ΜΑΘΗΜΑ: ΕΞΩΤΕΡΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΕ Σπύρος Μπλαβούκος και Δημήτρης Μπουραντώνης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η Ευρωπαϊκή K εντρική T ράπεζα ιδρύθηκε την 1 η Ιουνίου του 1998 και εδρεύει στη Φρανκφούρτη. Η ΕΚΤ είναι επιφορτισμένη με τη διαχείριση του ευρώ και.
Advertisements

Τμήμα Πολιτικών Επιστημών Α΄ εξάμηνο Διδάσκουσα : Βιργινία Τζώρτζη
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Τάξη Έ.
Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 2007 – 2013
Εργαστήρι – Στρατηγικές της Αριστεράς στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Ο θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης ως εργαλείο προώθησης του σεβασμού.
Υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών Αποτελεσματική Διαχείριση στην 4η Προγραμματική Περίοδο 2007 – 2013.
Από τους μαθητές της Ε΄ τάξης Ζώη Αραδιπιώτη Άρη Αριστέιδου.
Ιστορική Αναδρομή Η Ευρωπαϊκή Ιδέα, δηλαδή η ιδέα μιας κοινής ανθρωπιστικής Ευρώπης, αποτέλεσε όραμα πολλών φιλοσόφων (π.χ. Καντ, Κομένιος, Ουγκώ). Οι.
GREEK ICT FORUM: ΕΤΗΣΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ & ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Μ. Δ. Χρυσομάλλης Αναπληρωτής Καθηγητής.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Ι Μ. Δ. Χρυσομάλλης Αναπληρωτής Καθηγητής.
«Ξαναδιαβάζοντας την Ευρωπαϊκή Ένωση με την έκθεση των πέντε προέδρων και την νέα δια-θεσμική συμφωνία: Νέα στρατηγική σε παλιό σκηνικό;» Λουτράκι
Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφαλείας Τμήμα Πολιτικών Επιστημών Β΄ κύκλος Διεθνών και Ευρωπαϊκών σπουδών 6ο εξάμηνο Διδάσκουσα Βιργινία Τζώρτζη.
Πολιτική Διεθνούς Ανάπτυξης και Βοήθειας της Ε. Ε Γκότση Παναγιώτα Παπαλεξίου Βασιλική.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Ι Μ. Δ. Χρυσομάλλης Αναπληρωτής Καθηγητής.
4. Αρμοδιότητες της ΕΕ. Αρχές ανάθεσης Α. Η αρχή της δοτής αρμοδιότητας (: κάθε αρμοδιότητα που δεν απονέμεται στην ΕΕ ανήκει στα Κράτη μέλη). α) Ο προσωρινός.
1 2 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 1. ΟΡΑΜΑ2. ΣΚΟΠΟΙ3. ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ ΣΚΟΠΩΝ4. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΣΗ6. ΜΕΛΗ7.
ΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΗΜΩΝ Βίκυ Φλέγγα Οικονομολόγος, Μsc περιφερειακή ανάπτυξη Στέλεχος διεύθυνσης οργάνωσης και πληροφορικής.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ - ΠΜΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Μ. Δ. Χρυσομάλλης Αναπληρωτής Καθηγητής.
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μακεδονίας - Θράκης ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ.
3. ΟΝΕ Ι. Θεσμικά όργανα Ευρωπαϊκό Σύστημα Κεντρικών Τραπεζών (ΕΣΚΤ) Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) 1. Συγκρότηση 1.1. ΕΣΚΤ= ΕΚΤ και εθνικές κεντρικές.
ΣΥΝΘΗΚΗ ΛΙΣΑΒΟΝΑΣ Σημειώσεις βασισμένες στο N. Nugent (2010) The Government and Politics of the European Union, 7 th edition.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ Ο θεσμός των Ευρωπαϊκών Ομίλων Εδαφικής Συνεργασίας (Ε.Ο.Ε.Σ.) τη νέα Προγραμματική Περίοδο,
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ. Ρόλος της Ε.Ε. στη διεθνή σκηνή πρωταγωνιστικός σημαντικός οικονομικός, εμπορικός και χρηματοδοτικός ρόλος κυριότερος.
 1. Διαμόρφωση Εκπαιδευτικής Πολιτικής  2. Θέση Εκπαιδευτικής Μονάδας στον τομέα διαμόρφωσης Ε. Π.
ΣΥΝΘΗΚΗ ΛΙΣΑΒΟΝΑΣ ΣΥΝΘΗΚΗ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Άρθρο 218 (πρώην άρθρο 300 της ΣΕΚ) Ιωάννα Παπαδοπούλου.
Συμβούλιο Οικονομικών και Δημοσιονομικών Θεμάτων (ECOFIN- Economic and Financial Affairs Council) ΠΛΕΣΣΙΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΓΡΑΦΕΙΟ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ, ΘΕΣΜΙΚΩΝ, ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ «Ο Ρόλος του Κέντρου της Κυβέρνησης.
ΤΑ ΘΕΣΜΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΤΗΣ Ε.Ε.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Γεωγραφίας, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
Οι χώρες της Ε.Ε..
5. Τα θεσμικά όργανα της ΕΕ
2. Σκοπός της ΕΕ Ειρήνη, αξίες, ευημερία.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Διαγωνισμός EUROSCOLA 2015
ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΈΝΤΑΞΗΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Επισιτιστικής και Βασικής Υλικής Συνδρομής»
H Ευρωπαϊκή Ένωση.
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 472/2013 για την ενίσχυση της οικονομικής και δημοσιονομικής εποπτείας των κρατών μελών στη ζώνη του ευρώ τα οποία αντιμετωπίζουν ή απειλούνται.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΕΕ
ΕΕ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ & ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Η έξοδος κράτους μέλους από την Ε. Ε
ΕΚΠΑ - Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
8.3. ΟΝΕ ΙΙΙ.
3.4. Τοπική αυτοδιοίκηση Οι σύγχρονες τάσεις διοικητικής οργάνωσης ευνοούν την αποκέντρωση της πολιτικής εξουσίας σε κατώτερες βαθμίδες της Διοίκησης,
Υπηρεσιακα συμβουλια - συνελευσεισ
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Ν.2861/2010.
Η προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην ΕΕ
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Παντείου Πανεπιστημίου
Ευρωπαϊκή Διακυβέρνηση Ακαδ. Έτος
TMHMA NOMIKHΣ TOMEΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΕΕ
ΠΜΣ Δίκαιο της ΕΕ Οικονομική και Νομισματική Ένωση Μανώλης Περάκης
Μανώλης Περάκης Επίκουρος Καθηγητής Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ
Η ανοιχτή μέθοδος συντονισμού (ΑΜΣ)
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
Ενιαία Ψηφιακή Πύλη.
Προσβασιμότητα για ΑμεΑ
«Εξωτερικές Σχέσεις της Ε.Ε: Δίκαιο και Πολιτικές»
ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ
«Εξωτερικές Σχέσεις της Ε.Ε: Δίκαιο και Πολιτικές»
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΜΑΘΗΜΑ: ΕΞΩΤΕΡΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΕ Σπύρος Μπλαβούκος και Δημήτρης Μπουραντώνης

ΣΥΝΘΗΚΗ ΛΙΣΑΒΟΝΑΣ

Υπόβαθρο: Ευρωπαϊκό Σύνταγμα Συνθήκη Λισαβόνας συνδέεται με διαδικασία διαμόρφωσης του Ευρωπαϊκού Συντάγματος (άρα ξεκινάει ουσιαστικά από το 2001 – αμέσως μετά τη Νίκαια ) Αλλαγές απαραίτητες για να: γίνει η Συνθήκη πιο προσιτή και αποδεκτή από τους Ευρωπαίους πολίτες [Συνθήκη Νίκαιας: διαμορφώνει 38 διαφορετικούς συνδυασμούς στη διαδικασία λήψης αποφάσεων με ψηφοφορίες στο Συμβούλιο και δυνατότητες συμμετοχής του ΕΚ + Πρωτόκολλα και Διακηρύξεις: πολυπλοκότητα ↑↑↑] ικανοποιήσει εθνικές (κράτη-μέλη) και θεσμικές (υπερεθνικά όργανα) προτιμήσεις ενσωματώσει αλλαγές και νέες καταστάσεις που έχουν προκύψει στην πολιτική ατζέντα της ΕΕ (λειτουργία και κατεύθυνση διευρυμένης ΕΕ, προοπτική εμβάθυνσης)

Σημεία Προβληματισμού Ανάγκη για: περαιτέρω ανάδειξη θεσμικού ρόλου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου (μόνιμη Προεδρία – από Συνταγματική Συνθήκη) ενίσχυση εξωτερικής διάστασης της ΕΕ (διατηρείται πρόταση του ΕΣ για ενοποίηση της θέσης του Ύπατου Εκπροσώπου με αυτή του Επιτρόπου Εξωτερικών Σχέσεων της Επιτροπής). βελτίωση της λειτουργίας και συνοχής της Επιτροπής (ΕΣ προτείνει μείωση μελών) και του Συμβουλίου (επέκταση ειδικής πλειοψηφίας) αντικατάσταση στάθμισης ψήφων στο Συμβούλιο με ένα πιο απλό σύστημα λήψης αποφάσεων (σύστημα διπλής πλειοψηφίας) αντιμετώπιση ‘δημοκρατικού ελλείμματος’ (ενίσχυση ρόλου ΕΚ με εφαρμογή διαδικασίας συναπόφασης και πρωτοβουλιών πολιτών προς την Επιτροπή για νομοθέτηση)

Συνθήκη Λισαβόνας: Αλλαγές Τύπου ΣΛ περιλαμβάνει δύο Συνθήκες [Συνθήκη Ευρωπαϊκής Ένωσης (55 Άρθρα) και Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (358 Άρθρα)], 37 Πρωτόκολλα και 65 Διακηρύξεις. [Τα Πρωτόκολλα έχουν την ίδια δεσμευτική νομική ισχύ όπως τα Άρθρα της Συνθήκης αλλά οι Διακηρύξεις είναι βασικά πολιτικές δηλώσεις] ΣΛ δεν ακυρώνει προϋπάρχουσες Συνθήκες, τις τροποποιεί και τις συμπληρώνει. Η Συνθήκη για την Ίδρυση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας μετονομάζεται σε Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν υπάρχουν αναφορές που σχετίζονται με το ‘Σύνταγμα’. Ο Χάρτης των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων δεν ενσωματώνεται στις Συνθήκες αλλά έχει την ίδια νομική ισχύ (Α.6) Ο όρος «Κοινότητα» αντικαθίσταται με τον όρο «Ένωση». Ο τίτλος του «Υπουργού Εξωτερικών της Ένωσης» (από το Ευρωπαϊκό Σύνταγμα) αντικαθίσταται με τον τίτλο του «Ύπατου Εκπροσώπου της Ένωσης για τις Εξωτερικές Υποθέσεις και την Πολιτική Ασφάλειας».

Συνθήκη Λισαβόνας: Αλλαγές Ουσίας Νέοι θεσμοί: Πρόεδρος Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ύπατος Εκπρόσωπος της Ένωσης για τις Εξωτερικές Υποθέσεις και την Πολιτική Ασφάλειας (επικουρείται από Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης - ΕΥΕΔ) → ενίσχυση διεθνούς ρόλου ΕΕ αλλά και προοπτική διαθεσμικών εντάσεων.

Σύστημα ψηφοφορίας: τριπλή πλειοψηφία και σύστημα σταθμισμένων ψήφων αντικαθίσταται από σύστημα διπλής πλειοψηφίας από το 2014 (μεταβατική φάση ). Οι νέοι κανόνες ψηφοφορίας (από το 2014) γέρνουν την πλάστιγγα προς τη μεριά των μεγαλύτερων κρατών. Επέκταση κανόνα ειδικής πλειοψηφίας διευκολύνει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων (ειδικά σε θέματα δικαιοσύνης και εσωτερικών υποθέσεων). Ενίσχυση ρόλου ΕΚ με την επέκταση της διαδικασίας συναπόφασης και την αναθεώρηση της διαδικασίας κατάρτισης και έγκρισης του κοινοτικού προϋπολογισμού.

Μείωση αριθμού μελών Επιτροπής (στα δύο τρίτα όπως προβλεπόταν από το Ευρωπαϊκό Σύνταγμα) τελικά αποτυγχάνει, λόγω ανάγκης θετικού αποτελέσματος στο δημοψήφισμα επικύρωσης της Συνθήκης στην Ιρλανδία. Νέα νομική βάση πολιτικών για την αντιμετώπιση κλιματικής αλλαγής και για την ανάγκη αλληλεγγύης σε θέματα ενεργειακής πολιτικής. Ενισχυμένες αρμοδιότητες στην ΕΕ σε θέματα ενεργειακής πολιτικής και εσωτερικής ασφάλειας.

Συνθήκη Λισαβόνας: Πρωτόκολλα ΗΒ και Ιρλανδία: έχουν την επιλογή συμμετοχής σε θέματα τρίτου πυλώνα που μεταφέρονται στον πρώτο. Ο Χάρτης Θεμελιωδών Δικαιωμάτων δεν δημιουργεί νέες νομικές υποχρεώσεις προσαρμογής στο ΗΒ, στην Πολωνία και στη Δημοκρατία της Τσεχίας (από τον Οκτώβριο 2009). Η Ιρλανδία λαμβάνει τη διαβεβαίωση ότι η Συνθήκη δεν επηρεάζει τις εθνικές πολιτικές σε θέματα φορολογίας, στρατιωτικής ουδετερότητας, θέματα ηθικής (αμβλώσεις) και ορισμένα κομμάτια της κοινωνικής πολιτικής.

ΎΠΑΤΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΗΣ ΈΝΩΣΗΣ ΓΙΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Η θέση του Ύπατου Εκπροσώπου (ΥΕ) δημιουργείται στη Συνθήκη του Άμστερνταμ (1997) (Γενικός Γραμματέας Συμβουλίου Υπουργών) Πρώτος μόνιμος ΥΕ, Javier Solana (για 10 χρόνια), από 1 Δεκεμβρίου 2009 η Βαρώνη Ashton (πλέον, η Ιταλίδα Federica Mogherini) Επιλογή ΥΕ: από το Ευρωπ. Συμβούλιο με ειδική πλειοψηφία και με τη συμφωνία του Προέδρου της Επιτροπής

Αρμοδιότητες Ύπατου Εκπροσώπου Διαμόρφωση κοινής εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφάλειας της ΕΕ: υποβολή προτάσεων στο Συμβούλιο και στο Ευρ. Συμβούλιο Εφαρμογή αποφάσεων Προεδρεύει του Συμβουλίου Υπουργών Εξωτ.Υποθέσεων Ως αντιπρόεδρος της Επιτροπής υπεύθυνος για το συντονισμό όλων των πτυχών εξωτερικής δράσης της ΕΕ, εξασφαλίζει συνοχή και συνέπεια μεταξύ των εξωτερικών διευθύνσεων της Επιτροπής Εκπροσωπεί την ΕΕ σε θέματα της ΚΕΠΠΑ Διεξάγει πολιτικό διάλογο με τρίτες χώρες Εκφράζει θέση της ΕΕ σε διεθνείς οργανισμούς και διασκέψεις Διορίζει Ειδικούς Εντεταλμένους της ΕΕ (π.χ. Σουδάν, Κεντρική Ασία, Αφγανιστάν, Βοσνία και Ερζεγοβίνη)

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ (ΕΥΕΔ)

ΝΟΜΙΚΗ ΒΑΣΗ της ΕΥΕΔ Άρθρο 27(3) ΣΕΕ Κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του, ο Ύπατος Εκπρόσωπος επικουρείται από Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης. Η υπηρεσία αυτή συνεργάζεται στενά με τις διπλωματικές υπηρεσίες των κρατών μελών και απαρτίζεται από υπαλλήλους των αρμοδίων διευθύνσεων της Γενικής Γραμματείας του Συμβουλίου και της Επιτροπής καθώς και αποσπασμένο προσωπικό των εθνικών διπλωματικών υπηρεσιών. Η οργάνωση και η λειτουργία της ευρωπαϊκής υπηρεσίας εξωτερικής δράσης καθορίζονται με απόφαση του Συμβουλίου. Το Συμβούλιο αποφασίζει, προτάσει του Ύπατου Εκπροσώπου, μετά από διαβούλευση με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και έγκριση της Επιτροπής. Απόφαση Ευρ. Συμβουλίου (30 Νοεμβρίου 2009): κατευθυντήριες γραμμές λειτουργίας ΕΥΕΔ Έναρξη λειτουργίας: 1 Δεκεμβρίου 2010

ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ της ΕΥΕΔ Υπηρεσία sui generis φύσης: δεν είναι νέο θεσμικό όργανο αλλά μια λειτουργικά αυτόνομη υπηρεσία ξεχωριστή από Επιτροπή και Γραμματεία Συμβουλίου, αλλά συγκεντρώνει προσωπικό και από τις δύο το ΕΚ επιθυμούσε να ενταχθεί οργανικά πλήρως στη δομή της Επιτροπής (για να ελέγχει προϋπολογισμό) αυτονομία διοικητικού προϋπολογισμού και διαχείρισης προσωπικού (ξεχωριστό κομμάτι του προϋπολογισμού της ΕΕ, όπου ισχύουν όμως οι ίδιοι κανόνες και ελεγκτικοί μηχανισμοί) ευθύνη Ύπατου Εκπροσώπου για προϋπολογισμό και στελέχωση (60% μόνιμα στελέχη, 40% αποσπασμένα από κράτη-μέλη)

ΡΟΛΟΣ και ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΕΥΕΔ Υποστηρίζει δράση Ύπατου Εκπροσώπου – επικουρικός ρόλος Εξασφαλίζει συνοχή και συντονισμό εξωτερικής δράσης ΕΕ Κ-Μ διχασμένα ως προς τον ακριβή ρόλο: μόνο σε θέματα ΚΕΠΠΑ ή πιο διευρυμένες αρμοδιότητες; Προετοιμάζει προτάσεις πολιτικής και τις εφαρμόζει μετά την έγκρισή τους από το Συμβούλιο Επικουρεί τον Πρόεδρο του ΕΣ και τον Πρόεδρο και τα μέλη της Επιτροπής στις λειτουργίες τους, εξασφαλίζοντας στενή συνεργασία με τα Κ-Μ. Παρέχει υποστήριξη στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Άμυνας (EDA), στο Δορυφορικό Κέντρο της ΕΕ (EUSC), στο Ινστιτούτο Μελετών σε Θέματα Ασφάλειας (EUISS) και στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία Ασφάλειας και Άμυνας (ESDC)

ΔΟΜΗ ΕΥΕΔ Γεωγραφική και θεματική κατανομή αρμοδιοτήτων : Θεσμική συνέχεια υπάρχοντος συστήματος οργάνωσης και λειτουργίας της Επιτροπής και της Γραμματείας του Συμβουλίου Σύστημα Γενικών Διευθύνσεων: 5 γεωγραφικές μονάδες (Αφρική, Ασία, Αμερική, Μέση Ανατολή και Χώρες γειτνίασης προς το Νότο, Ρωσία/Δυτικά Βαλκάνια και Χώρες γειτνίασης προς Ανατολάς) Πολυμερείς και θεματικές μονάδες Διεύθυνση Διαχείρισης Κρίσεων και Σχεδιασμού (CMPD), Σχεδιασμού και Διεξαγωγής Επιχειρήσεων Μη Στρατιωτικού Χαρακτήρα (CPCC), Στρατιωτικό Επιτελείο της ΕΕ (EUMS), Κέντρο Επιχειρήσεων της ΕΕ (SITCEN) Εμπόριο και αναπτυξιακή πολιτική παραμένουν αρμοδιότητες της Επιτροπής Σύστημα Πρεσβειών της ΕΕ: οι κατά τόπους αντιπροσωπείες της Επιτροπής συγχωνεύονται με τις ανεξάρτητες αντιπροσωπείες του ΣΥμβουλίου και υπάγονται ενιαία πλέον στην οργανωτική δομή της ΕΥΕΔ (140 παγκοσμίως)

ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ - ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ Καθυστέρηση έναρξης λειτουργίας ενδεικτικό διαμάχης και σύγχυσης ως προς το ρόλο και τις αρμοδιότητές της Ζητήματα στελέχωσης και επιλογής προσωπικού από ποιες υπηρεσίες/ όργανα και ποιες χώρες διαφορετικές οργανωσιακές κουλτούρες (Επιτροπή – Γραμματεία Συμβουλίου – Εθνικές Αντιπροσωπείες) Έγινε επανεξέταση οργάνωσης και λειτουργίας ΕΥΕΔ (2013) Ωστόσο: Αλλάζει τη θεσμική ισορροπία Κάθε θεσμική καινοτομία χρειάζεται χρόνο