Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.1 Εισαγωγή Μερικά απλά παραδείγματα.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.1 Εισαγωγή Μερικά απλά παραδείγματα."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.1 Εισαγωγή Μερικά απλά παραδείγματα

2 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.2 Παραδείγματα αποτυχίας Η Εταιρεία Αμερικανικών Σιδηροδρόμων Η Xerox, η Canon και η «ανάπτυξη» των φωτοαντιγραφικών. Οι δύο βαρκάρηδες – συνέταιροι. Η IBM και η ανάπτυξη των Pc’s. Ο κλάδος του Ελληνικού ενδύματος Ο κλάδος του Ελληνικού δέρματος.

3 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.3 Παραδείγματα Επιτυχίας Ο Ροκφέλλερ και η μάχη του Waterloo. Ο Ωνάσης και τα φαλαινοθηρικά πλοία. Η ζήτηση του «ΜΕΤΑΞΑΣ» Το fast food του Πανεπιστημίου Πειραιά. Η διαφήμιση του Ελληνικού Τουρισμού στην αγορά της Κίνας. Η τιμολογιακή πολιτική της DYPONΤ

4 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.4 Το παγκόσμιο επιχειρηματικό πεδίο: Χαρακτηρίζεται από υπερσυγκέντρωση δραστηριοτήτων από πολύ λίγες, αλλά πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, με αντίστοιχη συρρίκνωση των μεσαίων, μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων

5 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.5 Παραγωγή απορρυπαντικών 1975: Περίπου μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, (κυρίως σαπωνοποιία), κάλυπταν το 95% των αναγκών της Ελληνικής αγοράς. 2005: 4 επιχειρήσεις απορρυπαντικών / καλλυντικών ελέγχουν το 95% της παγκόσμιας αγοράς –Henkel (Dixan, Neomat, βιομηχανικά χημικά…) –Lever. (Timotei, Cajoline, Klinex, Ultrex, W5, Cif….) –Colgate. (Palmolive, Colgate….) –Procter & Gable. (Tide, Viakal, Herbal, Supline, bref wc….)

6 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.6 Παραγωγή αναψυκτικών Βόρεια Πελοπόννησος: ΙΡΙΣ Βόρεια Ελλάδα: ΦΛΩΡΙΝΑ Κρήτη: ΓΕΡΑΝΙ. Μαγνησία: ΕΨΑ Ρόδος: ΜΠΑΜ COLA Αλεξανδρούπολη: ΕΡΩΣ – ΜΙΧΑΗΛΙΔΗ. Μακεδονία: ΜΠΙΛΛΑ ΠΟΣΑ ΑΠΌ ΑΥΤΆ ΕΞΑΚΟΛΥΘΟΥΝ ΝΑ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΙ ?

7 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.7 Μερικά «κοινά» παραδείγματα. Τα αθλητικά είδη και ενδύματα της ΒΕΝΕΤΟΝ. Κατασκευάζονται στην ΝΑ Ασία. Σε 3 ημέρες ευρίσκονται στα ράφια των καταστημάτων του Μιλάνου. Τα προϊόντα ζύμης (κουλούρια) Θεσσαλονίκης παράγονται στην Α. Ευρώπη και εισάγονται κατεψυγμένα. Αναψυκτικά παράγονται στην Α. Ευρώπη με Ελληνικές ετικέτες. Φρέσκα αλιεύματα, εισάγονται από την Αφρική και την Νορβηγία. Μεταποιήσεις ρούχων σε μικρά καταστήματα της Β. Ελλάδας, γίνονται στην Βουλγαρία. 2 επιχειρήσεις ελέγχουν το 90% της Ελληνικής αγοράς μη αλκοολούχων ποτών. Η παραγωγή προϊόντων ζύμης ελέγχεται κατά 90% από πολυεθνικούς ομίλους. ΜΜΕ της Καλλιφόρνια, μεταποιεί από το 1987 ενδύματα στην Κίνα.

8 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.8 Εξαγορές Επιχειρήσεων

9 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.9

10 10 Εξαγορές επιχειρήσεων BARILLA : Misco PEPSICO: ΗΒΗ, TASTY, Best foods (αργότερα έκλεισε) UNILEVER HELLAS: Algida, Klinex, ΕΛΑΪΣ (+ Πελαργός), Knorr (Best foods) BOSCH: Πίτσος HΕΙΝΣ: Τοματάκια ΚΩΠΑΪΣ (Φραγκίστας) ARAMCO: το 50% της MOTOR OIL. JACOBS: Παυλίδης. PHILIP MORRIS: Jacobs. PHILIP MORRIS: Παπαστράτος. HEINEKEN: Αθηναϊκή Ζυθοποιία (Κουμάνταρος) ALCATEL: Μικρές επιχειρήσεις παραγωγής καλωδίων (αργότερα έκλεισαν)

11 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.11 Εξαγορές επιχειρήσεων HENKEL: Henkel Hellas, Rilken (Καβαλιεράτος), Viaftel (βιομηχανία κόλλας). Και οι τρεις έκλεισαν. NESTLE HELLAS: Λουμίδης, Κορπή. ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ: Bravo.

12 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.12 Επισφαλής λειτουργία. Bayer Hellas. Hoechst Hellas. Boehringer. Cyanamid Hellas. Smift Hellas. Zenca Hellas

13 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.13 Βασικοί Ορισμοί και προβληματισμοί. Θα ορίσουμε μερικές απλές βασικές έννοιες. (Συντελεστές, στόχος, λειτουργίες της επιχείρησης). Θα αναζητήσουμε έναν μεθοδικό τρόπο, διαχείρισης τόσων πολλών δεδομένων. Θα κατανοήσουμε, ότι η λειτουργία της επιχείρησης δεν μπορεί να γίνεται τυχαία ή εμπειρικά. Θα ορίσουμε τι είναι ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ και γιατί είναι απαραίτητο να το διαθέτουν όλες οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτων μεγέθους.

14 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.14 Η σύγχρονη Επιχείρηση Οι συντελεστές της Ο κύριος στόχος της Οι λειτουργίες της

15 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Οι συντελεστές της Επιχείρησης 1.Το έργο (στόχος, τι πρέπει να γίνει, πότε, γιατί, εισροές, εκροές) 2.Η Οργανωτική δομή. (διάρθρωση μονάδων, καταμερισμός εργασιών, κανόνες λειτουργίας, ποιος κάνει τι….) 3.Τα μέσα (τεχνολογία, μηχανήματα, μέθοδοι, τεχνικές, εγκαταστάσεις, πληροφόρηση, οικονομικοί πόροι, φυσικοί πόροι). 4.Το ανθρώπινο δυναμικό (εργαζόμενοι, ειδικότητες, ικανότητες, προσόντα)

16 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.16 Ποιος μπορεί να είναι ο κύριος στόχος της επιχείρησης ?

17 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Κύριος Στόχος της Επιχείρησης είναι το ΚΕΡΔΟΣ, γιατί ωφελεί: Την Επιχείρηση (δυνατότητα επενδύσεων) Τους Εργαζόμενους (οικονομικές κα κοινωνικές παροχές, βελτίωση συνθηκών). Τους Πελάτες (αύξηση ποιότητας, μείωση κόστους, αύξηση εγγυήσεων και εξυπηρέτησης) Τους μετόχους (αύξηση της περιουσίας τους) Την χώρα (αύξηση εθνικού προϊόντος κα παραγόμενου πλούτου)

18 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Οι λειτουργίες της Επιχείρησης. Οι Προμήθειες. Η Παραγωγή αγαθών (προϊόντων ή υπηρεσιών) Οι Πωλήσεις (προβολή και πωλήσεις αγαθών, μελέτες αγοράς, τεχνική εξυπηρέτηση πελατών) Η Οικονομική διαχείριση (εισπράξεις, πληρωμές, τήρηση λογιστικών βιβλίων, ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΙ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΙ, παρακολούθηση λοιπών λογαριασμών,έγκαιρες πληρωμές ΙΚΑ, ΦΠΑ, ΤΕΒΕ, μισθοδοσίας, επικαιροποίησης των παραπάνω, ενδιάμεσες κα τελικές απογραφές….) Η Διαχείριση ανθρώπινων πόρων. Νομιμοποιητικά έγγραφα. (άδειες λειτουργίας, τίτλοι ιδιοκτησίας…) Η Νομοθετική εκπροσώπηση της Επιχείρησης προς τα έξω. (Ορισμός του κατά Νόμου υπεύθυνου) Η Προστασία της Υγείας και Ασφάλειας Εργαζομένων. (Νομοθετική υποχρέωση) Η Προστασία του Περιβάλλοντος. (Νομοθετική υποχρέωση).

19 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.19 Ερωτήματα: Οι παραπάνω παράγοντες είναι λίγοι ή πολλοί ? Μπορούμε να τους έχουμε πάντα επικαιροποιημένους, αλλά όχι καταγεγραμμένους ? Μένουν σταθεροί, ή μεταβάλλονται συνεχώς ? Χρειάζεται να τους προβλέψουμε (βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα) ή όχι ? Μπορούμε να το κάνουμε ανοργάνωτα και περιστασιακά ? Μπορούμε να αναβάλλουμε τον σχεδιασμό για το μέλλον, επειδή τώρα έχουμε «πολλά τρέχοντα θέματα» ? (Η θυσία του αύριο στον βωμό του σήμερα) «Χωράνε» σε ένα ανθρώπινο μυαλό, χωρίς την βοήθεια της καταγραφής ? Μπορούν οι Μ και ΜΠΕ να διατηρούν επί πλέον προσωπικό για να αντεπεξέρχονται στις υποχρεώσεις ? (Φοροτεχνικός, Τεχνικός Ασφάλειας, ……

20 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.20 Μακροπρόθεσμα Ερωτήματα Ποια η μελλοντική πορεία της επιχείρησης ? Πως διαμορφώνουν το μέλλον της οι εξωτερικοί παράγοντες ? Μπορώ εγώ να τους αλλάξω ? Πως μπορώ να καθορίσω το μέλλον μου ? Έχω «σχέδιο» δράσης ? Ξέρω και έχω καταγράψει μεθοδικά τι πρέπει ή τι θέλω να κάνω ? Βάζω μακροπρόθεσμους στόχους ? Εάν βάζω έχω μεθόδους να τους ελέγξω ? Ποια θα είναι η μορφή της επιχείρησής μου σε 5 χρόνια ? (θα υπάρχει, θα υπάρχει στην σημερινή της μορφή, τι κέρδη θα κάνει ?)

21 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.21 Οι συνήθεις απαντήσεις. Αυτά δεν μπορούν να γίνουν από εμάς. Έχουν υψηλό κόστος. Δεν έχουμε χρόνο ή γνώσεις να τα κάνουμε. Δεν χρειάζεται να γίνουν, γιατί κανείς δεν ξέρει την δουλειά καλύτερα από εμένα (την κάνω …… χρόνια). Το ξέρω το μέλλον. Η επιχείρηση είναι πολύ μικρή. Αυτά πρέπει να τα κάνουν οι ιεραρχικά ανώτεροί μας. Εγώ θέλω να λειτουργήσω για …. Χρόνια ακόμη. Μετά δεν με νοιάζει.

22 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.22 Τι χρειάζεται να γίνει? Η κατάστρωση του Επιχειρηματικού Σχεδίου, που περιλαμβάνει την καταγραφή της υπάρχουσας κατάστασης (συνθηκών), την πρόβλεψη για την διαμόρφωσή τους στο μέλλον, τους στόχους της επιχείρησης και τον τρόπο που τους επιτυγχάνουμε. Ο επαναπροσδιορισμός των παραπάνω.

23 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.23 Τι είναι το Επιχειρηματικό σχέδιο ? Χρειάζεται να το καταρτίζουν όλες οι επιχειρήσεις ?

24 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.24 Το Στρατηγικό Επιχειρηματικό Σχέδιο Είναι η μελέτη ανάπτυξης μιας επιχείρησης. Περιλαμβάνει την ανάλυση, διάγνωση και αξιολόγηση του μελλοντικού περιβάλλοντος. Εξετάζει και αξιολογεί το εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης. Αξιολογεί: Πλεονεκτήματα, μειονεκτήματα, ευκαιρίες και κινδύνους. Εξετάζει και αξιολογεί εναλλακτικές στρατηγικές. Προτείνει την μεθοδολογία εφαρμογής των στρατηγικών. Κάνει ανάλυση ευαισθησίας.

25 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.25 Οι στόχοι του Επιχειρηματικού σχεδίου Να αποτελέσει το βασικό πλαίσιο κατεύθυνσης, προσδιορισμού και συντονισμού των ενεργειών όλων των εμπλεκομένων (εργαζομένων), σε μία επιχείρηση, προκειμένου να επιτευχθούν οι αντικειμενικοί σκοποί (στόχοι). Να κατανείμει αποτελεσματικά τους απαιτούμενους πόρους για την υλοποίηση των δράσεων. Να επιτρέπει την παρακολούθηση της πορείας της επιχείρησης καθώς και την ανάληψη διορθωτικών ενεργειών.

26 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.26 Ποιος είναι ο σκοπός του Επιχειρηματικού Σχεδίου ? Είναι να αναλύσει την υπάρχουσα κατάσταση (αγορά, επιχείρηση) και να καθοδηγήσει τις ενέργειες των μελών-στελεχών της επιχείρησης προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις και τακτικές.

27 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.27 Τι επί πλέον αντιμετωπίζουν οι μικρές επιχειρήσεις ?

28 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.28 Οι μικρές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν Στενότητα πόρων (οικονομικών και ανθρώπινων). Έλλειψη στελεχικού δυναμικού. Έλλειψη τεχνογνωσίας σχεδιασμού, προγραμματισμού, ανάλυση της αγοράς και πρόβλεψη αναγκών. Αδυναμία πληροφόρησης. Έντονο ανταγωνισμό από μεγαλύτερες. Ανταγωνισμό από άλλες μικρές επιχειρήσεις. Απαγόρευση στο να κάνουν λάθη.

29 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.29 ΓΙΑΤΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΟΙ ΜΙΚΡΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ? ΜΕΡΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΕΙΣ

30 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.30 Όλες οι λειτουργίες της επιχείρησης «χωράνε» στο μυαλό και αντιμετωπίζονται από την εμπειρία του ιδιοκτήτη και όλων όσων εργάζονται ή ασχολούνται με την επιχείρηση.

31 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.31 Όλα αυτά είναι «θεωρίες» που ίσως έχουν εφαρμογή σε μεγάλες πολυπληθείς επιχειρήσεις.

32 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.32 Ακόμη και μεγάλες επιχειρήσεις, που έχουν εκπονήσει επιχειρηματικά σχέδια, έχουν αποτύχει, έχουν γίνει προβληματικές και τελικά έχουν κλείσει. (ΙΖΟΛΑ, Ολυμπιακή, Δάρινγκ, Πετζετάκις, Πειραϊκή Πατραϊκή, Κεράνης, Γιούλα, Fanco, Πίτσος, Κλωστήρια Ναούσης, Λιπάσματα, Softex και πολλές μικρότερες και πολύ μικρές……)

33 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.33 Κανείς δεν ξέρει την Επιχείρηση καλύτερα από εμένα.

34 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.34 Μερικές απαντήσεις Τα επιχειρηματικά σχέδια, πρέπει να γίνονται στην ώρα τους. Όχι όταν είναι αργά. Δεν είναι όλα επιτυχημένα. Ακόμη και όταν είναι επιτυχημένα, δεν εφαρμόζονται σωστά. Εάν δεν υπήρχε καθόλου επιχειρηματικός σχεδιασμός, θα αντιμετώπιζαν το πρόβλημα ενωρίτερα. Ακόμη και οι μικρότερες επιχειρήσεις, διέπονται από τόσες πολλές παραμέτρους λειτουργίας, που δεν ανακαλούνται, ή χρησιμοποιούνται όλες ταυτόχρονα. Η έλλειψη επιχειρηματικού σχεδιασμού, οδηγεί σε «στατικότητα» λειτουργίας και καταδικάζει ακόμη και μεγάλους κολοσσούς σε βέβαιο θάνατο. Αφού την «ξέρουμε την δουλειά», γιατί να μη την καταγράψουμε και να την οργανώσουμε καλύτερα ? Και αφού την καταγράψουμε γιατί να μη την συμφωνήσουμε (ή και επιβάλλουμε) με τους συνεργάτες μας ?

35 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.35 Ένα πολύ μικρό παράδειγμα. Μελέτη έναρξης ενός κομμωτηρίου.

36 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.36 Παράμετροι λειτουργίας. Προσφέρουμε εργασία εμείς οι ίδιοι Ενοικίαση καταστήματος €550/μήνα. Προσλαμβάνουμε μία υπάλληλο με κόστος μισθοδοσίας €680/μήνα και εργοδοτικές εισφορές 28,06 %. Το αρχικό κόστος της επένδυσης είναι € Θέλουμε να το αποσβέσουμε σε 5 χρόνια (Με επιτόκιο 5%). Δαπάνες λογαριασμών (ΔΕΗ / ΟΤΕ): € 250/μήνα. Δαπάνες συντήρησης €2.000/έτος Δαπάνες ανακαίνισης €1.500/έτος Ασφαλιστικά ταμεία: €400 / μήνα Λοιπές δαπάνες (μετακινήσεις, εκπαιδεύσεις, διαφήμιση) €2.000/έτος. Απρόβλεπτες δαπάνες €1.000/έτος

37 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.37 Παράμετροι λειτουργίας Έρχονται 15 πελάτες την ημέρα. (5 άνδρες προς €12 ο καθένας και 10 γυναίκες, προς € 20 η κάθε μία). Δαπάνη για υλικά, υπάρχει μόνο στις γυναίκες, περίπου €3,00 για την κάθε μία). Διαφεύγοντα έσοδα : 5%. Το κατάστημα θα λειτουργεί και τα Σάββατα. Θα παραμένει κλειστό από 1-15 Αυγούστου. Άρα θα λειτουργεί περίπου 280 ημέρες ετησίως.

38 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.38 Μερικά ερωτήματα Πόσα χρήματα κερδίζω ? Εάν εργαζόμουν σαν υπάλληλος με συνεχές ωράριο θα ήταν (οικονομικά) καλύτερα ή χειρότερα ? Ποιο είναι το νεκρό σημείο λειτουργίας της επιχείρησης ? (χωρίς να υπολογίζουμε την αμοιβή του ιδιοκτήτη) Με συμφέρει οικονομικά να προσλάβω και 2η υπάλληλο και έτσι να έχω περισσότερο ελεύθερο χρόνο ? Να θεωρήσω τον εαυτό μου υπάλληλο της επιχείρησης ή όχι ? Σε αυτήν την περίπτωση, θα ασχοληθώ από άλλη θέση με την επιχείρηση, ή θα κάνω κάτι άλλο ανεξάρτητο ? Και εάν ναι τι ? (…) Πως διαμορφώνονται οι συνθήκες στο εξωτερικό περιβάλλον ? Τα έχω λογαριάσει καλά? Υπάρχει κάτι που δεν έχω υπολογίσει ?

39 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.39 Και άλλα ερωτήματα (Ανάλυση ευαισθησίας) Τι θα γίνει εάν αλλάξουν κάποιες παράμετροι ? Θα με επηρεάσουν σημαντικά, λίγο, ή καθόλου ? (Παράδειγμα: Αύξηση του ενοικίου, λιγότεροι, ή περισσότεροι πελάτες, μεταβολή στο κόστος υλικών, αλλαγές στην μισθοδοσία, κλπ)

40 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.40 Και άλλα ερωτήματα. Όλα τα παραπάνω, μπορώ να τα λογαριάσω. (λίγο ως πολύ) Πως θα υπολογίσω άλλους παράγοντες που δεν λογαριάζονται ? Πως θα προλέψω το εξωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης ? Υπάρχουν άλλες εναλλακτικές λύσεις ? (Συνεργασίες, συγχωνεύσεις, franchise) Υπάρχουν άλλα πλεονεκτήματα? (Κομβική θέση καταστήματος, εξασφαλισμένη πελατεία…..) Ποια είναι τα μειονεκτήματα ? (νέος στην αγορά, όχι καλή γνώση της τέχνης…..) Ποιες οι ευκαιρίες ? (αναπτυσσόμενη αγορά, αύξηση του πληθυσμού και άρα των πελατών, άνοδος του βιοτικού επιπέδου….) Ποιοι είναι οι κίνδυνοι ? (απώλεια εξειδικευμένου προσωπικού, ανταγωνισμός, μεγάλες αλυσίδες, οικονομική κρίση….)

41 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.41 Και μία διευκρίνηση Για να απαντήσουμε σε όλα τα προηγούμενα, ΔΕΝ απαιτείται να έχουμε επιχειρηματικό σχέδιο. Απαιτείται μελέτη σκοπιμότητας / βιωσιμότητας. Το Επιχειρηματικό σχέδιο είναι κάτι περισσότερο από αυτά.

42 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.42 Συμπεράσματα Όλα τα παραπάνω ερωτήματα, (αλλά και άλλα), τα αντιμετωπίζει το Επιχειρηματικό Σχέδιο. Είναι απαραίτητο εργαλείο, για την χάραξη της Στρατηγικής μιας επιχείρησης, ανεξάρτητα από το μέγεθός της. Το κύριο χαρακτηριστικό του ΕΣ, είναι ότι όλοι αναγνωρίζουν την αναγκαιότητά του, αλλά ελάχιστοι το καταστρώνουν. Το ΕΣ, προχωρά πολύ περισσότερο από την μελέτη σκοπιμότητας, ή βιωσιμότητας.

43 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.43 Ε – Σ ΚΑΙ ΜΙΚΡΕΣ – ΜΕΣΑΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Ένα Ε-Σ είναι χρήσιμο για μια μικρομεσαία επιχείρηση, γιατί συμβάλλει στις παρακάτω λειτουργίες:

44 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.44 Δομή και οργάνωση της επιχείρησης Λήψη αποφάσεων, με βάση τους στόχους και την πολιτική της επιχείρησης Καταγραφή, ανάλυση και κατανόηση της αγοράς, των καταναλωτών και του ανταγωνισμού Αποτελώντας σημείο αναφοράς, καταδεικνύει την επίτευξη ή όχι των στόχων της επιχείρησης Θεωρείται πλέον απαραίτητο να προσκομίζεται στη λήψη δανείου από τις Τράπεζες και σε άλλες παρόμοιες ενέργειες.

45 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.45 Η μορφή ενός ΕΣ δεν είναι τυποποιημένη ως προς τη δομή της, ούτε και ως προς το περιεχόμενό της.

46 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.46 Κατάστρωση Επιχειρηματικού Σχεδίου Τώρα που είναι κατανοητή η αναγκαιότητα του Επιχειρηματικού Σχεδίου, ας ξεκινήσουμε να το δημιουργούμε

47 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.47 Τι περιλαμβάνει το ΕΣ 1.Εξώφυλλο (*) 2.Εισαγωγή και περιεχόμενα (*) 3.Περίληψη (executive summary) 4.Αποστολή και σύντομο ιστορικό της επιχείρησης 5.Ανάλυση εξωτερικού περιβάλλοντος 6.Ανάλυση εσωτερικού περιβάλλοντος. 7.Αξιολόγηση της υπάρχουσας στρατηγικής.(**) 8.Κατάρτιση νέας στρατηγικής. 9.Ανάπτυξη σχεδίων δράσης. 10.Προβλέψεις οικονομικών αποτελεσμάτων 11.Εφαρμογή του Στρατηγικού Επιχειρηματικού Σχεδίου (*): Είναι απαραίτητα μόνον όταν το ΕΣ χρειάζεται να κατατεθεί (**): Δεν έχει νόημα για υπό ίδρυση επιχείρηση

48 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.48 1.Εξώφυλλο Πρέπει να είναι καλαίσθητο και απλό. Να περιλαμβάνει τα σήματα της αναθέτουσας επιδοτούσας αρχής. Να περιλαμβάνει τον λογότυπο της επιχείρησης. Να καθιστά σαφές ότι πρόκειται για επιχειρηματικό σχέδιο. Να αναφέρει στοιχεία του ιδιοκτήτη. Να αναφέρει τον συντάκτη

49 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.49 Παράδειγμα Εξώφυλλου: ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ Της εταιρίας ………(υφιστάμενη ή προτεινόμενη επωνυμία) Συντάχθηκε από την ομάδα: ……………… (όνομα ομάδας) Ημερομηνία Υποβολής: ………………………. Ονοματεπώνυμο Εκπροσώπου: ………………….. Τηλ.: ……………………………………………………. Φαξ: ………………………………………………….. …………………………………………………

50 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.50

51 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π ΕΙΣΑΓΩΓΗ περιλαμβάνει: Μία εισαγωγική σελίδα με –Λίγα λόγια για την επιχείρηση. –Τον λογότυπο και την διεύθυνσή της επιχείρησης –Ενδεχομένως μία περιγραφή και περίληψη των προϊόντων, (φωτογραφίες) και τον σκοπό του ΕΣ.

52 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Πρέπει να: –Είναι πολύ καλά δομημένα –Με λογική συνέχεια –Να μη δημιουργούν σύγχυση και επικαλύψεις. –Να αντιστοιχούν ακριβώς στα επόμενα

53 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.53 Παράδειγμα περιεχομένων 1. Περίληψη (Executive Summary)1. Περίληψη (Executive Summary) 2. Προϊόντα / Υπηρεσίες 3. Αγορές και Μάρκετινγκ –3.1 Ο Κλάδος3.1 Ο Κλάδος –3.2 Χαρακτηριστικά των πελατών3.2 Χαρακτηριστικά των πελατών –3.3 Οι Ανταγωνιστές3.3 Οι Ανταγωνιστές –3.4 Τοποθέτηση (positioning)3.4 Τοποθέτηση (positioning) –3.5 Πολιτική προϊόντος ή υπηρεσίας3.5 Πολιτική προϊόντος ή υπηρεσίας –3.6 Τιμολόγηση3.6 Τιμολόγηση –3.7 Διανομή3.7 Διανομή –3.8 Προβολή/ προώθηση πωλήσεων3.8 Προβολή/ προώθηση πωλήσεων –3.9 Προβλέψεις Πωλήσεων3.9 Προβλέψεις Πωλήσεων

54 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.54 Παράδειγμα περιεχομένων 4. Παραγωγή - Διαχείριση Λειτουργιών 5. Διοίκηση (Management) 6. Χρηματοοικονομικά Στοιχεία 7. ΣΗΜΕΙΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΘΟΥΝ 8. Παράρτημα –Επιχειρηματική ΣτρατηγικήΕπιχειρηματική Στρατηγική –- Ανάλυση SWOT- Ανάλυση SWOT –- Διαμόρφωση Στρατηγικής- Διαμόρφωση Στρατηγικής

55 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Περίληψη (Executive Summary) Σύντομη περίληψη του ΕΣ. Δηλαδή: από την αρχή να απαντήσουμε στο ερώτημα: «ΤΙ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ?» (Το πολύ 2-3 σελίδες και για πολύ μικρές επιχειρήσεις 1-2 ) που περιέχει: –Συμπεράσματα. –Πληροφορίες. –Επιδιώξεις / Στόχους της επιχείρησης. –Να αναφέρονται τα κυριότερα στοιχεία και νούμερα που δίνουν την γενική εικόνα της επιχείρησης

56 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.56 Περίληψη (Executive Summary) Επισημάνσεις Είναι το πιο σημαντικό κεφάλαιο του επιχειρηματικού σχεδίου. Η περίληψη (Executive Summary) είναι το πρώτο πράγμα που διαβάζει ένας αξιολογητής του σχεδίου. Ο κάθε αναγνώστης, καταλαβαίνει από την αρχή τι θα διαβάσει παρακάτω. Πολύ απλά: Δεν διαβάζει και ταυτόχρονα να αναρωτιέται. Μια καλογραμμένη περίληψη δημιουργεί μια θετική προδιάθεση για το τι θα ακολουθήσει στο υπόλοιπο επιχειρηματικό σχέδιο και αποσκοπεί στο να καταλάβουν οι πιθανοί επενδυτές΄ή αξιολογητές, εάν αξίζει να συνεχίσουν στην περαιτέρω εξέταση του σχεδίου. Η περίληψη δεν είναι εισαγωγή! Είναι μια σύνοψη όλων όσων αναφέρονται στο σχέδιο και επομένως δεν πρέπει να είναι μια περιγραφή του τρόπου με τον οποίο συντάχθηκε το σχέδιο.

57 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Αποστολή και σύντομο ιστορικό της Επιχείρησης Ο καθορισμός της αποστολής της επιχείρησης δεν είναι εύκολη υπόθεση. Δεν εξαρτάται από κάποιον εξωτερικό παράγοντα. Καταγράφει τους στόχους και τα «οράματα» και τις προθέσεις του ιδιοκτήτη. Γίνεται μία σύντομη αναδρομή στο ιστορικό της επιχείρησης. Συνδέεται το παρελθόν, με το παρόν και το μέλλον. Είναι μία δήλωση της επιχείρησης για τον γενικό προσανατολισμό και την φιλοσοφία της.

58 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.58 Η αποστολή της επιχείρησης πρέπει να περιλαμβάνει: Τις προθέσεις του επιχειρηματία: (Για παράδειγμα): –Το κέρδος. –Την ικανοποίηση του πελάτη. –Την βελτίωση διοίκησης των εργαζομένων. –Την προστασία του περιβάλλοντος. –Την συμβολή στην κοινωνική ευημερία

59 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.59 Η αποστολή της επιχείρησης πρέπει να περιλαμβάνει: Τα κίνητρα του επιχειρηματία: (συνήθως) –Τα οικονομικά κίνητρα. –Τα κίνητρα απόκτησης δύναμης μέσα και έξω από την επιχείρηση. –Τα κίνητρα ηθικής μέσα και έξω από την επιχείρηση. (π.χ. οι προθέσεις χρησιμότητας της επιχείρησης)

60 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.60 Η αποστολή της επιχείρησης πρέπει να περιλαμβάνει: Βασικά χαρακτηριστικά (αιτιολογήσεις) των προθέσεων του επιχειρηματία: –Να είναι πραγματοποιήσιμες. –Να είναι διαρκείς. –Να είναι γενικές (δηλαδή να αναφέρονται σε όλη την επιχείρηση. –Να είναι ποιοτικές και όχι ποσοτικές, δηλαδή να αναφέρονται σε κατευθυντήριες γραμμές και όχι (στην φάση αυτή) σε αριθμούς.

61 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.61 Η αποστολή της επιχείρησης ΟΙ ΟΡΙΣΤΙΚΕΣ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ ΕΦ ΟΣΟΝ ΠΛΗΡΟΥΝ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΣΥΝΙΣΤΟΥΝ ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΠΟΥ ΕΊΝΑΙ ΤΟ ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΟ ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΑ ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ

62 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.62 Γιατί πρέπει να καταγράψουμε την αποστολή της επιχείρησης ? Είναι απαραίτητο ? Δεν είναι προφανής ? Δίνει ένα γενικό σκοπό της επιχείρησης. Αποτελεί βάση για καλύτερη χρήση των πόρων της επιχείρησης. Παρακινεί τους εργαζόμενους σε αυτή την κατεύθυνση. Καθοδηγεί όσους συμφωνούν να συνεργασθούν μαζί της. Πριν την συνεργασία μας με οποιονδήποτε, ξεκαθαρίζουμε ποιοι είμαστε και τι θέλουμε, να κάνουμε. (Μείωση κινδύνων αποτυχημένων συνεργασιών) Αποτρέπει αυτούς που διαφωνούν από το να την εμποδίσουν. Βοηθά στην χάραξη στρατηγικών στόχων. Χρησιμεύει στην διοίκηση για να διοικηθεί η επιχείρηση καλύτερα.

63 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.63 Παράδειγμα αποστολής μιας μεγάλης επιχείρησης Να γίνουμε παγκοσμίως γνωστοί:  Για την εξέχουσα εξυπηρέτηση των πελατών μας.  Για την διαθέσιμη ποικιλία και ποιότητα των καινοτόμων προϊόντων μας.  Για τις συνεχείς επενδύσεις μας στους ανθρώπινους πόρους και τις νέες τεχνολογίες.  Για την διεθνή εξάπλωση της επώνυμης ζήτησης των προϊόντων μας.  Για τα ηγετικά αποτελέσματα ανάπτυξης και κερδοφορίας στον κλάδο μας (SHELMAN)

64 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.64 Παράδειγμα «ΟΡΑΜΑΤΟΣ». Να αποτελέσει (η επιχείρηση), έναν ολοκληρωμένο τηλεπικοινωνιακό οργανισμό, που καλύπτει απόλυτα τις ανάγκες επικοινωνίας των πελατών της, στην κινητή και σταθερή τηλεφωνία, καθώς και στο γρήγορο internet. (WIND)

65 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.65 Παράδειγμα «ΟΡΑΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΥ». Στον Όμιλο, εργαζόμαστε για απόδοση, αξία για τον πελάτη και ποιότητα, προσπαθώντας να έχουμε ζωντανή σχέση με την υγεία, το συναίσθημα και την εργασία, που οδηγούν σε πνευματική υγεία. Στόχος μας είναι η καθιέρωση του ομίλου στην εγχώρια και ξένη αγορά, ως ηγέτιδα δύναμη (leader) στον χώρο των επίπλων και των συμπληρωμάτων επίπλωσης, μέσα από την διατήρηση της σχέσης ποιότητας και τιμής των προϊόντων (NEOSET)

66 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.66 Παράδειγμα αποστολής μιας μικρής επιχείρησης. Η δημιουργία καταστημάτων εξειδικευμένων στα κοπτικά, που θα προσφέρουν παράλληλα μία γκάμα προϊόντων πάντα με βάση το μέταλλο. (rockwell)

67 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.67 Και αφού καθορίσουμε την αποστολή της Επιχείρησης, τι κάνουμε ? Αφού καθορισθεί η αποστολή της επιχείρησης, είναι ευκολότερο να κάνουμε τα παρακάτω: –Να διατυπώσουμε τους στόχους –Να διαμορφώσουμε την Στρατηγική μας. –Να αναπτύξουμε τα σχέδια δράσης μας. –Να κάνουμε το προγραμματισμό μας, καθορίζοντας τις δράσεις μας

68 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.68 Τα στάδια που ακολουθούν (σχηματικά)

69 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.69 Παράδειγμα Αποστολής και ιστορικού της Επιχείρησης Ημερομηνία ίδρυσης της επιχείρησης. Σύντομη αναφορά (3-4 γραμμές) στον ιδρυτή ή στους ιδρυτές της. Προηγούμενη ενασχόληση των ιδιοκτητών. Άλλες δραστηριότητές τους. Αποστολή της Επιχείρησης είναι η διάδοση και κατοχύρωση των προϊόντων της σε όλο τον Νομό, ως των ποιοτικότερων και ασφαλέστερων, που εξακολουθούν και παράγονται με παραδοσιακές μεθόδους.

70 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.70 Στρατηγικές που έως τώρα έχει αναπτύξει –Η σταθερότητα των προϊόντων της, που παράγονται με παραδοσιακές μεθόδους. –Η εμμονή της σε σταθερές πρώτες ύλες. –Η δραστηριοποίησή της σε τοπικό και μόνον επίπεδο. –Η διανομή των προϊόντων κατ΄οίκον. –Η παρακολούθηση των νέων τεχνολογιών. –Η προσήλωσή της στην προστασία του περιβάλλοντος. –Η δημιουργία νέων προϊόντων ή και υποκατάστατων με «διορθωμένα» χαρακτηριστικά (περισσότερο ανακυκλώσιμα, λιγότερο ρυπογόνα, λιγότερες θερμίδες….)

71 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.71 Παράδειγμα Αποστολής και ιστορικού της Επιχείρησης Περιγραφή της κατάστασης της αγοράς (τοπικής και γενικής). –Ποιο είναι το μέγεθός της ? –Θα μεταβληθεί, και πόσο ? –Ποιο το μερίδιό μας. –Θα μεταβληθεί και πόσο ? –Προβλέπεται κάτι πολύ σπουδαίο, ή ανατρεπτικό ?

72 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.72 Δύο διαφορετικές προβλέψεις. (Μοιάζουν αντικρουόμενες, αλλά δεν είναι) Άνοδος κατανάλωσης βιολογικών τροφίμων. –Ανάγκη για «καθαρότερα» τρόφιμα. –Άνοδος βιοτικού επιπέδου. –Ευελιξία μικρών επιχειρήσεων. Άνοδος κατανάλωσης μεταλλαγμένων τροφίμων. –Άνοδος βιοτικού επιπέδου συγκεκριμένων πληθυσμών. –Προσπάθεια «μίμησης» –Ανάγκη παραγωγής φθηνών τροφίμων, ανθεκτικών στην μεταφορά. –Ανεπάρκεια τροφίμων. –Παραγωγή βιοκαυσίμων

73 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Η ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ

74 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.74 Να μη ξεχνάμε Όταν το εξωτερικό περιβάλλον είναι αρνητικό, τότε λέμε ότι δημιουργούνται «κίνδυνοι» Όταν το εξωτερικό περιβάλλον είναι θετικό, τότε λέμε ότι δημιουργούνται «ευκαιρίες».

75 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.75 Η «μέθοδος» Θα προσπαθήσουμε να καταγράψουμε συστηματικά και οργανωμένα, όσο γίνεται περισσότερους αρνητικούς παράγοντες. Έτσι θα βρούμε τους κινδύνους που απειλούν την επιχείρηση. Αντίστροφα: Καταγράφοντας τους θετικούς παράγοντες, θα βρούμε τις ευκαιρίες που πρέπει να εκμεταλλευθεί η επιχείρηση ΣΤΟΧΟΣ: –Να αντιμετωπίσουμε τους κινδύνους και να εκμεταλλευθούμε τις ευκαιρίες.

76 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.76 Οι σημαντικότεροι παράγοντες του εξωτερικού περιβάλλοντος 1.Οι διεθνείς εξελίξεις στον τομέα που δραστηριοποιείται η επιχείρηση. 2.Η αγορά (μέγεθος, ανάπτυξη, προϊόντα ή υπηρεσίες, πολιτική τιμών, εποχικότητα κλπ). 3.Το οικονομικό περιβάλλον. 4.Το πολιτικό κα θεσμικό πλαίσιο. 5.Το τεχνολογικό περιβάλλον. 6.Το κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον. 7.Οι προμηθευτές. 8.Οι πελάτες. 9.κλπ

77 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Ανάλυση διεθνούς περιβάλλοντος Διεθνείς οικονομικές σχέσεις –Διακρατικές συνεργασίες. –Διακρατικά προγράμματα. –Διεθνείς επιδοτήσεις. –Περιορισμοί εισαγωγών. –Εξαγωγικές επιδοτήσεις. Διεθνείς συμφωνίες δασμών. Κανονισμοί και οδηγίες της Ε.Ε. Διεθνείς εξελίξεις και τάσεις

78 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Καταγραφή σε πίνακα με σειρά σπουδαιότητας Α/Α Παράγοντες που δημιουργούν ευκαιρίες και απειλές ΕυκαιρίεςΑπειλές

79 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.79 Παράδειγμα εκτίμησης Έστω ότι θέλουμε να κάνουμε εισαγωγή επεξεργασμένων ξηρών καρπών από γειτονική χώρα. Εκτιμούμε το εξωτερικό περιβάλλον και καταγράφουμε ευκαιρίες και κινδύνους κατά προτεραιότητα.

80 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Εκτίμηση Διεθνούς περιβάλλοντος Α/Α Παράγοντες που δημιουργούν ευκαιρίες και απειλές ΕυκαιρίεςΑπειλές 1.Με διμερείς συμφωνίες έχουν καταργηθεί οι δασμοί. Πλεονέκτημα κόστους 2.Η Ε.Ε. συνιστά πιστοποίηση της Υγιεινής και Ασφάλειας των προϊόντων. Η εξαγωγός χώρα δεν διαθέτει Συγκριτικό πλεονέκτημα του ανταγωνισμού, ή αύξηση κόστους λόγω δαπάνης πιστοποίησης. 3.Κοινοτικές επιδοτήσεις για νέους επιχειρηματίες, σε ότι αφορά την έναρξη επιχείρησης. Μείωση κόστους έναρξης της επιχείρησης. 4.Διεθνής στροφή προς τις λεγόμενες «ανεπεξέργαστες» τροφές Έμμεση εξασφαλισμένη διαφήμιση

81 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Ανάλυση του Ανταγωνισμού. Αξιολογείται και αναλύεται η ΑΓΟΡΑ και η ΕΝΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ, στις αγορές που δραστηριοποιείται (ή πρόκειται να δραστηριοποιηθεί) η επιχείρηση

82 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.82 (5.2) Τι αξιολογείται Η αγορά, σύμφωνα με το προϊόν (ή υπηρεσία) που παράγει και πωλεί η επιχείρηση. –Το συνολικό μέγεθος της αγοράς. –Το μέγεθος της αγοράς που ενδιαφέρεται για το προϊόν. –Το μέγεθος της αγοράς που μπορεί να το αγοράσει. –Το μέγεθος αγοράς στο οποίο απευθύνεται η επιχείρηση. –Το μέγεθος της αγοράς, στο οποίο η επιχείρηση μπορεί να πωλήσει.

83 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.83 (5.2) Τι αξιολογείται Ο ανταγωνισμός. –Ανταγωνιστές που έχουν ομοειδείς επιχειρήσεις. –Ανταγωνιστές που πωλούν ομοειδή προϊόντα. –Ανταγωνιστές που πωλούν υποκατάστατα. –Πιθανοί μελλοντικοί ανταγωνιστές. Υποκατάστατα προϊόντα και υπηρεσίες Η ανταγωνιστική θέση της επιχείρησης, απέναντι στον ανταγωνισμό.

84 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.84 Η ανταγωνιστική θέση της επιχείρησης, απέναντι στον ανταγωνισμό σχετικά με: Το εύρος των προσφερόμενων υπηρεσιών. Την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών. Την έκταση της γεωγραφικής κάλυψης της αγοράς. Την χρησιμοποίηση μεθόδων Marketing. Το επίπεδο της χρησιμοποιούμενης τεχνολογίας. Την δομή του κόστους. Τον βαθμό απασχόλησης του παραγωγικού δυναμικού. Το μέγεθος που έχει στην αγορά. Την χρηματοοικονομική της επιφάνεια.

85 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Καταγραφή σε πίνακα με σειρά σπουδαιότητας Α/Α Παράγοντες που δημιουργούν ευκαιρίες και απειλές ΕυκαιρίεςΑπειλές

86 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.86 Παράδειγμα: Λειτουργούμε κατάστημα εμπορίας επώνυμων γλυκών. Η τιμή πώλησης είναι 40% υψηλότερη από τα μη επώνυμα προϊόντα. Κοντά μας λειτουργούν 4 ακόμη ζαχαροπλαστεία, και 3 πολυκαταστήματα που εκτός των άλλων πωλούν αντίστοιχα γλυκά. Καταγράφουμε (με τον ίδιο τρόπο) τις ευκαιρίες και τις απειλές.

87 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Εκτίμηση Ανταγωνισμού Α/Α Παράγοντες που δημιουργούν ευκαιρίες και απειλές ΕυκαιρίεςΑπειλές 1.Κανείς από τους ανταγωνιστές δεν πουλά επώνυμο προϊόν Πλεονέκτημα αναγνωρισιμότητας 2.Το συνολικό μέγεθος της αγοράς μικραίνει, εξ αιτίας της καμπάνιας μείωση της κατανάλωσης ζαχαρωδών προϊόντων. Οι πιθανοί πελάτες δεν είναι τόσοι όσοι αρχικά προβλέπονται. 3.Χαμηλό οικονομικό και μορφωτικό επίπεδο του πληθυσμού της περιοχής. Αδυναμία εκτίμησης της ποιότητας του προϊόντος 4.Συνεχές ωράριο λειτουργίας των ανταγωνιστών.Αύξηση δαπανών λειτουργίας για λόγους ανταγωνισμού

88 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Εκτίμηση του ανταγωνισμού Α/Α Παράγοντες που δημιουργούν ευκαιρίες και απειλές ΕυκαιρίεςΑπειλές 5.Ορισμένοι ανταγωνιστές εμπορεύονται και άλλα προϊόντα. Κάποιοι καταναλωτές αγοράζουν από τον ανταγωνισμό, από συνήθεια, ή οικονομία χρόνου. 6.Υποκατάστατα προϊόντα, ή προϊόντα αντικαταστάτες: Δεν υπάρχουν. Τα προϊόντα μας, θα έχουν μεγάλη διάρκεια «εμπορικής» ζωής.

89 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Ανάλυση του Οικονομικού Περιβάλλοντος Η φάση του οικονομικού κύκλου που ευρίσκεται η χώρα. (ύφεση, ανάκαμψη) Ο πληθωρισμός και η πορεία του. Τα επιτόκια (ιδιαίτερα στην περίπτωση που έχουμε δανειοδοτηθεί). Νομισματική και πιστωτική πολιτική τραπεζών. Οι τάσεις πωλήσεων προϊόντων και υπηρεσιών.

90 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Ανάλυση πολιτικού και θεσμικού περιβάλλοντος. Η γενικότερη πολιτική κατάσταση (περίοδος σταθερότητας, αστάθειας…) Οι νόμοι της πολιτείας που αφορούν σε: –Αμοιβές εργαζομένων. –Τιμές προϊόντων. –Ευκαιρίες απασχόλησης (επιδοτήσεις θέσεων εργασίας). –Ευκαιρίες επιδοτήσεων. –Πριμοδοτήσεις ή δεσμεύσεις για εγκατάσταση νέων επιχειρήσεων. –Θέματα υγιούς ανταγωνισμού. –Υγιεινή και ασφάλεια εργασίας. –Προστασία του περιβάλλοντος

91 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Ανάλυση Τεχνολογικού Περιβάλλοντος. Οι τεχνολογικές μεταβολές και η ταχύτητα με την οποία εξελίσσονται. Οι καινοτομίες. Οι βελτιώσεις σε τεχνολογικούς τομείς (παραγωγή, μεταφορές, επικοινωνίες, α! ύλες)

92 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Ανάλυση Κοινωνικού Περιβάλλοντος Οι δημογραφικές τάσεις. Οι πολιτισμικές και θρησκευτικές τάσεις. Η κατανομή των εισοδημάτων. Το πολιτιστικό επίπεδο των κατοίκων

93 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Ανάλυση των Προμηθευτών Ο αριθμός, το μέγεθος, η δύναμη, η αξιοπιστία των προμηθευτών. Εναλλακτικές λύσεις σε προμηθευτές. Οι σχέσεις μας μαζί τους. Η σχέση των ανταγωνιστών μας με τους προμηθευτές. Η απόσταση μεταξύ της επιχείρησης και των προμηθευτών της.

94 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Η ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ

95 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.95 Να μη ξεχνάμε Όταν το εσωτερικό περιβάλλον είναι αρνητικό, τότε λέμε ότι δημιουργούνται «μειονεκτήματα» Όταν το εξωτερικό περιβάλλον είναι θετικό, τότε λέμε ότι δημιουργούνται «πλεονεκτήματα».

96 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.96 Η «μέθοδος» Θα προσπαθήσουμε να καταγράψουμε συστηματικά και οργανωμένα, όσο γίνεται περισσότερους αρνητικούς παράγοντες. Έτσι θα βρούμε τα μειονεκτήματα που απειλούν την επιχείρηση. Αντίστροφα: Καταγράφοντας τους θετικούς παράγοντες, θα βρούμε τα πλεονεκτήματα που πρέπει να εκμεταλλευθεί η επιχείρηση ΣΤΟΧΟΣ: –Να ελαχιστοποιήσουμε τα μειονεκτήματα και να εκμεταλλευθούμε τα πλεονεκτήματα.

97 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Οργάνωση, λειτουργίες και συστήματα της επιχείρησης Η τοποθεσία της Επιχείρησης. Η διαρρύθμιση και η αξιοποίηση των χώρων της. Η αξιοποίηση των παραγωγικών δυνατοτήτων. Η χρήση υπεργολαβιών. Η ποιότητα του εξοπλισμού. Η αποτελεσματική χρήση του εξοπλισμού. Η χρήση υψηλής τεχνολογίας. Η ύπαρξη ποιοτικού ελέγχου. Το κόστος παραγωγής. ………………

98 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Η λειτουργία των πωλήσεων Το εύρος των προσφερόμενων προϊόντων και υπηρεσιών. Ο αριθμός πελατών. Η γνώση της αγοράς. Το μερίδιο αγοράς. Ο βαθμός οργάνωσης των πωλήσεων. Η φήμη της επιχείρησης.

99 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Η λειτουργία του Marketing Ο βαθμός γνώσης των δυνητικών πελατών. Η ύπαρξη σταθερών και πιστών πελατών. Η διαφήμιση και προώθηση των πωλήσεων. Η πολιτική τιμών και η ευελιξία τους. Ο βαθμός άντλησης πληροφοριών από την αγορά. Τα δίκτυα διανομής. (Τα 4 «p» του Marketing) –Product (προϊόν) –Price (τιμή) –Promotion (προβολή). –Place (περιοχή)

100 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Η λειτουργία έρευνας και ανάπτυξης (R&D) Η ικανότητα έρευνας και ανάπτυξης. Η απόδοση προηγούμενων επενδύσεων σε έρευνα και ανάπτυξη. Η αποδοχή των νέων προϊόντων. Η εκπαίδευση και η εμπειρία των αντίστοιχων στελεχών. Ο βαθμός πρόβλεψης των τεχνολογικών μεταβολών.

101 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Η λειτουργία των προμηθειών. Το κόστος προμήθειας πρώτων υλών. Η ευκολία προμήθειας. Οι σχέσεις με τους προμηθευτές Τα συστήματα ελέγχου διαχείρισης αποθεμάτων Τα συστήματα και οι μέθοδοι προμηθειών.

102 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Η χρηματοοικονομική λειτουργία Η βοήθεια που έχουμε από το λογιστικό σύστημα. Κεφάλαια κίνησης. Δυνατότητα εύρεσης κεφαλαίων κίνησης. Δανειοληπτική δυνατότητα. Δυνατότητα χρηματοοικονομικών προβλέψεων. Αποδοτικότητα κεφαλαίων. Προγραμματισμός κατανομής διαθέσιμων πόρων.

103 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Οργανωτική και διοικητική λειτουργία Οργανόγραμμα / καταμερισμός αρμοδιοτήτων. Συντονισμός ή και συνεργασία μεταξύ τμημάτων / προσώπων. Τρόπος και επίπεδο επικοινωνίας μέσα στην επιχείρηση. Η φήμη και το κύρος της επιχείρησης. Η δυνατότητα καθορισμού / επίτευξης / ελέγχου των στόχων. Η ποιότητα και το επίπεδο της διεύθυνσης. Η λειτουργία των τμημάτων / προσώπων της επιχείρησης (δυνατά / αδύνατα σημεία)

104 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Οι ανθρώπινοι πόροι της επιχείρησης Αριθμός εργαζομένων / επάρκεια αριθμού. Πρόβλεψη μεταβολών προσωπικού. Επίπεδο εκπαίδευσης. Εξέλιξη δεικτών δαπανών προσωπικού. Παραγωγικότητα. Τρόπος διοίκησης. Προσόντα και ικανότητες. Στάσεις και συμπεριφορές. Πολιτική αμοιβών. Διαδικασίες λήψεων αποφάσεων. Κίνητρα. Διαδικασίες πρόσληψης. Διαδικασίες εκπαίδευσης. Πλαίσιο εργασιακών σχέσεων

105 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Υλικοτεχνική υποδομή Ακίνητα. Παραγωγικός εξοπλισμός. Τεχνολογικός εξοπλισμός. Λοιπός εξοπλισμός. Ποσοτική – ποιοτική αξιολόγηση περιουσιακών στοιχείων / αξιοποίηση..

106 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Χρηματοοικονομική κατάσταση της επιχείρησης Οικονομικές καταστάσεις (ισολογισμοί, αποτελέσματα χρήσεως, διάθεση αποτελεσμάτων). Αξιολόγηση αποτελεσματικότητας χηματοοικονομικών στόχων / αποκλίσεις. Αριθμοδείκτες –Ανάπτυξη εργασιών. –Περιθώριο καθαρού κέρδους. –Αποδοτικότητα ιδίων κεφαλαίων. –Δείκτες ρευστότητας / αποτελεσματικότητας / κεφαλαιακής διάρθρωσης / παραγωγικότητας

107 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Αξιολόγηση της Υπάρχουσας Στρατηγικής Οι προηγούμενες αναλύσεις βοηθούν να καθορισθεί η ταυτότητα της επιχείρησης (δυνατότητες / αδυναμίες) και η σχέση της με τον ανταγωνισμό. Καθορίζονται η σύνθεση και τα χαρακτηριστικά του ανταγωνισμού. Γίνεται πρόβλεψη, εάν θα υπάρχουν θετικές ή αρνητικές εξελίξεις για την επιχείρηση. Αξιολογείται η καταλληλότητα της υπάρχουσας στρατηγικής.

108 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.108 Άλλά τι είναι στρατηγική ? ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ Η ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΑΔΥΝΑΜΙΩΝ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΚΑΙ ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ (ΑΠΕΙΛΕΣ) ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

109 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.109 Με ποιο εργαλείο γίνεται η αξιολόγηση ? Γίνεται με την περίφημη SWOT ANALYSIS. Strengths: Δυνατότητες / πλεονεκτήματα (εσωτερικό περιβάλλον) Weaknesses: Αδυναμίες / μειονεκτήματα (εσωτερικό περιβάλλον) Opportunities: Ευκαιρίες / Προοπτικές (εξωτερικό περιβάλλον) Threats: Κίνδυνοι / Απειλές (Εξωτερικό περιβάλλον)

110 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.110 Και ποια είναι η μέθοδος αξιολόγησης ? Πρώτα εξετάζονται τα αδύνατα και δυνατά σημεία της επιχείρησης (έχουν προκύψει από την προηγούμενη ανάλυση και πηγάζουν από το ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ της επιχείρησης). Καταγράφονται με σειρά προτεραιότητας σε έναν απλό πίνακα μεσ σειρά σημαντικότητας

111 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.111 Καταγραφή δυνατοτήτων και αδυναμιών της Επιχείρησης ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ

112 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.112 ΠΡΟΣΟΧΗ !! Το σημείο αυτό είναι το πιο δύσκολο, γιατί: –Η διαδικασία δεν είναι εύκολα αποδεκτή από τους ανθρώπους. –Ενώ είναι πολύ απλή, απαιτεί μεθοδικότητα και να αφιερώσουμε λίγο χρόνο. –Δεν μας είναι ευχάριστο να καταγράφουμε τα μειονεκτήματά μας. –Δεν καταγράφουμε τα προφανή

113 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.113 Επόμενο βήμα Οι δυνατότητες της επιχείρησης, οδηγούν σε στρατηγικές (σε συνδυασμό με τις ευκαιρίες του περιβάλλοντος) Οι αδυναμίες, υποδεικνύουν δράσεις για βελτίωση και διόρθωση

114 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.114 Καταγραφή ευκαιριών και απειλών της Επιχείρησης ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΑΠΕΙΛΕΣ ΚΙΝΔΥΝΟΙ

115 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Κατάρτιση της νέας Στρατηγικής της Επιχείρησης.

116 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.116 Επαναπροσδιορισμός της αποστολής της επιχείρησης με δεδομένα: –Τους στόχους που είχαν τεθεί στο παρελθόν και τις αντίστοιχες επιτεύξεις. –Τις μελλοντικές επιδιώξεις και προθέσεις του ιδιοκτήτη. –Το εξωτερικό περιβάλλον και ιδιαίτερα αυτό της αγοράς, που καθορίζει τις ευκαιρίες και τις απειλές. –Το εσωτερικό περιβάλλον και ειδικά τους διαθέσιμους πόρους (ανθρώπινους και υλικούς)

117 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.117 Καθορισμός Στρατηγικών Στόχων (ΣΣ). Είναι η βάση μέτρησης της απόδοσης. Αποτελούν κίνητρο λήψης αποφάσεων. Οι ΣΣ είναι τα επιθυμητά αποτελέσματα. Προσδιορίζουν τα αποτελέσματα που εκφράζει η αποστολή της επιχείρησης. Είναι οι προθέσεις του επιχειρηματία. Επομένως ο επιχειρηματίας πρέπει να αποσαφηνίσει τις προθέσεις του. Δείχνουν την κατεύθυνση της επιχείρησης. Για να ορισθούν, πρέπει να έχουν μελετηθεί οι περιορισμοί του περιβάλλοντος.

118 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.118 ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΣΤΟΧΩΝ

119 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.119 Τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχουν οι ΣΣ ? Καταλληλότητα (εναρμόνιση με την αποστολή της επιχείρησης) Σκοπιμότητα. (Να εξετάζουμε εάν πρέπει να ασχοληθούν όλα τα προβλεπόμενα μέσα) Αποδεκτικότητα. (Από τοα στελέχη και τους εργαζόμενους) Ρεαλιστικότητα. Δυνατότητα μέτρησης. Ευελιξία.

120 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.120 Κατηγορίες ΣΣ Παραγωγικοί. –Θα αυξηθεί η δυναμικότητα της παραγωγής. –Θα μειώσουμε τα παράπονα πελατών. Οικονομικοί. –Θα αυξήσουμε την κερδοφορία μας. –Θα διεισδύσουμε στην αγορά της Β. Ελλάδας. Κοινωνικοί. –Θα βελτιώσουμε τους κοινωνικούς μας δεσμούς με την τοπική κοινωνία.

121 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.121 Και άλλα παραδείγματα στρατηγικών στόχων Αύξηση / μείωση πωλήσεων. Βελτίωση εξυπηρέτησης πελατών. Μείωση χροματοοικονομικών εσόδων. Ανάθεση εργασιών σε εξωτερικούς συνεργάτες. Πιστοποίηση ISO. Αναδιοργάνωση της επιχείρησης. Βελτίωση δικτύων διανομής. Άνοιγμα παραρτημάτων. Στροφή σε οικολογικά προϊόντα. Πώληση της επιχείρησης. Παύση ζημιογόνων δραστηριοτήτων. Επενδύσεις σε νέα προϊόντα Καθετοποίηση της παραγωγής. Ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων

122 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.122 Ποια η διαφορά των ΣΣ από τους επιχειρηματικούς στόχους ? Οι ΣΣ αναφέρονται στο τι θέλει να πετύχει η επιχείρηση. Οι Επιχειρηματικοί στόχοι αποτελούν εξειδίκευση των στρατηγικών στόχων σε σχέση με –Ποσότητα. –Χρονικό Ορίζοντα

123 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.123 Παράδειγμα Επιχειρηματικών στόχων Παραγωγικοί. –Μέχρι το τέλος του επόμενου έτους, θα έχει εγκατασταθεί αυτοματισμός παραγωγής με στόχο την αύξηση του δυναμικού κατά 7%. –Θα μειώσουμε τα παράπονα πελατών σε 1% επί του αριθμού φορτώσεων. Οικονομικοί. –Θα αυξήσουμε την κερδοφορία μας κατά 5% έως το τέλος της επόμενης χρήσης. –Θα κάνουμε πωλήσεις € στην Δ. Μακεδονία. Κοινωνικοί. –Θα διαθέσουμε το 1% των κερδών μας στον πολιτιστικό σύλλογο της περιοχής.

124 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.124 Εναλλακτικές Στρατηγικές Η επίτευξη του Στόχου δεν είναι μονόδρομος. Συνήθως υπάρχουν πολλές εναλλακτικές λύσεις και κυρίως πολλοί συνδυασμοί. Οι πιθανές λύσεις πρέπει: –Να καταγραφούν. –Να αξιολογηθούν. –Να επιλεχθούν οι πιο κατάλληλες

125 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.125 Παράδειγμα εναλλακτικών Στρατηγικών. ΣΤΟΧΟΣ: ΝΑ ΑΥΞΗΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΜΑΣ. Με ποιο τρόπο θα το επιτύχουμε ? –Με υπάρχοντες πελάτες αυξάνοντας τον τζίρο τους ? –Με νέους πελάτες που πρέπει να βρούμε ? –Με ήδη υπάρχοντα προϊόντα ? –Με νέα προϊόντα ?

126 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π διαφορετικοί συνδυασμοί ΥΠΑΡΧΟΝΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΝΕΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΥΠΑΡΧΟΝΤΕΣ ΠΕΛΑΤΕΣ 1. Διείσδυση στην αγορά 2. Ανάπτυξη προϊόντος ΝΕΟΙ ΠΕΛΑΤΕΣ 3. Ανάπτυξη αγοράς 4. Διαφοροποίηση προϊόντος

127 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΧΕΔΙΩΝ ΔΡΑΣΗΣ

128 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.128 Τι είναι το σχέδιο δράσης ? Είναι τα επί μέρους σχέδια κάθε τμήματος της επιχείρησης για την επίτευξη συγκεκριμένου επιχειρηματικού στόχου. Απαντούν στο πότε, πως και με ποια μέσα θα επιτευχθεί ο επιχειρηματικός στόχος. Κάθε στόχος, μπορεί να έχει πολλά σχέδια δράσης. Κάθε τμήμα της επιχείρησης, μπορεί να έχει συγκεκριμένο σχέδιο δράσης για την επίτευξη του στόχου.

129 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.129 Παράδειγμα: ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ: Διείσδυση στην αγορά της Β. Ελλάδας. ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ: Στην Δ. Μακεδονία θα κάνουμε πωλήσεις € , στην επόμενη χρονιά. ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ: –Οργάνωση ημερίδας με τους υποψήφιους πελάτες στην Κοζάνη την **/**/** –Διαφήμιση από το τοπικό ραδιόφωνο: 10 spots στο διάστημα 10:00-12:00 από …. Έως **/**/** –Τρεις επισκέψεις στα 8 καταστήματα λιανικής πώλησης της περιοχής. Διανομή φυλλαδίου, ενημέρωση 10 min με προκαθορισμένη agenda

130 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Προβλέψεις οικονομικών αποτελεσμάτων Γίνεται πρόβλεψη των οικονομικών αποτελεσμάτων της επιχείρησης για την επόμενη 5 ετία, με βάση προβλέψεις που κατά το δυνατόν έχουμε για τα παρακάτω δεδομένα: –Πληθωρισμός, ισοτιμίες, επιτόκια, μισθολόγια. –Προβλεπόμενα έσοδα. –Δαπάνες μισθοδοσίας και γενικότερα κόστους παραγωγής. –Λοιπές σταθερές και αναλογικές δαπάνες. –Χρηματορροές, δανεισμοί.

131 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.131 Είναι δυνατόν όλα αυτά να προβλεφθούν με ακρίβεια ? Απάντηση: – Όχι. Ή τουλάχιστον όχι ακριβώς. Ποια είναι τότε η λύση ? –Η λύση είναι η ανάλυση ευαισθησίας. Τι είναι η ανάλυση ευαισθησίας ? –Είναι ο υπολογισμός των οικονομικών αποτελεσμάτων, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε προβλέψει. –Στην συνέχεια υπολογίζουμε και πάλι τα αποτελέσματα, παίρνοντας τα πιο αισιόδοξα δεδομένα. –Μετά κάνουμε ακριβώς το ίδιο με τα πιο απαισιόδοξα δεδομένα. –Είναι βέβαιο ότι τα αποτελέσματα θα ευρίσκονται ανάμεσα στα δύο άκρα.

132 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π Η εφαρμογή του σχεδίου Αμέσως μετά την εκπόνηση των επί μέρους σχεδίων δράσης καθορίζονται. –Οι πόροι που χρειάζονται για την εφαρμογή τους. –Τα εργαλεία με τα οποία θα γίνεται η αξιολόγηση. (Για παράδειγμα: Κάθε 15η του μήνα, θα παρακολουθούμε την πορεία της υλοποίησης των δράσεων που αποφασίσαμε (πχ πόσες φορές πήγε ο πωλητής, πόσες ανακοινώσεις κάναμε) και τέλος τον όγκο πωλήσεων του συγκεκριμένου προϊόντος στην συγκεκριμένη περιοχή).

133 Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.133 Ευχαριστώ πολύ για την κατανόησή σας ΤΖΑΝΗΣ ΠΑΡΑΡΑΣ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΕΜΠ ΤΗΛ: – 50888, Fax:


Κατέβασμα ppt "Τζανής Παραράς Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.1 Εισαγωγή Μερικά απλά παραδείγματα."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google