Γιώργος Μαυρομμάτης.  Στο σημερινό μάθημα θα ασχοληθούμε με τη μετανάστευση, τους διαφορετικούς πληθυσμούς και την έννοια της ένταξης  Τι είναι ένταξη.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παραγωγα δικαιωματα – κυπριακη πρακτικη υπο το φως των ευρωπαϊκων και διεθνων υποχρεωςεων Νικολέττα Χαραλαμπίδου – ΚΙΣΑ – Κίνηση για Ισότητα, Στήριξη,
Advertisements

Μετανάστευση - Ένταξη των μεταναστών Βασίλειος Πανταζής Μετανάστευση, Διαδικασίες Ένταξης των Μεταναστών και των Παιδιών των Μεταναστών στην Ελληνική.
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Κεφάλαιο 3: Το ενιαίο ρυθμιστικό και νομικό πλαίσιο. 3.1 Η έννοια και το περιεχόμενο του ενιαίου ρυθμιστικού πλαισίου. 3.2 Η αναγκαιότητα δόμησης του.
Πρόσφυγας είναι «κάθε πρόσωπο, το οποίο, επειδή έχει δικαιολογημένο φόβο διωγμού λόγω φυλής, θρησκείας, εθνικής προέλευσης, πολιτικών πεποιθήσεων ή συμμετοχής.
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
Διδάσκων : Κουντούρης Νικόλας. Δρ. Πολιτειολόγος
Η δυναμική της ελληνικής γλώσσας εκτός Ελλάδας σε περίοδο κρίσης Στόγιος Νικόλαος.
Ο ρόλος της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα
Παρουσίαση Μικροδιδασκαλίας Αντωνακάκης Γεώργιος Ηράκλειο 01/12/2014.
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
1ο γενικο λυκειο μαρκοπουλου
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
Διακρίσεις και ο ρόλος του σχολείου Το πρόγραμμα PROGRESS και εμείς.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΠΛΑΤΩΝ Συνεργατική Δημιουργία Τέχνης για την Μείωση της Περιθωριοποίησης.
 Aν και το διεθνικό έχει συνδεθεί με τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, σε πολλές περιπτώσεις έχει συνδεθεί με απειλές.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΗΣ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗΣ ΤΗΣ ΑΠΟΚΛΙΝΟΥΣΑΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
Διαπολιτισμική Εκπαίδευση – Θεωρία και Πράξη
ΥΠΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΠΟΚΟΥΛΤΟΥΡΑ
ΜΑΘΗΜΑ 3 Το κράτος, το έθνος και οι υπερεθνικοί οργανισμοί.
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΩΔ/ΣΟΥ.
ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ Η ΕΝΤΑΞΗ; ΜΟΝΤΕΛΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ
Γιώργος Μαυρομμάτης.  Το 2011 ο πληθυσμός της ΕΕ (27) ήταν εκ. Σε σχέση με 1/1/ εκ. περισσότεροι. Ο.5 εκ. φυσικοί λόγοι ( γεννήσεις.
Επίδοση στο σχολείο και κοινωνική προέλευση. Δεκαετία 1960 Πολυάριθμες έρευνες σε πολλές δυτικές χώρες με στόχο να διαπιστωθεί αν το σχολείο προσφέρει.
5. Οι αξίες της ΕΕ Άρθρο 2 ΣΕΕ. Από τις αρχές στις Αξίες Η ΕΕ βασίζεται στις αξίες του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ελευθερίας, της δημοκρατίας,
ΚΡΑΤΟΣ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ. ΚΡΑΤΟΣ: ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ  Γεωγραφικός χώρος  Ξηρά  Θάλασσα  Αέρας  Πληθυσμός  Κυριαρχία  Εσωτερική  Εξωτερική  Διεθνής.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΣΗΜΕΡΑ
Τα χαρακτηριστικά του πληθυσμού της Ευρώπης Παναγιώτης Αυγουστίδης 5 ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης Γεωγραφία Β΄ Γυμνασίου
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 12: Η Εποχή μετά το 1973 Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Γιώργος Μαυρομμάτης.  Το 2011 ο πληθυσμός της ΕΕ (27) ήταν εκ. Σε σχέση με 1/1/ εκ. περισσότεροι. Ο.5 εκ. φυσικοί λόγοι ( γεννήσεις.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Από την ομοιογένεια στην πολυπολιτισμικότητα.
ΠΜΣ Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική Ευρωπαϊκές Πολιτικές Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Θεματική ενότητα 2 ου εξαμήνου / 3 τρίωρα σεμινάρια.
2 η Εργασία «ΟΙ ΕΜΠΟΡΟΙ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ» Πάνος Πλαγάκης Έφη Φλώρου.
Σχολική επίδοση και μειονότητες
ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΜΕΛΕΤΗΤΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ RICHARD CLOGG Φοιτητριες: ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ.
Τα χαρακτηριστικά του πληθυσμού της Ευρώπης
Αγροτική Κοινωνιολογία
ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΝΤΑΞΗ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Οι νέες πολιτικές έννοιες
Οι χώρες της Ε.Ε..
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΘΕΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ
Μάθημα: Πολιτική Παιδεία
Eτερότητα και Εκπαίδευση στην Ελληνική Διασπορά
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
Διαπολιτισμικότητα και Φυσική Αγωγή
Ισότητα Mind Mosaic Από τις μαθήτριες: Καραγιωργάκη Κατερίνα, Κυπραίου Αγγελική, Πολίτη Κατερίνα, Τσαγκαράκη Μαρία.
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ Έννοια και Σκοποί του Νέου Λυκείου
Το δημοκρατικό πολίτευμα σταθεροποιείται
Η έντονη αθλητική δραστηριότητα που ανέπτυξαν οι πρόσφυγες στην Ελλάδα μετά την Μικρασιατική Καταστροφή, δεν ήταν απλώς και μόνο η αγάπη τους προς τον.
Η αναχώρηση σε παλαιότερες εποχές Οι δυσκολίες του ταξιδιού
Το Δίκαιο.
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Ηλίας Μπουναρτζής/users.sch.gr/bounartzis
Εκπαίδευση και μειονότητες
Οργανισμός για τους πρόσφυγες
ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΜΙΚΡΟ-ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
Προσβασιμότητα για ΑμεΑ
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Γιώργος Μαυρομμάτης

 Στο σημερινό μάθημα θα ασχοληθούμε με τη μετανάστευση, τους διαφορετικούς πληθυσμούς και την έννοια της ένταξης  Τι είναι ένταξη : πολιτισμική, κοινωνική, οικονομική, θεσμική κτλ.;  Μια πολύ δύσκολη έννοια να οριστεί η ένταξη  Η έννοια του συνόρου και της ταυτότητας, υπάρχουν πολλά σύνορα μέσα στα εθνικά σύνορα  Θα ασχοληθούμε ειδικότερα με την έννοια της ένταξης και πως το κράτος / έθνος γίνεται και ρυθμιστής των ενταξιακών διαδικασιών.  Πως καταλαβαίνετε την έννοια της ένταξης ;

 Η σχέση μεταξύ των διαφορετικών πληθυσμών και της ένταξης τους ( σε κάτι ) ανάγεται στην αποικιοκρατία, βρετανικό ενάντια στο Γαλλικό μοντέλο  αλλά και στις πολιτικές στις αρχές του 20 ου αιώνα σε σχέση με διαφοροποιημένες γλωσσικά / θρησκευτικά έθνη ( Γερμανία, Ολλανδία, Βέλγιο, Ελβετία ). Ένα πολυπολιτισμικό μοντέλο διαίρεσης της εξουσίας και των πόρων.

 Το βρετανικό μοντέλο, « διαίρει και βασίλευε » και οικονομικές σχέσεις, το τέλος της βρετανικής αυτοκρατορίας και η αρχή της κοινοπολιτείας  Το Γαλλικό μοντέλο, οι νέοι Γάλλοι πολίτες και ο πόλεμος της Αλγερίας  Μεταποικιακές πραγματικότητες στις μητέρες πατρίδες.

 Κυρίαρχη ιδεολογία ένταξης μεταπολεμικά  Η πολιτισμική αλλαγή των νέο - εισερχομένων  Το κράτος έχει το πολιτισμικό καλούπι της ομογενοποίησης  Το κλασσικό γαλλικό μοντέλο της αφομοίωσης και το Γαλλικό Πολίτευμα / « όλοι Γάλλοι πολίτες »  Η παράληψη της εθνότητας, η τύφλωση απέναντι στην εθνοτική / πολιτισμική διαφορά  Σύγχρονο παράδειγμα αφομοίωσης : απαγόρευση της μαντίλας στα σχολεία ( διαχωρισμός μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού )

 Μετά - πολεμική περίοδος - μετανάστευση από τις αποικίες. Μη - λευκοί πληθυσμοί. Οικονομική μετανάστευση και κενά εργασίας. Μετανάστες / Κοινοπολιτεία και ιθαγένεια. Εγκατάσταση κυρίως στο Λονδίνο και άλλες πόλεις. Η εθνοτική κατάτμηση της εργασίας, μορφές χωρικού διαχωρισμού.  Αφομοίωση : Πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες. Οι μετανάστες να αλλάξουν κουλτούρα και να ακολουθήσουν το Βρετανικό ‘ τρόπο ζωής ’. Βρετανικές αξίες, ήθη, έθιμα, κουλτούρα. Η υπηκοότητα να συνοδεύεται και από πολιτισμική ανακατασκευή. Το θέμα της φυλής και οι μεταναστευτικοί πληθυσμοί. Οι εξεγέρσεις στο Notting Hill το 1958 θέτουν τέλος σε αυτή τη φαντασίωση ( επίθεση γηγενών σε πληθυσμούς από την Καραϊβική ).

 Πολιτικές αμερικανοποίησης των ινδιάνων ( )  Οι Ευρωπαίοι μετανάστες. Η δημιουργία μιας καινούριας κοινωνίας και η φιλοσοφία του « καζανιού που βράζει ».  Η αφομοίωση όχι ακριβώς ως πολιτική αλλά διαδικασία παραγωγής μιας καινούριας κοινωνίας

 Στην Αμερική τις πρώτες δεκαετίες του 20 ου αιώνα η αφομοίωση παρουσιάζεται από τις κοινωνικές επιστήμες ως η διεργασία δημιουργίας μιας « νέας » κοινωνίας  Η κλασσική αφομοίωση ως μια ευθεία διαδικασία που περιλαμβάνει στάδια ( Τα 7 στάδια του Milton Gordon, από τον από - πολιτισμό στον επί - πολιτισμό κτλ.) ή το μοντέλο χωρικής αφομοίωσης του Robert Park  Στη συνέχεια από το 1970 και μετά η θεώρηση της « σταματημένης » αφομοίωσης εξαιτίας φυλής, διακρίσεων και εθνότητας  Και τελευταία η « τμηματική αφομοίωση », σε ποιο τμήμα της κοινωνίας εντάσσεσαι, η κοινωνία δεν είναι ενιαία (Alexandro Portes)

 Ευρωπαϊκές χώρες και πολύ - πολιτισμικά στοιχεία πολιτικής ως αντίθεση στην έννοια της ένταξης των « προσωρινών » και διαφορετικών μεταναστών ( Γερμανία, Ολλανδία κτλ.). Οι προσωρινοί εργάτες δεν είναι ανάγκη να ενταχθούν αφού θα γυρίσουν.  Πολυπολιτισμικά μοντέλα : Η. Β., Ολλανδία, Σουηδία, Η. Π. Α., Αυστραλία και Καναδάς  Charles Taylor και η φιλοσοφική θέση του για τις « Πολιτικές Αναγνώρισης », από το Η egel στον Taylor. H σχέση μεταξύ ταυτότητας και αναγνώρισης. Η μη αναγνώριση και οι αρνητικές συνέπειες της.  Από το ελευθερία και ισότητα του φιλελευθερισμού στη συμπερίληψη της δικαιοσύνης. Οι νέες πολιτικές της διαφοράς. Προκείμενου να υπάρχει δικαιοσύνη δεν αρκεί απλώς η ισότητα και η ελευθερία γιατί έτσι αναπαράγονται οι ανισότητες

 Η αρχή της πολυπολιτισμικότητας  Jenkins 1966: η ενσωμάτωση ‘ όχι ως μια αφομοιωτική διαδικασία ένταξης αλλά ως η δημιουργία μια κοινωνίας ίσων ευκαιριών, συνοδευμένη από πολιτισμική ποικιλομορφία.’  Η πολύ - πολιτισμικότητα ως διαχείριση φυλετικών σχέσεων, ο όρος εθνοτικές ομάδες / κοινότητες αντικατάστησε τον όρο μετανάστες  1976 νόμος κατά των διακρίσεων και θετικές δράσεις δημιουργία Επιτροπής Φυλετικής Ισότητας  Άρθρο 11 του Νόμου περί Τοπικής Αυτοδιοίκησης του 1966, έδωσε τη δυνατότητα σε Δήμους με μεγάλη συγκέντρωση εθνοτικών πληθυσμών για επιπλέον χρηματοδότηση  Η πολυπολιτσμικότητα στην εκπαίδευση  Η πολυπολιτσμικότητα στους Δήμους και στις τοπικές αυτοδιοικήσεις (municipal multiculturalism). Greater London Authority.  Πολυπολιτισμικές πολιτικές : ενίσχυση οργανώσεων, εκμάθηση της γλώσσας προέλευσης, φεστιβάλ, στέγαση, σχολεία πίστης κτλ.

 Η νέα δεκαετία και η « αυγή » της νέας ένταξης σε Ευρώπη και Αμερική  Η ένταξη ως κοινωνική / κοινοτική συνοχή  Η κριτική της πολύ - πολιτισμικότητας έρχεται από παντού  H κηδεία της πολύ - πολιτισμικότητας από Sarkozy, Merkel, Cameron  Η δημιουργία « παράλληλων κοινωνιών », κοινωνίες που δεν έχουν τίποτα κοινό, κοινωνίες που οι πληθυσμοί τους δεν έχουν καμιά επαφή. Διαφορετικές πρακτικές που δεν μπορούμε να ανεχτούμε στα όρια των δημοκρατικών κοινωνιών ( φόνοι τιμής, καταναγκαστικοί γάμοι κτλ.)  1 η Ατζέντα για την Ευρωπαϊκή Ένταξη : ΚΒΑ 2 « Σεβασμός για τις βασικές αρχές της Ε. Ε.», ΚΒΑ 8: « Οι πρακτικές διαφορετικών κουλτουρών και πίστεων εξασφαλίζεται εκτός και αν είναι σε αντίθεση με Ευρωπαϊκές αξίες / δικαιώματα και τους εθνικούς νόμους »  Πρέπει να βρεθεί η « κόλλα » που θα κρατήσει τα εθνικά κράτη πληθυσμιακά ενωμένα

 Από την πολύ - πολιτισμικότητα στην πολιτειακή ένταξη  H υπηκοότητα και οι κοινές « αρχές »/« αξίες » που διέπουν την κοινωνία υποδοχής και ο μετανάστης πρέπει να ενστερνιστεί.  Ποιες είναι αυτές : Όχι αναγκαστικά εθνικές ταυτότητες αλλά πίσω στον φιλελευθερισμό ( δημοκρατία, ισότητα, ισονομία, ελευθερία, τήρηση των νόμων, υποχρεώσεις και δικαιώματα κτλ.). Μια από - εθνικοποιημένη εθνική ταυτότητα που στηρίζεται σε πολιτειακές αρχές  Σκεφτείτε την περίπτωση της Ελλάδας και την νέα ένταξη μέσω της πολιτικής συμμετοχής και της πολιτειακότητας. Τα προβλήματα κάτι τέτοιου ή αλλιώς δίνουμε τις παλαιές μας εφημερίδες. Τι σημαίνει για τους μετανάστες να ενταχθούν στις ελληνικές πολιτειακές συνήθειες ; Ένταξη και το διαφοροποιήμενο εθνικά πλάισιο της φιλελεύθερης δημοκρατίας.  David Cameron: ‘we need a muscular liberalism’

 Σε μια πραγματικά πολυπολιτισμική κοινωνία, οι μόνες κοινές αξίες είναι ο διάλογος και ο σεβασμός μεταξύ των κουλτουρών. Μια κοινότητα ατόμων και μια κοινότητα κοινοτήτων. Αυτό που δημιουργεί την κοινότητα κοινοτήτων είναι η επιθυμία των ατόμων να είναι πολιτική κοινότητα (Bhiku Parekh). A υτό μοιάζει με την πολιτειακή ένταξη.  όμως η νέα ένταξη ως πολιτειακή ένταξη δημιουργεί έναν καινούριο δυισμό μεταξύ « εμάς » και των « άλλων », μεταξύ ευρωπαίων και βαρβάρων, μεταξύ φιλελευθέρων και μη φιλελευθέρων.

 Πολιτικές νέας ένταξης που θυμίζουν αφομοίωση : τελετές υπηκοότητας, μαθήματα γλώσσας και αγωγής του πολίτη, συμβόλαια ένταξης για κάθε μετανάστη, απαγόρευση μαντίλας σε δημοσίους χώρους, απαγόρευση ομιλίας γλώσσας προέλευσης σε δημοσίους χώρους ( Ρότερνταμ ), προ - αναχώρησης προετοιμασία των μεταναστών κτλ.  Από την άλλη μήπως η πολύ - πολιτισμικότητα υφίσταται ακόμα ως πολιτικές ποικιλομορφίας ; Υπάρχουν ακόμα πολλές πολύ - πολιτισμικές πρακτικές : διαπολιτισμική μεσολάβηση, πολιτικές στέγασης, φυλλάδια ενημέρωσης σε διάφορες γλώσσες, φεστιβάλ εθνοτήτων κτλ.  Από το απλό αφομοίωση ή πολύ - πολιτισμικότητα στο η νέα ένταξη ως αφομοίωση και πολύ - πολιτισμικότητα ή αλλιώς η νέα ένταξη ως ολόκληρη η διαδρομή του εκκρεμούς.

 Σύμφωνα με το νόμο 3386/2005 « Η κοινωνική ένταξη αποσκοπεί στη χορήγηση δικαιωμάτων στους Υπηκόους Τρίτων Χωρών, τα οποία διασφαλίζουν αφενός την αναλογική ισότιμη συμμετοχή τους στην οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ζωή της χώρας και, αφετέρου, αποβλέπουν στην υποχρέωση σεβασμού των θεμελιωδών κανόνων και αξιών της ελληνικής κοινωνίας [….] με παράλληλη διατήρηση της εθνικής τους ταυτότητας » ( παρ. 65, άρθρο 1, 4).