Vygotsky Έμφαση στη σημασία κοινωνικοπολιτισμικών παραγόντων για τη γνωστική ανάπτυξη Νοημοσύνη= Ικανότητα του ατόμου να μαθαίνει μέσω της διδασκαλίας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΕΠΙΛΟΓΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
Advertisements

Θεωρία Μάθησης Ο ατομικός Εποικοδομητισμός του Piaget
ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Δημοτικό Σχολείο
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Γεώργιος Κ. Ζαρίφης Επίκ. Καθηγητής Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Α.Π.Θ 3 η Θεματική Ενότητα ΕΘΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ.
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Ενότητα 2.1 Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Γνωστική Στοχοταξινομία κατά Bloom
ΟΜΙΛΟΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ Καλλιέργεια του προφορικού λόγου σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης Καλλιέργεια επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
EPICT-ΕΣΠΕΡΙΔΕΣ EPICT-esperides EUROPEAN PEDAGOGICAL INFORMATION AND COMPUTER TECHNOLOGIES ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Μεταγνώση 30/11/2015. Ερωτηματολόγιο μεταγνωστικής συνείδησης Καταλαβαίνεις καλύτερα μια ιστορία αν 1) σκέφτεσαι κάτι άλλο την ώρα που διαβάζεις πάντα.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Μαθαίνοντας Μαθηματικά Χ. Σακονίδης Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
John Dewey
Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις Ι: Αξιοποίηση βασικών θεωρητικών εννοιών στην εκπαιδευτική πράξη Ενότητα 3: Βασικές έννοιες της θεωρίας του Vygotsky.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Ενότητα 5: Η Kοινωνικοπολιτισμική Θεωρία του Lev Vygotsky
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
Η ταυτότητα και η δράση του Εκπαιδευτικού οργανισμού Φωτόγραμμα
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
ΗΘΙΚΗ & ΗΘΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
Βιβλιογραφία που αξιοποιήθηκε κυρίως για τις σημειώσεις:
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Εννοιολογική Ανάπτυξη Μέρος Β
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Mεταβίβαση της μάθησης: Mεταβίβαση γνώσεων και στρατηγικών.
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Βασικές θέσεις της πολιτισμικής-ιστορικής θεωρίας του Vygotsky ( )
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Προσχολική Παιδαγωγική
Πρακτική Άσκηση στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Η ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΗΜΕΡΑ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
H θεωρία του Lev Vygotsky
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Έφη Γουργιώτου Μόν. Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΠΕ Παν. Κρήτης
Μέση παιδική ηλικία Γνωστική ανάπτυξη
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Vygotsky Έμφαση στη σημασία κοινωνικοπολιτισμικών παραγόντων για τη γνωστική ανάπτυξη Νοημοσύνη= Ικανότητα του ατόμου να μαθαίνει μέσω της διδασκαλίας (σε αλληλεπίδραση)

Η σκέψη του παιδιού εξαρτάται στην ανάπτυξή της: Από την κατάκτηση κοινωνικών εργαλείων σκέψης, δηλαδή από τη γλώσσα. (Θεωρία της κοινωνικής αλληλεπίδρασης για τη γνωστική ανάπτυξη/βλ. κοινωνική ανάπτυξη της νοημοσύνης)

Ο εγωκεντρικός λόγος έχει κοινωνικό χαρακτήρα: Λειτουργία αυτό- καθοδήγησης. Δηλαδή :Πρόκειται για μορφή εσωτερικού λόγου που παίζει ρόλο αυτορρύθμισης «Θα φτιάξω ένα ανθρωπάκι…. Θέλει και μαλλιά….»- εσωτερίκευση «εργαλείων» μάθησης

Εργαλεία μάθησης Σχήματα- λέξεις- εικόνες-σύμβολα- γραφή = Συλλογικοί διαμεσολαβητές Τα άτομα τα οικειοποιούνται, τα ενσωματώνουν σταδιακά στις γνωστικές τους δομές, ώστε να αποτελούν ατομική συνείδηση. Τι είναι οι εικόνες σε ένα εικονογραφημένο παραμύθι? Γιατί? Πότε εσωτερικεύονται?

Vygotsky Παρατήρηση παιδιών κατά τη διάρκεια επίλυσης προβλημάτων Αρχικά ο εγωκεντρικός λόγος τοποθετείται στο τέλος της δραστηριότητας Αργότερα μετατίθεται προοδευτικά προς τη μέση της δραστηριότητας Τέλος, μετατίθεται προς την αρχή της δραστηριότητας. ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΥΤΌ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΥΤΟΡΡΥΘΜΙΣΗ???

Ζώνη εγγύτερης δυνητικής ανάπτυξης Δυο παιδιά με την ίδια νοητική ηλικία (περίπου 8 ετών) λύνουν ένα πρόβλημα με τον ίδιο τρόπο («λάθος»). Τα βοηθά ένας ενήλικας: Παιδί Α: Λύνει το πρόβλημα όπως ένα παιδί 12 ετών Παιδί Β: Λύνει το πρόβλημα όπως ένα παιδί 9 ετών. Έχουν το ίδιο επίπεδο γνωστικής ανάπτυξης? Η διαφορά βρίσκεται στη ΖΕΑ

Συνέπειες της θεωρίας της ΖΕΑ για τη διδασκαλία -Ούτε να προτείνουμε κάτι που έχει ήδη κατακτηθεί -Ούτε να προτείνουμε κάτι που είναι πέρα από τη ΖΕΑ. -Σημασία της αλληλεπίδρασης με συνομηλίκους που βρίσκονται σε κοντινό επίπεδο προς τη ΖΕΑ=  -Μέθοδος της σκαλωσιάς -ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ «ΑΛΛΟΥ» ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΘΗΣΗ: -Ετερροτύθμιση-  Αυτορρύθμιση

Σχέση Γλώσσας και ΖΕΑ Γλώσσα= ρυθμιστικός ρόλος ως προς το σχεδιασμό και έλεγχο της συμπεριφοράς Αλληλεπίδραση παιδιού ενήλικα: Α. Ενήλικας καθοδηγεί λεκτικά και μη λεκτικά (ετερορύθμιση) Β. Ενήλικας και παιδί μοιράζονται τις λειτουργίες (η πρωτοβουλία μετατίθεται προς το παιδί /το παιδί μιλά: επικοινωνιακός και εγωκεντρικός ρόλος) Γ. Το παιδί δρα μόνο του. Ο λόγος έχει εσωτερικευθεί

H διαμόρφωση επιστημονικών εννοιών σύμφωνα με τη θεωρία του Vygotsky Επιστημονικές έννοιες ≠ αυθόρμητες ή καθημερινές έννοιες (παραδείγματα) Γιατί μας ενδιαφέρει με ποιον τρόπο το παιδί οικοδομεί τις επιστημονικές έννοιες?

ΠΩΣ ΣΧΗΜΑΤΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ? 2 εκδοχές: Α) Αποκτώνται σε «έτοιμη μορφή», με «δανεισμό» από τη σκέψη των ενηλίκων, μεταδίδονται (παραδοσιακή αντίληψη μάθησης) Β) Αναπτύσσονται αυθόρμητα με τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσονται και οι αυθόρμητες έννοιες (οικοδομούνται από το ίδιο το παιδί) (εδώ τοποθετεί ο V. τον Piaget)

Κριτική…. Σύμφωνα με τον Vygotsky o Piaget είναι σα να θεωρεί ότι υπάρχει γνωστική ανάπτυξη χωρίς τη σχολική μάθηση, εφόσον μοιάζει να ισχυρίζεται ότι απλά το παιδί περνά από τις αυθόρμητες στις επιστημονικές έννοιες. Έτσι, είναι σαν οι επιστημονικές έννοιες να «αυξάνονται» κατά τη σχολική ηλικία, ενώ οι αυθόρμητες απωθούνται ή απονεκρώνονται. Κατά συνέπεια, είναι σαν οι μεν να διαδέχονται τις δε.

Σύμφωνα με Vygotsky: Αλληλεπίδραση ανάμεσα στις επιστημονικές και στις αυθόρμητες/ καθημερινές έννοιες…. δηλαδή Οι επιστημονικές έννοιες απαιτούν την ύπαρξη κάποιων καθημερινών/αυθόρμητων εννοιών και Οι καθημερινές βελτιώνονται μέσω των επιστημονικών

Σύμφωνα με την εμπειρία οι επιστημονικές και οι αυθόρμητες καθημερινές έννοιες μοιάζουν να διανύουν διαφορετικό δρόμο για την κατάκτησή τους. Π.χ. Ορισμός της «αρχής του Αρχιμήδη» Ορισμός της έννοιας «αδερφός»

Σύμφωνα με τη θεωρία οι επιστημονικές έννοιες στηρίζονται σε προηγούμενες εμπειρικά επεξεργασμένες έννοιες, οι οποίες αποτελούν προϋπόθεση για τις επιστημονικές (βλ. θεωρία βιώματος, αρχικών ιδεών κλπ) Π.χ. η εκμάθηση της ξένης γλώσσας βασίζεται σε σημειολογία της μητρικής… Ποιες οι συνέπειες αυτού για τη διδακτική πράξη;

Ουσιαστικά, η διαφορά μεταξύ επιστημονικών και καθημερινών εννοιών είναι η ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΤΗΤΑ Οι επιστημονικές έννοιες είναι η πύλη για να ανοίξει ο δρόμος της συνειδητότητας. Βλ. σχέση αυτού με μεταγνώση

Μάθηση μέσω κοινωνικής αλληλεπίδρασης Ρόλος διαμεσολαβητή Ενήλικας ή ικανός συνομήλικος Ανομοιογενείς ομάδες… Ποιος ωφελείται από αυτές? Γιατί?

Χωριστείτε σε ομάδες για να δουλέψετε την επόμενη άσκηση…. Αφού απαντήσετε κρατώντας σημειώσεις σκεφτείτε το ρόλο της μεταξύ σας αλληλεπίδρασης….

. Σε τι θα διαφωνούσε και πώς θα μπορούσε να μετατρέψει αυτή την εκπαιδευτική κατάσταση ένας εκπαιδευτικός επηρεασμένος από τη θεωρία του Vygotsky Ένας εκπαιδευτικός παιδιών προσχολικής ηλικίας έχει ζητήσει από τα παιδιά της τάξης του να αντιστοιχήσουν (ανά δύο) καρτέλες που απεικονίζουν καταστάσεις της καθημερινής ζωής και συναισθήματα (Π.χ. άνοιγμα δώρου  έκπληξη). Κάθε παιδί έχει μποροστά του τις δικές του καρτέλες. Ο Γιάννης μιλά καθώς τις τοποθετεί. Λέει : “Καλύτερα αυτή εδώ κι αυτή εδώ. Όχι! Αυτή πάει με αυτή”. Ο εκπαιδευτικός εκνευρίζεται και ζητά από τα παιδιά να μη μιλάνε όταν σκέφτονται. Γενικά προτιμά να τους δίνει ατομικές εργασίες για να μη συνεργάζονται, αλλά ούτε θέλει η ίδια να τα βοηθά γιατί πιστεύει πως έτσι δεν θα είναι σε θέση να αξιολογήσει τη γνωστική τους ανάπτυξη. Όταν φτιάχνει ομάδες επιλέγει να είναι ομοιογενείς για να διευκολύνεται η συμμετοχή όλων των παιδιών. Τέλος, ενώ συχνά τους διαβάζει παραμύθια δεν τους δείχνει τις εικόνες γιατί θέλει να αναπτύξουν τη φαντασία τους.

Τι από τις τάξεις του Νηπιαγωγείου που επισκεφτήκατε στο πλαίσιο της Πρακτικής Άσκησης σας παραπέμπει στη θεωρία του Vygotsky?

Βιβλιογραφία: Λεβ Βιγκότσκι (2008). Σκέψη και Γλώσσα. Αθήνα: Γνώση Παπαδοπούλου Κ. (2009). Η Ζώνη Εγγύτερης Ανάπτυξης στη θεωρία του L.S. Vygotsky. Aθήνα: Gutenberg.

Piaget & Vygotsky Συγκλίσεις και αποκλίσεις των δυο θεωριών… Μπορείτε να δείτε και τα παρακάτω βίντεο

P>Τονίζεται η σημασία της δράσης V>Τονίζεται η σημασία της γλώσσας P> Τονίζεται ο ρόλος του παιδιού του ίδιου στην γνωστική του εξέλιξη V> Τονίζεται η διαμεσολάβηση στην καλλιέργεια του παιδιού P> Τονίζεται η αλληλόδραση υποκειμένου /αντικειμένου V> Τονίζεται η αλληλόδραση παιδιού/ ωρίμου και αναδεικνύεται η ΖΕΑ (Ζώνη επικείμενης ανάπτυξης) P> Δίνεται σημασία στην αυθόρμητη εξέλιξη και στον εποικοδομητισμό V>Δίνεται σημασία στο σχολείο, στη διδασκαλία και την εκπαίδευση

Ομοιότητες Τα παιδιά αντιμετωπίζονται ως ενεργά στη διαδικασία μάθησης Η αποστήθιση είναι χωρίς νόημα Συνιστάται η ολιστική προσέγγιση του γραμματισμού Ενισχύεται η αλληλεπίδραση στην τάξη Το ΑΠ βασίζεται στα ενδιαφέροντα των παιδιών Αποκλείονται οι εξωτερικές αμοιβές Το παιχνίδι προσποίησης παίζει σημαντικό ρόλο στη μάθηση