ταινία στα πλάγια για παράθυρα και κόβουμε ένα κομματάκι για την πόρτα. 2) Βάζουμε στην οροφή μία ταινία διπλής όψης και κολλάμε πάνω τη θήκη από μολύβια. 3) Ανοίγουμε μια τρύπα όπου τοποθετούμε τις ρόδες 4) Αφαιρούμε το καπάκι και τοποθετούμε μέσα το μηχάνημα για τις μπαταρίες και συνδέουμε τα καλώδια με το φωτάκι.
Ομαδικές κατασκευές Επιτραπέζιο Παιχνίδι Γνώσεων ΥΛΙΚΑ: Χαρτόνι Μαρκαδόρους Ταινία ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ: 1) Χρωματίζουμε το χαρτόνι με τους μαρκαδόρους με τη μορφή Taboo. 2) Παίρνουμε χαρτονάκια και γράφουμε ερωτήσεις. 3) Παίρνουμε χαρτόνι το κολλάμε με ταινία και φτιάχνουμε ένα σπιτάκι που τοποθετούμε τα πιόνια. 4) Φτιάχνουμε τα πιόνια συρράπτοντας ένα μικρό κομμάτι χαρτόνι. ΚΑΝΟΝΕΣ: Το κάθε κουτάκι έχει ένα χρώμα. Τις ερωτήσεις τις διαβάζουμε με βάση το χρώμα από το κουτάκι. Όποιος φτάσει πρώτος στη γραμμή τερματισμού κερδίζει. Ο κάθε παίχτης έχει 20 δευτερόλεπτα να απαντήσει. Αν κάποιος κλέψει βγαίνει από το παιχνίδι. Οι παίχτες παίζουν ατομικά ή χωρίζονται σε 4 ομάδες.
Ομαδικές κατασκευές ΕΚΚΡΕΜΕΣ ΤΟΥ ΦΟΥΚΩ ΟΡΓΑΝΑ - ΥΛΙΚΑ Μακετόχαρτο Καλαμάκια (σπαστά) 3 χαρτιά Α3 Αλουμινόχαρτο Ζελατίνη ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ 1) Κόβουμε ένα κομμάτι από το κάτω μέρος του σπαστού καλαμιού (ανάλογα με το μέγεθος που επιθυμούμε). 2) Κόβουμε 3 φορές κατά μήκος το επάνω μέρος του καλαμιού (2-3 χιλιοστά). 3) Ενώνουμε τα καλαμάκια και τα κολλάμε με σελοτέιπ, σχηματίζοντας ένα «Π». 4) Επαναλαμβάνουμε τα βήματα 1 έως 3 σχηματίζοντας 2 «Π» και κολλώντας τα σε ένα ορθογώνιο ή τετράγωνο κομμάτι μακετόχαρτο. 5) Κόβουμε τα χαρτιά Α4 σε δύο κομμάτια το καθένα και σχηματίζουμε μια μπαλίτσα με κάθε μισό. 6) Τυλίγουμε κάθε μπάλα πρώτα με ένα κομμάτι ζελατίνης και ύστερα με ένα αλουμινόχαρτο. 7) Περνάμε στο πάνω μέρος κάθε μπαλίτσας 20cm κλωστής, έτσι ώστε να μπορούμε να την κρεμάσουμε στα καλαμάκια. Επαναλαμβάνουμε το ίδιο και για τις υπόλοιπες 4 μπάλες. 8) Κολλάμε τα 2 «Π» στο κομμάτι μακετόχαρτο χρησιμοποιώντας το πιστόλι σιλικόνης. 9) Κολλάμε τις μπάλες κατά μήκος των καλαμιών, έτσι ώστε να απέχουν ίση απόσταση μεταξύ τους. Το Εκκρεμές σας είναι έτοιμο!!!
Ομαδικές κατασκευές Αφίσες ΥΛΙΚΑ: Χαρτόνια Μαρκαδόρους Ξυλομπογιές Χάρακα Μολύβι
Σχολικός εκφοβισμός ή Bullying Το bulling είναι μια μορφή κακοποίησης, πιο συγκεκριμένα εκφοβισμού. Αυτή συνεπάγεται περιοδικά επαναλαμβανόμενες πράξεις που σκοπό έχουν την επιβολή ενός ατόμου ή μιας ομάδας πάνω σε ένα άλλο άτομο ή ομάδα, επομένως μια «ανισορροπία δυνάμεων». Η εν λόγω ανισορροπία μπορεί να είναι κοινωνική ή και σωματική. Το θύμα του εκφοβισμού αναφέρεται και ως στόχος. Ο εκφοβισμός μπορεί να εκδηλωθεί σε οποιοδήποτε περιβάλλον σχολικό ή εργασιακό στο οποίο άνθρωποι αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους. Αυτό περιλαμβάνει το σχολείο, τον στρατό, την οικογένεια, τον χώρο εργασίας, το σπίτι και τις γειτονιές. Αν είσαι θύμα παρενόχλησης να θυμάσαι ότι η πιο σημαντική μάχη που πρέπει να κερδίσεις είναι η μάχη της αξιοπρέπειας σου. Ότι λέει ή κάνει κάποιος άλλος, δεν θα πρέπει ποτέ να ορίζει το ποιος είσαι εσύ.
Συνέπειες Bullying Οι συνέπειες που προκαλούνται, καταβάλλουν το θύμα αποφέροντας πνευματικές αλλά και σωματικές βλάβες που πολλές φορές μπορεί είναι μοιραίες για τη ζωή του. Το θύμα βλέπει την ζωή του να καταστρέφεται, ενώ συνήθως ο κοινωνικός του περίγυρος παραμένει αμέτοχος με αποτέλεσμα το θύμα να θεωρεί τον ίδιο του τον εαυτό κατώτερο και μειονεκτικό. STOP BULLYING ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ !!!
Ενδοσχολική Έρευνα για το Σχολικό Εκφοβισμό Σκοπός: Να διαπιστωθούν τα αίτια της ολοένα αυξανόμενης σχολικής βίας και παραβατικότητας. Να σκιαγραφηθεί το προφίλ του θύτη που ασκεί βία καθώς και του θύματος που τη δέχεται. Να βρεθούν ουσιαστικοί τρόποι αντιμετώπισης του προβλήματος. Ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας επί του θέματος.
Ερωτηματολόγιο
Αποτελέσματα ΦύλοΣχέσεις Μαθητών
Αποτελέσματα Τι σημαίνει bullying για τους μαθητές;
Αποτελέσματα Έχεις υποστεί βία από συμμαθητές σου; Είδος και συχνότητα ασκούμενης βίας
Αποτελέσματα Αντίδραση θύματος bullying..στήριξη από
Αποτελέσματα Έχεις απειλήσει ποτέ συμμαθητές σου και αν ναι με ποιον τρόπο;
Αποτελέσματα Έχει δεχτεί φίλος σου bullying και πώς τον βοήθησες; Τον έκανα παρέα συχνά Μίλησα στον καθηγητή Μίλησα στους εκφοβιστές του Μίλησα στους γονείς του Τον ενθάρρυνα
Αποτελέσματα Υπάρχει κλίμα εκφοβισμού στο σχολείο σου; Αν ερχόταν ένας νέος μαθητής και το κορόιδευαν εσύ τι θα έκανες;
Αποτελέσματα Οι μαθητές ενωμένοι μπορούν να περιορίσουν τα κρούσματα βίας; Οι παρέες, σας ωθούν στην παραβατική συμπεριφορά;
Αποτελέσματα Η σχολική βία πιστεύεις ότι είναι πολύ σοβαρή υπόθεση; Ενδεικτικά περιστατικά βίας από μαθητές Μια παρέα να κοροϊδεύει ένα παιδί Πέταγαν χαρτάκια σε τσάντα μαθητή Άσκηση σωματικής βίας μεταξύ μαθητών Λεκτικές απειλές Σπρώξιμο στη σκάλα του σχολείου Απώλεια χρημάτων λόγω κλοπής
Αποτελέσματα Για ποιους λόγους πιστεύεις ότι γίνεται κάποιος θύμα εκφοβισμού στο σχολείο;
Αποτελέσματα Πιστεύεις ότι το άτομο που εκφοβίζει τους άλλους μαθητές κατανοεί την στεναχώρια που προκαλεί σε αυτούς; Για ποιο λόγο ένα άτομο ασκεί σωματική και λεκτική βία σε έναν συμμαθητή του;
Αποτελέσματα Πώς νιώθει ένας μαθητής που έχει δεχτεί bullying;
Αποτελέσματα Συμβάλλει το σχολείο σου στην καταπολέμηση της βίας και αν ναι πώς; Με ομάδα διαμεσολάβησης Συμβουλευτικά και αποτρεπτικά Ενημέρωση γονέων, επίπληξη και τιμωρία μαθητών Με εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις
Αποτελέσματα Πώς πιστεύεις πρέπει να αντιμετωπιστεί ο σχολικός εκφοβισμός;
Συμπεράσματα Οι μαθητές βιώνουν στην καθημερινότητά τους κρούσματα σχολικού εκφοβισμού και κυρίως λεκτικής βίας. Σ1 Σ2 Σ3 Σ4 Οι θύτες του bullying ασκούν βία κυρίως σε αδύναμους μαθητές, διότι κατά κύριο λόγο νιώθουν ανώτεροι. Βέβαια από τους συμμαθητές τους χαρακτηρίζονται ως άτομα με έλλειμα παιδείας. Οι κοινωνικοί λόγοι αποτελούν τα βαθύτερα αίτια για τα οποία ένα μαθητής υφίσταται σχολικό εκφοβισμό. Η ενεργή συμμετοχή και συνεργασία των μαθητών σε δράσεις για το σχολικό εκφοβισμό λειτούργησε θετικά στο σεβασμό της διαφορετικότητας και στη δημιουργία συνεκτικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών. Σ5 Το σχολείο σε συνεργασία με τους μαθητές και τους γονείς αποτελούν το κλειδί της συρρίκνωσης και της εξάλειψης του σχολικού εκφοβισμού
Απόψεις μαθητών για το Project To project είναι το αγαπημένο μας μαθήμα στο γυμνάσιο!!! Μας μαθαίνει να συνεργαζόμαστε Περνάμε δημιουργικά κατά τη διάρκεια του μαθήματος Οφείλουμε να σεβόμαστε & να προστατεύουμε τη διαφορετικότητα των ανθρώπων Είδα κάποια πράγματα με διαφορετική οπτική Το σχολείο είμαστε εμείς οι μαθητές και πρέπει να νοιαζόμαστε γι’ αυτό