Μαθησιακή διαδικασία και Σύγχρονες Τεχνολογίες

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Advertisements

Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Ένα παράδειγμα διαθεματικής αξιοποίησης ψηφιακών εργαλείων έκφρασης στα Μαθηματικά και στην Πληροφορική. Α. Ψαλτίδου Σ. Δουκάκης Ένα παράδειγμα διαθεματικής.
ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ «Εξερευνώντας τα τρίγωνα»
Εκπαιδευτικό λογισμικό Δέγγλερη Σοφία ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
 εργαλείο δυναμικής διαχείρισης γεωμετρικών σχημάτων και αλγεβρικών παραστάσεων  δυνατότητα δυναμικής αλλαγής των αντικειμένων :  είναι δυνατή η μετακίνηση,
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
« ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ » Μια Πρώτη Γνωριμία. Είδη Εκπαιδευτικού Λογισμικού Λογισμικό που υποστηρίζει τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας, τη μετάδοση.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Μ. Βιβίτσου, Ν. Λαμπροπούλου, Αλ. Γκίκας, Ι. Χαρδαλούπα
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ & ΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ (ΤΠΕ) ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Λάμπρος Πόλκας.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Ίδρυμα Ευγενίδη, Καφενείο της επιστήμης, Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνιών Παιδαγωγική αξιοποίηση Τ. Α. Μικρόπουλος.
1 ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Προετοιμασία μαθήματος με.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Επιμόρφωση στα Επιμόρφωση στα νέα βιβλία Συνάντηση πρώτη Μαθηματικά Γκουτζαμάνης Βασίλης – Σχολικός Σύμβουλος Ζυγούρη Έλενα – Σχολικός.
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Σενάριο.
Center for Collaboration and Exchange (cce): Ένα εργαλείο για την υποστήριξη κοινοτήτων δράσης Χ. Κυνηγός, Ε. Τρούκη, Ν. Γιαννούτσου, Μ. Φουντάνα, Τ. Αθανασίου.
«Διδασκαλία Χημείας στη Β/βαθμια Εκπαίδευση με την υποστήριξη εύχρηστων εκπαιδευτικών λογισμικών» Α. Γ ΕΩΡΓΙΑΔΟΥ Δρ. Α. Γ ΕΩΡΓΙΑΔΟΥ Ενδοσχολική Επιμόρφωση.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
«Πλακόστρωση» Μαρίνα Πάλλα.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
Xρήση Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (692) Χρήση Ψηφιακών Εργαλείων στη Διδασκαλία των Μαθηματικών Εαρινό εξάμηνο 2008 Μαθηματικό Τμήμα ΕΚΠΑ.
Χρήση και αξιοποίηση ΤΠΕ στην διδακτική διαδικασία
Επιμόρφωση των πε 03 στην χρήση και αξιοποίηση των τ.π.ε. στην εκπαιδευτική διαδικασία Επιμόρφωση των πε 03 στην χρήση και αξιοποίηση των τ.π.ε. στην εκπαιδευτική.
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
3.2 Κατηγορίες εκπαιδευτικού λογισµικού για τη διδακτική των µαθηµατικών.
ΠΑΚΕ Αττικής Π6 – μαθήματα Χ. Κυνηγού. Διδακτική με Μικρόκοσμους Χ. Κυνηγός.
3 η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής, Αλεξανδρούπολη Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Τ. Α. Μικρόπουλος.
ΚΑΤΑΝΟΩ ΤΙΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ SCRATCH Χρήστος Μανώλης, Πληροφορικός ΠΕ 19 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ / ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2015 Ομάδα ανάπτυξης 6 ο εσπερινό ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης.
Μαθαίνοντας Μαθηματικά Χ. Σακονίδης Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) στην εκπαιδευτική διαδικασία Ξυνή Παναγιώτα Πληροφορικός ΠΕ19 M.Sc. Ίλιον, 11/12/2014.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Το Μαστόρεμα ως επιστημολογία, θεωρία μάθησης και διδακτικού σχεδιασμού.
«Τα ψηφιακά εργαλεία στη διδακτική πράξη». Μέρος 1 ο : Βασικοί όροι και εργαλεία Δρ. Κεΐσογλου Στέφανος Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών Στέλεχος του Εργαστηρίου.
Διδακτική της Πληροφορικής
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Τμ. Μηχ/κών Ηλ/κών Υπολογ. & Πληροφορικής
Η αξιοποίηση των tablets στη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων
Σχεδίαση της αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
Μάθηση και υπολογιστικά εργαλεία
Ερευνητικές Εργασίες Project
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η γλώσσα προγραμματισμού LOGO
ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
Εξορθολογισμός της ύλης Μαθηματικά Α και Β Λυκείου
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Υπολογιστική τεχνολογία και μαθησιακή διαδικασία
Εργαστήριο Παιδαγωγικές Εφαρμογές και ΤΠΕ
Βασικές κατηγορίες Εκπαιδευτικού Λογισμικού
«Επιμόρφωση εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και την εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη» Έλενα Βλαχογιάννη
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
ΚΑΤΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μαθησιακή διαδικασία και Σύγχρονες Τεχνολογίες Χ. Κυνηγός

Επιχειρήματα Η πρόσθετη παιδαγωγική αξία Η επιστήμη της χρήσης της τεχνολογίας Η αξία της βαθιάς πρόσβασης στις λειτουργικότητες της τεχνολογίας

Η αξιοποίηση των ΨΤ για τα μαθηματικά στο Ελληνικό Σχολείο Το νέο ΑΠΣ Δραστηριότητες Ψηφιακά εργαλεία έκφρασης για τους μαθητές Χρησιμοποιούνται για εμπειρικά μαθηματικά Η ευρεία επιμόρφωση Β επιπέδου Σεμινάριο 96 ωρών Αξιοποίηση των ΨΤ για το μάθημα των μαθηματικών Έχεις στοιχεία ΔτΜ Το ψηφιακό σχολείο – το εμπλουτισμένο βιβλίο μαθηματικών

Η εποχή μας Εργαλεία διαχείρισης (Learning Management Systems – LMS) Αποθετήρια (portals) Διαδραστικοί Πίνακες

Δραστηριότητες πρόσθετης παιδαγωγικής αξίας που μπορούν να υποστηριχθούν από τη Ψ.Τ. Γραπτή έκφραση Συμβολική έκφραση Ελεύθερη έκφραση Διαχείριση πληροφορίας Επικοινωνία Πειραματισμός και διαχείριση μοντέλων Έλεγχος μηχανών

Οι δραστηριότητες πρόσθετης παιδαγωγικής αξίας στα μαθηματικά Συμβολική έκφραση και προγραμματισμός (Χ’μος, Microworlds pro, Berkeley Logo, Scheme) Δυναμικός χειρισμός γεωμετρικών αντικειμένων (Geometer’s Sketchpad, Cabri Geometre, Geogebra) Ψηφιακά Αλγεβρικών Συστημάτων (Computer Algebra Systems – CAS) (Function Probe, Autograph, Aplusix, Casyopee, Geogebra) Διαχείρηση δεδομένων (Ταξινομούμε, Tabletop, Fathom, Tinkerplots (Key Curriculum Press) ) Προσομοιωτές (Modelus, Δυναμοσκηνή, MoPiX)

Χαρακτηριστικά εργαλείων συμβολικής έκφρασης Χαρακτηριστικά εργαλείων συμβολικής έκφρασης Ανοικτά όρια αντικειμένων και επιπέδων Νοητικοί καθρέφτες Δευτερογενής ανάπτυξη Δημιουργία δυναμικών μοντέλων Επεκτασιμότητα Επαναχρησιμοποίηση Διάδραση

Σύνταξη (μαθηματική αλλά και ρεαλιστική) Μαθηματικό φορμαλισμό και ορισμό εντολών Αντικείμενο προγραμματισμού (body syntonicity – metaphor) Μαθηματική οντότητα = χελώνα Κατάσταση (θέση και η διεύθυνση) Αλλαγή παραμέτρων της κατάστασης

Constructivism Οικοδόμηση γνώσης Κονστρουκτιβισμός: θεωρία μάθησης Μάθηση μέσω συμμετοχής – εμπλοκή Μεταφορά της γνώσης (ποια είναι η θέση του κονστρουκτιβισμού) Νοήματα εν χρήσει Δημιουργία νοημάτων

Constructionism μαστόρεμα Τέχνημα – δόμημα Μαστόρεμα Δομήματα υπό αμφισβήτηση (διαψεύσιμα – fallible) Δομήματα υπό βελτίωση Δομήματα υπό διαπραγμάτευση Αντικείμενα διαμεσολάβησης (boundary objects) NETLOGO – scratch

Στόχοι Διδακτικής Μαθηματικών (1) Πέρασμα από τα “μαθηματικά” (με την έννοια του έτοιμου “προϊόντος”), στην “μαθηματικοποίηση”, και στις διαδικασίες που την συγκροτούν: στη “διερεύνηση”, στο “συλλογισμό” και στην “επικοινωνία” (Winter 1975). (2) Αποδοχή -ως βασικής αρχής για τη διδασκαλία-, της μάθησης μέσω ανακάλυψης (ή της “καθοδηγούμενης επανεφεύρεσης” για τον Freudenthal). (3) Ανάδειξη της συμπληρωματικότητας της “καθαρής” και “εφαρμοσμένης” πλευράς των μαθηματικών.

Μαθηματικός Γραμματισμός είναι η ικανότητα κάποιου να αναλύει, να ερμηνεύει και να επεμβαίνει στο κοινωνικό του περιβάλλον, χρησιμοποιώντας ως εργαλείο τα Μαθηματικά. Είναι επίσης η ικανότητα κάποιου να αναλύει και ερμηνεύει τον τρόπο που χρησιμοποιούνται τα Μαθηματικά για τη λήψη αποφάσεων σε κοινωνικό πλαίσιο (στην πολιτική, την οικονομία, το περιβάλλον, την τεχνολογία κ.λπ.). Η έννοια του Μαθηματικού Γραμματισμού, άμεσα συνδεδεμένη με τις εφαρμογές των Μαθηματικών και τη Μοντελοποίηση, διεισδύει όλο και περισσότερο σήμερα στα προγράμματα σπουδών των Μαθηματικών των περισσότερων χωρών.

“Μαθηματικά εγγράμματο” άτομο είναι εκείνο που: - αντιλαμβάνεται ότι “οι μαθηματικές έννοιες, οι δομές και οι ιδέες έχουν εφευρεθεί ως εργαλεία για να οργανώσουν τα φαινόμενα του φυσικού, κοινωνικού και διανοητικού κόσμου” (Freudenthal), - διαθέτει την “ικανότητα να κατανοεί, να κρίνει, να δημιουργεί και να χρησιμοποιεί τα Μαθηματικά σε μια ποικιλία ενδο- και εξω-μαθηματικών πλαισίων και καταστάσεων στις οποίες τα Μαθηματικά παίζουν ή θα μπορούσαν να παίξουν κάποιο ρόλο” (Niss) και, έτσι, - “μπορεί να λειτουργήσει κριτικά σε μια δημοκρατική κοινωνία” (Dewey).

Φάσεις της Διδακτικής των μαθηματικών Συμπεριφορισμός Piaget – γενικός κονστρουκτιβισμός Διαγνωστικές μέθοδοι (ανάλυση παρανοήσεων) Δημιουργία νοημάτων (κονστρουκτιβισμός για τη ΔτΜ) Συναίσθημα και μαθηματικά, Διδασκαλία των μαθηματικών, Αναπαραστάσεις - ενσώματα μαθηματικά, Κοινωνικός κονστρουκτιβισμός / εγκαθιδρυμένης μάθησης Διδακτικές καταστάσεις / κοινωνικο-μαθηματικές νόρμες Πλουραλισμός θεωριών – προσεγγίσεων

Β17 θεωρίες μάθησης των μαθηματικών Η θεωρία του Papert Τα μαθηματικά ως έκφραση Η μάθηση ως φυσιολογική διαδικασία Η μάθηση ως κοινωνικό αλληλεπιδραστικό φαινόμενο Μάθηση και διδασκαλία και η διαθέσιμη τεχνολογία (cultural artifacts) Η ψηφιακή τεχνολογία ως μέσο έκφρασης μαθηματικών Η διδακτική ως περιβάλλον πλούσιο (πυκνό ) σε ευκαιρίες δημιουργίας νοημάτων Εξισορρόπηση και τάσεις ανατροπής της: constructionism Η θεωρία των μαθηματικών μικρόκοσμων Η θεωρία του Papert ως κοινωνικό φαινόμενο Το προσωπικό μας ‘10%’

Θεωρίες Μάθησης Μαθηματικών με τα χρήση ΨΤ Instrumental genesis UDGS – constructionism Semiotic mediation Humans with media

Δράση Βίωμα Πειραματισμός Έρευνα – αναζήτηση Αμφισβήτησης Δημιουργία – ‘μερεμέτι’ Διάλογος – επιχειρηματολογία Συνεργασία Συμμετοχή σε μορφές συλλογικότητας Δημιουργία νοημάτων Αναπαράσταση

Παιδαγωγικά χαρακτηριστικά μικρόκοσμων Εξατομικευμένη εμβάθυνση μαθητών Διαθεματικότητα – τι είναι χρήσιμο ή/και ενδιαφέρον Να έχει προσωπικό νόημα για τους μαθητές Να καλλιεργεί δεξιότητες και όχι συγκεκριμένη ικανότητα Δημιουργία – κατασκευές Γνησιότητα Ανοικτές δραστηριότητες – επεκτασιμότητα Εκπαιδευτικός – συνερευνητής Επικοινωνία – διαπραγμάτευση – συνεργασία

Πρόσθετη παιδαγωγική αξία μικρόκοσμων Αναπαράσταση πραγματικής κατάστασης Δημιουργία – κατασκευή Ελκυστικότητα – προσωπικό νόημα Ανταπόκριση εργαλείων Τι θα κάνει ο μαθητής και τι θα κάνει η μηχανή γι’ αυτόν Υποστήριξη διαφορετικών ικανοτήτων και τρόπων μάθησης / επεκτασιμότητα – διαμόρφωση Μαθηματικά σε χρήση Εμπειρικά μαθηματικά (δυναμικός χειρισμός, αμφισβήτηση, εικασία, διατύπωση συμπερασμάτων, γενίκευση, αιτιολόγηση, απόδειξη) Εστίαση σε μαθηματικές ιδιότητες Μαθηματική δραστηριότητα (learning by doing) Μαστόρεμα (constructionism)

Σεμινάριο συγγραφής μικρόκοσμων με την Logo

Papert Το φυσικό και κοινωνικό μας περιβάλλον είναι φτωχά ως προς τις ευκαιρίες μαθηματικοποίησης Φυσιολογικό περιβάλλον μάθησης

Χαρακτηριστικά της Logo Συναρτησιακή Διαδικαστική Δομημένη Αλληλεπιδρασιακή Αναδρομική Επεξεργασία λιστών Χωρίς τύπους δεδομένων Επεκτάσιμη Χωρίς πάτωμα ή ταβάνι Συμβολική

Βασικές έννοιες προγραμματισμού με τη Logo Εντολές – πράξεις Διαδικασίες Δομή Μεταβλητές Αναδρομή Συνθήκες Λίστες Πού απευθύνομαι Πληροφορίες και εντολές

NETLOGO STARLOGO Scratch

Στυλ προγραμματισμού με τη Logo Σχεδιασμός, δοκιμή και πλάνη Αναδυόμενα προγράμματα Αξιοποίηση μηνυμάτων λάθους Συλλογική - συνεργατική διαδικασία Πειραματισμός και διερεύνηση

Πρακτικά θέματα Βιβλίο ‘Νοητικά εργαλεία και επικοινωνιακά μέσα’, Κυνηγός, 2003 Συλλογή από άρθρα Εξετάσεις με εργασία ατομική (αρχείο word, αρχείο pp, αρχεία μικροεφαρμογών) Λίστα ηλτα ΑΜΕΣΑ Ένα επανεγγράψιμο cd Changing Minds, A. diSessa, 2000, MIT press Mindstorms, S. Papert, 1980, Harvester press

Πρακτικά θέματα Το μάθημα της Διερεύνησης (Κυνηγός 2007), Ελληνικά Γράμματα. Βιβλίο ‘Νοητικά εργαλεία και επικοινωνιακά μέσα’, Κυνηγός, 2003 Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας http://etl.ppp.uoa.gr Ελληνικά – Λογισμικά – Αβάκιο/Χελωνόκοσμος http://eclass.uoa.gr Κωδ. 692 Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα ΦΠΨ, Τομέας Παιδαγωγικής http://geogebra.org MoPiX