Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ενσωμάτωση εκπαιδευτικού λογισμικού στη διδασκαλία και τη μάθηση

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ενσωμάτωση εκπαιδευτικού λογισμικού στη διδασκαλία και τη μάθηση"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ενσωμάτωση εκπαιδευτικού λογισμικού στη διδασκαλία και τη μάθηση
ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΕΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ «Εκπαιδευτική Τεχνολογία-Πολυμέσα» Ενσωμάτωση εκπαιδευτικού λογισμικού στη διδασκαλία και τη μάθηση Μαρία Μουντρίδου Επίκουρη καθηγήτρια |

2 Εκπαιδευτικό Λογισμικό
Λογισμικό ειδικά σχεδιασμένο για να διδάσκει ή για να βοηθά τη διδασκαλία κάποιου θέματος στους μαθητές

3 Κατηγοριοποίηση Εκπαιδευτικού Λογισμικού

4 Προβλήματα προσδιορισμού του τύπου του λογισμικού
Τα σημερινά πακέτα Ε.Λ. είναι δύσκολο να κατηγοριοποιηθούν: πολλές διαφορετικές δραστηριότητες που κάθε μία επιτελεί διαφορετική λειτουργία επικάλυψη των λειτουργιών στο ίδιο πακέτο π.χ. δραστηριότητες εξάσκησης ή επίλυσης προβλημάτων με μορφή παιχνιδιού δεν υπάρχει συναίνεση ούτε μεταξύ των κατασκευαστών για τους όρους που πρέπει να χρησιμοποιούνται π.χ. ένα πρόγραμμα εξάσκησης αναφέρεται ως καθοδηγούμενη εκμάθηση λόγω της εκτεταμένης ανατροφοδότησης που προσφέρει, ή μια προσομοίωση ως παιχνίδι

5 Σύνδεση με τη μαθησιακή θεωρία

6 _______ ___ _______

7 Λογισμικό εξάσκησης στα Μαθηματικά της Α' Δημοτικού: http://zeus
Λογισμικό εξάσκησης στα Μαθηματικά της Α' Δημοτικού:

8 Λογισμικό εξάσκησης και πρακτικής DRILL AND PRACTICE
Τύποι Δραστηριότητα επίδειξης ερώτησης (Flashcard activity) Εξάσκηση με διακλαδώσεις (Branching drill) Δραστηριότητες με εκτεταμένη ανάδραση Κριτήρια επιλογής Έλεγχος του ρυθμού παρουσίασης από τους μαθητές Κατάλληλη ανατροφοδότηση για τις σωστές απαντήσεις Καλύτερη ενίσχυση στις σωστές απαντήσεις

9 Λογισμικό εξάσκησης και πρακτικής DRILL AND PRACTICE
Οφέλη Άμεση ανατροφοδότηση Παροχή κινήτρων Εξοικονόμηση χρόνου για τον εκπαιδευτικό

10 Λογισμικό εξάσκησης και πρακτικής DRILL AND PRACTICE
Δύο τρόποι εφαρμογής τους στην τάξη Συμπλήρωμα ή αντικατάσταση γραπτών ασκήσεων Προετοιμασία για αντικειμενικά τεστ

11 Λογισμικό εξάσκησης και πρακτικής DRILL AND PRACTICE
Οδηγίες χρήσης Όριο στο χρόνο εργασίας με το πρόγραμμα Ατομική ανάθεση Χρήση «σταθμών μάθησης» με το λογισμικό

12 Λογισμικό καθοδηγούμενης εκμάθησης

13 “Basic Algebra Shape-Up”: http://www. meritsoftware

14 Λογισμικό καθοδηγούμενης εκμάθησης Tutorial
Κριτήρια επιλογής Εκτεταμένη αλληλεπίδραση Έλεγχος ρυθμού από τους μαθητές Κατάλληλη και πλήρης διδακτική ακολουθία Επαρκής κρίση της ορθότητας των απαντήσεων και διορθωτική ανατροφοδότηση

15 Λογισμικό καθοδηγούμενης εκμάθησης Tutorial
Τρόποι χρήσης τους: Επισκόπηση του μαθήματος με ατομικό ρυθμό Εναλλακτικές στρατηγικές μάθησης Διδασκαλία όταν οι εκπαιδευτικοί δεν είναι διαθέσιμοι

16 ____________

17 Virtual Chemistry Lab: http://www.chemcollective.org/vlab/vlab.php

18

19 Λογισμικό προσομοίωσης Simulation
Τύποι about something Φυσικές προσομοιώσεις Επαναληπτικές προσομοιώσεις how to do something Προσομοιώσεις διαδικασιών Προσομοιώσεις καταστάσεων Κριτήρια επιλογής Για κάποιες προσομοιώσεις είναι απαραίτητη η ακρίβεια και η αξιοπιστία του συστήματος Καλή τεκμηρίωση που θα εξηγεί τα χαρακτηριστικά και τις χρήσεις του συστήματος

20 Λογισμικό προσομοίωσης Simulation
Οφέλη Συμπίεση του χρόνου Επιβράδυνση των διαδικασιών Συμμετοχή των μαθητών Ασφαλή πειράματα Το αδύνατο γίνεται δυνατό Εξοικονόμηση χρημάτων και άλλων πόρων Επανάληψη με παραλλαγές Ελεγχόμενες καταστάσεις

21 Λογισμικό προσομοίωσης Simulation
Τρόποι χρήσης τους: Συμπληρωματικά ή αντί εργαστηριακών πειραμάτων Συμπληρωματικά ή αντί παιχνιδιών ρόλων (role-playing) Συμπληρωματικά ή αντί εκπαιδευτικών εκδρομών Εισαγωγή και/ή αποσαφήνιση νέου θέματος Καλλιέργεια διερευνητικής μάθησης Ενθάρρυνση της συνεργασίας και των ομαδικών δραστηριοτήτων

22 Εκπαιδευτικά παιχνίδια

23 SimTown (by Maxis: http://www. maxis. com): http://www. worldvillage

24 Εκπαιδευτικά παιχνίδια Instructional games
Χαρακτηριστικά κανόνες παιχνιδιού στοιχεία συναγωνισμού ή πρόκλησης διασκεδαστική ή ψυχαγωγική μορφή

25 Εκπαιδευτικά παιχνίδια Instructional games
Τρόποι χρήσης τους: Αντί ασκήσεων Για την καλλιέργεια της συνεργασίας και της ομαδικής εργασίας Ως ανταμοιβή

26 ________ _______ __________
________ _______ __________

27 Geometer’s Sketchpad: http://www.e-yliko.gr/mathsoft1.htm

28 Λογισμικό επίλυσης προβλημάτων Problem solving
Δύο απόψεις για το πώς καλλιεργείται η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων: Επίλυση προβλημάτων ως μια υψηλού επιπέδου ικανότητα που μπορεί να διδαχθεί άμεσα, τουλάχιστον εν μέρει, μέσω συγκεκριμένης διδασκαλίας και εξάσκησης των στρατηγικών και υποδεξιοτήτων από τις οποίες αποτελείται Βάζουμε τους μαθητές σε περιβάλλοντα επίλυσης προβλημάτων και -με κάποια καθοδήγηση- τους αφήνουμε να αναπτύξουν τους δικούς τους ευρετικούς κανόνες αντιμετώπισης και επίλυσης των προβλημάτων

29 Λογισμικό επίλυσης προβλημάτων Problem solving
Τύποι Δεξιότητες θεματικών περιοχών Δεξιότητες ανεξάρτητες θεματικής περιοχής

30 Λογισμικό επίλυσης προβλημάτων Problem solving
Οφέλη Παρακινεί τους μαθητές να λύσουν προβλήματα και να ξοδέψουν χρόνο στο διδασκόμενο θέμα Αποφυγή της αδρανούς γνώσης

31 Αξιολόγηση εκπαιδευτικού λογισμικού

32 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
Online Resources SREB EvaluTech California Learning Resource Network SuperKids Education World

33 Διαδικασίες αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
Προτεινόμενα βήματα Ξεκινήστε με μια προσδιορισμένη ανάγκη Εντοπίστε τίτλους Εξετάστε το στην πράξη: ένα αρχικό «πέρασμα» για την εκτίμηση του ποιες είναι οι δυνατότητες του πακέτου και τι καλύπτει, ένα δεύτερο, πιο εκτεταμένο πέρασμα όπου ο εκπαιδευτικός αποκρίνεται λανθασμένα και πατάει πλήκτρα που υποτίθεται ότι δεν θα έπρεπε να πατηθούν ώστε να εντοπίσει τις ικανότητες του προγράμματος να χειριστεί την τυπική χρήση από τους μαθητές, και ένα προαιρετικό τρίτο πέρασμα για την εξέταση της χρησιμότητας και/ή της ποιότητας συγκεκριμένων επιδείξεων ή παρουσιάσεων. Συλλέξτε δεδομένα από τους μαθητές που εξέτασαν το λογισμικό

34 Διαδικασίες αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
Βασικά κριτήρια (I-II) Διδάσκει; Κατάλληλη διδακτική στρατηγική βασισμένη στις καλύτερες γνωστές μεθόδους Η παρουσίαση στην οθόνη δεν έχει στοιχεία παραπλανητικά Σχόλια προς τους μαθητές που δεν είναι υβριστικά ή προσβλητικά Γλώσσα κατάλληλου επιπέδου για τους μαθητές που θα το χρησιμοποιήσουν Τα γραφικά εκπληρώνουν σημαντικούς στόχους και δεν αποσπούν τους μαθητές Κριτήρια ειδικά για κάθε τύπο λογισμικού Είναι το Περιεχόμενο Ακριβές, Σύγχρονο και Κατάλληλο; Χωρίς γραμματικά, ορθογραφικά ή λάθη στίξης Έγκυρο και ενημερωμένο περιεχόμενο Χωρίς φυλετικά ή σε σχέση με το φύλο στερεότυπα Κοινωνικά χαρακτηριστικά Ταίριασμα με τις διδακτικές ανάγκες

35 Διαδικασίες αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
Βασικά κριτήρια (ΙΙΙ-ΙV) Είναι «Φιλικό προς το Χρήστη» και Εύκολο στην Πλοήγηση; Ο χρήστης έχει τον απαραίτητο έλεγχο των κινήσεων στο πρόγραμμα Ο χρήστης μπορεί να κλείσει τον ήχο, εφόσον το επιθυμεί. Η διεπαφή είναι διαισθητική Δουλεύει Σωστά; Το πρόγραμμα ανοίγει κανονικά, χωρίς σφάλματα Το πρόγραμμα δεν καταρρέει ό,τι και να εισάγει ο μαθητής Το πρόγραμμα δουλεύει στο επιθυμητό λειτουργικό σύστημα Το πρόγραμμα κάνει αυτά που λέει η οθόνη ότι κάνει Οι σύνδεσμοι στο Διαδίκτυο λειτουργούν σωστά Τα βίντεο και οι κινούμενες εικόνες λειτουργούν σωστά


Κατέβασμα ppt "Ενσωμάτωση εκπαιδευτικού λογισμικού στη διδασκαλία και τη μάθηση"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google