Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΑμάραντος Πάνθηρας Ουζουνίδης Τροποποιήθηκε πριν 6 χρόνια
1
“ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΒΑΣΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥΣ, ΜΕ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΠΟΡΩΝ & ΧΡΗΣΗ KPIs - ΑΜΕΣΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ 100 ΗΜΕΡΩΝ” Ιωάννης Γιάνναρος Οικονομολόγος
2
Βασικός Στόχος Αναβάθμιση βασικών υποδομών χώρας (Ενέργεια - Ύδρευση - Αποχέτευση - Διαχείριση Απορριμμάτων), με μόχλευση πόρων από τον Ιδιωτικό Τομέα και κάλυψη του κόστους από την εξοικονόμηση των ανταποδοτικών τελών ή των δαπανών προϋπολογισμού της Κεντρικής Κυβέρνησης. Κατηγορίες Έργων - Υπηρεσιών (σε 100 ημέρες να έχουμε άμεσα αποτελέσματα στο 10% του στόχου): Τομέας 1: Ενεργειακή Αναβάθμιση Ηλεκτροφωτισμού Κοινοχρήστων Χώρων, με εξοικονόμηση ενέργειας, σε ΟΤΑ (Δημοτικός Φωτισμός / Δίκτυα) & Περιφέρειες (Εθνικά / Επαρχιακά Δίκτυα) - Εκτίμηση Capex: 1,0 δις € (Σύνολο Κατανάλωσης Ενέργειας: 2,618 δις KW/h - 4,29% / Σύνολο Ετήσιας Κατανάλωσης χώρας). Τομέας 2: Ενεργειακή Αναβάθμιση Κτιριακών Υποδομών (Σχολεία, Νοσοκομεία, Διοίκηση) - Εκτίμηση Capex: 1,2 δις € (Συνολική Κατανάλωση Ενέργειας: 2,950 δις KW/h - 4,83% / Σύνολο Ετήσιας Κατανάλωσης χώρας). Τομέας 3: Διαχείριση Δικτύων Ύδρευσης, όπως Ενεργειακό Ισοζύγιο (Εξοικονόμηση) - Ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών - Αυτοματοποίηση του συστήματος Μετρήσεων Παραγόμενου - Διανεμόμενου - Κατανάλωσης (Υδρόμετρα) - Τιμολόγησης Υπηρεσιών Ύδρευσης - Εκτίμηση Capex: 1,5 δις €. Τομέας 4: Διαχείριση της Λειτουργίας Βιολογικών Καθαρισμών & Δικτύων Αποχέτευσης, με αξιοποίηση της επεξεργασίας λυμάτων με σύγχρονες τεχνολογίες - Εκτίμηση Capex: 0,6 δις €. (Σύνολο Κατανάλωσης Ενέργειας 4 & 5: 1,245 δις KW/h - 2,04% / Σύνολο Ετήσιας Κατανάλωσης χώρας). Τομέας 5: Διαχείριση των Τοπικών Σχεδίων Διαχείρισης Απορριμμάτων, με έμφαση στην μείωση του όγκου των απορριμμάτων στην πηγή (εκσυγχρονισμός πλαισίου ΠΕΣΔΑ – ΦοΔΣΑ) και στην αξιοποίηση του (Βιοαέριο και λοιπές δυνατότητες επεξεργασίας μέσω μόχλευσης πόρων) - Εκτίμηση Capex: 0,8 δις €. Σύνολο απαιτούμενων Επενδύσεων: Capex 5,2 δις € και συνολική δαπάνη προερχόμενη από την εξοικονόμηση (2016) για την υλοποίηση των ανταποδοτικών υπηρεσιών που περιγράφονται ανωτέρω : 15,9 δις € (1,325 δις € / έτος).
3
Προσδοκώμενα Αποτελέσματα
Αναβάθμιση των βασικών Υποδομών της χώρας (Ηλεκτροφωτισμός, Κτιριακές Υποδομές, Ύδρευση / Αποχέτευση / Βιολογικός Καθαρισμός / Διαχείριση Απορριμμάτων), με Εξοικονόμηση Ενέργειας και Συμβάσεις Ενεργειακής Απόδοσης (ΣΕΑ), με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Μείωση δαπανών στο Δημόσιο & στον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα, δηλαδή όφελος από τον μηδενισμό των λειτουργικών εξόδων και από την ενεργειακή εξοικονόμηση το οποίο θα διαμοιρασθεί στα εμπλεκόμενα μέρη (Δημόσιος και Ιδιωτικός Τομέας), μετά από διαγωνιστικές διαδικασίες: Ηλεκτρονικός Ανοιχτός Διαγωνισμός σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 27, του Ν. 4412/2016 (Οδηγίες 2014/24/ΕΕ, 2014/25/ΕΕ, 2014/23/ΕΕ), με κριτήριο Ανάθεσης τη Συμφερότερη Προσφορά, βάσει βέλτιστης σχέσης Ποιότητας – Τιμής, με Προτυποποιημένες Διαδικασίες. Θέσπιση Ενιαίων Κανόνων με βάση KPIs για την υλοποίηση των Επενδύσεων Αναβάθμισης (5,2 δις € στο έτος βάσης 2016) που θα αποπληρωθούν από την Εξοικονόμηση Δαπανών (ανταποδοτικά τέλη στους Φορείς της Αυτοδιοίκησης και μείωση δαπανών στους λοιπούς φορείς της Κεντρικής Κυβέρνησης οι οποίοι χρηματοδοτούνται από το κράτος). Μετατροπή του Δημόσιου Τομέα σε μια ευέλικτη Διαχειριστική Αρχή, η οποία θα ελέγχει την υλοποίηση του σχεδιασμού με βάση τους στόχους (KPIs) και συνεπώς οι ανάγκες ανθρώπινου δυναμικού θα είναι χαμηλότερες και υψηλότερου επιπέδου, με χρήση εργαλείων Πληροφορικής (πλατφόρμες). Τα οφέλη του Δημόσιου Τομέα είναι: ο μηδενισμός των λειτουργικών δαπανών και το όφελος της εξοικονόμησης (έκπτωση από τις διαγωνιστικές διαδικασίες). Εκτιμάται ότι σε ετήσια βάση ανέρχεται σε 0,6 – 0,8 δις €.
4
Φορέας Υλοποίησης - Άμεσες Ενέργειες Κεντρικής Κυβέρνησης
Η ΕΓΣΔΙΤ (ν. 3389/2005) πρέπει να αποτελέσει το εργαλείο υλοποίησης του σχεδιασμού. Θα χρειαστούν νομοθετικές παρεμβάσεις, με σκοπό την επιτάχυνση των προσυμβατικών και των συμβατικών διαδικασιών (υπάρχει αναλυτική πρόταση εφόσον χρειαστεί). Αναλυτικότερα : Έως σήμερα η ΕΓΣΔΙΤ υπολειτουργεί, ενώ θα μπορούσε να καταστεί το βασικό Εργαλείο Άσκησης Αναπτυξιακής Πολιτικής για την υλοποίηση των προαναφερομένων, αξιοποιώντας τα διαθέσιμα Χρηματοδοτικά Εργαλεία (Πακέτο Γιουνκέρ, HELENA, αξιοποίηση ΕΤΕπ και EBRD). Απαιτείται η πολιτική απόφαση για αναδιοργάνωση της ΕΓΣΔΙΤ και την προσαρμογή του ν. 3389/2005 στα νέα δεδομένα που έχουν δρομολογηθεί σε Εθνικό επίπεδο και στην ΕΕ. Θεσμοθέτηση πρότυπων διαδικασιών για επαναλαμβανόμενα έργα (πχ Οδοφωτισμός, Ενεργειακή Αναβάθμιση Κτιριακών Υποδομών, Διαχείριση Υποδομών Άρδευσης / Ύδρευσης / Αποχέτευσης με χρήση Net Metering, Διαχείρισης Υδατικών Πόρων με Τηλεμετρία, κλπ, καθώς και η εφαρμογή τους. Καθορισμός σαφών και ευρύτερα αποδεκτών Διαδικασιών Υλοποίησης και Τεχνικών Προδιαγραφών, με διαβούλευση στων Επενδυτών για την ακριβέστερη δυνατή προσέγγιση του τελικού αποτελέσματος, Δημιουργία Μηχανισμών για SPV / Funds, για να αριστοποιηθεί η μόχλευση των πόρων, να προκύψουν μετρήσιμα αποτελέσματα και να καθοριστούν σαφείς όροι και προϋποθέσεις συμμετοχής. Δημιουργία Ειδικής Πλατφόρμας Υποβολής και Ελέγχου των υποβαλλόμενων Επενδυτικών Σχεδίων, με σκοπό τη μέγιστη δυνατή διαφάνεια και διαλειτουγικότητα μεταξύ των εμπλεκομένων Φορέων του Δημόσιου και του Ιδιωτικού Τομέα. Διαβούλευση για KPIs και μηχανισμούς ελέγχου του αποτελέσματος, από την ΕΓΣΔΙΤ, με την μέγιστη δυνατή συμμετοχή και διαφάνεια.
5
Αναλυτικότερα οι επιμέρους φάσεις, έχουν ως εξής :
Διαδικασία Υλοποίησης – Προτεινόμενο Χρονοδιάγραμμα Επενδυτικά Σχέδια Αναβάθμισης Υποδομών, περιλαμβανόμενης συντήρησης / λειτουργίας για το χρονικό διάστημα της Σύμβασης, με ανάλογη εγγυητική ευθύνη του Αναδόχους. Προτεινόμενος χρόνος διάρκειας έως 12 έτη, ανάλογα με τις αποσβέσεις του χρηματοδοτικού μοντέλου (διαθέσιμο ανά κατηγορία εφόσον χρειαστεί σαν τεκμηρίωση). Αναλυτικότερα οι επιμέρους φάσεις, έχουν ως εξής : Καταγραφή Υποδομής (Προτυποποίηση), Βιωσιμότητα / Value for Money (Προτυποποίηση), Διοικητική Διαδικασία - Αποφάσεις (Προτυποποίηση), Συμβατική Διαδικασία / Διαγωνισμός Παροχής Υπηρεσιών Πολυετούς Διάρκειας (Προτυποποίηση). Ηλεκτρονικός Ανοιχτός Διεθνής Διαγωνισμός σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 27, του Ν. 4412/2016 (Οδηγίες 2014/24/ΕΕ, 2014/25/ΕΕ, 2014/23/ΕΕ), με κριτήριο Ανάθεσης τη Συμφερότερη Προσφορά, βάσει βέλτιστης σχέσης Ποιότητας - Τιμής Το - ΦΑΣΗ Β: Κατάρτιση Συμβατικών Τευχών (Αναθέτουσα Αρχή) ΕΤΟΙΜΑ Έλεγχος από ΕΣΓΔΙΤ των Συμβατικών Τευχών - Διορθώσεις 15 ΗΜΕΡΕΣ Τ1 - Προκήρυξη του Έργου (διαδικασίες ΕΣΗΔΗΣ - ΚΗΜΔΗΣ) ΑΜΕΣΑ Χρόνος για Υποβολή Προσφορών των Οικονομικών Φορέων 35 ΗΜΕΡΕΣ (ν. 4412/2016) Αξιολόγηση των Προσφορών των Οικονομικών Φορέων 30 ΗΜΕΡΕΣ Ενστάσεις – Προδικαστικές Προσφυγές (Αναθέτουσα Αρχή) Ανάδειξη Προσωρινού Αναδόχου (Αναθέτουσα Αρχή) ΑΜΕΣΑ (3,5 μήνες από Το) Σύνταξη & Αποστολή Φακέλου σε Ελεγκτικό Συνέδριο (Αναθέτουσα Αρχή) Milestone 1 - Ανάδειξη Οριστικού Αναδόχου – Υπογραφή Σύμβασης ΑΜΕΣΑ (4,5 μήνες από Το) ΦΑΣΗ Γ: Μελέτη Εφαρμογής - Οριστικοποίηση Εγχειριδίων 60 ΗΜΕΡΕΣ Υλοποίηση της Σύμπραξης (Φωτισμός – Τηλεδιαχείριση – Smart) 180 ΗΜΕΡΕΣ (ΕΩΣ 360) Έλεγχος Τήρησης Προδιαγραφών Μελέτης (Αναθέτουσα Αρχή – Ανεξάρτητος Σύμβουλος) Προσθήκες – Βελτιώσεις (Αναθέτουσα Αρχή) Milestone 2 - Ολοκλήρωση διαδικασιών – Παραλαβή (Αναθέτουσα Αρχή) Milestone 1 - Ανάδειξη Αναδόχου: 135 ημέρες από την κατάθεση των Συμβατικών Τευχών στην ΕΓΣΔΙΤ. Milestone 2 - Ολοκλήρωση Έργου: Συμπεριλαμβανομένων διαδικασιών ελέγχου, προσθηκών και παραλαβής, εκτιμάται χρονικό διάστημα από 300 έως και 460 ημέρες (ο Ανάδοχος έχει λόγω να επισπεύσει).
6
Ώριμα Έργα – Tομέας Οδοφωτισμός / Στοχοθεσία για τις πρώτες 100 ημέρες
Οι περιγραφόμενοι Τομείς είναι σε δυναμική εξέλιξη και υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον, το οποίο θα μπορούσε να αυξηθεί, εφόσον μειωθεί η γραφειοκρατία και λειτουργήσει ταχύτερα ο Δημόσιος Τομέας, Τα έργα που αναφέρονται είναι 100% ώριμα με αποφάσεις και, είτε έχουν υποβληθεί στην ΕΓΣΔΙΤ και περιμένουν την έγκριση της ΔΕΣΔΙΤ (3 μήνες καθυστέρηση), είτε καθυστερούν περισσότερο από 10 μήνες αν ακολουθήσουν διαδικασία εκτός ΕΓΣΔΙΤ (Αποκεντρωμένες Διοικήσεις για Έλεγχο Νομιμότητας). Σημειώνεται ότι ο Τομέας: Ηλεκτροφωτισμός Κοινοχρήστων Χώρων, έχει εκτιμούμενο Capex: 1,0 δις € και εκτιμούμενο μέγεθος Προϋπολογισμού Έργων (εκτιμούμενη εξοικονόμηση ενέργειας): 3,8 δις €. Άμεση δυνατότητα προκήρυξης 25 έργων με έτοιμα Πρότυπα Τεύχη και Συμβάσεις Ενεργειακής Απόδοσης. Α/Α ΔΗΜΟΣ ΩΡΙΜΑΝΣΗ ΕΡΓΩΝ * (Υποσύνολο) ΕΚΤΑΣΗ ΣΕ ΤΕΤ. ΧΛΜ CAPEX ΜΟΧΛΕΥΣΗ ΠΟΡΩΝ (12 ΕΤΗ) Π.Υ. ΕΡΓΟΥ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ IRR ΕΡΓΟΥ ΕΞΟΙΚΟ ΝΟΜΗΣΗ ΕΚΤΙΜΟΥΜΕΝΟ ΟΦΕΛΟΣ ΦΟΡΕΑ ΩΡΙΜΟΤΗΤΑ ΑΡΙΘΜΟΣ ΦΩΤΙΣΤΙΚΩΝ Πληθυσμός 1 Αμαρουσίου 12,928 ,00 ,65 16,63% 72,42% ,10 ΣΔΙΤ 7.522 72.333 2 Ερέτριας 168,557 ,00 ,24 15,08% 69,10% ,57 ΟΚΤΩΒΡΙΟ 11.423 13.053 3 Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας ,00 ,16 20,33% 67,59% ,05 5.797 4 Φιλοθέης - Ψυχικού 6,278 ,00 ,43 14,11% 71,58% ,33 5.378 10.901 5 Δελφών 1.121,671 ,00 ,66 14,03% 71,23% ,50 5.352 26.716 6 Σπάρτης 1.181,780 ,00 ,00 12,32% 68,57% ,00 12.053 35.259 7 Ζακύνθου 405,557 ,00 ,84 15,57% 70,67% ,15 19.920 40.759 8 Σαρωνικός ,000 ,00 ,85 12,37% 70,47% ,26 ΑΜΕΣΑ 4412_16 16.139 29.002 9 Μεγαλόπολη ,000 ,69 ,95 12,34% 69,56% ,59 ΑΝΑΔΟΧΟΣ 9.067 10.687 10 Ασπροπύργου 101,900 ,00 ,67 16,45% 68,99% ,30 8.097 30.252 11 Παπάγου - Χολαργού 8,632 ,00 ,69 16,88% 72,05% ,61 4.696 44.539 12 Βόλβης 783,014 ,00 ,39 11,34% 70,90% ,02 12.515 23.478 13 Χαλκηδώνας 389,552 ,00 ,31 12,79% 72,02% ,49 7.804 33.510 14 Μεσσήνης 563,700 ,40 ,11 11,38% 71,42% ,43 ΑΜΕΣΑ 8.326 23.482 15 Κασσάνδρας 334,280 ,00 ,62 16,68% 69,70% ,39 12.478 16.672 16 Παιονίας 919,276 ,00 ,94 13,34% 69,58% ,58 13.333 28.493 17 Χαλκιδέων 412,456 ,00 ,00 na ,00 ΠΡΟΣ ΩΡΙΜΑΝΣΗ 25.000 18 Ρόδου 1.408,562 ,00 ,08 12,41% ,62 29.550 19 Περιφέρεια Κεντ. Μακεδονίας ,00 ,00 ,80 15.000 20 Πειραιάς 10,900 21 Λαυρεωτικής 176,952 ,00 ,79 13,01% 74,70% ,24 11.970 25.102 22 Περιφέρεια Πελοπονήσου 5.500 23 Κέρκυρας 613,612 24 Χανίων 356,102 14.000 97.364 ΣΥΝΟΛΑ ,709 ,091 ,384 ,02 0,00 ,00 ,00
7
Ώριμα Έργα – Στοχοθεσία για τις πρώτες 100 ημέρες
Επιπρόσθετα μεγάλο βαθμό ωρίμανσης έχουν και τα έργα Διαχείρισης Υδατικών Πόρων (ενδεικτικά έργα): Περιφέρεια Στ. Ελλάδας: Συντήρηση / λειτουργία Αντλιοστασίων Άρδευσης Κωπαΐδας αρμοδιότητας ΠΣΤΕ, με μόχλευσης πόρων από τον Ιδιωτικό Τομέα για: α. Αναβάθμιση ή αντικατάσταση υπαρχόντων αντλιοστασίων άρδευσης με νέα σύγχρονης τεχνολογίας και βέλτιστης ενεργειακής απόδοσης - εγκατάσταση συστημάτων τηλεελέγχου/τηλεδιαχείρησης των αντλιοστασίων, β. Εγκατάσταση συστημάτων ΑΠΕ (net metering) για ενεργειακή αυτονομία των αντλιοστασίων ,γ. ετήσια συντήρηση του συνόλου των εγκαταστάσεων. ΔΕΥΑ Ζακύνθου : Αναβάθμιση ή αντικατάσταση των υπαρχόντων αντλιοστασίων Ύδρευσης με νέα σύγχρονης τεχνολογίας και βέλτιστης ενεργειακής απόδοσης. Αυτοματοποίηση Συστήματος Μετρήσεων Καταναλώσεων & Τιμολόγησης των Υπηρεσιών Ύδρευσης (παραγόμενο - μεταφερόμενο και διανεμόμενο μέγεθος ύδατος). Εγκατάσταση συστημάτων Τηλεελέγχου / Τηλεδιαχείρησης, εγκατάσταση συστημάτων ΑΠΕ με σκοπό την ενεργειακή αυτονομία και ετήσια συντήρηση του συνόλου των εγκαταστάσεων. ΔΕΥΑ Σπάρτης : Αναβάθμιση ή αντικατάσταση των υπαρχόντων αντλιοστασίων Ύδρευσης με νέα σύγχρονης τεχνολογίας και βέλτιστης ενεργειακής απόδοσης. Αυτοματοποίηση Συστήματος Μετρήσεων Καταναλώσεων & Τιμολόγησης των Υπηρεσιών Ύδρευσης (παραγόμενο - μεταφερόμενο και διανεμόμενο μέγεθος ύδατος). Εγκατάσταση συστημάτων Τηλεελέγχου / Τηλεδιαχείρησης, εγκατάσταση συστημάτων ΑΠΕ με σκοπό την ενεργειακή αυτονομία και ετήσια συντήρηση του συνόλου των εγκαταστάσεων. Δήμος Μεγαλόπολης : Διαχείριση της Λειτουργίας Βιολογικού Καθαρισμού & Δικτύων Αποχέτευσης, με ενσωμάτωση σύγχρονων τεχνολογιών στην επεξεργασία λυμάτων και όπου απαιτείται. Αναβάθμιση Εγκαταστάσεων ή προβλέψεις αντικατάστασης όπου απαιτείται. Εγκατάσταση συστημάτων Τηλεελέγχου / Τηλεδιαχείρησης. Εγκατάσταση συστημάτων ΑΠΕ με σκοπό την ενεργειακή αυτονομία και ετήσια συντήρηση του συνόλου των εγκαταστάσεων. Σημειώνεται ότι οι Τομείς: Ύδρευση / Αποχέτευση / Βιολογικοί Καθαρισμοί, έχουν εκτιμούμενο Capex: 2,1 δις € και εκτιμούμενο μέγεθος Προϋπολογισμού Έργων (εκτιμούμενη εξοικονόμηση ενέργειας): 6,3 δις € Άμεση δυνατότητα προκήρυξης 10 έργων με έτοιμα Πρότυπα Τεύχη και Συμβάσεις Ενεργειακής Απόδοσης.
8
Ώριμα Έργα – Τομέας Κτιριακές Υποδομές - Στοχοθεσία για τις πρώτες 100 ημέρες
Χαμηλότερο βαθμό ωρίμανσης έχουν τα έργα Ενεργειακής Αναβάθμισης των Κτιριακών Υποδομών (σύνθετες δράσεις που έχουν σχέση με τη στατική των κτιρίων και ειδικά θέματα (αδειοδοτήσεις, κλπ): Συγκεκριμένα οι παρεμβάσεις θα αφορούν σε όλα τα συστήματα που δημιουργούν Ενεργειακό Κόστος, όπως : Φωτισμός: Μέτρηση φωτιστικών σημείων της εγκατάστασης και των ωρών και ημερών χρήσης τους. Αντικατάσταση των υπαρχόντων φωτιστικών σωμάτων με άλλα, ενεργειακά αποδοτικότερα (LED). Το νέο Σύστημα Φωτισμού θα έχει το ίδιο ή και καλύτερο φωτιστικό αποτέλεσμα ενώ θα καταναλώνει τουλάχι-στον 50% λιγότερη ενέργεια (το ακριβές % της εξοικονόμησης εξαρτάται από το είδος των φωτιστικών). Ψύξη - Θέρμανση - Κλιματισμός: Αποτύπωση του συστήματος που λειτουργεί αυτή τη στιγμή, των ωρών, των συνθηκών λειτουργίας και πρόταση για τις ανάγκες του χώρου (προσανατολισμός, χρήση, μόνωση, κλπ) εφαρμογής νέας τεχνολογίας με τουλάχιστον 25% εξοικονόμηση. Το ακριβές % εξοικονόμησης εξαρτάται άμεσα από το παλιό σύστημα και από τις συνθήκες του χώρου στον οποίο θα λειτουργεί. Κουφώματα Αλουμινίου: Αποτύπωση υπαρχόντων κουφωμάτων της εγκατάστασης και πρόταση για αντικατάστασή με νέα, ενεργειακά αποδοτικότερα. Η αντικατάσταση των παλιών κουφωμάτων αλουμινίου με νέα μπορεί να επιφέρει έως και 70% βελτίωση στη μόνωση, ποσοστό το οποίο μεταφράζεται σε 20% λιγότερες ανάγκες για Ψύξη, Θέρμανση, Κλιματισμό (παράλληλα με το αμέσως προηγούμενο βήμα). Σύστημα Αυτοματισμού Κτιρίων (Building Management System - BMS): Μελέτη - Εγκατάσταση Συστήματος Κτιριακού Αυτοματισμού το οποίο θα επιτηρεί και θα ελέγχει τις καταναλώσεις της Εγκατάστασης. Δημιουργία Σεναρίων για άνοιγμα και κλείσιμο των καταναλώσεων, μόνο όταν υπάρχει ανάγκη. Επιτυγχάνεται σημαντική εξοικονόμηση, έως 20%. Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ): Αξιοποίηση της απόφασης ΑΠΕΗΛ/Α/Φ1/οικ (ΦΕΚ 1547 Β’ – 05/05/2017), με την οποία καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις ανάπτυξης φωτοβολταϊκών σταθμών από αυτοπαραγωγούς, κατά την έννοια του ν. 4414/2016 και του ν. 3855/2010 που καθορίζει τις Επιχειρήσεις Ενεργειακών Υπηρεσιών (ΕΕΥ) καθώς και το πλαίσιο των Συμβάσεων Ενεργειακής Αναβάθμισης (ΣΕΑ). Σημειώνεται ότι ο Τομέας: Κτιριακές Υποδομές, έχει εκτιμούμενο Capex: 1,5 δις € και εκτιμούμενο μέγεθος Προϋπολογισμού Έργων (εκτιμούμενη εξοικονόμηση ενέργειας): 4,6 δις €. Η διαδικασία προετοιμασίας Πρότυπων Τευχών και Συμβάσεων Ενεργειακής Απόδοσης είναι σε εξέλιξη.
9
Τι θα πετύχουμε με αυτό στην μάχη της Ανάπτυξης
Ο Δημόσιος Τομέας θα αναβαθμίσει πλήρως τις ενεργοβόρες υποδομές, χωρίς να δαπανήσει περισσότερους πόρους από αυτούς που έχει δαπανήσει στο έτος βάσης (πχ 2016). Συνεπώς θα μηδενίσει τις λειτουργικές του δαπάνες (εξοικονόμησης) και θα αποπληρώσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες με βάση το αποτέλεσμα (πληρωμή μέσω επίτευξης του στόχου και 100% εγγυητική ευθύνη στον Ιδιωτικό Τομέα / Ανάληψη Ρίσκου). Στο αντικείμενο (Διεθνείς Ανοιχτοί Ηλεκτρονικοί Διαγωνισμοί, σε κάθε τομέα) ο Δημόσιος Τομέας θα έχει επιπρόσθετο και σημαντικό όφελος (έχοντας την έκπτωση επί της εξοικονόμησης που προσδοκούμε, άρα επιπλέον όφελος και το οποίο εκτιμάται ότι θα κυμανθεί σε Μέσο Όρο στο 30%). Η εκτίμηση για τους προαναφερόμενους Τομείς Υποδομών προβλέπει: Capex (Σύνολο Επένδυσης) 5,2 δις € και Συνολική Δαπάνη (Εξοικονόμηση έτους βάσης 2016) για την υλοποίηση των ανταποδοτικών υπηρεσιών που περιγράφονται ανωτέρω : 15,9 δις € (1,325 δις € / έτος). Το όφελος του δημόσιου τομέα (εγγυημένο όφελος από την έκπτωση επί της εξοικονόμησης) μπορεί να προσεγγίζει τα 0,4 δις € σε ετήσια βάση (4,8 δις € σε 12 έτη) και έρχεται να προστεθεί στον μηδενισμό των εξόδων συντήρησης – λειτουργίας (προφανώς θα έχουμε και άλλα πρόσθετα οφέλη από το διαμοιρασμό των θέσεων ευθύνης σε άλλους τομείς με υποστελέχωση), που εκτιμάται σε 0,4 - 0,5 δις € σε ετήσια βάση (4,8 έως 6,0 δις € σε 12 έτη). Πρέπει να σημειωθεί ότι τα 5,2 δις € της αρχικής Επένδυσης του Έτους 0 (Capex) θα πέσουν στην εγχώρια αγορά, με ότι αυτό συνεπάγεται και ότι επιτέλους θα έχουμε ορθολογική λειτουργία, διαχείριση και ποιότητα υπηρεσιών προς τους πολίτες και τους χρήστες των Υποδομών. Επιπρόσθετα θα υπάρξει και πλήρης αντιστοίχιση της ανταποδοτικότητας των τυχόν επιβαλλόμενων ανταποδοτικών τελών με τις μετρήσιμες πλέον δαπάνες, καθώς και εξορθολογισμός / έλεγχος των δαπανών του Δημόσιου Τομέας Εφόσον σε ορίζοντα δεκαετίας έχουμε σταθερότητα στρατηγικής – στόχων για σύνολο των περιγραφόμενων διαδικασιών (πολυετής συμβάσεις παροχής υπηρεσιών ανταποδοτικού χαρακτήρα), τότε τα οφέλη θα έχουν σημαντικό αναπτυξιακό αποτέλεσμα και θα υποβοηθήσουν την ανάταξη του Δημόσιου Τομέα και την μετεξέλιξη του σαν δομή ενός σύγχρονου και λειτουργικού κράτους.
10
Ιωάννης Γιάνναρος Οικονομολόγος
“Τομέας 1: Ενεργειακή Αναβάθμιση Ηλεκτροφωτισμού Κοινοχρήστων Χώρων (Οδοφωτισμός), με εξοικονόμηση ενέργειας, σε ΟΤΑ (Δημοτικός Φωτισμός / Δίκτυα Φωτισμού) & Περιφέρειες (Εθνικά / Επαρχιακά Δίκτυα)” Ιωάννης Γιάνναρος Οικονομολόγος Τομέας 1
11
Τομέας 1 Τομέας 1 : Ενεργειακή Αναβάθμιση Ηλεκτροφωτισμού Κοινοχρήστων Χώρων (Οδοφωτισμός) Η δυσμενής οικονομική συγκυρία και οι δημοσιονομικοί περιορισμοί, ασκούν μεγάλη πίεση στην οικονομική κατάσταση και τη ρευστότητα της Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ – Περιφέρειες). Παρατηρούνται συνεχείς αναμορφώσεις στους προϋπολογισμούς και γενικότερα σημαντικές διαφοροποιήσεις στην στρατηγική και επιχειρησιακή τους στόχευση. Η εξοικονόμηση δαπανών αποτελεί βασική προτεραιότητα, στους τομείς : Ενέργεια - Ύδρευση Αποχέτευση και Διαχείριση Απορριμμάτων. Η εξοικονόμηση δαπανών στον τομέα Ηλεκτροφωτισμός Κοινοχρήστων Χώρων (Οδοφωτισμός), είτε των ΟΤΑ (πληρωμή δαπανών μέσω ανταποδοτικών τελών δημοτών), είτε των Περιφερειών (πληρωμή δαπανών μέσω ΠΔΕ) κρίνεται απαραίτητη, για την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και μέσω της κάλυψης της λειτουργίας των υποδομών από τον ιδιωτικό τομέα, να οδηγήσουν σε εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση του συστήματος συνολικά. Θα αναζητηθούν οι υπηρεσίες του ιδιωτικού τομέα και τη χρηματοδότηση της συνολικής επένδυσης, παράλληλα με την συντήρηση του συστήματος για 12 χρόνια. Το σύνολο της ευθύνης και του ρίσκου αναλαμβάνει ο Ιδιωτικός Τομέας και ο Δημόσιος ελέγχει την ποιότητα των υπηρεσιών, καταβάλλοντας το τίμημα από την επίτευξη της εξοικονόμησης, μέσω Σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών (ΣΠΥ) και τήρησης συγκεκριμένων και ονοματισμένων KPIs.
12
Τομέας 1 Τομέας 1 : Ενεργειακή Αναβάθμιση Ηλεκτροφωτισμού Κοινοχρήστων Χώρων (Οδοφωτισμός) Ο Ηλεκτροφωτισμός Κοινοχρήστων Χώρων (Οδοφωτισμός) προσεγγίζει σημαντικό μέρος της συνολικής ενεργειακής κατανάλωσης της χώρας και η παλαιότητα των δικτύων σε συνδυασμό με την έλλειψη Συστήματος Τηλεελέγχου - Τηλεχειρισμού - Ελέγχου Ενέργειας, έχει οδηγήσει σε οικονομική αδυναμία συντήρησης και σε επιδείνωση της ποιότητας υπηρεσιών φωτισμού. Η συνολική αναβάθμιση με μείωση : κατανάλωσης ενέργειας & κόστους λειτουργίας και θα επιτευχθεί με: Την εγκατάσταση νέων λαμπτήρων – φωτιστικών σύγχρονης τεχνολογίας, στο σύνολο της γεωγραφικής έκτασης του Φορέα (Δήμος – Περιφέρεια). Τη λειτουργία "Συστήματος Τηλεελέγχου – Τηλεχειρισμού και ελέγχου ενέργειας", τουλάχιστον σε επίπεδο κόμβου (pillar), στο Σύστημα Ηλεκτροφωτισμού Κοινοχρήστων Χώρων (Οδοφωτισμός), με δυνατότητες επέκτασης και σε άλλες υποδομές. Σύστημα Προληπτικής Συντήρησης μέσω Η/Υ (μεθοδολογία καταγραφής βλαβών, ιεράρχηση, προγραμματισμός αποκατάστασης, έλεγχος αποκατάστασης, reporting, και στατιστικές παρακολούθησης των [προαναφερομένων). Αξιοποίηση του Συστήματος Τηλεελέγχου – Τηλεχειρισμού και Ελέγχου Ενέργειας, για την εγκατάσταση και λειτουργία εφαρμογών Smart Cities (πολλαπλές υπηρεσίες μέσω της πλατφόρμας διαχείρισης).
13
Επενδυτικό Κλίμα - Εξασφάλιση Πληρωμών
Τομέας 1 Τομέας 1 : Ενεργειακή Αναβάθμιση Ηλεκτροφωτισμού Κοινοχρήστων Χώρων (Οδοφωτισμός) Επενδυτικό Κλίμα - Εξασφάλιση Πληρωμών Για τους ΟΤΑ : Για την εξασφάλιση των πληρωμών δημιουργείται escrow account σε πιστωτικό ίδρυμα και ο πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας είναι υποχρεωμένος να καταθέτει σε αυτόν τα ανταποδοτικά τέλη των δημοτών, όπως αυτό καθορίζεται από κανονιστική απόφαση του ΔΣ. Στις συμβάσεις Μεσεγγύησης – Ενεχυρίασης απαιτήσεων της Σύμβασης (διαθέσιμες), ορίζονται ουσιώδεις λεπτομέρειες της υλοποίησης, με τα οποία διεξάγεται ο Διαγωνισμός. Το θεσμικό πλαίσιο της εκχώρησης ανταποδοτικών τελών, ορίζεται στο άρθρο 43 του ν. 4257/2014 : «Επιτρέπεται η εκχώρηση και η ενεχυρίαση εσόδων από ανταποδοτικά τέλη για την εξασφάλιση κάθε είδους δημοσίων συμβάσεων ιδίως έργου, προμήθειας, υπηρεσίας, παραχώρησης, σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα κατά το ν. 3389/2005 και σύμβασης ενεργειακής απόδοσης κατά το ν. 3855/2010, οι οποίες συνάπτονται από τους Δήμους με σκοπό αποκλειστικά την εξυπηρέτηση της αντίστοιχης υπηρεσίας χάριν της οποίας επιβάλλονται τα ανταποδοτικά τέλη». Για τις Περιφέρειες : Το κόστος επένδυσης και λειτουργίας θα καλυφθεί από τους κωδικούς του Προϋπολογισμού για δαπάνες Ηλεκτροφωτισμού - Συντήρησης, που καλύπτονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Επίσης θα κατά τον ν. 3855/2010, όπως παραπάνω, και ενδεχόμενα και με τον ν. 3389/2005 εξαιτίας της χρήσης κωδικών του ΠΔΕ.
14
Αποτελέσματα και Στόχοι
Τομέας 1 Τομέας 1 : Ενεργειακή Αναβάθμιση Ηλεκτροφωτισμού Κοινοχρήστων Χώρων (Οδοφωτισμός) Αποτελέσματα και Στόχοι Μείωση της κατανάλωσης ενέργειας & του κόστους λειτουργίας των υποδομών, με τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και βελτίωση της ποιότητας ζωής. Αξιοποιούνται οι διατάξεις του ν. 3855/2010 και η συμμετοχή των Εταιρειών Παροχής Ενεργειακών Υπηρεσιών, που καθορίζουν τις Επιχειρήσεις Ενεργειακών Υπηρεσιών (ΕΕΥ) καθώς και το πλαίσιο των Συμβάσεων Ενεργειακής Αναβάθμισης (ΣΕΑ). Η αποπληρωμή του κόστους της ενεργειακής αναβάθμισης, θα προέρχεται από το όφελος της εξοικονόμησης ενέργειας που τελικά θα επιτευχθεί (αντιστοίχηση συμβατικών με νέας τεχνολογίας φωτιστικά) θα είναι ποσοστό (%) επί της υφιστάμενης κατάστασης του συστήματος (συμβατική κατανάλωση) 2016, σε διάρκεια 12 ετών και θα προκύψει από τις προσφορές των υποψηφίων Αναδόχων στους Διαγωνισμούς. Οι φορείς δεν θα δαπανήσουν πόρους, αλλά θα καλύψουν τις δαπάνες από την εξοικονόμηση που θα βασίζεται στην τελική προσφορά του Αναδόχου. Θα έχουν μηδενικές δαπάνες συντήρησης, δεδομένο το οποίο θα βελτιώσει τις χρηματοροές των Προϋπολογισμών και θα τις διοχετεύσει, είτε σε μείωση τελών (ΟΤΑ), είτε σε όφελος του ΠΔΕ (Περιφέρειες), είτε σε πρόσθετες επενδύσεις συναφείς επενδύσεις (νέα δίκτυα – βελτίωση υφιστάμενων). Η όλη διαδικασία (Διαγωνισμός) σε διοικητικό και διαδικαστικό επίπεδο είναι δοκιμασμένη, βασίζεται στις κοινοτικές διαδικασίες και ισχύουσες οδηγίες, τηρεί το θεσμικό πλαίσιο (ν. 4412/2016), είναι διεθνής και ανοικτή και εξασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον. Η ανωτέρω διαδικασία μπορεί να επεκταθεί και σε οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία (Ενέργεια – Ύδρευση – Αποχέτευση, κλπ) συνδέεται με ανταποδοτικά τέλη.
15
Financing (Loan 7 Equity) Rates / Years Repayment
Τομέας 1 Τομέας 1 : Συνοπτική Περιγραφή Αγοράς Τομέας 1 : Αναβάθμιση Συστημάτων Ηλεκτροφωτισμού Κοινοχρήστων Χώρων (Οδοφωτισμός), με εξοικονόμηση ενέργειας. Φορείς : 325 ΟΤΑ (τομείς αρμοδιότητας) – 13 Περιφέρειες (Εθνικά & Επαρχιακά Δίκτυα), Σύνολο Φωτιστικών Σημείων : 3,5 εκ. τεμάχια Συνολική Επένδυση αντικατάστασης με led : 1,0 δις ευρώ. Ο Τομέας 1, αποτελεί «τον ορισμό» της μόχλευσης πόρων, αναπτυξιακού χαρακτήρα και πιλοτικά θα μπορούσε να είναι η αφετηρία εξορθολογισμού των Κέντρων Κόστους του Δημόσιου Τομέα με δυνατότητες επέκτασης σε κάθετο επίπεδο (Κτίρια – Λοιπές Υποδομές), και σε οριζόντιο (Ύδρευση – Αποχέτευση – Διαχείριση Απορριμμάτων). Financing Parameters Financing (Loan 7 Equity) % € Loan 1 40% ,00 € Loan 2 20% ,00 € Equity Total 100% ,00 € Rates / Years Repayment Interest Rate 1 2,00% Interest Rate 2 4,00% Years Loan Repayment 1 year 12,00 Years Loan Repayment2 Loan Grace Period 1 0,00 Loan Grace Period 2
16
Τομέας 1 : Συγκεντρωτικά Αποτελέσματα
Ετήσια Κατανάλωση Ενέργειας (Ηλεκτροφωτισμός Κοινοχρήστων Χώρων): 2,618 δις KWh (31,426 δις KWh σε 12 έτη). Ετήσια Εξοικονόμηση Ενέργειας (Ηλεκτροφωτισμός Κοινοχρήστων Χώρων): 1,903 δις KWh (24,827 δις KWh σε 12 έτη). Εξοικονόμηση (max εκτίμηση, βάσει αντιστοίχησης): 72,70% - Προϋπολογισμός (Εξοικονόμηση): 3,830 δις € (0,312 δις € / έτος). Εκτιμούμενο Όφελος Δημόσιου Τομέα : 1,090 δις € (ΜΟ 90 εκ. € / έτος, για 12 έτη), προερχόμενα από το κόστος συντήρησης / λειτουργίας και 0,957 δις € (66 εκ. € / έτος σαν εκτιμούμενη έκπτωση, επί του προϋπολογισμού προσφοράς). Σύνολο οφέλους (2,047 δις € και 0,170 δις € / έτος, για 12 έτη). Key Results Unit Total CaPEX (Replaycement) € ,00 Budget of Services (12years), plus Vat 24% ,46 Average Services / Year ,99 Τechnical Consultancy (12 years) Project IRR % 16,38% Equity IRR 31,82% Average DSCR # 4,75 Average ROIC 28,06% Payback Period (pre financing) Year 5 Payback Period (post financing) 8 NPV of Current Situation Costs (maintenance , operating expenses) ,63 NPV of Upgrade Costs (LED, others costs) ,07 Total Debt Service ,00 Energy Consumption of Current Situation kWh ,64 Energy Consumption for Upgrade ,98 Energy Cosumption (Year 1 - Year 12) 72,70% CO2 - Current Situation tonnes ,60 Total CO2 - Upgrade ,18 Total carbon saved over analysis period ,43 Carbon Reduction - Statis Quo to Upgrade
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.