Περί πηγών Διάκριση έργου φιλολόγου και ιστορικού στην αξιοποίηση των πηγών Είδη πληροφοριών που αντλούμε από τις πηγές και που αποδελτιώνουμε: Περί κοινωνίας,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Σελ: Η Ρωμαϊκή ειρήνη Τσιλιμίγκρας Γιάννης Ιστορικός.
Advertisements

Εισαγωγη στην εκκλησιαστικη ιστορια – 2ο κεφαλαιο
Ελληνιστικό Δίκαιο Πολιτειακό πλαίσιο Πτολεμαίος Ἀ’ Σωτήρ.
Η ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ΕΙΧΕ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ 726 ΩΣ ΤΟ 843.
13. Ο Ιουστινιανός μεταρρυθμίζει τη διοίκηση και τη νομοθεσία
Βυζαντινός Πολιτισμός
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΕΚΧΡΙΣΤΙΑΝΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΣΛΑΒΟΥΣ
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ.
Διοίκηση - Ηγεμονικοί Οίκοι (7ος αι. π.Χ. μέχρι 2ος αι. π.Χ.) Γιάννης Σακελλαρίου Θοδωρής Χαραχούσος Δημήτρης Μιχαηλίδης
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑΣ
Εκκλησία Η λέξη Εκκλησία έχει συνεχή χρήση στην ελληνική γλώσσα από τηνελληνική γλώσσα αρχαιότητα. Ετυμολογείται απο το ρήμα εκ-καλώ, με χρήση του θέματος.
Ο ρόλος των Οικουμενικών Συνόδων στη ζωή της Εκκλησίας Ο ρόλος των Οικουμενικών Συνόδων στη ζωή της Εκκλησίας.
ΜΙΑ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΠΟΥ ΣΥΓΚΛΟΝΗΣΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Η ανάπτυξη των γραμμάτων και η μελέτη των αρχαίων Ελλήνων κεφ. 26
Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς
Θε5: διάσπαση και αντιπαλότητα στις θρησκείες
Η αφύπνιση του Δία πάνω στον Ίδη επαναφέρει τον μύθο στην κοίτη του
Η βασιλεια του ΜιχαΗλ Γ’
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ Μέγας Βασίλειος Γρηγόριος Θεολόγος
ΟΙ ΑΓΙΟΙ: ΚΙΡΙΛΛΟΣ & ΜΕΘΟΔΙΟΣ
ΣΥΜΒΟΛΑ.
Εικονομαχία:μια τραγωδία που συγκλόνισε την Εκκλησία
Βυζαντινό μουσείο, Αθήνα
Αλλάζει ο τρόπος διοίκησης και ανοίγει ο δρόμος για το Χριστιανισμό
ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 8η ΕΝΟΤΗΤΑ ΦΡΑΓΚΟΙ ΠΑΠΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΡΛΟΜΑΓΝΟΣ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ
Η ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΟΡΙΣΜΟΙ-ΠΕΡΙΟΔΟΙ-ΕΠΟΧΕΣ
Δημοσθένης Σταθάτος Γιώργος Σκουλάς.  O ναός του A γίου Δημητρίου είναι το αρχαιότερο σωζόμενο μνημείο της πόλης. H ίδρυση του τοποθετείται στη δεκαετία.
Κύριλλος κ Μεθόδιος Άγιοι της εκκλησίας. Η ζωή τους Η ζωή τους Στις αρχές του 9ου αιώνα, οι αδελφοί Κωνσταντίνος (μοναστικό όνομα Κύριλλος) και Μεθόδιος,
Ο ναός του Αγίου Αντωνίου βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα του παλαιού πυρήνα της Επισκοπής. Ανήκει στον τύπο του μονόχωρου καμαροσκέπαστου, ο οποίος.
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
παναγια παμμακαριστοσ
Σχέσεις Βυζαντίου Δύσης Αγώνες για τη διατήρηση των ιταλικών κτήσεων portobuffalo.blogspot.com.
Β1, Β2 Ιστορία. Ύλη διαγωνίσματος για το α΄ τρίμηνο  Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη (σελίδες 7 – 9)  Ο Ιουστινιανός και το έργο του (σελίδες 16 – 18)  Οι.
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ Το Άγιο Όρος αποτελεί αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους, που βρίσκεται στη χερσόνησο του Άθω της Χαλκιδικής στη Μακεδονία. Ελληνικού.
Κύριλλος και Μεθόδιος. Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν αδέλφια, μοναχοί, με μεγάλη ιεραποστολική δράση. Σε αυτούς αποδίδεται ο εκχριστιανισμός των.
Δυναστεία των Μακεδόνων Οι Μακεδόνες αυτοκράτορες κυβερνούν για 200 χρόνια την αυτοκρατορία. Κάνουν αλλαγές στη διοίκηση και τη νομοθεσία. Βασίλειος Α'
Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με έργα τέχνης.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
ΘΕΜΑΤΑ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ Αρχιτεκτονικά προπλάσματα και οι απεικονίσεις τους.
Εορτολογία Ενότητα 7: Οι Εορτές του Τιμίου Σταυρού Γεώργιος Φίλιας
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Η αρχική κοιτίδα των Βουλγάρων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Γαβαλά Ει. Επιμέλεια: Ιρένα Κιοσάνη
Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους
Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη.
Θρησκευτικά Θ.Ε. 4, Κ.9 Ομάδα: Ο Παχύς.
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
“ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Αγία Σοφία Συγγραφέας Ελένη Π..
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
Η βασιλεία του Μιχαήλ Γ΄ και η αυγή της Νέας Εποχής
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική
Ο άνθρωπος ως διάκονος του πλησίον
ΓΙΟΡΤΗ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ.
Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ Ο Μέγας Βασίλειος ( μ.Χ.)
ΓΙΟΡΤΗ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΙΚΑΙΟΥ.
Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας Ούρδας Ιωάννης 2014.
Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με έργα τέχνης Διαμόρφωση παρουσίασης Ούρδας Ιωάννης 2013.
Ο Χριστιανισμός επίσημη θρησκεία. Κεφ. 8 ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2011.
Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2011.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Περί πηγών Διάκριση έργου φιλολόγου και ιστορικού στην αξιοποίηση των πηγών Είδη πληροφοριών που αντλούμε από τις πηγές και που αποδελτιώνουμε: Περί κοινωνίας, διεθνών σχέσεων- διπλωματίας, πολιτικής ιδεολογίας, καθημερινής ζωής, οικονομίας, ξένων λαών, Εκκλησίας- θρησκείας.

Ιστορικές Πηγές Ιστορικές Πηγές = κάθε είδους υλικό, από το οποίο πηγάζουν οι γνώσεις μας για το παρελθόν. 1. Έμμεσες πηγές 2. Άμεσες πηγές

Έμμεσες πηγές Χειρόγραφες πηγές: Α) Αφηγηματικές πηγές. Περιλαμβάνουν έργα: Ιστορικά (Ιστοριογραφία, Χρονογραφία, Βραχέα Χρονικά) Αγιολογικά ( Βίοι Αγίων) Θεολογικά (δογματικά, αντιρρητικά) Φιλολογικά (ποίηση [επική, επιγράμματα (Ιωάννης Μαυρόπους, Χριστόφορος Μυτιληναίος), ιστορική (Πρόδρομος, Θεοδόσιος Διάκονος, Γεώργιος Πισίδης, Σύνοψις Χρονική του Κωνσταντίνου Μανασσή = Χρονογραφία από κτίσεως κόσμου μέχρι 1081)], ομιλίες, επιστολές) Φιλοσοφικά (Αρέθας, Φώτιος, Μιχαήλ Ψελλός, Θεόδωρος Μετοχίτης)

Έμμεσες πηγές Χειρόγραφες πηγές: Β)Κείμενα πρακτικής σημασίας: Νομικά Ιατρικά - Κτηνιατρικά Μαθηματικά - Αστρονομικά - Φυσικά Γεωπονικά - Βοτανικά - Ορυκτολογικά Στρατηγικά ή Τακτικά

Άμεσες πηγές Χειρόγραφες Πηγές: Έγγραφα Α) Δημόσια Β) Ιδιωτικά (συμβόλαια)

έγγραφα Α. 1. Πολιτικά έγγραφα α) αυτοκρατορικά: - νομοθετικά - διπλωματικά (εξωτερικής πολιτικής: συνθήκες, επιστολές σε ηγεμόνες, διαπιστευτήρια) - προνομιακά (χρυσόβουλλα) - διοικητικά (αποφάσεις διοικητικής φύσεως) β) δεσποτικά (δεσπότης=ο συμβασιλεύς από 9ο αι. γ) υπαλληλικά

έγγραφα Α.2. Εκκλησιαστικά: α) πατριαρχικά β) επισκοπικά γ) μητροπολιτικά δ) συνοδικά ε) μοναστηριακά

Άμεσες πηγές Μνημεία : Αρχιτεκτονικά Ζωγραφικά Μικροτεχνίας Μικρογραφίας Επιγραφικές Πηγές Επιγραφές Νομίσματα Σιγίλλια (από sigillum υποκοριστικό του signum=σφραγίδα. Σιγιλλογραφία, σφραγιδογραφία)

Για τη μελέτη μίας ιστορικής περιόδου είναι απαραίτητη η συνεξέταση όλων των σωζόμενων πηγών και όχι η περιορισμένη μελέτη αποκλειστικά των αφηγηματικών πηγών.

Κύριες κατηγορίες επιγραφών  Επιτύμβιες  Αφιερωματικές  Επικλήσεις  Κτητορικές κλπ.

Δείγματα

Βησσαρίωνος ἐ πίγραμμα ε ὶ ς τ ὸ ν ἴ διον τάφον Το ῦ τ’ ἔ τι Βησσαρίων ζ ῶ ν ἄ νυσα σώματι σ ῆ μα πνε ῦ μα δ ὲ φευξε ῖ ται πρ ὸ ς θε ὸ ν ἄ θάνατον

Νομίσματα Τα νομίσματα αποτελούν το επίσημο ανταλλακτικό μέσο ενός κράτους. Το βάρος τους, η περιεκτικότητά τους σε πολύτιμα μέταλλα, καθώς και η αξία τους ρυθμίζονται από τον αυτοκράτορα Ο βασιλέας επικύρωνε τη γνησιότητά του με επιγραφή, παράσταση κλπ.

Τρεις βασικές κατηγορίες Σόλιδος (Solidus) ή ὑ πέρπυρον [χρυσό] = 1/72 της λίτρας, αποτελείται από 24 κεράτια Μιλιαρήσιον [ασημένιο] = 1/12 του σόλιδου Φόλλις [χάλκινο] =1/24 του μιλιαρήσιου

Απεικονίσεις α) ως επί το πλείστον ο Χριστός, μόνος ή με τη Θεοτόκο, β) ο αυτοκράτωρ, μόνος ή με τον συμβασιλέα Τα νομίσματα αποτελούσαν μέσο έμμεσης έκφρασης της πολιτικής ιδεολογίας

Πληροφορίες για την πολιτική ιστορία, την οικονομική ιστορία, την πολιτική ιδεολογία και την τέχνη

Δείγματα Σόλιδος του Βασιλείου Α΄ ( μ.Χ.). Εικονίζεται μαζί με τον υιό του Κωνσταντίνο

Μιλιαρήσιο του Μιχαήλ Ζ΄ Δούκα ( μ.Χ.) Φόλλεις του Κωνσταντίνου Στ΄ και της μητέρας του Ειρήνης ( μ.Χ.)

Αγιογεωργάτο (Άσπρο τραχύ, τρικέφαλον. Νομισματοκοπείο Κωνστα- ντινούπολης. Στον εμπροσθότυπο απεικονίζεται ο Χριστός ένθρονος και στον οπισθότυπο ο Ιωάννης με τον Άγιο Γεώργιο να κρατούν πατριαρχικό σταυρό.)

Υπέρπυρον του Ιωάννη Β΄ (θεοτοκίον, τρικέφαλον). (Νομισματοκοπείο Κωνσταντινούπολης, κοπή Στον εμπροσθό-τυπο απεικονίζεται ο Χριστός ένθρονος και στον οπισθότυπο η Θεοτόκος που στέφει τον Ιωάννη)

Σιγίλλια Οι σφραγίδες, σιγίλλια ή βούλλες χρησίμευαν για την επιβεβαίωση της γνησιότητας ενός εγγράφου Χρυσές ήταν μόνον οι αυτοκρατορικές σφραγίδες. Αποτελούσαν μεγαλοπρεπές διακοσμητικό στοιχείο, ιδιαιτέρως σε έγγραφα που απευθύνονταν σε ξένους βασιλικούς οίκους

Είδη σφραγίδων & εγγράφων Σφραγίδες: Χρυσές Αργυρές Μολύβδινες Σίγνα (για ιδιωτικά έγγραφα καθημερινής χρήσης) ******** Έγγραφα: Χρυσόβουλλα Αργυρόβουλλα Μολυβδόβουλλα Το υλικό της αυτοκρατορικής σφραγίδας υποδήλωνε και τη σπουδαιότητα του εγγράφου

Παρέχουν πληροφορίες για τους τίτλους και τα αξιώματα, τη διοίκηση, τον στρατό, την εκκλησιαστική ιεραρχία, την τέχνη, τη γλώσσα της εποχής. Συμβάλλουν στις προσωπογραφικές έρευνες.

Δείγματα Ο Βασίλειος Α΄ με τον πρωτότοκο γιο του Κωνσταντίνο σε σφραγίδες ( )

Ο Ρωμανός Α΄ με το γαμβρό του Κωνσταντίνο Ζ΄ και το γιο του Στέφανο σε σφραγίδες ( ) Ο Βασίλειος Β΄ με τον αδελφό του Κωνσταντίνο Η΄ σε σφραγίδες, με σαφές προβάδισμα του Βασιλείου ( )

Ιωάννης, πατρίκιος, πρωτοσπαθάριος και στρατηγός των Ανατολικών, 10 ος αι.

Γρηγόριος, πρωτοσπαθάριος και λογοθέτης του δρόμου, 9 ος αι.