Δημοτικό Σχολείο Καρδιτσομαγούλας - Καρδίτσας Καρδιτσομαγούλας - Καρδίτσας "Ο σχολικός μας βοτανόκηπος "
Αφορμή Πρόκληση και ταυτόχρονα στόχος, να βοηθήσουμε τους μαθητές μας να συμβάλλουν κριτικά στην τροποποίηση στερεότυπων που αφορούν στο επάγγελμα των γονέων τους που είναι πολύ πιθανό να ακολουθήσουν. Η καλλιέργεια της γης πιστεύουμε πως σχετίζεται με την καλλιέργεια του εαυτού τους. Η ανάπτυξη των αρωματικών φυτών με την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους. Η συγκομιδή των καρπών με την ανταποδοτική προσφορά τους στο κοινωνικό και φυσικό περιβάλλον. Η αξιοποίηση των ιδιοτήτων των βοτάνων με την αξιοποίηση όλων των πτυχών μιας άρτια δομημένης ανθρώπινης υπόστασης που σέβεται πρώτα και πάνω απ’ όλα τον εαυτό της και κατ’ επέκταση το ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον που υπάρχει γύρω της.
Συστηματική καταγραφή όλων των ενεργειών που σχεδιάζονται Συζήτηση και λήψη αποφάσεων στην ολομέλεια – Ο εκπαιδευτικός σε ρόλο συντονιστή και κατευθυντή των ενεργειών που θα αναληφθούν. Συνεργασίες με ενήλικα μέλη της κοινότητας που γνωρίζουν σχετικά με την καλλιέργεια φυτών. Μεθοδολογία
Οι μαθητές μας χάρηκαν τη διαδικασία. Τους άρεσε που δούλεψαν βιωματικά πάνω σε ένα θέμα που σχετίζεται με την καθημερινότητά τους. Ήρθαν πολύ κοντά στο επάγγελμα των γονέων τους, είδαν τις πιθανές δυσκολίες, προβληματίστηκαν για το τι προτείνεται από τον εκπαιδευτικό να γίνεται και το τι κάνουν οι γονείς τους. Συνέθεσαν άποψη με βάση τεκμήρια, διατύπωσαν θέσεις για τις δυνατότητες καλλιέργειας. Χρήση φυτοφαρμάκων: Δεν είναι εύκολο να πείσεις ένα παιδί πως μπορεί να καταθέσει την άποψή του σε συνθήκες συζήτησης όταν αυτή είναι διαφορετική από την άποψη της οικογένειας. Κάποια παιδιά ένιωσαν άβολα. Εναλλακτικές καλλιέργειες: Η απόφαση για μια διαφορετική καλλιέργεια δεν είναι η ευκολότερη. Πάντα υπάρχει η διάσταση της επιβίωσης και οι κανόνες της αγοράς που ανάλογα με τη ζήτηση, επιβάλλουν το τι θα καλλιεργηθεί. Για να αντιμετωπιστεί χρειάζεται καθοδήγηση για την τυποποίηση και τη διάθεση των προϊόντων που θα επιχειρήσουμε την επόμενη χρονιά. Αξιολόγηση
Εμπλέξαμε ενήλικα μέλη της κοινότητας που έχουν τεχνογνωσία στο θέμα για να μας βοηθήσουν – οικονομία χρόνου – και για να φέρουμε τις κοινότητες – παιδιών και ενηλίκων – πιο κοντά. Όταν οι ενήλικες αγρότες, ήρθαν στο σχολείο και στάθηκαν δίπλα στους δασκάλους, έγιναν εξαιρετικοί δάσκαλοι. Οι αγρότες ένιωσαν ικανοποίηση που το σχολείο διδάσκει τα σχετικά με το επάγγελμά τους, πως οι γνώσεις τους έχουν αξία. Τα παιδιά ήρθαν πιο κοντά στους γονείς και οι γονείς πιο κοντά στα παιδιά. Τα παιδιά προστατεύουν το χώρο του κήπου και παρά το γεγονός πως βρίσκεται στο χώρο που παίζουν τα παιδιά δεν έχει υπάρξει καμιά καταστροφή. Η διαδικασία καταγραφής δίνει τη δυνατότητα ελέγχου όλων των ενεργειών σε μια καλλιέργεια και λειτουργεί ως οδηγίες για μελλοντικές δράσεις. Χρειαζόμαστε χρόνο για να πραγματοποιηθούν τέτοιες ενέργειες. Δεν ήταν λίγες οι φορές που διατέθηκε χρόνος από τα άλλα μαθήματα.
"Ο κήπος μας γεννιέται…" Σχολικό έτος
«Τα αρωματικά μας φυτά θα πρέπει να τα βλέπουμε συνέχεια, στο διάλειμμα όταν παίζουμε, ή από τα παράθυρα της τάξης, θα πρέπει να τα βλέπουν ακόμα και οι γονείς όταν έρχονται να μας πάρουν από το σχολείο… Θα πρέπει ακόμα να έχουν αρκετό ήλιο για την καλύτερη ανάπτυξή τους, το έδαφος να είναι μαλακό και ξεκούραστο, να μην έχει πολλές πέτρες και να υπάρχει εκεί κοντά και νερό για να τα ποτίζουμε…» (από το ημερολόγιο καταγραφής των μαθητών της Δ’ Δημοτικού, 2014). Επιλογή χώρου
«Ο μπαμπάς του Χρήστου έφερε τη φρέζα για να σκάψει και να αφρατέψει το χώμα του κήπου. Έβρισκε όμως πολλές μικρές πέτρες τις οποίες έπρεπε να απομακρύνουμε από τον κήπο για να είναι έτοιμος για το φύτεμα. Ακόμα, με το όργωμα, βγήκαν στην επιφάνεια πολλές ρίζες από αγριόχορτα, τα οποία απομακρύναμε με τα χέρια μας ώστε να μην ξαναζωντανέψουν και πνίξουν τα βότανά μας… Τελικά χρειάζεται πολύ δουλειά, τρεις μέρες τώρα κουραστήκαμε, έχουμε και τα μαθήματα…» (από το ημερολόγιο των μαθητών της ΣΤ΄ Δημοτικού, 2014). Προετοιμασία εδάφους
«Με τα φτυάρια και τα σκαλιστήρια στα χέρια, σκάβαμε μικρές ή μεγαλύτερες λακουβίτσες, βάζαμε μέσα με μεγάλη προσοχή το φυτό, το σκεπάζαμε μαλακά με το αφράτο χώμα και στη συνέχεια το ποτίζαμε με το ποτιστήρι μας… Στη συνέχεια περνούσαμε στο φύτεμα του δεύτερου φυτού που βρίσκονταν ακριβώς πίσω από το προηγούμενο, προσέχοντας να κρατούμε μια σταθερή απόσταση του ενός από το άλλο.» Από τα ημερολόγια και των μαθητών της Δ΄, 2014). Όταν τελειώσαμε, ο κήπος μας έμοιαζε σαν ένα ωραίο χαλί με όμορφα παραλληλόγραμμα μοτίβα, σαν ένα κέντημα… Επιτέλους τα είχαμε καταφέρει! Τελικά όλα ήταν πανέμορφα…» (Από τα ημερολόγια και των μαθητών της ΣΤ΄, 2014). Φύτεμα φυτών
«Σήμερα τοποθετήσαμε ταμπέλες με τα ονόματα των φυτών στα ανάλογα αυλάκια του κήπου. Στο διάλειμμα, όλοι οι μαθητές έτρεξαν να τα διαβάσουν και συνεχώς μας ρωτούσαν για να μάθουν περισσότερες πληροφορίες γι’ αυτά. Τα φυτά μας είχαν πλέον όνομα, ήταν τα παιδιά μας, οι φίλοι μας, η συντροφιά μας. Εμείς δε σταματούσαμε να δίνουμε πληροφορίες σε όποιο παιδί μας ρωτούσε.» (από το ημερολόγιο της ΣΤ΄ Δημοτικού, 2014). Συστηματική φροντίδα
Εφαρμογή κατάλληλης τεχνολογίας «Σήμερα ήρθε στο σχολείο ο κ. Δημήτρης, από το γεωπονικό κατάστημα, μας εξήγησε για το αυτόματο πότισμα και πόσο καλό θα κάνει στα φυτά μας. Ακόμα μας παρουσίασε τον τρόπο που πρέπει να τοποθετήσουμε τα λάστιχα του ποτίσματος. Τον βοηθήσαμε κι εμείς τοποθετώντας στις τρύπες τα ειδικά εξαρτήματα για το πότισμα με σταγόνες. Στο δενδρολίβανο, που δεν θέλει πολύ υγρασία, ρυθμίσαμε τη σταγόνα σε χαμηλό επίπεδο για να μην πέφτει μεγάλη ποσότητα νερού, στο μελισσόχορτο όμως, οι σταγόνες θα πέφτουν πιο γρήγορα» (από το ημερολόγιο των μαθητών της Δ΄ Δημοτικού, 2014).
«Το φασκόμηλο άνθισε, έβγαλε μικρά μωβ άνθη, τα οποία θα μαζέψουμε, θα τα αποξηράνουμε σ’ ένα σκιερό μέρος, θα τα βάλουμε μέσα σε γυάλινα βαζάκια για να τα βράζουμε με νερό, κάνοντας ροφήματα που μας ξεδιψούν και μας ηρεμούν. Το θυμάρι και ο δυόσμος ψήλωσαν και δυνάμωσαν, μαζέψαμε φύλλα για να τα αποξηράνουμε για το χειμώνα ή για να βάλουμε ωμά στο φαγητό μας. Ήδη τα αρώματα και οι μυρωδιές τους μας εντυπωσίασαν και αρχίσαμε να σκεφτόμαστε πόσο νόστιμο και μυρωδάτο θα γίνει το φαγητό μας!» (από το ημερολόγιο των μαθητών της ΣΤ΄ Δημοτικού, 2014). Αρώματα και χρώματα για πιο όμορφη ζωή
"Ο κήπος μας μεγάλωσε και ήρθε η ώρα να πάει σχολείο..." Σχολικό έτος
Βότανα που έχουν κάνει τον κύκλο τους Συλλογή σπόρων και νέα σπορά Αποξήρανση καρπών Μεταφύτευση νέων φυτών Ανταλλαγή νέων φυτών - σπόρων με άλλες ποικιλίες βοτάνων
Συστηματική φροντίδα των παλιών βοτάνων του κήπου Περιποίηση και φροντίδα του εδάφους Κλάδεμα παλιών βοτάνων Κομπόστ δική μας παραγωγής
"Τα βότανα με τα χρώματα και τ’ αρώματά τους συνοδεύουν τη ζωή μας… " Σχολικό έτος
Τρόποι και μέσα ένταξης των ιδιοτήτων των αρωματικών φυτών και βοτάνων στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων Συλλογή και καθαρισμός των φυτών από τον κήπο Αποξήρανση αρωματικών φυτών Διατήρηση βοτάνων με άλλες μεθόδους Τρόποι χρήσης των βοτάνων στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων Βότανα στην κουζίνα και το φαγητό μας ενισχύοντας τη γεύση Συλλογή και καθαρισμός των φυτών από τον κήπο Αποξήρανση αρωματικών φυτών Διατήρηση βοτάνων με άλλες μεθόδους Τρόποι χρήσης των βοτάνων στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων Βότανα στην κουζίνα και το φαγητό μας ενισχύοντας τη γεύση
Σήμερα υπάρχουν στον κήπο μας περίπου 20 διαφορετικές ποικιλίες αρωματικών φυτών και βοτάνων: Λεβάντα, δενδρολίβανο, θυμάρι, φασκόμηλο, μελισσόχορτο, βοράγκο, αμιθιά, αχχιλέα, εχινάκεια, εστραγκόν, μέντα, δυόσμο, τανάτσετο, θρούμπη, μπουράντζα, τσουκνίδα, καπουτσίνος, καλέντουλα, βασιλικός, μαντζουράνα, άνιθος, μαϊδανός, σέλινο κ.α. καθώς και μεγάλος αριθμός καλλωπιστικών φυτών για λόγους αισθητικής και ομορφιάς του χώρου
Σας ευχαριστόυμε για την προσοχή σας ! Σας περιμένουμε στον βοτανόκηπό μας...