Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

10-1 Tα Kλειδιά Mιας Eπιτυχημένης Mελέτης το ερώτημα της μελέτης να είναι σαφές γράψε μία σαφή περιγραφή συμπεριέλαβε και του ενδιαφερόμενους μίλησε σε.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "10-1 Tα Kλειδιά Mιας Eπιτυχημένης Mελέτης το ερώτημα της μελέτης να είναι σαφές γράψε μία σαφή περιγραφή συμπεριέλαβε και του ενδιαφερόμενους μίλησε σε."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 10-1 Tα Kλειδιά Mιας Eπιτυχημένης Mελέτης το ερώτημα της μελέτης να είναι σαφές γράψε μία σαφή περιγραφή συμπεριέλαβε και του ενδιαφερόμενους μίλησε σε ανθρώπους αναθεώρησε ξανά και ξανά το ερώτημα της μελέτης να είναι σαφές

2 10-2 Aπέφυγε X πολύ φιλόδοξη/ μη επικεντρωμένη σαθρή μη επιστημονική βάση για υπόθεση μη ξεκάθαρο τι επιπτώσεις θα έχουν τα αποτελέσματα στο πεδίο…. μη ξεκάθαρο σχέδιο επόμενων βημάτων μη ηθικό … στερείται επιστημονικότητας

3 10-3 Η ad-hoc Προσέγγιση Για Να Διεξάγουμε Μία Επιδημιολογική Μελέτη Πριν την συλλογή δεδομένων Θέλω να πραγματοποιήσω μία μελέτη Δεν είμαι σίγουρος για τους στόχους Προετοιμάζω ένα ερωτηματολόγιο Δεν είμαι σίγουρος τι πληροφορίες χρειάζομαι Συλλέγω τα δεδομένα Δεν είμαι σίγουρος τι θα χρησιμοποιήσω για τι Μετά την συλλογή δεδομένων Επιστρέφω με δεδομένα Συνειδητοποιώ ότι είναι δύσκολο να τα αναλύσω Αναλύω τα δεδομένα Συνειδητοποιώ ότι είναι δύσκολο να ερμηνεύσω τα αποτελέσματα Ερμηνεύω τα αποτελέσματα Συνειδητοποιώ ότι είναι δύσκολο να τα χρησιμοποιήσω Ακούγεται γνωστό;

4 10-4 σχέδιο ανάλυσης: οδικός χάρτης 1. Διάλεξε το σχεδιασμό της μελέτης για να βρεις τους σημαντικούς δείκτες που θα υπολογιστούν 2. Βρες τις παραμέτρους που χρειάζονται να περιληφθούν 3. Προετοίμασε την ανάλυση 4. Υπολόγισε το μέγεθος του δείγματος Objectives

5 Επιδημιολογικές μελέτες ΑναλυτικήΠεριγραφική Δεδομένα για άτομα Μελέτες παρατήρησης Πειραματικές Δεδομένα για ομάδες πληθυσμού Δεδομένα για άτομα ΠεριγραφικήΑναλυτική Κλινική δοκιμή κοινότητας Κλινική δοκιμή με συμμετοχή ατόμων Οικολογική μελέτη Συγχρονική μελέτη Μελέτη σειράς Μελέτη πασχόντων και μαρτύρων

6 10-6 τι να εξετάσετε όταν κάνετε τον σχεδιασμό μιας μελέτης είναι η μελέτη περιγραφική ή αναλυτική; συγκρίνετε ομάδες; εκτιμάτε μια συχνότητα; είναι το αποτέλεσμα (π.χ., νόσημα) οξύ ή χρόνιο στοιχεία για τον επιπολασμό για χρόνιο νόσημα στοιχεία για την επίπτωση για οξεία συμβάντα είναι σύνηθες ή σπάνιο; Μελέτη πασχόντων-μαρτύρων για σπάνια έκβαση Σειράς/συγχρονική μελέτη για συχνή έκβαση Design and indicators

7 10-7 παράδειγμα – τι σκοπός; ποιος είναι πιο πιθανόν να πάθει μία λοίμωξη τραύματος μετά από μία σκολικοειδεκτομη; τι παράγοντες τρόπου ζωής σχετίζονται με το να αποκτήσει κάποιος ηπατίτιδα C; τι εμπειρίες έχουν οι ασθενείς με σπάνια νοσήματα όπως το MDR TB που χρησιμοποιούν το ΕΣΥ;

8 10-8 Εκτίμηση της σχετικής συχνότητας φορείας μηνιγγιτιδοκόκκου σε παιδιά γονέων που καπνίζουν σε σύγκριση με μη καπνιστές … από τους στόχους: αναλυτική προσέγγιση: συγκρίνετε δύο ομάδες χρόνια κατάσταση: επιπολασμός σύνηθες κατάσταση: έρευνα σκοπός της μελέτης: Αναλυτική συγχρονική μελέτη δείκτης: Ο λόγος του επιπολασμού της φορείας ανάμεσα στις δύο ομάδες Design and indicators

9 10-9 Συγχυτικοί παράγοντες δυνητικοί παράγοντες κινδύνου εισόδημα (επικυρωμένες μέθοδοι πεδίου) εθνότητα εκπαίδευση τόπος κατοικίας εμβολιασμός κατά Men C πιθανοί συγχυτικοί παράγοντες ηλικία φύλο Parameters

10 10-10 σχέδιο ανάλυσης χάρτης πορείας 1. Επιλέξετε ένα σχέδιο για να προσδιορίσετε του βασικούς δείκτες 2. προσδιορίστε τις απαραίτητες παραμέτρους για τους δείκτες 3. προετοιμάστε την ανάλυση 4. Εκτιμήστε το μέγεθος του δείγματος Analysis

11 10-11 Δημιουργία Ερωτηματολογίου Ορισμοί Ερωτηματολόγιο: Γραπτό κείμενο το οποίο χρησιμοποιείται για να κατευθύνει τον αναγνώστη να απαντήσει συγκεκριμένες ερωτήσεις. Απαντών : Το άτομο που απαντά τις ερωτήσεις που περιλαμβάνονται στο ερωτηματολόγιο Ερωτών : Το άτομο που διαβάζει τις ερωτήσεις στο άτομο που συμμετέχει σε μια μελέτη

12 10-12 Επισημάνσεις κατά την δημιουργία του ερωτηματολογίου oΚάθε ερώτηση πρέπει να είναι πλήρως δικαιολογημένη oΗ ποιότητα των πληροφοριών εξαρτάται από το πώς διατυπώνονται οι ερωτήσεις και τη σειρά των ερωτήσεων oΕνδιαφέρουσες ερωτήσεις, αποφεύγονται πολύπλοκες εκφράσεις, χρονοβόρες η προκλητικές ερωτήσεις oΛογική σειρά: γενικά-ειδικά, απρόσωπα- προσωπικά, εύκολα-δύσκολα

13 10-13 Επισημάνσεις κατά την δημιουργία του ερωτηματολογίου Σεβασμός στην προσωπικότητα και τις ευαισθησίες του ερωτώμενου Ανάπτυξη μεθοδολογίας για την διασφάλιση της εμπιστευτικότητας των προσωπικών δεδομένων

14 10-14 Συνήθειες πιστεύω συμπεριφορά Ξεκάθαροι στόχοι για να αποφύγουμε άχρηστες ερωτήσεις Διαφορετικές εκφράσεις στην ερώτηση προκαλούν διαφορετικές απαντήσεις Περισσότερες ερωτήσεις στο ίδιο θέμα δίνουν πιο αξιόπιστα αποτελέσματα

15 10-15 Ανοικτές ερωτήσεις Ελεύθερη σκέψη Καταγραφή των πραγματικών σκέψεων Πλήρη απεικόνιση των γεγονότων Πολύ χρήσιμες στα διερευνητικά- προκαταρτικά ερωτηματολόγια Δυσκολία στην ανάκληση πληροφοριών Δυσκολία στην διαμόρφωση της απάντησης Δυσκολία στην ανάλυση

16 10-16 Ερωτήσεις κλειστού τύπου-σε σειρά Ανάκληση πληροφοριών Χρήσιμες στην αντικειμενοποιήση των συναισθημάτων Πολύ εύκολη η ανάλυση Απαντήσεις με ένα συγκεκριμένο τρόπο Απώλεια σημαντικών πληροφοριών

17 10-17 Ερωτήσεις κλειστού τύπου Δεν περιορίζονται σε διαβαθμίσεις της ίδιας απάντησης Εύκολη Ανάλυση Ανάκληση πληροφοριών Πιο δύσκολες να απαντηθούν γιατί διαπραγματεύονται διαφορετικά θέματα ταυτόχρονα

18 10-18 Ερωτήσεις μερικώς κλειστού τύπου Παρέχει διέξοδο σε περίπτωση που δεν προβλεφθούν όλες οι πιθανές απαντήσεις Σε περίπτωση μεγάλης συχνότητας του «άλλο» σηματοδοτεί μη ικανοποιητική σύνταξη απαντήσεων Συνήθως η ¨απάντηση «άλλο» χρησιμοποιείται λιγότερο λόγω δυσκολίας

19 10-19 Περισσότερες Ερωτήσεις Είναι Καλύτερα Από Μία; Μερικές φορές, χρειάζονται περισσότερες ερωτήσεις προκειμένου να αποκτηθεί η απαιτούμενη πληροφορία με σαφή τρόπο. Σκεφτείτε την ερώτηση, «Πιστεύεις ότι η Coca-Cola είναι ένα εύγευστο και δροσιστικό αναψυκτικό;» (Λάθος) Μια τέτοια ερώτηση ονομάζεται double-barreled question, γιατί δύο ή περισσότερες ερωτήσεις συνδυάζονται σε μία. Για να αποκτήσουμε την απαιτούμενη πληροφορία, δύο διακριτές ερωτήσεις πρέπει να χρησιμοποιηθούν: «Πιστεύεις ότι η Coca-Cola είναι ένα εύγευστο αναψυκτικό;» και «Πιστεύεις ότι η Coca-Cola είναι ένα δροσιστικό αναψυκτικό;» (Σωστό)

20 10-20 Είναι Ενημερωμένος ο Απαντών; Σε περιπτώσεις όπου όλοι οι απαντούντες δεν είναι ενημερωμένοι επί του θέματος, υπάρχουν εισαγωγικές ερωτήσεις οι οποίες μετρούν την οικειότητα και την προηγούμενη εμπειρία και θα πρέπει να προηγηθούν των θεματικών ερωτήσεων. Μία επιλογή «δεν ξέρω» φαίνεται να μειώνει την πιθανότητα μη ανταπόκρισης.

21 10-21 Mπορεί ο Απαντών να Θυμηθεί; Πόσα λίτρα αναψυκτικού καταναλώσατε τις τελευταίες τρεις εβδομάδες; (Λάθος) Πόσο συχνά καταναλώνετε αναψυκτικά σε μία τυπική εβδομάδα;(Σωστό) 1. ___ Λιγότερο από μία φορά την εβδομάδα 2. ___ 1 έως 3 φορές την εβδομάδα 3. ___ 4 έως 6 φορές την εβδομάδα 4. ___ 7 ή περισσότερες φορές την εβδομάδα

22 10-22 Μπορεί ο Απαντών να Συγκεκριμενοποιήσει την Απάντηση; Μπορεί να μην είναι εύκολο για αυτόν που απαντάει να συγκεκριμενοποιήσει μία απάντηση, π.χ. περιγράψτε την ατμόσφαιρα ενός καταστήματος. Πρέπει να δοθούν βοηθήματα στους απαντούντες, όπως εικόνες, χάρτες και περιγραφές για να μπορέσουν να συγκεκριμενοποιήσουν τις απαντήσεις τους.

23 10-23 Ο Κόπος που Απαιτείται από τους Συμμετέχοντες Πολλοί συμμετέχοντες είναι απρόθυμοι να σπαταλήσουν πολύ χρόνο και κόπο για να απαντήσουν μια ερώτηση.

24 10-24 Παρακάμπτοντας την Απροθυμία να Απαντήσουν Παρακαλώ αναφέρατε τα νοσήματα που διαγνώσατε την τελευταία εβδομάδα στο ιατρείο σας. (Λάθος) Στη λίστα που ακολουθεί, παρακαλώ σημειώστε όλα τα νοσήματα που διαγνώσατε την τελευταία εβδομάδα στο ιατρείο σας. 1.Γρίπη____ 2.Ιλαρά____ 3.Ερυθρά____ 4.Κοκκύτης____ Συγγενής τοξοπλάσμωση____ 17. Άλλο (παρακαλώ προσδιορίστε)____ (Σωστό)

25 10-25 Παρακάμπτοντας την Απροθυμία να Απαντήσουν Θέμα Οι συμμετέχοντες είναι απρόθυμοι να απαντήσουν σε ερωτήματα που είναι εκτός θέματος/κλίματος. Οι ερευνητές θα πρέπει να χειριστούν το θέμα έτσι ώστε το αίτημα για την πληροφορία να φαίνεται κατάλληλο. Εύλογος Σκοπός Αν ο απαντών γνωρίζει και αντιλαμβάνεται το σκοπό της συλλογής των δεδομένων μπορεί να απαντήσει πιο εύκολα. Ευαίσθητες Πληροφορίες Οι συμμετέχοντες είναι δύσκολο να απαντήσουν σε ευαίσθητες πληροφορίες.

26 10-26 Αυξάνοντας την Προθυμία των Συμμετεχόντων Ευαίσθητα θέματα να μπουν στο τέλος. Εισαγωγή στην ερώτηση με μία δήλωση ότι η συμπεριφορά που μας ενδιαφέρει είναι συχνή. Να κάνουμε την ερώτηση στο τρίτο πρόσωπο σαν να αναφερόμαστε σε άλλον. Να κρύψουμε την ερώτηση σε μία ομάδα άλλων ερωτήσεων στις οποίες οι συμμετέχοντες είναι πρόθυμοι να απαντήσουν. Η όλη λίστα των ερωτήσεων μπορεί να ερωτηθεί γρήγορα. Να παρέχουμε κατηγορίες και όχι ακριβή αριθμό.

27 10-27 Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής Στις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ο ερευνητής παρέχει μία επιλογή απαντήσεων και ζητά από τους συμμετέχοντες να διαλέξουν μία ή περισσότερες από τις εναλλακτικές που τους δίνει. Σκοπεύετε να αγοράσετε ένα καινούργιο αμάξι μέσα στους επόμενους έξι μήνες; ____Οπωσδήποτε όχι ____Πιθανώς όχι ____Αναποφάσιστος ____Πιθανώς ναι ____Σίγουρα ναι ____Άλλο (παρακαλώ περιγράψτε)

28 10-28 Διχοτομικές Ερωτήσεις Μία διχοτομική ερώτηση έχει μόνο δύο εναλλακτικές απαντήσεις: ναι ή όχι, συμφωνώ ή δεν συμφωνώ κ.τ.λ. Συχνά, οι δύο εναλλακτικές ενδιαφέροντος συμπληρώνονται από μία ουδέτερη εναλλακτική, όπως «δεν έχω γνώμη», «δεν ξέρω», «και τα δύο», ή «κανένα». Σκοπεύετε να αγοράσετε ένα καινούργιο αμάξι μέσα στους επόμενους έξι μήνες; _____ Ναι _____ Όχι _____ Δεν ξέρω

29 10-29 Κλίμακες Σκοπεύετε να αγοράσετε ένα καινούργιο αμάξι μέσα στους επόμενους έξι μήνες; ΟπωσδήποτεΠιθανώςΑναποφάσιστος Πιθανώς Σίγουρα όχιόχι ναι ναι

30 10-30 Καθορίστε το Θέμα Καθορίστε το θέμα με βάση των κανόνα των Ποιος, Ποιο, Πότε, Που, Πως (τα πέντε Π). Ποιος, Ποιο, Πότε, Που, Πως είναι ιδιαίτερα σημαντικά. Ποια μάρκα σαμπουάν χρησιμοποιείτε; (Λάθος) Ποια μάρκα ή μάρκες σαμπουάν προσωπικά έχετε χρησιμοποιήσει στο σπίτι κατά τη διάρκεια του τελευταίου μήνα; Σε περίπτωση περισσοτέρων από μία μάρκες, παρακαλώ αναφέρετε όλες τις μάρκες.(Σωστό)

31 10-31 Διαλέγοντας την Διατύπωση της Ερώτησης Τα ΠΟρίζοντας την Ερώτηση ΠοιοςΟ Απαντών Δεν είναι ξεκάθαρο αν αυτή η ερώτηση σχετίζεται με το άτομο που απαντά ή με ολόκληρο το νοικοκυριό του απαντών. ΠοιοΗ Μάρκα του Σαμπουάν Δεν είναι ξεκάθαρο πως θα απαντήσει ο απαντών σε αυτή την ερώτηση αν χρησιμοποιεί περισσότερες από μία μάρκες. ΠότεΜη Ξεκάθαρο Το χρονικό περιθώριο δεν είναι ξεκάθαρο σε αυτή την ερώτηση. Ο απαντών θα μπορούσε να την ερμηνεύσει σαν να εννοούμε το σαμπουάν που χρησιμοποιήθηκε σήμερα το πρωί, αυτή την εβδομάδα ή τον προηγούμενο χρόνο. ΠουΣτο σπίτι, στο γυμναστήριο, στο δρόμο;

32 10-32 Χρησιμοποιήστε Συνηθισμένες Λέξεις «Θεωρείτε ότι η γεωγραφική κατανομή των σημείων παροχής πρωτοβάθμιας περίθαλψης είναι ικανοποιητική;» (Λάθος) «Σε περίπτωση που χρειαστείτε γιατρό είναι εύκολα προσβάσιμος στην περιοχή σας;(Σωστό)

33 10-33 Χρησιμοποιήστε Ξεκάθαρες Απαντήσεις Πόσο συχνά καπνίζεις προϊόντα καπνού εκτός από τσιγάρο κατά τη διάρκεια ενός τυπικού μήνα; _____ Ποτέ _____ Περιστασιακά _____ Μερικές φορές _____ Συχνά _____ Πολύ συχνά (Λάθος) Πόσο συχνά καπνίζεις προϊόντα καπνού εκτός από τσιγάρο κατά τη διάρκεια ενός τυπικού μήνα; _____ Λιγότερο από μία φορά _____ 1 ή 2 φορές _____ 3 ή 4 φορές _____ Περισσότερες από 4 φορές(Σωστό)

34 10-34 Αποφύγετε Υπονοούμενες Εναλλακτικές Απαντήσεις Μία εναλλακτική απάντηση η οποία δεν περιγράφεται σωστά είναι μία υπονοούμενη εναλλακτική απάντηση. 1. Προτιμάτε να ταξιδεύετε με αεροπλάνο όταν έχετε να διανύσετε μικρές αποστάσεις; (Λάθος) 2. Προτιμάτε να ταξιδεύετε με αεροπλάνο όταν έχετε να διανύσετε μικρές αποστάσεις ή προτιμάτε να οδηγείτε; (Σωστό)

35 10-35 Αποφύγετε τις Καθοδηγούμενες Υποθέσεις Οι ερωτήσεις δεν θα πρέπει να διατυπώνονται έτσι ώστε η απάντηση να εξαρτάται από καθοδηγούμενες υποθέσεις για το τι θα συμβεί σαν συνέπεια. 1.Είσαστε υπέρ ενός ισοζυγισμένου προϋπολογισμού; (Λάθος) 2.Είσαστε υπέρ ενός ισοζυγισμένου προϋπολογισμού ακόμα και εάν αυτό θα οδηγούσε σε αύξηση της φορολογίας; (Σωστό)

36 10-36 Διπλές Δηλώσεις: Θετική και Αρνητική Ερωτήσεις που έχουν τη μορφή δήλωσης πρέπει να αναφέρονται και οι δύο. 1.Πιστεύετε ότι ο κ. Σαμαράς είναι κατάλληλος για Πρωθυπουργός;ΝΑΙΌΧΙ (Λάθος) 1.Πιστεύετε ότι ο κ. Σαμαράς είναι κατάλληλος για Πρωθυπουργός;ΝΑΙΟΧΙ 2.Πιστεύετε ότι ο κ. Σαμαράς δεν είναι κατάλληλος για Πρωθυπουργός;ΝΑΙΟΧΙ (Σωστό)

37 /2 ώρες έως 1 ώρα και 59 λ… ώρες έως 2 ώρες και 59 λ… ώρες ή περισσότερο Λιγότερο από 30 λεπτά έως 59 λεπτά ώρα έως 1 ώρα και 29 λ…… Ο Έλληνας Γιατρός Μια Εμπιστευτική Μελέτη που Αφορά τους Συνδρομητές μας (Παρακαλώ αγνοήστε τους αριθμούς παραπλεύρως. Υπάρχουν μόνο για να μας βοηθήσουν στο να αναλύσουμε τα δεδομένα.) 1. Σκεφτόμενοι τις φορές που πήρατε στα χέρια σας ένα τυπικό τεύχος του Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΓΙΑΤΡΟΣ, πόσο χρόνο συνολικά ξοδέψατε στο να το διαβάσετε ή να το ξεφυλλίσετε; Παράδειγμα ενός Προκωδικοποιημένου Ερωτηματολογίου

38 10-38 Εμφάνιση ερωτηματολογίου Ελκυστικό, εύκολα αναγνώσιμο Κόστος σημαντική παράμετρος Μοναδικός κωδικός Επαρκής χώρος Κάθε ερώτηση πρέπει να αριθμείται Να μην χωρίζεται ερώτηση σε δύο σελίδες Χώρος για σημειώσεις του ερευνητή

39 10-39 Εμφάνιση ερωτηματολογίου Πάχος χαρτιού Έγχρωμο χαρτί χρήσιμο Υπογράμμιση, έντονα γράμματα για έμφαση Μηχανογράφηση του ερωτηματολογίου- κωδικοποίηση

40 10-40 Προσωπική συνέντευξη Πλεονεκτήματα Αντιπροσωπευτικό δείγμα πληθυσμού Υψηλό ποσοστό ανταπόκρισης Προσαρμογή της δομής του ερωτηματολογίου ανάλογα με τον απαντών Μειονεκτήματα Δυσκολία λήψης απαντήσεων με ακρίβεια (social desirability bias) Υψηλό κόστος εκπαίδευσης και πρόσληψης ερωτώντων

41 10-41 Ταχυδρομική συνέντευξη Πλεονεκτήματα Εύκολος εντοπισμός ερωτηθέντων Μείωση του social desirability bias και αποφυγή της αποστροφής του απαντών Χαμηλό κόστος Μειονεκτήματα Δυσκολία στον εντοπισμό των αιτιών των μη ανταποκριθέντων Περιορισμός στη χρήση μόνο απλών ερωτηματολογίων Ελλιπής συμπλήρωση ερωτηματολογίου Χρονοβόρες διαδικασίες αποστολής και συλλογής ερωτηματολογίων

42 10-42 Τηλεφωνική συνέντευξη Πλεονεκτήματα Αντιπροσωπευτικό δείγμα πληθυσμού Εύκολος έλεγχος της επιλογής των ερωτηθέντων Υψηλός βαθμός ανταπόκρισης σε ανομοιογενή και ομοιογενή δείγματα πληθυσμού Ο επηρεασμός του απαντών από άλλους μειώνεται Χαμηλό κόστος σε σχέση με τα άλλα είδη συνεντεύξεων Μειονεκτήματα Δυσκολία στην επιβεβαίωση της ταυτότητας του απαντών Αποφυγή πολύπλοκων ερωτήσεων

43 10-43 Μορφή ερωτηματολογίου Μη αποδεκτή: Φύλο: Άρρεν Θήλυ Αποδεκτή: Φύλο (κυκλώστε τον αριθμό της απάντησης) 1. Άρρεν 2. Θήλυ

44 10-44 Μορφή ερωτηματολογίου Μη αποδεκτή: Αριθμός παιδιών ανά ηλικιακή κατηγορία: Κάτω των πέντε ετών και άνω Αποδεκτή: Αριθμός παιδιών που έχετε ανά ηλικιακή κατηγορία.(Εάν κανένα, γράψτε «0») ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΤΩΝ ΤΩΝ 5 ΕΤΩΝ 5 ΕΩΣ ΕΩΣ ΕΩΣ ΚΑΙ ΑΝΩ

45 10-45 Μορφή ερωτηματολογίου 5-βάθμια κλίμακα τύπου Likert Καθόλου Λίγο Ούτε λίγο Πολύ Πάρα πολύ ούτε πολύ βάθμια κλίμακα τύπου Likert Καθόλου Λίγο Μάλλον Μάλλον Πολύ Πάρα πολύ λίγο πολύ Σε νέες έρευνες: επειδή τείνουμε να απαντάμε στο μέσο όρο (μεσαία κατηγορία επιλογής) προτιμάται να χρησιμοποιείται 4-βάθμια ή 6-βάθμια κλίμακα, έτσι ώστε ο ερωτώμενος να «αναγκάζεται» να δηλώνει έστω και μια τάση (συμφωνίας ή ασυμφωνίας) Παράδειγμα: Είστε ικανοποιημένος/η από την ιατρική φροντίδα του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Λάρισας;

46

47

48

49

50

51 10-51 Στάθμιση Ερωτηματολογίου Εντοπισμός και επιλογή ερωτηματολογίου: Σύνθεση διαφορετικών ερωτηματολογίων Τροποποίηση υπαρχόντων ερωτηματολογίων Επιλογή από τη διεθνή βιβλιογραφία το κατάλληλο ερωτηματολόγιο βάσει κριτηρίων (π.χ. σύντομο, υψηλή εγκυρότητα-αξιοπιστία, κτλ.) Μετάφραση ερωτηματολογίου Πολιτισμική προσαρμογή Πιλοτική εφαρμογή (pretest) Έλεγχος αξιοπιστίας και εγκυρότητας

52 10-52 Στάθμιση Ερωτηματολογίου Μετάφραση ερωτηματολογίου: έγκριση μετάφρασης από το συγγραφέα και τον κάτοχο δικαιωμάτων έκδοσης διγλωσσική μετάφραση προς δύο κατευθύνσεις (forward translation, backward translation) Μετάφραση από 2 διαφορετικά άτομα στα ελληνικά Σύγκριση των 2 μεταφράσεων  1 η εκδοχή ερωτηματολογίου στα ελληνικά Μετάφραση της 1 ης εκδοχής του ελληνικού ερωτηματολογίου στα αγγλικά (ένα δίγλωσσο άτομο με μητρική γλώσσα τα Αγγλικά) Αποστολή στο συγγραφέα για σχόλια-παρατηρήσεις Ενσωμάτωση των παρατηρήσεων στη 2 η εκδοχή του ελληνικού ερωτηματολογίου

53 10-53 Στάθμιση Ερωτηματολογίου Πολιτισμική προσαρμογή: Στη χώρα (Ελλάδα), στο νομό/περιοχή (Κρήτη) π.χ. διατροφικές συνήθειες Σε μικρό τυχαίο δείγμα εφαρμογή της 2 ης εκδοχής του ελληνικού ερωτηματολογίου Έλεγχος κατανόησης και αναδιατύπωσης των ερωτήσεων Ενσωμάτωση των παρατηρήσεων στη 2 η εκδοχή Τελικό Ελληνικό Ερωτηματολόγιο

54 10-54 Στάθμιση Ερωτηματολογίου Πιλοτική εφαρμογή (pretest): Σε τυχαίο δείγμα στο 5%-10% του τελικού δείγματος για έλεγχο: Κατανοητής-σωστής διατύπωσης των ερωτήσεων Χρόνου συμπλήρωσης Ενδιαφέροντος των ερωτώμενων Εμφάνισης Διορθώσεις Βελτιωμένο ερωτηματολόγιο  Έλεγχος αξιοπιστίας και εγκυρότητας του ερωτηματολογίου

55 10-55 Στάθμιση Ερωτηματολογίου Έλεγχος Αξιοπιστίας και Εγκυρότητας Ερωτηματολογίου Η ακρίβεια και η πιστότητα με την οποία μετράει το ερωτηματολόγιο ένα χαρακτηριστικό Έλεγχος απαραίτητος όταν αυτά αξιολογούν μη μετρήσιμα χαρακτηριστικά (π.χ. διατροφικές συνήθειες, κατάθλιψη, άγχος, ικανοποίηση) Το ερωτηματολόγιο (βελτιωμένο) δίνεται στο ίδιο δείγμα δυο φορές μετά την παρέλευση εύλογου χρονικού διαστήματος (π.χ. 15 ημέρες, 30 ημέρες) (test-retest)

56 10-56 Στάθμιση Ερωτηματολογίου Έλεγχος αξιοπιστίας Εσωτερική συνοχή/συνάφεια (Cronbach’s a) <0,5  μικρή συνοχή (μη αποδεκτή αξιοπιστία) >0,9  εξαιρετική αξιοπιστία Επαναληψιμότητα (test-retest) McNemar test Συντελεστής συσχέτισης (Pearson, Spearman) Wilcoxon test ή paired t-test Επαναληπτότητας Μέτρο συμφωνίας kappa Συντελεστής εσωτερικής συσχέτισης

57 10-57 Στάθμιση Ερωτηματολογίου Έλεγχος εγκυρότητας Στο ίδιο δείγμα ατόμων εφαρμόζουμε το νέο ερωτηματολόγιο και το ερωτηματολόγιο της πρότυπης μεθόδου (gold standard) Έλεγχος συμφωνίας των αποτελεσμάτων των δυο μεθόδων Μέτρο συμφωνίας kappa Συντελεστής συσχέτισης (Pearson, Spearman)

58 10-58 Τελικό Ερωτηματολόγιο Αξιοπιστία; ΝΑΙ Εγκυρότητα; ΝΑΙ  Σταθμισμένο και κατάλληλο το ερωτηματολόγιο Έτοιμο να διανεμηθεί στο επιλεγμένο δείγμα του υπό μελέτη πληθυσμού


Κατέβασμα ppt "10-1 Tα Kλειδιά Mιας Eπιτυχημένης Mελέτης το ερώτημα της μελέτης να είναι σαφές γράψε μία σαφή περιγραφή συμπεριέλαβε και του ενδιαφερόμενους μίλησε σε."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google